20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 660335 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #1665 på: 17. April 2013, 09:21 »
Mannen må bli. Vi kan ikke ta sjansen på å fortsette den evigvarende og lite effektive onde sirkelen med å bytte manager hver gang det butter i mot, men heller foreta en skikkelig analyse av hva som kan forbedres fram mot neste sesong.

Hvilke spillere som må inn, det er heller et stort spørsmålstegn. Men mannen må i hvert fall bli.

Spillere som må inn?

Førsteleveren vår er jeg 110 % fornøyd med om de blir brukt riktig og satset på offensivt og at man ikke skal gå ut på banen å være med redde for å tape enn å spille offensivt.

Kan DU bli fornøyd!?  :o

Veldig ofte fornøyd jeg, så slutt med personangrep!

Trodde vi var ferdig med det her inne.

Hold deg til saken som diskuteres.

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
« Svar #1666 på: 17. April 2013, 09:47 »
Var ikke mye til personangrep. Litt selvironi?

Skal komme og ta dem hvis det dukker opp personangrep. Dont worry.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1667 på: 17. April 2013, 10:31 »
Var ikke mye til personangrep. Litt selvironi?

Skal komme og ta dem hvis det dukker opp personangrep. Dont worry.

Sa aldri det var mye personangrep, men hadde ikke noe med saken å gjøre, kun med meg å gjøre og da er det ikke nødvendig å poste :)

ElvenKind

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • Mitro!
    • Vis profil
« Svar #1668 på: 17. April 2013, 11:30 »
*Det* kan jeg forsåvidt være enig med deg i.

Anyhoo. Back to business.
Sagt av lgrinde om Papisse og Ba før kjøpet av Cissé var et faktum:
Dei to ville ha blomstra ilag som to nysprungne fruktblomster på eit epletre bada i vårsola i Sogn.

Vive la Révolution française!

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1669 på: 17. April 2013, 14:24 »
Mannen må gå, vi kan ikke la han få sjansen til å ødelegge enda en sesong.

Hvem som må inn, det er heller et stort spørsmåltegn, men mannen må i hvert fall ut.

Kan jeg spørre hvilket grunnlag du har for å si at AP må gå - bortsett fra at han eventuelt kan ødelegge enda en sesong?

Min mening er at vi ikke greier å tiltrekke oss et bedre alternativ, og kontinuitet + en som er respektert i garderoben bør være grunnlaget for at han er her neste år. Jeg er ingen stor AP-fan, men jeg regner forrige sesong som overprestering og årets sesong som en prestasjon langt under pari. Med det mener jeg at forrige sesong fikk vi mye poeng uten å nødvendigvis prestere bra i alle kamper. Årets sesong har vært preget av mange skader og en lite planlagt sesonginnledning - mao vi handlet ikke i sommer, vi skulle spille EL, og det er for stor forskjell på spillerkvaliteten fra førsteelleveren og resten av troppen.

Er ganske sikker på at det er en riktig evaluering å la AP jobbe med det han har i sommer. Vi har mange som bare ble kastet inn i vinter, spesielt siden 4 av de har mer eller mindre går rett inn på laget. Depresjon på Cabaye, skader på Benny og situasjonen rundt Colo har vel ikke gjort arbeidsforholdene bedre. AP har definitivt vist sine svakheter, men det er jo lov å tro at en manager kan reflektere selv og forbedre seg også. Som f.eks. at vi har lagt vekk mye 4-4-2 som var en stor frustrasjon i høst, og at hoof ballene har sakte, men sikkert, blitt redusert i antall. Han har hatt sine taktiske øyeblikk, som bortekampen mot Benfica, samt sine mindre fine øyeblikk - hovedsaklig bruk av Jonas.

