20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Den offisielle Souness-tråden  (Lest 80343 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Nordin

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.newutd.com
Den offisielle Souness-tråden
« Svar #195 på: 05. Des. 2005, 19:13 »
Sitat fra: "Joakim"

To ganger på 90-tallet ble vi nr. 2 i PL. Under Robson fikk vi fjerde- og tredjeplass, før vi fikk et tilbakeslag og ble nr. 5 og gikk glipp av CL. Men da var det stopp for Robson. Det var ikke godt nok for Newcastle. Men når Souness nå har handlet for millioner av pund, og gitt Newcastle et mye bedre lag enn det han startet med, nei da sitter mannen trygt. Samme hvor elendig vi gjør det. Vi er nr. 11 per dags dato og ble nr. 14 i fjor. Souness sitter tilsynelatende trygt.
Gudene vet hvorfor.

Enough said. Det er egentlig helt utrolig i grunn. Da vi endte på 5.plass under Bobby var det krise at vi ikke klarte CL. Når nå Souness har brukt rundt £50 mill på spillerkjøp, er det plutselig godt nok med plasseringer på nedre halvdel av tabellen. Det verste er ikke at vi ligger langt nede i gjørma, men at laget ikke fremstår som et team, og at de stort sett spiller håpløs fotball.
NewUtd.no: av supportere - for supportere!

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #196 på: 05. Des. 2005, 19:54 »
Sitat fra: "Nordin"

To ganger på 90-tallet ble vi nr. 2 i PL. Under Robson fikk vi fjerde- og tredjeplass, før vi fikk et tilbakeslag og ble nr. 5 og gikk glipp av CL. Men da var det stopp for Robson. Det var ikke godt nok for Newcastle. Men når Souness nå har handlet for millioner av pund, og gitt Newcastle et mye bedre lag enn det han startet med, nei da sitter mannen trygt. Samme hvor elendig vi gjør det. Vi er nr. 11 per dags dato og ble nr. 14 i fjor. Souness sitter tilsynelatende trygt.
Gudene vet hvorfor.

Enough said. Det er egentlig helt utrolig i grunn. Da vi endte på 5.plass under Bobby var det krise at vi ikke klarte CL. Når nå Souness har brukt rundt £50 mill på spillerkjøp, er det plutselig godt nok med plasseringer på nedre halvdel av tabellen. Det verste er ikke at vi ligger langt nede i gjørma, men at laget ikke fremstår som et team, og at de stort sett spiller håpløs fotball.

Ser poenget.
Men kvem skal ta over for Souness no då ???????????????????????????????
Florerer ikkje akkurat med avaiable gode managere for tida
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #197 på: 05. Des. 2005, 20:03 »
florerer ikke. Men det er noen... uansett så ville nok Newcastle hatt godt av å bli kvitt Souness.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #198 på: 06. Des. 2005, 15:18 »
Hvis vi bare gidder å bruke tid på å lete. Langt og lenge. Inn i de dypeste finske skoger og i bushen i Afghanistan. Leter vi lenge nok og langt nok, så er jeg 100% sikker på at vi finner en trener som kan gjøre en langt, langt, langt, langt bedre jobb enn Greame Souness. Og i mellomtiden. Vil vi overhodet savne Souness? Han har jo selv uttalt at han gir blaffen i taktikk, og at han bare ønsker at spillerne skal gi 110%. Han mener gode spillere vinner fotballkamper, uten at noen trenger å fortelle dem hva de skal gjøre. Så da har vi jo egentlig ikke bruk for en manager i det hele tatt, dersom det skulle stemme. Men det ser ikke akkurat ut som det stemmer, gjør det? 11. plass. En god del ekstremt begredelige kamper. Inkludert alle de fire siste. Gode spillere vinner kamper, sa du? Hva skal vi da gjøre når vi ikke har gode spillere? Og hvorfor vinner da Wigan flere kamper enn oss? De har overhodet ikke bedre spillere enn oss? Selv reservene våre er bedre enn Wigans førstelag. På papiret. Og papiret fungerer utmerket, ifølge Souness.

