20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 823033 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #4860 på: 09. Okt. 2012, 18:00 »
Helt vilt bra! Dette var vel første kvelden, for på den andre var Liam helt drita (som forøvrig var ganske vanlig under liveopptredene) og det hørtes ikke like bra ut  :P

Om Oasis var bedre live enn i studie er jeg ikke helt sikker på. Liam selv a jo at "har du sett oss live en gang så har du sett det som er å se" eller noe i den duren. Hjalp jo heller ikke at den legendariske stemmen hans begynte å svikte noen år etter denne konserten her  :(

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4861 på: 09. Okt. 2012, 20:14 »
Er det bare meg, eller vokser Green Day-albumet i overraskende stor grad? Synes ikke det er så ille lenger jeg!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #4862 på: 09. Okt. 2012, 21:20 »
Jeg har forsøkt å høre på Green Day, og syntes det var veldig "dølt" (for å adoptere litt av terminologien her inne). Skal man høre på punk, har man Dead Kennedys, Conflict, The Velvet Underground, The Clash, Sonic Youth, Sex Pistols, Ramones etc. å velge mellom. Hvordan kan Green Day appellere mer enn noen av disse? Hva er det jeg har gått glipp av her?

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4863 på: 09. Okt. 2012, 21:24 »
Kanskje fordi noen liker punken sin litt mer letthørt i form av bedre produksjoner, bedre håndtering av instrumenter og til tider veldig mye mer popa osv. Andre liker ikke punk noe særlig, eller foretrekker rett og slett bare pop-rock i form av nyere Green Day.

Uansett, Masshysteri til folket!

Edit: Finnes også tusen punkband jeg setter på før The Velvet Underground, The Clash, Sex Pistols og Ramones, selv om jeg liker alle de nevnte veldig godt.

Sonic Youth var best som er noise rock band, forresten.  GOO!
« Siste redigering: 09. Okt. 2012, 21:29 av boris. »
Nei.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4864 på: 09. Okt. 2012, 21:31 »
Kanskje fordi noen liker punken sin litt mer letthørt i form av bedre produksjoner, bedre håndtering av instrumenter og til tider veldig mye mer popa osv. Andre liker ikke punk noe særlig, eller foretrekker rett og slett bare pop-rock i form av nyere Green Day.

Uansett, Masshysteri til folket!

Edit: Finnes også tusen punkband jeg setter på før The Velvet Underground, The Clash, Sonic Youth, Sex Pistols og Ramones, selv om jeg liker alle de nevnte veldig godt.

Jeg er ikke så bevandret innen punk, men finner det allikevel veldig, veldig rart at Green Day er det bandet som appellerer mest innenfor sjangeren. Det er like sjokkerende som når folk synes Snow Patrol er mer verdt å lytte til enn Radiohead. Men hver til sin smak, antar jeg.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4865 på: 09. Okt. 2012, 21:42 »
Synes ikke det er overraskende eller sjokkerende i det hele tatt. Det er som forventet, akkurat som at det er forstålig at Metallica er et mer appellererende enn Slayer, og at Dimmu Borgir og nyere Satyricon er mer appellerende enn Darkthrone og Tangorodrim.

Er selv ingen gedigen Green Day fan eller noe, men jeg synes det er forstålig. Det er jo det samme med film. En film som Transformers er også veldig, veldig, veldig mye mer apperlerende enn Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring, til tross for at sistnevnte err på et helt annet nivå. Men Transofrmers er langt enklere å fordøye, og er en fin-fin popcornfilm for de fleste. Spring, Summer, Autumn, Winter... and Spring funker ikke på samme måte, og derfor vil den aldri bli like appelerende til folk flest.
« Siste redigering: 09. Okt. 2012, 21:45 av boris. »
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4866 på: 09. Okt. 2012, 21:44 »
Jeg har forsøkt å høre på Green Day, og syntes det var veldig "dølt" (for å adoptere litt av terminologien her inne). Skal man høre på punk, har man Dead Kennedys, Conflict, The Velvet Underground, The Clash, Sonic Youth, Sex Pistols, Ramones etc. å velge mellom. Hvordan kan Green Day appellere mer enn noen av disse? Hva er det jeg har gått glipp av her?

