20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 660779 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

KarlRudolf

• Supersub
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #1845 på: 30. April 2013, 15:22 »
Etter å ha sett Gary Neville sine analyser etter at han la opp, så må eg seie at dette er ein mann som kan bli strålande som manager. Grunnen til at han kunne halde ein fast plass på eit av verdens beste lag i godt over eit tiår er jo ikkje at han hadde eit fantastisk fotballtalent, men snarare at han var suveren i å lese og forstå spelet. Det viser godt igjen på analysene. Kva med han og nemnte Solskjær i ein duo? To som har erfaring under den kanskje ypparste trenaren gjennom tidene, som har ekstremkompetanse innanfor hhv. angreps- og forsvarsspel, som utfyller kvarandre som typar (Neville som kan røske tak i spelarane om nødvendig, Solskjær som kan bevare roen når det trengs).

Han leverte ei fantastisk analyse av Newcastle - Liverpool tidlegare i kveld på Monday Night Football. Det var slakt, slakt, slakt. Smertefullt å høyre på, men smertefullt fordi han traff på absolutt alt.

Ferguson sin arvtakar blir ein som har erfaring med å vinne trofé på øvste nivå, så desse to er ikkje aktuelle der uansett. Det må vere ideelt for desse to - gitt at Neville har ambisjonar om dette - å starte opp i ein klubb som Newcastle. Eg er bombesikker på at Neville, ev. i tospann med Solskjær, har det som skal til. Personlege og fotballtaktiske kunnskapar trur eg ikkje vi realistisk kan finne betre alternativ innanfor. Eg har ikkje lyst på nokon som ikkje kan Premier League ut og inn, og har samtidig ikkje lyst på ein av desse trauste britiske managerane som ikkje har levert på snart ti år.

-
Kan legge inn eit alternativt forslag i Dougie Freedman. Gjorde ein kjempejobb i Palace og har fått sving på Bolton i vår. Også ein type som då han var aktiv - og eg trur det gjeld som trenar også - representerte alt det vi manglar i dag: Vilje, tøffheit og offensivitet.

Neville og Solskjær ja.. Skulle nesten tru det var eg som skreiv dette :P OGS har jo hatt DEN sesongen i år... Nei, vi må sjå oss andre plassar enn til Sky Sports sitt studio og til Molde. Eg har offisielt gitt opp englandsteorien min, og vil helst ha en tysk trener no. Vi skulle henta Klopp før han gjekk til Dortmund!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1846 på: 30. April 2013, 15:49 »
Mye å ta tak i her.
Først og fremst, jeg tror de fleste hadde forventet tap mot Liverpool, men måten det skjer på er under enhver kritikk. En kritikk Pardew må kunne ta til seg. For det han og laget viste mot Liverpool var så dårlig at det var direkte pinlig. Et hån mot lagets supportere. Det er lov å mislykkes, men det er faen ikke lov å ikke prøve.

Når det er sagt, så er det altfor enkelt å si at den eneste årsaken til at vi ligger der vi ligger på tabellen er manager Alan Pardew. Det er naivt å tro at han er det eneste problemet denne klubben har. Det er åpenbart at vi har spillere som ikke jobber for lønna si, som er gratispassasjerer. Særlig tydelig blir dette når det butter imot. Dette er ikke nødvendigvis noe Pardew kan gjøre så mye med.

Det er også verdt å nevne at hans overordnede har gjort det vanskelig for ham. Det var åpenbart for alle og enhver at en mann i forsvaret forrige sesong. I for store deler av forrige sesong måtte vi sette vår lit til Mike Williamson - og selv om Mike i likhet med resten av laget hadde en særdeles god sesong i fjor - så var det veldig tydelig at han ikke er god nok. Behovet for en midtstopper var høyt før sesongen, og vi hadde ingen reell backup på venstrebacken. At Ryan Taylor ble skadet svært tildig i sesongen gjorde heller ikke at sjefene hans så behovet for noen nye forsvarsspillere (eller var det Pardew som ikke ba om det? Derav vil vel de lærde strides tipper jeg). Når vi så kjøper to nye forsvarsspillere i januar er det nødt til å bli litt rusk i maskineriet når de ikke enkelt kan fases inn. Det var ikke mange innhopp og mange treninger Mbiwa hadde med laget før Colo ble skadet. Og jammen har vi ikke vært nødt til å pare ferske Mbiwa med en altfor dårlig Williamson, som denne sesongen gang etter gang etter gang har blitt avslørt på manglende ferdigheter (han ble avslørt forrige sesomg også, for de som fulgte godt med, men det fikk ikke like store konsekvenser).