Så da kan jeg utmerket godt argumentere for at vi klarer oss like bra uten Greame Souness, som med han. Og skal vi da beholde idioten? NEI!
Jeg er heller uten manager, enn å ha Greame Souness i jobben.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

DanMan

• Gjest
« Svar #199 på: 07. Des. 2005, 09:00 »
Sitat fra: "The Evening Cronicle"
Souness has always insisted that United will be his last managerial job, but the talk in Glasgow is that Rangers supremo David Murray sees his big pal as a possible director of football, with a younger coach looking after the players.

Bare meg som kunne tenkt seg Murrays tanker i Shepherds hode? Neppe.

Forøvrig er den ovennevnte artikkelen vel og bra, men som alle andre anti-Souness-verk sier den nada om hvor vi skal gå videre. Vi fikk Owen, og da kan vi bare plukke managere på øverste hylle? Feil! Owen har sin beste kamerat her og hadde tildels hjemlengsel i et land hvor han uansett ikke spilte fast (knapt spilte). Med managere er det bare ikke det samme. Jeg betviler ikke et sekund at negotiation skillsen til Shep&co er meget god, men hvorfor skal en meget god manager gå fra (sannsynligvis) et meget godt lag, et lag han selv (sannsynligvis) har bygd, i et land og en fotballkultur han kjenner (dersom vi skal hente ikke-britiske managere), til et middelhavsfarende lag han bortimot garantert ikke får store handlesummer i, og i en av fotballens mest utsatte jobber?

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #200 på: 07. Des. 2005, 15:06 »
Sitat fra: "DanMan"
Hentet fra The Evening Cronicle:

"Souness has always insisted that United will be his last managerial job, but the talk in Glasgow is that Rangers supremo David Murray sees his big pal as a possible director of football, with a younger coach looking after the players."

Bare meg som kunne tenkt seg Murrays tanker i Shepherds hode? Neppe.

Forøvrig er den ovennevnte artikkelen vel og bra, men som alle andre anti-Souness-verk sier den nada om hvor vi skal gå videre. Vi fikk Owen, og da kan vi bare plukke managere på øverste hylle? Feil! Owen har sin beste kamerat her og hadde tildels hjemlengsel i et land hvor han uansett ikke spilte fast (knapt spilte). Med managere er det bare ikke det samme. Jeg betviler ikke et sekund at negotiation skillsen til Shep&co er meget god, men hvorfor skal en meget god manager gå fra (sannsynligvis) et meget godt lag, et lag han selv (sannsynligvis) har bygd, i et land og en fotballkultur han kjenner (dersom vi skal hente ikke-britiske managere), til et middelhavsfarende lag han bortimot garantert ikke får store handlesummer i, og i en av fotballens mest utsatte jobber?

GOD post her.

Det jeg håper på er at eventuelle nye managere kan bli fristet av potensialet som ligger i klubben. Ser vi på managere som Big Sam og Curbishley (stavefeil?) tror jeg disse har bevist at de duger, samtidig som de ikke har klubber med samme potensialet som Newcastle. En mulig fristelse? ja jeg håper det.

På en annen side: PL er vel en av de jeveste og tetteste ligaene i Europa, og antageligvis verden, er det her alle drømmer om å prøve seg og lykkes?

Spillergruppa er også relativt mye bedre i år enn den var ifjor da ingen andre enn Souness ville ta over, kan dette være med å virke inn?

Men et annet spørsmål: er det noen som har lest\hørt noe rykter om hvordan Newcastle er betraktet som klubb "over there". "Håpløs å lede", "håpløs å lykkes med", eller lignende? Vet ikke noe selv, bare spør ettersom jeg antar at også dette kan virke inn da en evt ny manager vurderer å forflytte seg til St.James Park.

Selv er jeg iallfall nysgjerrig på ryktene om at O'Neil gjerne vil prøve seg, og kanskje fra sommeren av. Da blir spørsmålet et ganske annet, nemlig hva er den best tenktelige løsningen ut denne sessongen og frem til O'Neil er på plass....

DanMan

• Gjest
« Svar #201 på: 08. Des. 2005, 14:01 »
Takk takk, Chickenman!  :) Ditto! Gode spørsmål du stiller.

Potensialet lå utvilsomt her også i fjor, og nå når både Big Sam og Alan C. leder lag som per dags dato ligger over Newcastle (sistnevnte dog bare med ett poeng og ett plussmål mer) er det vel ingenting som skulle tyde på at de blir mer fristet enn de var i fjor. Dessuten er det jo betimelig å lure på om alle faktisk er interessert i en jobb som kan være over før du får sagt "institusjonalisering". Utfordringen er stor, men det spørs om ikke fallhøyden er for stor.