Med litt utskiftninger, en god sommer, så mener jeg vi skal kjempe om topp 7 neste sesong. Så får vi heller ta en vurdering før januar igjen. Men det virker hvertfall som at MA og AP har en langsiktig plan, som tydeligvis involverer litt prøving og feiling, men jeg tar heller det enn å bytte manager i hytt og pine.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1670 på: 17. April 2013, 14:27 »
Mannen må gå, vi kan ikke la han få sjansen til å ødelegge enda en sesong.

Hvem som må inn, det er heller et stort spørsmåltegn, men mannen må i hvert fall ut.

Kan jeg spørre hvilket grunnlag du har for å si at AP må gå - bortsett fra at han eventuelt kan ødelegge enda en sesong?

Min mening er at vi ikke greier å tiltrekke oss et bedre alternativ, og kontinuitet + en som er respektert i garderoben bør være grunnlaget for at han er her neste år. Jeg er ingen stor AP-fan, men jeg regner forrige sesong som overprestering og årets sesong som en prestasjon langt under pari. Med det mener jeg at forrige sesong fikk vi mye poeng uten å nødvendigvis prestere bra i alle kamper. Årets sesong har vært preget av mange skader og en lite planlagt sesonginnledning - mao vi handlet ikke i sommer, vi skulle spille EL, og det er for stor forskjell på spillerkvaliteten fra førsteelleveren og resten av troppen.

Er ganske sikker på at det er en riktig evaluering å la AP jobbe med det han har i sommer. Vi har mange som bare ble kastet inn i vinter, spesielt siden 4 av de har mer eller mindre går rett inn på laget. Depresjon på Cabaye, skader på Benny og situasjonen rundt Colo har vel ikke gjort arbeidsforholdene bedre. AP har definitivt vist sine svakheter, men det er jo lov å tro at en manager kan reflektere selv og forbedre seg også. Som f.eks. at vi har lagt vekk mye 4-4-2 som var en stor frustrasjon i høst, og at hoof ballene har sakte, men sikkert, blitt redusert i antall. Han har hatt sine taktiske øyeblikk, som bortekampen mot Benfica, samt sine mindre fine øyeblikk - hovedsaklig bruk av Jonas.

Med litt utskiftninger, en god sommer, så mener jeg vi skal kjempe om topp 7 neste sesong. Så får vi heller ta en vurdering før januar igjen. Men det virker hvertfall som at MA og AP har en langsiktig plan, som tydeligvis involverer litt prøving og feiling, men jeg tar heller det enn å bytte manager i hytt og pine.

Om Pardew velger å få en helt annen filosofi enn den han holder på med nå og blir mindre rett for å tape kamper så kanskje mannen fortjener en sjanse.

Men med den filosofien han praktiserer nå, så tror jeg vi dessverre ikke har noen mulighet og det er grusomt å se på 95 % av tiden.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1671 på: 17. April 2013, 14:50 »
For at denne klubben i det hele tatt skal være i stand til å ta poeng i PL i nærmeste fremtid så er det en del punkt Pardew må rette på. Selv begynner jeg å bli lei den fotballen jeg får servert runde etter runde. Har fortsatt troen på at Pardew kan gjøre bra ting i denne klubben. Men det går ikke an å holde på slik neste sesong.

-Dødballer (offensivt og defansivt)
-Press på ballfører (Motstanderen får danse seg gjennom midtbanen vår til tider. Skrekk eksempel mot Sunderland der alle målene kommer etter tafatt press)
-Slutte å bruke spillere ute av posisjon
-Mål i egen kasse. Tredje mest i PL. Nesten 60 mål. Herregud det er svakt!
-En tydelig taktikk i et tydelig system.
-Offensiv plan
-Opptre som et lag på bortebane. En seier. En!

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1672 på: 17. April 2013, 16:22 »
Enig her med alle punktene dine Flyffy.

Det jeg er redd Pardew kommer til å konsentrere seg om er: -Mål i egen kasse. Tredje mest i PL. Nesten 60 mål.

Slik at neste sesong blir vi enda feigere og mer tristere og se på.

darkshark

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1673 på: 17. April 2013, 17:16 »
Grei oppsummering det der Fluffy.

