20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210025 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #840 på: 21. Sep. 2006, 00:03 »
Ja, dette var i tråd med Martin Kolbergs saklige argumentasjon mot FRP. Fortsett i samme tralten, så har vi flertall alene på Stortinget etter valget i 2009.

Folk flest, og da også fagorganiserte flest, har evnen til å forstå at denne argumentasjonen ikke holder mål, og vil derfor mer og mer høre på og forstå at FRP har et meget godt budskap til folket.

PS! FRP er mer sosialt anlagt enn Høyre. Det er ikke så lett å se dette da mange plasserer FRP lenger til høyre på skalaen enn Høyre. Det er ikke så lett å plassere partier i slike båser lenger.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #841 på: 21. Sep. 2006, 22:53 »
Muligens ikke, men min (tradisjonelle) oppfatning av den politiske aksen i Norge er da nokså urokkelig:

AKP-RV-SV-DNA-SP-KRF-VENSTRE-KP-HØYRE---FRP-D-DLF-FDP

I enkeltsaker er Venstre nærmere SV enn Arbeiderpartiet, og i noen saker er Arbeiderpartiet nærmere Høyre enn Senterpartiet osv. Fremskrittspartiet lever og ånder for populisme* og fører en så uansvarlig økonomisk politikk at det er få områder hvor man kan plassere dem til venstre for Venstre. Men de har endel likt med både Høyre, Arbeiderpartiet, Venstre, Kristelig Folkeparti, Demokratene og Fedrelandspartiet.

Go Arbeiderpartiet!
Go Regjeringen!

:)

*Nå skal jeg ikke dra opp igjen diskusjonen om FrP og populisme, så vi lar det lille provokasjonsmomentet ligge foreløpig.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #842 på: 21. Sep. 2006, 22:57 »
FRP lever og ånder for sin egen politikk. En politikk de har stått fast på i over 30 år. AP dømmer FRP, men stemmer i tråd med FRPs politikk (bare 10 år for sent). AP er også mer opptatt av FRP enn sin egen politikk. Din politiske akse er forsåvidt helt grei. Men det blir vanskeligere og vanskeligere å entydig plassere partier i denne aksen.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #843 på: 21. Sep. 2006, 23:05 »
Jeg er helt klart enig med deg i det siste, om at man ikke entydig kan plassere partier lenger. Det er helt sant. "Flytende" partier som Venstre, KrF og til dels Kystpartiet og Senterpartiet er alle sentrumsparti som til tider kan være vanskelige å plassere helt korrekt på en slik akse. Men hvis man enkelt og greit tar utgangspunkt i de respektive partiprogram og derav finner et generelt politisk ståsted kan man vel noenlunde plassere partier rett, selv om det fortsatt blir en unøyaktig oppgave.

Sitat fra: "Du"
AP er også mer opptatt av FRP enn sin egen politikk.

Tja, enkelte Ap-medlemmer og visse partisekretærer har nok uttalt seg litt for bevisst rettet mot spesifikke parti, uten å fokusere altfor mye på egne mål og meninger. Men generelt sett synest jeg Arbeiderpartiet gjør en god jobb i måten de presenterer sin politikk på, og hvordan de snakker om den. Selv om det selvsagt finnes enkelttilfeller/unntak (f. eks. IA-avtalen) hvor også Norges største parti har feilet i sitt arbeid, og handlet feil.

Men ingen er feilfrie. Ikke engang sosialdemokrater, selv om vi gjerne skulle tro vi var det.
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #844 på: 21. Sep. 2006, 23:08 »
Det har vel blitt litt for mange feil fra regjeringen samlet det siste året?
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #845 på: 21. Sep. 2006, 23:55 »
Tja, det spørs helt hvem som fremstiller det. Den borgerlige samarbeidsregjeringen ble vel ikke akkurat omfavnet av folket sitt første år i forrige periode heller? Turbulent har det nok vært blant oss rødgrønne, men folk må ikke glemme at en regjering har fire år på seg til å bevise at de handler best for Norges del.

Man kan ikke dømme folk etter 12 måneder. Men man kan selvfølgelig lage en artig liten oppsummering etter hvert enkle statsbudsjett, men en endelig dømming og totaloppsummering kan umulig tas før fullstendig regjeringsperiode.
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #846 på: 22. Sep. 2006, 09:05 »
Greit nok at man ikke skal dømme skikkelig før etter fire år. Allikevel finnes det ikke tvil om at de har gjort veldig mye dumt. Det er jo litt artig når folk i det ene regjeringspartiet står utenfor Stortinget og demonstrerer mot regjeringen. Det skal ikke så mye til før de folka demonstrerer. Finnes det fortsatt folk som tar disse seriøst?
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #847 på: 22. Sep. 2006, 14:36 »
Meningsmålingene viser at det faktisk fortsatt er tilfelle at en stor del av befolkningen tar regjeringen seriøst. Selv om det den siste tiden har vært veldig turbulent, og regjeringen har vært litt upopulære. betyr ikke det at regjeringen består av vimsete, lite kompetente folk som ikke gjør en dritt for landet vårt. Regjeringen vår består av flinke folk som gjør sitt beste for landet vårt. Og jeg kan ikke få gjentatt det mange nok ganger: Døm oss etter fire år, og ikke avskriv oss fullstendig etter et lite år.

Og forresten; det er ikke nødvendigvis så negativt at noen fra det ene regjeringspartiet demonstrerer mot stortingsvedtak og regjeringshandlinger. Det er positivt og sunt med konstruktiv kritikk, og selv de rødgrønne er ikke ett hundre prosent feilfrie.  :wink:
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #848 på: 22. Sep. 2006, 15:41 »
Og undersøkelser viser at mange stemmer AP fordi de alltid har gjort det. Foreldre og besteforeldre stemte også AP, og da er det best å ikke tenke sjæl.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #849 på: 22. Sep. 2006, 15:44 »
Sitat fra: "Mack"
Og undersøkelser viser at mange stemmer AP fordi de alltid har gjort det. Foreldre og besteforeldre stemte også AP, og da er det best å ikke tenke sjæl.

Det der blir en litt tåpelig påstand. Det er som å si at folk stemmer FrP fordi "alle andre gjør det", noe som nesten er tilfelle nå. Og det at folk stemmer Arbeiderpartiet er vel ikke negativt, i og med hva de har gjort med landet vårt etter krigen? Gjennom 60 år har de gjort Norge til et bedre land å bo i. Helt garantert, det kan ingen krangle på.

Journalisten,
stolt medlem av Arbeiderpartiet
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #850 på: 22. Sep. 2006, 15:50 »
Det er langt fra noen tåpelig påstand. Man kan ikke stemme AP lenger for at de gjorde noe bra rett etter krigen. Om man selv har en sosialdemokratisk ideologi, og av mangel på andre alternativer, velger å stemme AP, så er det greit. Og det er vel en del av de gamle AP-folka som snur seg i gravene om dagen.

I dag består AP av løgnere, surrebukker og feige kjerringer. Lederen kan du plassere i alle de tre kategoriene.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #851 på: 22. Sep. 2006, 15:55 »
Sitat fra: "Mack"
I dag består AP av løgnere, surrebukker og feige kjerringer. Lederen kan du plassere i alle de tre kategoriene.

Nå får du gi deg, Magnar. Det er rett og slett en usaklig påstand. Arbeiderpartiet er ikke feilfrie, og det er heller ingen andre norske politiske partier, ikke minst ditt eget. Det er utrolig mange som gjør en svært god jobb i Arbeiderpartiet, og som jobber på spreng for at landet vårt skal være mest mulig trygt og godt å bo i for alle.

Om da enkelte høyreekstremister kaller disse for "løgnere, surrebukker og feige kjerringer", så skal jeg ikke hindre dem. Men folk som setter velferd et stykke høyere enn billigere sprit og billigere bensin har jeg respekt for.

Derfor er jeg medlem i Arbeiderpartiet.
Tore Eikeland,

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #852 på: 22. Sep. 2006, 16:45 »
Godt svart, Tore.

Jeg er helt enig i at Arbeiderpartiets politiske ledelse er svært dyktig. Og den regjeringen som styrer landet vårt nå er høyst kompetent.

En viss trønder ved navn Hanssen har vært nevnt mye i det siste. Spesielt i forbindelse med sykelønnsaken.
Kanskje kan man si at Hanssen er en løgner og en feit, udugelig trønderfaen.  Men han er en dyktig politiker som helst vil at andre tar rollen i rampelyset. Nå var det han som ble valgt til å melde om sin sjefs politiske blemme. Det gjorde han med stor lojalitet til parti og regjering.

Jeg oppfatter Hanssen som en lojal medarbeider med stor politisk innsikt, som gjerne tar støyten for venner og kolleger. Robust som han er :lol:

Man kan si mye om hans trønderske kollega, Kulturminister Giske også. Her har vi en mann som elsker alt det gode, og som gjerne benytter seg av rampelyset for å fronte en god sak. Jeg er sikker på at kulturdepartementet vil være i trygge hender de neste tre årene også, og jeg er helt sikker på at kultur-Norge vil få et skikkelig oppsving.