PL er helt klart en av Europas beste ligaer, men å lokke trenere fra andre fotballkulturer krever en viss tilpasningstid, og tålmodighet er (no offence) åpenbart en mangelvare hos brorparten av Newcastle-fansen. Språk, spillestil, levemåte, spillere, alt er nytt.

Spillergruppa er uten tvil bedre, men ikke bredere, og som nevnt tildligere må en evt. ny manager sannsynligvis finansiere egne kjøp med salg. Dette vil effektivt hindre enhver form for kontinuitet.

Klubbens omdømme har jeg egentlig ikke snøre på, men vil vel tro det er en klubb man enkelt kan se har et uforløst potensiale, og det vil jo kunne virke positivt inn. Det samme vil den pasjonsfylte fansen være.

O'Neill er et meget spennende navn. Som du sier krever dette likevel tid, og da nytter det ikke å hente inn kortidsløsninger. Det er også en finansiell side ved managerbytter. Selv ville jeg satset på Burley eller Jewell dersom handling må skje NÅ, og sistnevnte er ekstremt usannsynlig.

Taveren

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #202 på: 08. Des. 2005, 22:35 »
Er enig med deg i det meste DanMan, spes det med kva korttidsløysingar (Burley og Jewell) ein evt ville satse på.
Spørsmålet er likevel: har vi råd til å vente?

Om det med at vi som meinar at Souness bør gå no er utolmodige ber eg deg ta dette med i betraktninga:

1. Souness har leda laget i snart eit og eit halvt år. Om utrekninga mi er riktig, har han leia oss i 74 kampar av betydning (PL, LC, FAC, UEAFAC, INTERTOTO, ikkje treningskampar). På desse 74 kampane har han ikkje greidd å snu kampen frå underlege til siger meir ein ein - 1 - gang (Borte mot Herenveen i fjor. Det betyr i praksis at om motstandaren vår skorer fyrst i ein kamp, så vinn vi ikkje den kampen. I ein situasjon der vi kjem under er det manageren sitt ansvar, i lag med sin staff og kaptein på bana, å gjere dei nødvendige taktiske trekka for å snu kampen. Legg merke til at Souness sjelden gjer noko om vi kjem under i ein kamp. Vi er heilt elendige til å spele mot etablert forsvar. Legg og merke til at det fyrste målet vi skorer i kampar som oftast enten kjem av dødball, ein defensiv feil hos motstandar-laget eller (på bortebane) på ei kontring. Vi greier rett og slett ikkje å spele mot godt organiserte lag (f. eks. Wigan). Dette er Souness sitt ansvar. Han skal sette opp ein taktisk plan som gjer at vi KAN gjere nettopp dette. Om vi skal fortsette å tape alle kampane mot lag som skorer fyrst mot oss, kjem vi til å ende på nedre halvdel akkurat slik som vi gjorde i fjor. Sesongen 02/03 f.eks., då Bobby leia oss til 3. plass, snudde vi i November/Desember 4 av 5 heimekampar frå underlege til siger. Dette er ein eigenskap som er særs viktig for lag som vil vere blant topp seks. Souness har ikkje det taktiske som trengst, og vil koste oss mange poeng.

2. Om vi pga dette taper 10 poeng eller meir (noko som eg meina vi har gjort allereie) i løp av sesongen kan vi havne på f.eks. 10 plass istadenfor ein 5.-6 plass. Dette vil vere katastrofalt med dei investeringane Souness har gjort. Eg trur at i så fall vil Owen forsvinne fort. Det samme med Boumsong (slik som han spelar no vil ikkje det vere noko katastrofe, menmen). Og kanskje også spelarar som Zogbia og Steven Taylor. Vi vil ikkje vere i ein slik økonomisk situasjon at vi kan sei nei til eit kvart bud.

Som fører til 3: Shepherd har sjølv sagt at vi har eit Europa-cup budsjett. Om vi ikkje kjem til Europa neste år, vil det vere krise for økonomien. Og som blei bevist i år og då vi tapte mot Troyes for ei stund sidan, vi kan ikkje stole på Intertoto som bakveg. Eit økonomisk svekka Newcastle utan Owen og Boumsong og med lite frigjorte midlar, utan europa-spel og med ein Chairman som er ein skikkeleg vinglepetter virka vel endå mindre fristande for ein manager ein kva det Newcastle som ein ser i dag gjer?