Vi var heller ikke i stand til å erstatte Ba da han dro, og vi var jo altfor få spisser i utgangspunktet. Det gjør ikke saken enklere for Pardew at han i realiteten bare har ett kort å spille med (hvordan han bruker det kortet er en annen sak). Pardew har ikke hatt en optimal stall denne sesongen. Backupen har vært liten, og i mange tilfeller kommet for sent. At vi ikke har vært like heldig med skader denne sesongen, som forrige, måtte man egentlig regne med. Og i Newcastle er det sedvane at Murphys lov er gjeldende. Går én ting galt, går allting galt. Det hjelper ikke Pardew å gjøre jobben det heller.

Men gitt alle disse uheldige omstendighetene er Alan Pardew fremdeles nødt til å gjøre det beste ut av situasjonen, og han hadde før sesongen og har fremdeles en veldig god første 16 å plukke fra. Så hva har han gjort med de kortene han har blitt tildelt?

Vel, umiddelbart var trekket med å bruke Sissoko som offensiv midtbane et sjakktrekk. Det fungerte glimrende i to kamper. Så var det stopp. Bom stopp. Bare i bittesmå perioder etter Southampton-kampen har Sissoko greid å vise frem sitt potensiale. En meget god box-to-box-spiller som har grodd fast i Kevin Nolans rolle, og ikke kommer seg bort derfra. Et annet kort er Papiss Cissé, som hele sesongen har slitt med å finne scoringsformen. Av ymse grunner. En grunn er at han ikke har fått den fantastiske servicen han fikk forrige sesong, en annen er at han selv ikke har fått den enorme formtoppen i år, som i fjor. Og det var vel også å regne med. Man ønsket vel gjerne å tro at Cissé kunne være like kanongod hver gang, men han er menneskelig han, som alle andre. Og formsvikt er en del av fotballen. Dessuten har Cissé ofte også blitt bedt om å spille samme rolle som Ba hadde for oss, som enslig spiss, med å møte ball, gå i dueller og holde på ballen. Det er selvsagt noe Cissé aldri i verden behersker, og Cissés selvtillit har lidd som følge av det. Heller ikke Tioté har vært den samme åpenbaringen denne sesongen som de to foregående. Mye har sammenheng med at han - enten Pardew har initiert det, eller ikke - har begynt å holde på ballen mye, mye mer enn før. Han tar mye større sjanser fremover, og havner gjerne på etterskudd bakover, noe som fører til enda flere frispark imot og like mange kort som før. At dette ikke har blitt rettet på er én ting. At han har spilt bortimot alle kamper han har hatt mulighet til å spille, gjør det heller ikke bedre.

I tillegg kan vi nevne hvordan han bruker andre spillere. Cabaye har denne sesongen spilt en dypere rolle enn tidligere. Han har havnet lenger bak i banen, og ikke fått ha så mye ballkontakt som han liker. Cabaye er vår dirigent. Maestro. Men han har ingen taktstokk, og notene hans er feil. Så hvordan kan han da få orkesteret til å lyde slik det skal?

Jonas er fast inventar på laget. Er førstemann på blokka til nesten hver eneste kamp. Han er en spiller som glimtvis viser seg frem, men som med sin manglende hurtighet i stadig større grad bør brukes i en annen rolle enn på kanten. Han bør heller ikke spille hver kamp. Han er ikke god nok. Men han er en lagspiller, og man forstår godt hvorfor manageren liker han. Men skal vi stille vårt beste mannskap er det ikke plass til han. Det hjelper helller ikke at Pardew ikke synes å vite hva som er hans beste posisjon.

At vi i tillegg har vært nærmest totalt ufarlige fra dødball denne sesongen er en annen bekymring. Vi har ikke scoret et eneste mål etter corner, og skaper knapt nok sjanser. Indirekte frispark er det sammme som å gi bort ballen. Og Cabaye har ikke hatt noen fantastisk strike-rate fra direkte frispark. Mange sier at vi ikke har et angrepsspill, og det er vel forsåvidt korrekt. Men det er ikke verdens største problem, så lenge vi har et velfungerende forsvar og et godt sammensatt lag. Denne sesongen har forsvaret derimot vært all over the place, og godt sammensatt har laget aldri vært. Cissé som ving? Sissoko som ving i 4-3-3? Perch som indreløper? Jonas som back? Santon som midtbane? Hvor er symmetrien, hvor er relasjonene, hvor er helhetstankegangen, hvor er kontinuiteten?