Defensivt tillater vi motstanderen alt for mye tid og rom. Offensivt kan vi bli alt for stillestående uten ball, noe som resulterer i få pasningsalternativer hos ballfører og motstanderen har en rimelig enkel jobb med å lese de valgene vi gjør. At vi har så mye balltap på grunn feilpasninger skyldes nok ikke mangel på basisferdigheter, men at ballfører blir tvunget til det pga mangel på alternativer.

Det er forferdelig for en supporter og ikke glede seg over at laget får en corner fordi du vet at det ikke ender med noen ting. At vi er ligaens svakeste bortelag er ikke tilfeldig. Hvorfor vi er det vet jeg ikke, men det er ikke mulig å vise til så svake resultater uten at det finnes en taktisk forklaring til det.

Jeg mener klubben har et godt utgangspunkt for å bygge et slagkraftig lag i PL og ikke et lag som kjemper om å unngå nedrykk. Tilsynelatende er det en viss harmoni i klubben, lite usportsligheter og bredden i stallen er bedre enn på mange år. Men taktisk sett er det mye å gå, der har Pardew-kritikerne rett.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1674 på: 17. April 2013, 17:20 »
Glemte en ting, og kanskje den mest vesentlige..bevegelse. Hvor ofte står vi ikke å ser på når en medspiller har ballen. Gå på løp, frigjør deg selv. Ballen går mye på tvers og det er lite spill i lengderetningen.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1675 på: 17. April 2013, 19:26 »
Jeg er forsåvidt enig med det meste overnevnte.

Press på ballfører er ofte elendig, både når vi ikke gjør det og visse spillere ikke gjør det tilstrekkelig når de gjør det. Jeg så TV2 sin analyse av Man Utd på måten de kun har sluppet 1 mål utenfor 16-meteren (før City-kampen) og måten de presser og beskytter keeperen på er helt fantastisk. Stopperne våre er ikke gode nok på akkurat det.

Dødballene våre er relativt pinlig. De få gangene Cabaye slår en bra corner så er ikke spillerne i riktig posisjon. Hele det trekket vi brukte første halvdel av sesongen på Willy var vel mildt sagt ineffektivt. ¨

Angrepsspillet vårt er fraværende. Pasningsspill nytter ikke, og når vi har en presslinje på vår egen banehalvdel får vi aldri satt et skikkelig press.

Poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er LETT for en manager å integrere alt han vil på to sesonger der vi har hatt enorme skadeplager og veldig store utskiftninger i spillerstallen. Jeg tror det er et veldig viktig poeng å få med seg. Så lenge vi ikke får inn en fantastisk manager så ser jeg ikke helt hvordan et nytt system skal hjelpe så veldig mye, da må det være bedre å la AP få tid med en stall han nettopp har fått samlet og valgt selv - der han kan trene de slik han vil. Hvor mange taktiske treninger tror man at AP har hatt denne sesongen med så mange spillere ute med skade, med 2 kamper i uken ofte, med utskiftninger i troppen (Ba ut, franskmenn inn i januar)?

Det tar veldig med tid å etablere et offensivt spill, selv med en stabil stall. Å sparke manageren uten å la han kunne jobbe med sin egen-etablerte stall er en fundamental feil veldig mange klubber gjør. Man begynner alltid bakerst (defensiv struktur) og jobber videre med det, og selv mer stabile klubber bruker 1+ sesong på å etablere en skikkelig offensiv taktikk. Se på impact-managere som Benitez og Mourinho, de kan få til ting på liten tid - men grunnlaget er som regel en dyp, defensiv struktur og direkte fotball fra dag 1.

Se det fra spillerne sin side også, hvor mange kamper har Gouffran, Cisse, Sissoko, Ben Arfa osv spilt sammen, eller trent sammen? Veldig lite, vil jeg tro.