Nei, spark Souey no, om ikkje anna hent tilbake Keegan, Sir Bobby eller ein anna gamling (Arthur Cox anyone?) som kan styre skuta fram til Martin O'Neill er klar. Vi har ikkje råd til å la Souey styre fram til sumaren. Det vil vere katastrofe for United. Han er for dårleg taktisk, noko som er den viktigaste eigenskapen til ein manager i dagens fotball.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #203 på: 09. Des. 2005, 10:06 »
Godt innlegg fra Travern her. Vet at det vil koste flesk å gi Souness fyken nå i sessongen, men tenker man på alternativkosten som er å gå glipp av veridfullt E-cup spill til neste år er det kanskje ikke en så høy pris å betale alikevel. Jeg sier ikke at det er sånn, men at det er verdt å ta med i vurderingen når man vurderer Souness sin fremtid i Newcastle. Vil O'Neil ta over fra sommeren er det genialt, men tror det kan bli vanskelig å finne en som vil lede ut sessongen og attpåtil ha en femte eller sjetteplass som absolutt mål... Alikevel, det bør skje noe nå, for stort verre enn det er nå blir det neimen ikke.

DanMan

• Gjest
« Svar #204 på: 09. Des. 2005, 10:19 »
Må bare presisere at jeg ikke mente jewell og Burley som korttidsansatte, rett og slett fordi jeg ikke har tro på slikt. Dersom handling må skje NÅ håper jeg vi glemmer O'Neill ASAP.

Støtter meningen om at Taverens innlegg er meget bra! Har bare et par ting å tilføye:

Steven Taylor vil med stor sannsynlighet aldri forlate Newcastle!

Og mangel på E-cup begrunnes som en økonomisk katastrofe, og det er jeg helt enig i, men er vi garantert E-cupplass etter å ha skiftet manager? Mange mener nok sjansene er mye større, det er de muligens, men garantert er det uansett ikke! Det vil rett og slett bety at å ha sparket Souness og ansatt en ny manager fører til enda større utgifter. Har vi råd til det?

Taveren

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #205 på: 09. Des. 2005, 11:36 »
Var dårleg skreve av meg Danman, om ein ansetter Jewell/Burley so skal dei såklart ikkje vere kortidsansatte. Då skal dei såklart få sjansen til å bygge eit lag dei og, og O'Neill vil då vere uaktuell (i alle fall for ein periode).

Om ein skal sparke Souy no og samtidig kunne ansette O'Neill til sommaren, må løysinga vere ein gammalkar i tospann med Shearer. Då kanskje Keegan, Sir Bobby eller liknande. Ein person som gjerne har eit stort kontaktnettverk, som kan tre inn i stilling som sportsdirektør til sommaren.

NUFranC

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #206 på: 10. Des. 2005, 12:26 »
ja ja. blir morsomt i dag ja.. hmm?
Who else...... Alan Shearer

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #207 på: 10. Des. 2005, 22:27 »
Han kjøpte seg tid i dag dessverre.

Som det allerede blir påpekt blir Souness dyr å kvitt3 seg med. Spesielt ettersom at det meste av støtteapparatet må forsvinne med ham. Murray og Saunders m fl. har fulgt etter Souness som forelskede tenåringsjenter helt siden han la opp som spiller. De må naturligvis ut av klubben med ham.

Torjus

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #208 på: 11. Des. 2005, 00:09 »
Wigan? Skal vi ikke ha målscorere da? Synes ikke jeg ser potensielle målscorere på topp hos Wigan. De blåste jo vekk den ene sjansen etter den andre i cupkampen mot oss. riktignok var Given god, men han var ikke sååå umulig.

I cupkampen spilte de jo med reserve spissene, bl.a den svenske fyren, som ikke kan en dritt...
Wigan har jo lynhurtige og ekstremt gode Camara og han Jason Roberts(som er kraftkaren som Christian mener, tror jeg) som 1.lags alternativer.

De har da spilt ganske godt i år.
Hvem har sluppet inn mest mål i år? Newcastle eller Wigan? Hvem har best forsvar?
Newcastle selvfølgelig... Mann mot mann ja. Å Newcastle har faktisk bedre forsvar mann mot mann i forhold til Wigan.