I hittil siste kamp mot Liverpool er det ikke resultatet som er det største problemet mitt, selv om det er fryktelig ydmykende å tape med 6 mål på hjemmebane. Det er det laget vi kom med før kampstart. Det var ikke likt et eneste laguttak jeg har sett den mannen gjøre tidligere. Det var omtrent som om Barcelona skulle sette Messi og Sanchez på benken, og bruke Villa, Mascherano og Iniesta som spisser. Det virket som om Pardew var syk, for sånn har han aldri tatt ut et lag før. Det luktet 4-5-1 lang vei, men i realiteten var det vel min første tanke, WTF som var den mest ritkige. Jeg tror heller ikke spillerne visste hva i all verden som foregikk. Plutselig vraker vi 4-2-3-1 som har vært standard oppsett, kjører 4-3-3 og ender opp med det der laget?

Det var DA jeg fant ut at nok var nok. Jeg har støttet Pardew lenge. Tegnene har vært tydelig, jeg har sett skriften på veggen, og har kritisert Pardew for en del av hans svakheter tidligere, men tilliten til prosjektet har likevel alltid vært der. Men laguttaket til Liverpool-kampen, og måten vi spilte - eller rettere sagt ikke spilte på - i den kampen var dråpen. Pardew kan ikke bli sittende som manager. Det er ikke bra for klubben. Men han kommer til å bli sittende ut sesongen, og det er liten vits i å gjøre noen endring med bare tre kamper igjen. Det vil neppe ha noen effekt. Dog, et nytt begredelig resultat mot West Ham kan få meg til å endre synspunkt på det.

Likevel, jeg må nok en gang advare mot å tro at ALT blir så meget bedre straks vi fjerner Pardew, og at alt annet enn Pardew vil være en forsterkning. Pardew er på laaaaaaaaaaaaangt nær vår verste manager. Selv om vi hadde mye flaks forrige sesong, så viste han også at han ikke er en helt håpløs manager. Pardew gjorde mye riktig forrige sesong, og vi ble belønnet for det. Men det er også slik at hans feil og svakheter ikke fikk noen konsekvenser forrige sesong. Det har det til de grader gjort denne sesongen. Jeg vil helst ha inn en erfaren manager med meritter å vise til (ikke Sam Allardyce-meritter, virkelige meritter). Selv om han ikke er noen representant for fantastisk fotball, tror jeg Rafa Benitez kan være en fin mann til å erstatte Pardew. Rett og slett fordi han har jobbet med lignende spillergrupper før og vet å håndtere sterke personligheter. Og han har ordentlige meritter å vise til.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1847 på: 30. April 2013, 16:07 »
 :gp:

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1848 på: 30. April 2013, 16:24 »
Det er mye snakk om at nufc skal være en topp 6 utfordrer, sovende kjempe osv bla bla. Vi innvisterer ganske bra i spillere, dog noen feilskjær i foskjellige vinduer. Hvorfor bruker vi ikke litt penger og innsats på å finne en manager med talent og litt potensiale. SBR og KK er gode, men bortsett fra det har vi hatt gørrkjedelige, grå og tafatte trenerer. På 20 år har vi hatt to fantastiske, resten er veldig middelmådige. skal nufc ta steg så må det skje noe med hvordan vi ansetter trenerer.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1849 på: 30. April 2013, 17:23 »
Men joda, Newcastle hadde sikkert vært på toppen av tabellen om Carroll, Graham, Johnson og Karl Henry hadde vært en del av laget.

Det er ingen som sier det - men tilhørighet til laget og engelsk mentalitet er verdifullt. Det å faktisk skjønne noe av mentaliteten som rår. Ingen som sier vi skal kjøpe dårlige engelske spillere som de to siste - men liten tvil om at vi hadde vært bedre stilt med Carroll. Eller Nolan for den saks skyld. Gary Neville har helt klart valide poenger i det han sier. Sist gang vi oppnådde veldig gode resultater i Newcastle satset vi på en stamme av britiske spiller krydret med utelandsk eleganse. Ikke det at ikke Kieron Dyer og Jonathan Woodgate ikke var elegante da...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lefsen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1850 på: 30. April 2013, 17:53 »
Denne har kanskje vært posta en plass. Men vår egen TK Karlsen skriver om laget i Guardian. Enig i analysen, mer usikker på "konklusjonen".

http://www.guardian.co.uk/football/blog/2013/apr/30/newcastle-pardew-transfers-french-coaching

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1851 på: 30. April 2013, 18:05 »
Herleg innlegg Joakim.