Den store fordelen Green Day hadde i forhold til noe av det du nevner er jo fravær av ensformighet. Mye punk-rock som er veldig bra, men bare i små doser, mens Dookie holder seg lenge. Men det vel en stund siden Green Day har vært et punk-band, nå er det jo nesten nærmere glam-rock...

Det store med Green Day er for min del fantastiske gitarriff, varierte og catchy melodier og en steintøff vokal.

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4867 på: 09. Okt. 2012, 22:04 »
Men når det er sagt, band som f.eks Dead Kennedys og Subhumans er et langt mer populært band blant punkere og metalfolk enn f.eks Green Day og The Offspring.
Nei.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4868 på: 09. Okt. 2012, 22:18 »
Med fare for å bli slaktet: Grunnen til at band som Dead Kennedys og Sex Pistols ble populære og er veldig kjente i dag handler uansett mer om politikk og et kulturelt paradigmeskifte enn selve musikken tipper jeg. De har noen skamtøffe låter som skilte dem ut fra resten og gjorde dem store, men stort sett er det jo ganske ræva. Det var band som The Replacements og The Clash som lagde musikk som virkelig holdt seg. ;)

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4869 på: 09. Okt. 2012, 22:22 »
Grunnen til at Dead Kennedys og Sex Pistols ble populære kan godt ha vært pga. politikken og et kulturelt paradigmeskifte, men grunnen til at de fremdeles er populære er jo enkelt og greit fordi de lagde jævlig fet musikk. At det ikke har holdt for deg betyr ikke at det ikke har holdt for andre.
Nei.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4870 på: 09. Okt. 2012, 22:30 »
Er det bare meg, eller vokser Green Day-albumet i overraskende stor grad? Synes ikke det er så ille lenger jeg!

Overraskende nok. Liker i alle fall Fell For You veldig godt. Et par andre er også på vei opp.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4871 på: 09. Okt. 2012, 22:56 »

Overraskende nok. Liker i alle fall Fell For You veldig godt. Et par andre er også på vei opp.

Enig! I tillegg er første halvdel av albumet generelt sett veldig bra.

Sitat
Grunnen til at Dead Kennedys og Sex Pistols ble populære kan godt ha vært pga. politikken og et kulturelt paradigmeskifte, men grunnen til at de fremdeles er populære er jo enkelt og greit fordi de lagde jævlig fet musikk. At det ikke har holdt for deg betyr ikke at det ikke har holdt for andre.

Tja... Hadde vi gitt Anarchy in the UK og God Save The Queen til et hvilket som helst annet karismatisk band i punk-bølgen på midten av 70-tallet så tipper jeg det er de som hadde vært kultfenomenet og populære i dag. Men det blir jo håpløst å diskutere selvsagt.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4872 på: 09. Okt. 2012, 23:29 »
Hadde vi gitt Anarchy in the UK og God Save The Queen til et hvilket som helst annet karismatisk band i punk-bølgen på midten av 70-tallet så tipper jeg det er de som hadde vært kultfenomenet og populære i dag.

Selvfølgelig, men det er fordi selve sangene er bra.

La oss si det på en litt annen måte: Hadde man forandret titlene og tekstene på sangene slik at de handlet om kjærlighet i stedet for politikk, tror jeg sangene fremdeles ville vært like populære, på samme måte som at Should I Stay or Should I Go av The Clash er populær simpelthen fordi det er en god sang.

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4873 på: 09. Okt. 2012, 23:44 »
Green Day har nesten blitt litt for mainstream for meg, rett og slett. Hørte mye på Offspring, Green Day, Millencoling og blink-182 i ungdommen. Nå er det bare blink jeg hører regelmessig på, siden det ble mitt favorittband, og jeg synes det er spennende den reisen de også har hatt musikkmessig.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4874 på: 09. Okt. 2012, 23:52 »
Blink 182 er da like "mainstream" som Green Day, både hva type usikk, produksjon og sånn angår og salgstall, eller? Litt usikker på salgstall, men de har da et album som kan måle seg med Green Days mest solgte album, tror jeg.
Nei.