Alt er ikke svart-hvitt, selv i Newcastle. Se på tabellen og prøv å forstå hvilke små marginer og differanser som gjør forskjell. Hadde vi tatt 6p borte mot Swansea og Wigan (marginer i mot) hadde vi vært på 9. plass, hadde det ikke vært for dommere og stolper hadde vi vært i semifinalen i EL - alt dette med alle skader + utskiftninger som har skjedd det siste året. Situasjonen er helt annen nå enn for 3 år siden. Vi har et fantastisk potensial, og jeg vil ikke - til tross for all frustrasjon jeg har i mot AP - bytte det bort mot noe så lite definert som f.eks. Martinez ville vært.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1676 på: 17. April 2013, 21:13 »
Enig i mange av punktene som reises i forhold til Newcastles dårlige spill denne sesongen.

Men om Pardew skal ha all skyld for det, så må han samtidig få all ære for måten vi framsto på forrige sesong. Det vil si at alle argumenter om at Pardew ikke kan organisere et lag er ugyldige. Vi scoret 6. mest mål forrige sesong, og slapp inn 51 mål, som er 8 færre en på nåverende tidspunkt - og vi holdt nullen i hele 15 kamper, tredje mest av alle i PL.

Det er altså et enormt sprik i denne og forrige sesongs prestasjoner - men treneren er akkurat den samme! Da burde man kanskje se om det ligger andre årsaker til grunn for denne sesongens dårlige spill.

Eller man kan skrike seg hes på "PARDEW MÅ GÅ", og sitte like forvirra og frustrert tilbake når neste middelmådige engelske manager på nytt mislykkes med å gjøre Newcastle til en Champions League klubb.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1677 på: 17. April 2013, 21:34 »
Det er en vanskelig problemstilling, men kort oppsummert kan vi si det slik:
- Første (godt over halve) sesong var god
- Første hele sesong var særdeles god, vi overpresterte
- Andre hele sesong har vi underprestert veldig

Faktorene som spiller inn er mange og komplekse. Vi har mistet bærebjelker i laget vårt, og fått nye. Vi hadde eiere som ikke innså viktigheten av en bred stall ved E-cup-spill. Vi har slitt med skader. Og vi har dessverre også slitt med å se et tydelig spillemønster i laget vårt. Kjøper ikke den at Pardew har hatt for liten tid til å implementere noen skikkelig spillestil i laget. Og dødballene er stadig et tema som kan brukes som eksempel når det settes spørsmålstegn ved Pardews offensive coaching. Vi slår akkurat de samme dødballene som med Willo på banen, bare at Taylor vinner ballene Willo ikke vant. Det har dog ikke gitt oss spesielt tellende resultater, dog har vi sett litt vassere ut. Fortsatt ikke bra nok.

Uansett - sett alt under ett må vi til syvende og sist se på at Pardew tross alt har fullført to gode sesonger hos oss og hatt endel trøbbel denne sesongen. Og det svært valide poenget: er der bedre alternativer?

Det bør helt klart tas en veldig gjennomgående analyse når sesongen er ferdigspilt, av alt fra det spillmessige til det skadeforbyggende hvor ingen slipper unna. Men jeg tror faktisk ikke vi nødvendigvis er tjent med å kvitte oss med Pardew riktig enda.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1678 på: 19. April 2013, 11:01 »
Veldig godt oppsummert, Kristoffer.
Jeg synes vi bør legge vekt på at Pardew tross alt allerede har gjennomført en og en halv meget god sesong, før årets sesong ble en liten katastrofe. Alt som kunne gå galt har vel i bunn og grunn gått galt for oss denne sesongen. Vi har fått flere skader på bortimot samtlige nøkkelspillere. De samme nøkkelspillerne har ikke helt funnet formen av ulike grunner, og det som fungerte i fjor, fungerer overhodet ikke i år. Det er ikke bare enkelt å endre på en gammel suksessoppskrift, selv om den ikke virker lenger. Det er bare de beste av de beste som makter å finne opp hjulet på nytt og på nytt. Jeg mener klubben er best tjent med å ikke ta den enkleste veien ut straks det butter litt imot. Vi må tåle noen oppoverbakker. Og denne sesongen har vært en eneste lang motbakke, bare med noen få pustepauser.

