Vil ha inn friskt blod i trenerrollen
ULLEVAAL (VG Nett) Åge Hareide kunngjorde i ettermiddag at han ikke har motivasjon til å fortsette som landslagssjef for Norge.
Åge Hareide ankom pressekonferansen på Ullevaal stadion klokken 16.15 - sammen med generalsekretær Karen Espelund, informasjonssjef Roger Solheim og fotballpresident Sondre Kåfjord.
Der fortalte han at han ikke lenger orker å fortsette som sjef for landslaget.
- Etter lang tids refleksjon etter Ukraina-kampen har jeg i samråd med Sondre og Karen kommet frem til at jeg går av som landslagstrener, innleder Åge Hareide.
- Vi har hatt mye motgang, og da er det tungt å se fremover. Jeg har ikke den nødvendige motivasjonen, sier han.
På tross av at han trekker seg som landslagstrener er Åge Hareide i svært godt humør under pressekonferansen.
- Resultatene henger ved meg fra 2008. Det er kanskje bedre at noen kommer inn med friskt blod, slik at vi får en god start på 2009 med seier over Makedonia, sier den avtroppende treneren, som har gått og grublet på om han ville fortsette i lengre tid.
Den endelige avgjørelsen tok han i går.
- Hadde jeg hatt speed nok til å gå inn i 2009, så ville jeg gjort det. Men jeg føler det er bedre at noen andre tar over nå, sier Hareide.
Protokoll:Send din hilsen til Hareide her
Fotballpresident Sondre Kåfjord skryter av samarbeidet forbundet har hatt med Hareide, men sier at hans avgang nå tvang seg frem på grunn av mangel på motivasjon.
- Vi trenger en landslagstrener som er fullt motivert, sier fotballpresident Sondre Kåfjord.
Det er generalsekretær Karen Espelund i NFF som nå har ansvaret for å finne en ny landslagssjef.
- Vi vil ta den nødvendige tiden vi trenger for å finne riktig person til en langsiktig løsning. På kort sikt vil vi vurdere midlertidige løsninger, som kan lede landslaget i de nærmeste kampene, sier Karen Espelund.
Hun holder imidlertid kortene tett til brystet i forhold til hvem som er aktuelle, og hvilke krav NFF har til en ny trener. Espelund vil heller ikke si om forbundet nå er åpne for å velge en utenlandsk landslagstrener.
- Det må vi ta internt, sier Espelund på pressekonferansen, som det ble innkalt til på svært kort varsel.
Like etter klokken halv fire sendte NFF ut følgende pressemelding:
«Norges Fotballforbund innkaller til pressekonferanse i ettermiddag klokken 16.15 i Colosseum på Ullevaal Stadion. Pressekonferansen vil ta for seg situasjonen rundt A-landslagsjefen for menn».
Åge Hareide tok over som landslagstrener etter Nils Johan Semb i 2004. Siden den gang har han mislykkes å kvalifisere Norge til både et fotball-EM og et fotball-VM.
Starten på kvalifiseringen til VM i 2010 har heller ikke vært imponerende, og Norge har ikke vunnet én fotballkamp i 2008.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=543377Jeg synes detta var jaggu på tide!.Vi trenger virkelig noe nytt blod inn..hva synes dere?
Eneste kandidaten i Norge jeg kan se til dags dato er Jan Jønsson. Utenom det så må vi utlands for å finne en trener som er duganes