Hehe, det er så FANTASTISK med diskusjoner og folk med forskjellige meninger og oppfatninger om ting og tang.
Jeg sitter og har et lite smil rundt munnen når jeg leser gjennom denne tråden.
Jeg vil nå bare få frem noen av mine personlige synspunkter:
Frode skrev i sitt siste innlegg nettopp det jeg også tenkte;
At Big Sam aldri hadde tatt over Newcastle hvis han ikke virkelig trodde at han kunne føre Newcastle opp blant de store i Premier League. Og når man prater om "de store" så mener man Manchester United, Chelsea, Liverpool og Arsenal. Satt i rekkefølge slik ligatabellen ser ut øverst pr. dagens dato.
Når man også ser på den samme ligatabellen, så ser man helt klart at det er et skille mellom de 4 første lagene og de lagene som kommer under der. Det gapet er nok ikke tilfeldig, slik mange kan tro.
De to siste sesongene så har de samme 4 lagene fordelt de 4 øverste plassene på tabellen seg imellom. Hvis man ser litt lengre tilbake, så har disse 4 lagene endt blant de 5 øverste lagene på sluttabellen helt siden 02/03-sesongen. (Statistikk finnes
her.)
Dette er ikke tilfeldig i det hele tatt!
"De 4 store" er såpass store i engelsk fotball, og de har ressursene som skal til for å alltid havne blant de 4-5 beste lagene i serien hvert eneste år.
Så langt er vel de fleste her på forumet enige?

Fra 4. plassen denne sesongen og ned så finner vi lag som Everton, Tottenham, Bolton, Reading, Portsmouth, Blackburn, Aston Villa, Middlesbrough og SÅ Newcastle... Da teller vi plass nr. 13 på tabellen.
Av disse lagene så kan jeg bare tenke meg at Tottenham, Blackburn, Everton, Aston Villa kan måle seg med Newcastle som klubb.
Av de som ligger under oss på tabellen, på nåværende tidspunkt, så kan det bare nevnes Manchester City som kan måles med disse. (West Ham kan ennå ikke sees i dette sjiktet siden de har nylig blitt en "nyrik" klubb og ikke kan sees på som stor klubb ennå og Bolton har jeg aldri sett for meg som en stor klubb.)
Av de nevnte lagene igjen som kan sees på som en "stor" klubb i Premier League, så stiller vel Newcastle og Tottenham i førersetet.
Derfor er det ikke noe dumt eller tåpelig i det hele tatt å forvente at Newcastle skal kjempe om 5.-6. plassene hvert eneste år. Og med 5.-6. plassene så betyr det europacup uten kvalifisering gjennom Intertoto.
Dette har styret i Newcastle som sin klare målsetning, og det ble også banen for Glenn Roeder og en del av hans forgjengere.
Vi kan ikke slå oss til ro med å være dårligere enn lag som Blackburn, Everton, og Portsmouth, som bjørni tidligere har påpekt.
Vi må ha ambisjoner, og ambisjonene våres skal
MINST være europacup-plass hver eneste sesong!
Newcastle United
ER en toppklubb!
Det er ikke noe vi bare tror... Vi
VET det.
Newcastle har det engelske ligasystemets
3. største stadion, målt i tilskuerkapasitet. Det betyr at vi har Englands 5. største stadion når Wembley og Millennium Stadium tas med i lista.
Vi gir lønninger til våre spillere som andre "mellomstore" klubber bare kan drømme om, og vi har råd til å kjøpe en del av verdens beste spillere, bare de ønsker å dra til oss.
Derfor skjønner jeg ikke hvorfor folk tror det er så absolutt vanskelig å blande seg i dette '"mellomsjiktet" og spille om 5. plassen allerede neste sesong når f.eks. Portsmouth, som har kjempet mot nedrykk hver eneste sesong siden de rykket opp i 03/04-sesongen, plutselig ble et bedre lag med Kanu og ikke minst, Sol Campbell.
Og dette skjedde jo i løpet av denne sesongen!
Så hvorfor skal det ikke være mulig for vår nye manager å skaffe oss ett par gode forsvarspillere og få i gang en skikkelig spillestil i løpet av sommeren og den første sesongen?
Ta et eksempel til;
Lillestrøm og Tom Nordlie.
Nå leder dette laget tippeligaen med sine 13 poeng, men Nordlie kom først til Lillestrøm ifjor vinter etter at sesongen var over. Derfor har Lillestrømspillerne bare fått forsesongen på seg til å spille inn Nordlies 4-3-3-formasjon og taktikken som medfølger.
I de kampene som Lillestrøm har spilt hittil i Tippeligaen, så kan man ikke helt si at de har spilt helt ut av formasjon og at spillemønsteret ikke sitter ennå. Det har de hatt god tid til å trene på før sesongen startet. Og selv om det ikke sitter helt perfekt ennå, så kan man se at spillerne kjenner nå ganske mye til spillesystemet.
Og nettopp dette vil også gjelde for alle andre lag, inkludert Newcastle.
Det er jo ikke slik at det tar 2-3 sesonger før man kan spille inn et spillemønster og spille inn et lag. Dette kan gjøres i løpet av noen måneder i preseason.
Så jeg synes enkelte her har gitt helt opp laget når de mener at Newcastle skal først "stjele" ett par plasser i sesongene som kommer og deretter etter 3-4 år kan
håpe på å kjempe om 5. plassen i Premier League...
5. plassen bak "de 4 store" må være et realistisk mål for oss så snart som mulig, ellers er det vel ikke noe mer man kan glede seg til i sesongene som kommer?
Etterhvert må også en så stor klubb som Newcastle ta for seg som mål å utfordre posisjonen til "de 4 store".
Det er dette som er drømmen min, drømmen til alle Newcastle-supportere og også drømmen til styret i Newcastle United. Det gjør absolutt ingenting om man får med seg noen cuptitler på veien, da betyr det at laget er på gang til noe stort og at vår nye manager har gjort noe riktig.
Det igjen betyr også at manageren får ro til å bygge opp laget sitt i ro og mak.
For jeg kan vedde på at selv om folk sitter og hyller Big Sam opp i skyene akkurat nå, så vil pipen få en annen lyd hvis han etter to sesonger fremdeles kjemper om 7.-8. plasser i ligaen og heller ikke har fått suksess i noen cupturneringer.
Jeg nevner på nytt igjen at jeg ikke tviler på Sam Allardyce sine managerevner, og jeg tviler ikke på at han er en god manager.
Men jeg er skeptisk til om han er den rette til å bringe oss den siste biten helt opp til toppen. Jeg orker bare ikke å gjenta meg selv her, de som vil vite hvorfor kan jo lese mitt innlegg i
denne tråden.
(Men hvis han er det beste vi kan få akkurat nå, så er vel han vår beste sjanse akkurat nå da...
)Så tilgi meg, kjære forumdebattanter, for at jeg ikke har den like store troen på Big Sam som majoriteten her, men jeg velger å være nøkternt, så får Big Sam overraske meg positivt i årene som kommer.
(Vel å merke HVIS han får jobben...
)