Men vi har fått det til i enkelte perioder denne sesongen. Jeg har kjent oss igjen i små glimt. Det er enkeltkamper i Premier League og det er flere kamper i Europa League. Vil kanskje særlig trekke frem Spurs og Chelsea hjemme i PL, og Bordeaux, Brugge, Metalist og delvis Benfica hjemme i EL.
Det er ikke det at vi ikke kan. Det er det at vi av en eller annen grunn ikke får det til. De marginene som gikk vår vei forrige sesong, har gått motsatt vei denne sesongen. Cissé scoret på alt forrige sesong, trenger veldig mange sjanser for å få nettkjenning denne sesongen.

Alt handler ikke bare om Pardew. Jeg forstår at mange kan ha vært skikkelig forbanna etter Sunderland-kampen. Det var en skandalekamp på mange måter. Men den kampen alene er ikke nok til å gi Alan Pardew fyken. Ingen av oss var lykkelige etter den kampen. Ikke Pardew, ikke Ashley, ikke spillerne, ikke noen andre enn de røde og hvite. Som sagt, det meste som kunne gå galt, har gått skikkelig galt denne sesongen. Et annus horribilis for de sorte og hvite.

Men å sparke Pardew vil være en for enkel løsning. Du blir ikke en dårlig trener bare på én sesong. Det var jo de som hevdet at man måtte sparke Bobby Robson etter den "forferdelige" sesongen der vi "bare" ble nummer fem. Nå skal jeg ikke sammenligne Pardew med Robson, det vil være høyst urettferdig mot dem begge. Men én dårlig sesong kan alle ha. Denne sesongen har vært jævla dårlig. Men det viser bare hvor sårbare vi er, og jevnt det er i PL. Har du en ræva sesong, så taper du ikke bare en eller to plasseringer. Du taper fort et titalls plasseringer. Avstanden er ikke større enn at vi med full klaff fortsatt kan klare topp 10 (nei, det skjer selvsagt ikke. Men muligheten er absolutt tilstede).

Alt er ikke bare svart/hvitt. Det er ikke BARE negativt. Det er ikke én person vi kan peke på og si at DU har skylda. DU er det svakeste leddet.

Nå må vi bare komme oss gjennom denne sesongen med PL-plassen i behold, så får vi bruke sommeren godt. Førstelleveren vår er på papiret ganske god. Men forskjellen på de beste og de nest beste er i enkelte tilfeller enorm. Og det er vel også antydet at vi i hovedsak planlegger å styrke stallen, ikke elleveren.

Jeg er ikke overbevist om at Alan Pardew er rett mann for Newcastle på lang sikt. Men jeg ser ingen grunn til å kaste han på båten bare på bakgrunn av én ræva sesong.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Hakiki

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1679 på: 19. April 2013, 12:43 »
Jeg er helt enig med siste taler her.

Jeg har aldri vært noen superfan av Pardew, men å hive ham på bålet nå vil ikke gjøre oss noe godt.  Gode valg kommer av erfaring, og erfaring kommer av dårlige valg.  Vi får håpe at Pardew har fått MYE erfaring denne sesongen, tatt lærdom av det som har skjedd, og kommer ut på den andre siden av sommeren som en bedre manager.  I det siste har vi i det minste sett litt tendenser til gode bytter f.eks. (men fortsatt mye rart, for all del), der vi før ofte fikk se KUN kjipe og/eller "feil" bytter.

Alt i alt så bør han bli i hvert fall godt inn i neste sesong, og om det viser seg at vi har en lika ræva sesong da så kan vi heller vurdere på ny om et managerbytte er rett svar når vi nærmer oss jul.
Genius by birth. Slacker by choice.