20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Newcastle - Metalist Kharkiv 14. Feb kl 21.05 - CMore Live  (Lest 44704 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
Sv: Newcastle - Metalist Kharkiv 14. Feb kl 21.05 - CMore Live
« Svar #210 på: 15. Feb. 2013, 14:39 »
http://www.flickr.com/photos/27617788@N02/8476176138/in/photostream

Denn er i bestefall SYKT tvilsom!

Linjedommer står jo i drømmeposisjon. Det er fullt mulig for han å skille ut at Cisse sin arm er foran i det ballen sparkes, etter hans subjektive besluttsomhet i akkurat det sekundet. Kan ikke hate på en linjedommer som dømmer den offsiden, uansett om han hadde vært on eller off.

Den første er katastrofal, og amatørmessig, og kan i verste fall koste oss videre Europa-spill.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #211 på: 15. Feb. 2013, 14:40 »

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #212 på: 15. Feb. 2013, 14:43 »
Linjedommern hadde helt klart 0-0 på oddsen. dømmer bort 2 mål for oss. irriterer meg grenseløst. og vedder den siste balla mi på at det blir avgjørende. Typisk vår flaks. Liten trøst i at han trolig har dømt sin sistekamp på dette nivået. De hadde det til og med om innslag på tv2. At norske dommere dømta bort 2 mål for newcastle.

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #213 på: 15. Feb. 2013, 14:44 »
http://www.flickr.com/photos/27617788@N02/8476176138/in/photostream

Denn er i bestefall SYKT tvilsom!

Linjedommer står jo i drømmeposisjon. Det er fullt mulig for han å skille ut at Cisse sin arm er foran i det ballen sparkes, etter hans subjektive besluttsomhet i akkurat det sekundet. Kan ikke hate på en linjedommer som dømmer den offsiden, uansett om han hadde vært on eller off.

Den første er katastrofal, og amatørmessig, og kan i verste fall koste oss videre Europa-spill.

Om armen er foran har ingenting å si, for man kan bare være i offside med kroppsdeler som man kan score med.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #214 på: 15. Feb. 2013, 14:57 »
Det er riktig, det gjelder hode, bein og kropp - men ikke armer. Men det gjelder vel for forsvarer også, og sånn sett er vel Cisse noen cm i offside.

Nyttesløs diskusjon egentlig, hvis vi sitter her et døgn etterpå og diskuterer så skjønner jeg ikke hvordan dommer kan belastes for den eventuelle feilen han tar i løpet av en øyeblikk. Da må man heller diskutere videoteknologi.

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #215 på: 15. Feb. 2013, 15:00 »
Det er riktig, det gjelder hode, bein og kropp - men ikke armer. Men det gjelder vel for forsvarer også, og sånn sett er vel Cisse noen cm i offside.

Nyttesløs diskusjon egentlig, hvis vi sitter her et døgn etterpå og diskuterer så skjønner jeg ikke hvordan dommer kan belastes for den eventuelle feilen han tar i løpet av en øyeblikk. Da må man heller diskutere videoteknologi.
forsvarens kne gjør at cisse er onside mener jeg. Uansett så skal tvilstilfeller gå angripende lags vei. så målet skulle vært godkjent. Og han fikk sikkert også høre i pausen at han bortdømte newcastle 1-0 der så denne burde han latt gått igjennom selv med 2 meter offside:)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #216 på: 15. Feb. 2013, 15:01 »
Hvis Cissé er offside med en "lovlig" kroppsdel på det bildet, må det i såfall være halve kneskåla eller kanskje pannebrasken. Det er snakk om millimeter. Og jeg ser ikke helt hvordan linjedommer kan være "sikker" på at han ser Cissé i en offsideposisjon der. Det er aldri innafor å vinke med mindre man er sikker. Og om en offside er feil, er det aldri innafor. Uansett hvor tett det er. Selv om man kanskje kan ha forståelse for at det vinkes. Jeg hogger ikke hodet av denne linjemannen, selv om jeg er sterkt uenig i at det er godkjent å løfte flagget der.