Hvis vi sammenligner forsvaret vårt mot Wigans forsvar så ser det slik ut:
Chimbonda mot Carr. Her er det ganske likt. Begge har mye av de samme kvelitetene, men Chimbonda har virkelig slått til i årets sesong.
Henchoz mot Taylor. Nå er Taylor et stort talent og har gjort det bra, og de fleste her inne tror jeg vil si at Taylor er bedre
De Zeeuw mot Boumsong. Boumsong har vel ikke hatt sin beste sesong i år, og har slitt litt med selvtilliten, har jeg hørt, men uansett. Han er en stor og god kvalitetstopper som er bedre enn De Zeeuw
Baines mot Baba. Likt her også. Baba har vært mye skadet, men jeg mener han er mye bedre teknisk en Baines.

Jeg mener at problemet ligger i angrepet. Det er det som gjør at forsvaret vårt komplett er dårligere enn Wigan sitt.
Newcastle spiller med ingen plan i angrep. Egentlig på hele banen. Når Given har tatt sitt lange utspill fra mål og Ameobi eller Shearer har vunnet ballen, slik at vi er i angrep, er det ingen som vet hva de skal gjøre. Vi har ikke plan over spillet. Backene kommer opp for å hjelpe og vi kan ligge f.eks å spille ball en stund uten å komme oss noen vei. Hvis vi da mister ballen ligger bare midtstopperne igjen, og som regel så gidder verken ballmister eller noen andre å springe opp ballen igjen, bortsett fra Bowyer(hvis han spiller), og er han heldig å ta han igjen så er det nedklipping av spilleren. Motstander laget kommer i overtall og scorer som regel. Da blir vi giddesløse, gir fra oss intiniativet(rett skrevet?) og klarer aldri( bortsett fra Herenveen) og snu resultatet i vårt favør.
Vi ligger ikke i balanse i forsvarspillet, og siden vi ikke har noe plan i angrepsspillet så går kampen mot oss...

Wigan har ihvertfall plan over deres angrepspill, og ligger hele tiden i balanse med etablert forsvar. Wigan er et mye bedre lag enn oss p.g.a manageren.
Dermed ut med Souness.

(...) Dagens kamp fikk jeg ikke anledning til å se men en kompis av meg som satt på V.I.P :D  så kampen å sa at det var et tannløst lag i første omgang ihvertfall. Dumt at Souness skulle klare og vinne denne kampen for da fikk han noen uker med forlenget kontrakt... Tror at styret( m.t.p at Douglas( ? ) Hall var der i forrige uke) hadde blitt enig om at dette var Souness siste sjanse... Tapte han var det ut å vant han fikk han tid på seg til å fortsette, med å vinne

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #209 på: 11. Des. 2005, 19:07 »
Ja, Wigan har en plan over angrepsspillet sitt. Og da blir spissene deres seende gode ut. Men våre er klart bedre. Ameobi er kanskje sånn halvveis på nivå med Roberts. Bortsett fra at han har langt bedre teknikk, og normalt sett skal være like god foran kassa.
Roberts kan på ingen måte forsterke angrepet vårt.
Ja, han kan kanskje forsterke reservebenken, men han har aldri vært i nærheten av Shearer. Kanskje er han på høyde med Southampton-utgaven av Shearer.

Det som gjør at Wigan fremstår som et bedre lag enn oss er at de har en manager som har en plan for spillet, og som gir hver enkelt spiller klare arbeidsoppgaver. Dermed blir det mye lettere for spissene deres å score mål, enn det blir for Shearer og Owen.

Okey. Cupkampen var kanskje et dårlig eksempel. Men de vant bare 1-0 i seriekampen. Og det var jammen ikke langt unna at de bare fikk uavgjort. Var bare en ekstremt feig dommer og en blind linjemann som hindret oss i minst ett poeng. Spissene deres imponerte meg på langt nær i den kampen heller. Verken Camara eller Roberts er gode nok til å heve Newcastle opp på et internasjonalt nivå.
Ingen av dem kan på noen måte erstatte Shearer eller Owen.

grunnen til at Wigan ligger der de ligger heter Paul Jewell. Grunnen til at vi ligger der vi ligger heter Greame Souness. You see?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon