20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Musikktråden  (Lest 820719 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Musikktråden
« Svar #4875 på: 09. Okt. 2012, 23:54 »
Hadde vi gitt Anarchy in the UK og God Save The Queen til et hvilket som helst annet karismatisk band i punk-bølgen på midten av 70-tallet så tipper jeg det er de som hadde vært kultfenomenet og populære i dag.

Selvfølgelig, men det er fordi selve sangene er bra.

Helt enig.

Sitat
La oss si det på en litt annen måte: Hadde man forandret titlene og tekstene på sangene slik at de handlet om kjærlighet i stedet for politikk, tror jeg sangene fremdeles ville vært like populære

Det er jeg definitivt ikke enig i. Johnny Rotten ble jo selve symbolet på politisk ukorrekthet. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor de ble populære når man ser på det med et historisk blikk.
« Siste redigering: 09. Okt. 2012, 23:56 av Berntsen »

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4876 på: 10. Okt. 2012, 02:58 »
Vurdere å danne en liten vinylsamling i musikkhylma mi. Noen som har mye erfaring med LP? Er "støyen" og slikt for forstyrrende og hvordan er det kontra CDer? Hører jo så mye negativt og positivt at det er vanskelig å bestemme seg  :-[

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4877 på: 10. Okt. 2012, 03:02 »
Handler nesten utelukkende vinyl og tapes. CDer kjøpes kun av favorittbandene mine som jeg skal eie hver eneste utgivelse i hvert format av.

Når det gjelder lyd så kommer det sikkert ann på øret som hører, men folk føler ofte at lyden i vinyl er varmere og mer behagelig, og støyen er absolutt ikke skjennerende i det heletatt. Dette toppes av sjarmen ved å snu LPen, et stort og fetere cover osv. Men jeg er veldig kresen nå jeg handler. Sjekker alltid ut kvaliteten på det jeg kjøper før jeg kjøper så jeg ikke ender opp med 120g vinyl med ræva og tynt papcover og dritt. Men har til gode og få noe sånt, da.

Edit: Og veldig, veldig mange som bruker vinyl ender opp med å bruke MP3 som bakgrunnsmusikk, og kose seg med vinyl når de skal nyte musikken og kun musikken, uten å drive med annet fjas som tar fokuset bort i fra musikken. Dette kan man jo selvfølgelig gjøre med MP3, CD og alt sånn og, men det er mye koseligere med vinyl, da sjarmen av å snu den osv. har mye å si på kosen.
« Siste redigering: 10. Okt. 2012, 03:11 av boris. »
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4878 på: 10. Okt. 2012, 03:32 »
Med fare for å bli slaktet: Grunnen til at band som Dead Kennedys og Sex Pistols ble populære og er veldig kjente i dag handler uansett mer om politikk og et kulturelt paradigmeskifte enn selve musikken tipper jeg. De har noen skamtøffe låter som skilte dem ut fra resten og gjorde dem store, men stort sett er det jo ganske ræva. Det var band som The Replacements og The Clash som lagde musikk som virkelig holdt seg. ;)

Enig her, og enig angående Green Day og variasjonen i materialet deres.

Jeg syns jo forøvrig at Sex Pistols har et par veldig bra låter - men tror også det er den sjokkeffekten de hadde kulturelt som gjorde de så store. The Clash er jo på et mye, mye høyere nivå enn Sex Pistols.

Blink er for meg et band jeg kan høre på det gamle materialet til fordi det er hjernedød, morsom pubertal punk. Når de skulle bli "voksne" syns jeg det strengt tatt gikk rett til helvette - der har Green Day i langt større grad med sine to rockeoperaer vært på et helt annet nivå. For meg er jo Armstrong bedre på absolutt alle aspekter enten det gjelder tekster, gitarriff eller stemme kontra DeLonge/Hoppus. DeLonge live nå høres jo helt skrudd ut atpåtil.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4879 på: 10. Okt. 2012, 11:28 »
Blink 182 er da like "mainstream" som Green Day, både hva type usikk, produksjon og sånn angår og salgstall, eller? Litt usikker på salgstall, men de har da et album som kan måle seg med Green Days mest solgte album, tror jeg.

Veit blink-182 også er litt mainstream, men de ble favorittbandet i ungdommen, så da var det de jeg fortsatte å høre på.
Men i europeisk sammenheng tror jeg Green Day er større og selger mer. Tror ikke blink-182 hadde fylt Ullevaal, eller, det veit jeg de ikke hadde gjort. American Idiot og 21st Century slår salgstallene til de to siste blink-182 albumene.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4880 på: 10. Okt. 2012, 11:47 »
Jeg har aldri skjønt meg på Blink 182 eller Green Day. Og aldri skjønt meg på fascinasjonen for "morsom, hjernedød, pubertal punk", som Kristoffer så elegant beskriver det. I den grad man egentlig kan kalle det punk da. For meg er det pop - i den grad egentlig er en egen sjanger.

Nei, takke meg til Åge og DDE. Det er rock 'n roll det!  :P
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4881 på: 10. Okt. 2012, 13:00 »
Veit blink-182 også er litt mainstream, men de ble favorittbandet i ungdommen, så da var det de jeg fortsatte å høre på.
Men i europeisk sammenheng tror jeg Green Day er større og selger mer. Tror ikke blink-182 hadde fylt Ullevaal, eller, det veit jeg de ikke hadde gjort. American Idiot og 21st Century slår salgstallene til de to siste blink-182 albumene.

Men ble de eldre skivene til Green Day og The Offspring dårligere fordi bandet ble mainsteam? :P

At Green Day er størst av de tre er det liten tvil om, uten at jeg kan skryte på meg å vite mye om bandenes salgstall. Men mainstream kan jo fint tolkes på flere måter; salgstall, noe som ikke sier noe som helst om hvordan musikken er. Og hvor letthørt et band er for mannen i gata. Og ingen av de betyr at et band automatisk er dårlig.
Det negative med masse solgte plater, store plateselskap osv. er at mange band mister litt viljen og interessen for det de gjør, da plateselskap ofte ender opp med alt for mye makt i forhold til hvordan musikken skal være. Dette er jo en stor del av DIY (do it youself) attituden i punk og alternativ musikk/ zines. De vil ha 100% kontroll over hva de gjør, og gir derfor faen i store plateselskap og ting.

I den grad man egentlig kan kalle det punk da. For meg er det pop - i den grad egentlig er en egen sjanger.

Det kan man, ja. Eldre Green Day, The Offspring osv. Debuten til The Offspring er jo ei hardcoreskive, og selv om det fra der ble mer og mer melodist, poppa og letthørt, finne det liten tvil om at de var punk frem til og med "Ixnay on the Hombre". Green Day var også punk men begynte å bevege seg lengre og engre bort fra punken og mot alternative rock etterhvert.

Punk er som de fleste andre sjangere en meget bred sjanger, og kan gå fra og være det mest brutale, hardeste og styggeste som finnes (bokstavlig talt), til det flotte, pene og pyntlige.
Nei.

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4882 på: 10. Okt. 2012, 14:19 »
Takk for svar isted Boris! Skal prøve noen vinylplater  :)

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4883 på: 10. Okt. 2012, 20:50 »
Jeg har aldri skjønt meg på Blink 182 eller Green Day. Og aldri skjønt meg på fascinasjonen for "morsom, hjernedød, pubertal punk", som Kristoffer så elegant beskriver det. I den grad man egentlig kan kalle det punk da. For meg er det pop - i den grad egentlig er en egen sjanger.

Nei, takke meg til Åge og DDE. Det er rock 'n roll det!  :P

Er et band som har vokst opp med meg, og musikken har også utviklet seg i en mer voksen stil. De to nyeste albumene er langt pubertal og hjernedød punk.
Bobby Robson:

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4884 på: 10. Okt. 2012, 20:53 »
Og Boris, nei, de albumene har ikke blitt dårlige pga det, men har aldri vært en fan av Green Day uansett. Vært på en måte en konkurrent til mitt favorittband, så da har det blitt sånn. Da har det blitt mindre lyttetid på Millencolin, Good Charlotte, Green Day, The Offspring osv. Asbjørn og Totto i Pyro verdsetter også blink
  http://p3.no/pyro/pyro-karer-tidenes-beste-hardrock-trioer/#more-25141 
« Siste redigering: 11. Okt. 2012, 00:31 av Panzer Stormo »
Bobby Robson:

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #4885 på: 11. Okt. 2012, 18:52 »
Endel låtar frå soundtracket til "The Man with the iron fists" har lekket på nett, lovande til no!
Rza jobbar forøvrig også med The Black Keys igjen, noko eg har svært trua på.

Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4886 på: 11. Okt. 2012, 22:18 »

For et jævlig fett band. Tidenes best gypsy punk-band? Jaggu faen.
Nei.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4887 på: 12. Okt. 2012, 15:45 »
Hørt at de skal være helt sjukt bra live ivaffal - utover det har jeg enda ikke sjekka de ut.

De som forøvrig ikke har hørt Frank Ocean - Orange Box bør få opp farta. Fyfader for et vakkert album!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

boris.

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4888 på: 12. Okt. 2012, 15:50 »
Ja, bandet har et fantastisk rykte på seg som liveband. Aldri sett de live, men dukker nok opp når/om de dukker opp i Norge (igjen?).

Latterlig catchy.
Nei.

Martin

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #4889 på: 13. Okt. 2012, 01:59 »

Sykt fet!

Fra traileren til The Great Gatsby