Dessuten rekker ingen å se og oppfatte så kjapt. Jeg antar at linjemannen ser og oppfatter at Cisse har et par meter på "bakerste mann" når han får ballen, og linjemannen tolker det som at han da var offside også i det ballen ble slått, og enser ikke det faktum at forsvarsspilleren jogger, mens Cissé spurter. Det vil aldri være riktig, men det er naturlig å tenke sånn. Jeg tror dog at en linjedommer i PL hadde holdt flagget nede der.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

TooN

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #217 på: 15. Feb. 2013, 15:15 »
siste påstanden din kommer nok ann på om det er united som spiller eller southampton.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #218 på: 15. Feb. 2013, 15:45 »
Selv om jeg ser har sett på det bildet i 10min er jeg fortsatt usikker, det samme virker det som om folk flest er. Altså er dette en 50/50 situasjon som det angripende laget skal ha favør av, jeg mener derfor at det ikke burde vært blåst offside.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #219 på: 15. Feb. 2013, 16:39 »
Selv om jeg ser har sett på det bildet i 10min er jeg fortsatt usikker, det samme virker det som om folk flest er. Altså er dette en 50/50 situasjon som det angripende laget skal ha favør av, jeg mener derfor at det ikke burde vært blåst offside.

Helt enig med alt du skriver der.

Når det selv er tvil etter X antall stillbilder, så skal man være god om man klarer å konkludere den ene eller andre veien. Min dom:

Tvil. Og da skal det gå angripende lag til gode.

SvampeBoB

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #220 på: 15. Feb. 2013, 16:56 »
Vi kan diskutere det siste målet opp og i mente. Frem og tilbake, men konklusjonen er at den er tight som bare f... Det som kan sies for å forsvare linjemannen, er at Cisse er på fullt firsprang fremover og at backen i dette tilfellet stopper opp. Da vil det fort bli en ganske stor forskjell på dem. Selv om han står 99 prosent riktig plassert som linjedommer, så kan han ha hatt fokuset på feil område et brøkdel av et sekund og dermed er Cisse offside i hans øyne. Den må vi kunne leve med.

Husk at et bortemål er verdt mye, og scorer vi der så tror jeg vi går videre. Problemet er vel bare at vi sikkert stiller med et litt annet lag der nede pga ligasituasjonen.
jeg skjønner ikke de folka som sier fotball er et spill om liv og død. Det er langt viktigere enn som så. Bill Shankley!

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #221 på: 15. Feb. 2013, 17:11 »
Man kan si at man forstår linjemannens avgjørelse der og da, men med fasit i hånd er det absolutt riktig å si at flagget burde vært holdt nede.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #222 på: 15. Feb. 2013, 17:16 »

Enig. Spesielt etter å ha sett ditt bilde mener jeg absolutt vi kan føle oss snytt for to mål i går. At noen kan være 100% sikker på at det derre er offside er ihvertfall beoyond meg å fatte. Høyst tvilsomt og da skal angripende lag ha fordel. Føler meg absolutt snytt for 2>1 mål i går.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #223 på: 15. Feb. 2013, 17:33 »
Man kan si at man forstår linjemannens avgjørelse der og da, men med fasit i hånd er det absolutt riktig å si at flagget burde vært holdt nede.

Men kan man forstå den? Han kan aldri i verden ha vært 100% sikker der og da og da skal han jo gi oss fordelen.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #224 på: 15. Feb. 2013, 19:34 »
At det angripende laget skal ha fordel er en regel som ikke blir praktisert i det hele tatt. I den forstand kan man endre på det meste av resultater i fotball.

En annen ting er at når Cisse er på vei inn så kan linjedommeren registrere det et halv sekund etter innlegget blitt slått, og i hans hode så kan det se ut som offside. Tviler sterkt på at han er i tvil i det hele tatt, men der og da så er timingen hans litt off og dermed blir det offside.

Poenget mitt er i bunn og grunn at linjedommere - som skal følge med på linjen i det nøyaktige øyeblikket ballen blir slått - kan klandres for en situasjon som det. Det synes jeg blir for dumt. Linjedommeren mente, feilaktig sådann, at det var offside - en avgjørelse jeg fullt kan forstå. Det er en del av fotballen.

Første offsiden er en liten skandale riktig nok. Men norske dommere er og har alltid vært grenseløs elendig.