Den siste trønderen, Øystein Djupedal har trukket seg helt ut av rampelyset, etter en litt smådårlig start. Men jeg leser i dagens VG at han må ha jobbet veldig hardt og godt for endelig å få gratis skolebøker opp og frem og helt inn på Statsbudsjettet, som jeg blir mer og mer spent på. Dette vil sikkert gå på bekostning av ett eller annet som Siv Jensen vil finne det for godt å kritisere når den tid kommer. Men da glemmer hun at Siv Jensen ville måtte tatt akkurat det samme valget om hun var i posisjon. Du kan dessverre ikke gjøre alle til lags på et og samme statsbudsjett.

Regjeringen fikk hard medfart i fjor høst for at de hadde levert et godt budsjett på den korte tiden de hadde til rådighet.
Nå vil de nok en gang få kritikk for at det og det og det og det og det i Soria Moria-plattformen ikke er oppfylt. Og opposisjonen glemmer at regjeringen har til hensikt å sitte i fire år.

Jeg er sikker på at vi nok en gang vil få servert et godt og gjennomarbeidet sosialdemokratisk budsjett som de borgerlige partiene vil rotte seg sammen for å kritisere, bare fordi det ikke nødvendigvis er billigere sprit og mer penger til Onkel Skrue og mindre penger til Adrian Posepilt.

Der Sverige valgte helt feil, valgte Norge HELT rett.
Det vil vi få se mer og mer av i de kommende tre årene.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #853 på: 22. Sep. 2006, 16:58 »
Jeg er så vanvittig utrolig enig med deg. Dette er så bra at jeg nesten vil anbefale deg til å få det på trykk i Adressa fortest mulig. Det er så sant som det er sagt. Dette er som å lese et referat av mine egne tanker, og det er godt å se at andre enn meg selv har en smule politisk innsikt også, i motsetning til enkelte andre.

De tre neste årene vil Norge etter alt å dømme få en oppsving på det meste, og en intensivering av jobbingen for det inkluderende, trygge samfunnet sosialdemokratiet står for.

Go Joakim!
Go Arbeiderpartiet!
Go Regjeringen!

Nå blir jeg nesten småhysterisk barneskoleelev i hyllingen min, men jeg blir regelrett glad når jeg leser slik fornuft svart på hvitt.
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #854 på: 23. Sep. 2006, 10:08 »
Jeg kan være enig i at Tore hadde et relativt godt svar. Jeg er langt fra noen høyreekstremist, og jeg står fast på min karakteristikk av regjeringen som "løgnere, surrebukker og feige kjerringer".

Så forsøker dere begge to å forsvare de poltikerne jeg sikter til. Kanskje jeg burde ha fortalt hvem jeg mener. For dere bommer totalt.

Arbeiderpartiets poltiske ledelse er ikke dyktig. Den består i hovedsak av Jens Stoltenberg (den feige kjerringa) og Martin Kolberg (løgneren). Jens skal liksom være sjefen til Bjarne Håkon, men lar han i stikken under sykelønnsordningen. Derfor har Tore vært sint på stakkars Bjarne Håkon. Jeg mener fortsatt at Bjarne Håkon og Jonas er de sterkeste kortene denne regjeringen har.

Giske er jo helt grusom, men heldigvis er han så lat at han neppe får gjort noe, og dermed ikke gjort så mye feil. Og siden vi er inne på å disse trøndere, noe jeg liker å gjøre, kan vi fortsette med Djupedal. Han burde jo jeg som er plassert til høyre for Høyre være veldig fornøyd. Det er han som har gjennomført Kunnskapsløftet. Problemet er at ingen partier er helt enig med meg innen skolepolitikken, og når han gjennomfører til de grader Høyres politikk, blir det fortsatt galt. Dessuten hadde det vært til det beste å vrake Kunnskapsløftet og heller kommet med noen direktiver i forhold til Læreplanen av 97. For at det skal være mer fag, og da spesielt norsk og matematikk er det ingen som er uenig i. Djupedal har helt gått i fra sitt eget partis politikk i Kunnskapsløftet. Og vi har nå fått en ny læreplan bare for å få en ny læreplan.

Det er forøvrig underlig med skolepolitikken kontra hva partiene og deres tilhengere egentlig mener. Og jeg er helt enig med rabulisten Theo Koritzinsky angående hvem som var den beste utdanningsministeren i løpet av de siste 20 årene; Jon Lilletun.

Ellers er det jo spennende at dere gir regjeringen kreditt for budsjettet de enda ikke har lagt fram. Det bør vel vitne om at dere blir blindet når det kommer, og at dere er uten evne til konstruktiv kritikk overfor deres egne partier.
Toon, Toon,
Black and white army