Sæternes? Hvem f... er det? Skal vi se. Michael Owen vs. Bengt Sæternes. Hmnmm. Vanskelig kamp, du gitt. En så soleklar hjemmeseier som det er mulig å få. Sæternes er dårligere enn Ameobi på sitt verste i forhold til Owen.
(Men husk, det betyr ikke at Sæternes er så dårlig. Det er bare i forhold til Owen. Skjønner ikke hvorfor Pleb nevner hans navn overhodet. Langt ifra god nok til å erstatte Owen eller Shearer. Har aldri vært det og vil aldri bli det.)
Michael Owen er 25 år, en notorisk måljeger med et mye større potenisale enn Alan Shearer noengang har hatt. Og den eneste engelske spissen som på sikt kan slå Owen, er Wayne Rooney. Men jeg har min tvil om hvorvidt Rooney faktisk vil bli bedre. Han mangler nemlig noe vesentlig i toppetasjen, som Michael Owen har. Defoe kan aldri erstatte Owen. Robbie Keane kan aldri erstatte Owen. Ameobi kan aldri erstatte Owen. Det er utelukkende spillere som Henry, Rooney, Van Nistelrooy, Crespo og kanskje Drogba (i PL, vel og merke) som kan erstatte Owen. Ikke Morientes, ikke Baros, ikke Cissé. Ikke Garcia. Men ingen av de fem nevnte spillerne som faktisk kan erstatte Owen, på en eller annen måte, kommer noen gang til å spille for Newcastle. Det tør jeg garantere.
Og et fåtall av de fire andre vil noen gang spille for Newcastle. Sannsynligvis ingen av dem.
Ser vi utenfor PL, er det sannsynligvis bare Eto'o og Ronaldo som er bedre enn Michael Owen. Tevez kan kanskje bli det. Robinho er ingen goalgetter, og vil derfor ikke kunne erstatte Owen på noen som helst måte. Raul er for gammel og oppskrytt. Torres har potensiale, men vil neppe noen gang bli aktuell for Newcastle.
Michael Owen er uten det minste tvil en av de 10 beste spissene i verden, men et ekstremt mindretall av de som også er på den lista, vil noen gang bli aktuell for Newcastle.
Ja, jeg vet vi har Luque og Emre på laget, og har hatt besøk av Kluivert. Men Luque og Emre har aldri vært av samme standard som de tidligere nevnte spissene. Og Kluivert har passert middagshøyden for evigheter siden.