Sondre

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1852 på: 30. April 2013, 18:20 »
Personlig så synes jeg ikke Neville sier noe fornuftig overhodet og jeg kan ikke skjønne hvor han vil.

Først så sier han at det geniale scoutsystemet vi alle har vært så glade for har gått for langt. Deretter følger han opp med at det ikke spiller noen rolle hvor spillerne er hentet fra men at 7 spillere er for mye. SÅ er problemet er at de ikke er UK-baserte og river identiteten til Newcastle bort fordi i nord-England så er de gammeldagse.
Så hva er problemet med at alle er franske hvis hvor de kommer fra ikke betyr noe?

Så nevner de at Arsenal hadde 2 UK baserte spillere som the Invincible, mens Man City vant serien med 4-5.
Spør du meg så er ikke problemet scoutingsystemet og at spillerne er franske. Er det noe som er et problem er det at vi fikk inn for mange nye på en gang, og det hadde vel strengt tatt vært det samme om de var fra UK.

UK-spillere hadde vel også gitt litt opp på 0-5, og den som løper mest ser for meg ut til å være Sissoko.

Det kan riktignok være noe hvis det er skikkelig språkproblemer som TK Karlsen sier, og dårlig integrering kan jo  være et problem. Men en god integrering er det vel først og fremst ledelsen som skal ta ansvar for.

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1853 på: 01. Mai 2013, 00:59 »
Personlig så synes jeg ikke Neville sier noe fornuftig overhodet og jeg kan ikke skjønne hvor han vil.

Først så sier han at det geniale scoutsystemet vi alle har vært så glade for har gått for langt. Deretter følger han opp med at det ikke spiller noen rolle hvor spillerne er hentet fra men at 7 spillere er for mye. SÅ er problemet er at de ikke er UK-baserte og river identiteten til Newcastle bort fordi i nord-England så er de gammeldagse.
Så hva er problemet med at alle er franske hvis hvor de kommer fra ikke betyr noe?

Så nevner de at Arsenal hadde 2 UK baserte spillere som the Invincible, mens Man City vant serien med 4-5.
Spør du meg så er ikke problemet scoutingsystemet og at spillerne er franske. Er det noe som er et problem er det at vi fikk inn for mange nye på en gang, og det hadde vel strengt tatt vært det samme om de var fra UK.

UK-spillere hadde vel også gitt litt opp på 0-5, og den som løper mest ser for meg ut til å være Sissoko.

Det kan riktignok være noe hvis det er skikkelig språkproblemer som TK Karlsen sier, og dårlig integrering kan jo  være et problem. Men en god integrering er det vel først og fremst ledelsen som skal ta ansvar for.
Sanne ord! Problemet til Newcastle er mye mer komplekst enn at klubben har for mange utlendinger. Men det er en enkel og herlig tabloid forklaring som umiddelbart virker logisk. Tor-Kristian Karlsen går litt dypere, og kan kanskje være inne på noe - men det har ikke vært noen rapporter om destruktiv klikkdannelse i klubben. Jeg tror slike tendenser fort ville funnet veien ut i fra klubbens indre i form av rykter og synlige tegn for de som så godt nok etter.

Pontare

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #1854 på: 01. Mai 2013, 01:24 »
For de som setter pris på tall for å forstå virkeligheten så er dette ekstremt interessant lesning. For meg ligger forklaringen på hvorfor det har gått galt i år delvis gjemt i denne bloggposten: http://englishfootballpatient.wordpress.com/2013/01/14/what-happened-to-newcastle/

Sondre

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1855 på: 01. Mai 2013, 10:12 »
For de som setter pris på tall for å forstå virkeligheten så er dette ekstremt interessant lesning. For meg ligger forklaringen på hvorfor det har gått galt i år delvis gjemt i denne bloggposten: http://englishfootballpatient.wordpress.com/2013/01/14/what-happened-to-newcastle/

Meget interessant lesning, og selv om jeg er en skikkelig sucker for statistikk mener jeg helt klart at mye av forklaringen, spesielt for fjorårets suksess er beskrevet ganske nøyaktig der. Alt som blir sagt kan man jo kjenne seg igjen i også. At vi tok 10 poeng på at Ba og Cisse scoret mål på sjanser som overhodet ikke var store forundrer meg ikke. Vi lå relativt langt nede på tabellen for "store sjanser imot også, men det er vel ingen tvil heller om at Krul var latterlig god til tider og reddet både 1 og 3 poeng.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1856 på: 01. Mai 2013, 11:00 »

Meget interessant lesning, og selv om jeg er en skikkelig sucker for statistikk mener jeg helt klart at mye av forklaringen, spesielt for fjorårets suksess er beskrevet ganske nøyaktig der. Alt som blir sagt kan man jo kjenne seg igjen i også. At vi tok 10 poeng på at Ba og Cisse scoret mål på sjanser som overhodet ikke var store forundrer meg ikke. Vi lå relativt langt nede på tabellen for "store sjanser imot også, men det er vel ingen tvil heller om at Krul var latterlig god til tider og reddet både 1 og 3 poeng.

Forsvaret vårt var jo og latterleg gode til tider. Simpson hadde vel 3-4 redningar på streken som "redda" 3 poeng. Denne sesongen har me vore tilbake til det normale.

Sondre

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1857 på: 01. Mai 2013, 12:11 »

Forsvaret vårt var jo og latterleg gode til tider. Simpson hadde vel 3-4 redningar på streken som "redda" 3 poeng. Denne sesongen har me vore tilbake til det normale.

Ja, der kom det også noen poeng. Den største poenget til artikkelen er vel at selv om Pardew ble Manager of the Year, så var vel vårt etablerte spill ikke spesielt bra, faktisk ganske dårlig når vi sammenligner oss med andre lag KUN etter antall store sjanser skapt, og hvor mange store sjanser som ble skapt mot oss.

"Newcastle created 52 big chances. Only five teams did worse. In the other end of the pitch, Newcastle allowed 78 big chances against them. Only four teams did worse".

Mulig jeg feiltolker, men for meg virker det som at vi hadde tidenes flakssesong i fjor og at vårt etablerte spill  ikke var noe annet enn under middels og at Pardew absolutt ikke fortjente prisen - spesielt etter årets sesong.

tigerstaden

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #1858 på: 01. Mai 2013, 12:33 »

Morsom lesing, mye sant her.
Ingen tvil at vi hadde marginene på vår side i fjor men vi kan jo ikke satse på det i år igjen.
Virker nesten som AP tror det bare skal ordne seg, så dårlig taktiker må vi vell lete lenge etter.
Hvis vi analyserer AP gjennom tiden han har vært hos oss, har jeg liten tro på at ting skal bli veldig mye bedre.
Dårlig taktiker, klarer ikke å gjøre de grep som må til under kamp, tviler at han har gode teamtalk i pausen.
Husker på 90 tallet og i nyere tid at vi har kommet tilbake etter og ligget under både 2 og 3 null og vunnet.
Det har vell skjedd under ham også men det takker jeg ikke han for.
Det klarer jeg ikke å se at AP kan få til.
Skjønner ikke at noen i styret eller MA skjønner alvoret, må vi rykke ned for at noe skal skje.
Tviler faktisk at noe skjer da også.
Vi har ikke tapt så mye på SJP siden 1925 som vi gjorde mot wankerpool.
Gir bare litt opp for tiden(som mange av spillerne være også har virker det som)
Gruer meg faktisk mer en jeg gleder meg til WH kampen, ikke ofte det skjer :nervøs:
« Siste redigering: 01. Mai 2013, 12:35 av tigerstaden »

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1859 på: 01. Mai 2013, 13:34 »

Morsom lesing, mye sant her.
Ingen tvil at vi hadde marginene på vår side i fjor men vi kan jo ikke satse på det i år igjen.
Virker nesten som AP tror det bare skal ordne seg, så dårlig taktiker må vi vell lete lenge etter.
Hvis vi analyserer AP gjennom tiden han har vært hos oss, har jeg liten tro på at ting skal bli veldig mye bedre.
Dårlig taktiker, klarer ikke å gjøre de grep som må til under kamp, tviler at han har gode teamtalk i pausen.
Husker på 90 tallet og i nyere tid at vi har kommet tilbake etter og ligget under både 2 og 3 null og vunnet.
Det har vell skjedd under ham også men det takker jeg ikke han for.
Det klarer jeg ikke å se at AP kan få til.
Skjønner ikke at noen i styret eller MA skjønner alvoret, må vi rykke ned for at noe skal skje.
Tviler faktisk at noe skjer da også.
Vi har ikke tapt så mye på SJP siden 1925 som vi gjorde mot wankerpool.
Gir bare litt opp for tiden(som mange av spillerne være også har virker det som)
Gruer meg faktisk mer en jeg gleder meg til WH kampen, ikke ofte det skjer :nervøs:

Kampen mot Chrlsea var faktisk den første kanpen vi snudde i PL under Pardew.