20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 661885 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #1080 på: 02. Des. 2012, 22:38 »
Det sier jeg heller ikke - men vi skal pokker ikke sitte og unnskylde den siste tids bedritne resultater på grunn av skader, karantener og kampprogram. Da syns jeg det er helt på sin plass at vi faktisk diskuterer områder der det muligens er gjort feil og som kunne vært gjort bedre. Da er det i mine øyne slik at Pardews valg av taktikk ikke er optimal - og at der er en ting som jeg føler blir gjort feil igjen og igjen.

Jeg påsto overhodet ikke at Ben Arfa skal være totalt fritatt for defensive oppgaver - det går selvfølgelig ikke. Men han skal heller ikke være så dypt i banen som han har vært denne sesongen, og vi må tørre gi ham større frihet offensivt. I mine øyne spilte Ben Arfa i en ganske fri rolle med utangspunkt i høyrekanten i vår. Han vandret veldig mye på begge sider og sentralt i banen - og så mye mer til ballen. De PL-matchene vi har vært best i år syns jeg også å ha bitt meg merke i at Ben Arfa vandrer litt friere i banen. Utgangspunktet er høyrekant - men Ben Arfa vil alltid søke ballkontakt overalt på motstanderens banehalvdel.

Jeg mener du glemmer det viktigste punktet angående Ba og Cisse, forutenom at de oppsøker de samme rommene. Poenget jeg føler vi prøver få frem er at disse to er spydspisser som ikke liker å jobber for mye bakover i banen - ei heller har de ferdighetene til å fungere spesielt dypere i banen. Det vil si - Ba fungerte veldig greit forrige sesong i kantrollen han hadde da Cisse herja. Men Ba surker dersom han blir plasser der og Pardew har tydeligvis gitt etter for dette, og forsøker dermed på en eller annen måte blidgjøre begge med å spille de sammen på topp. Dette syns jeg hele laget lider av. Resultatet er at vår sentrale midtbane blir utspilt fordi stort sett alle andre lag i PL spiller tre sentralt. Klassisk 4-4-2 er "utgått på dato" hevdes det. Når folk da nevner ManU som et lag som spiller/har spilt 4-4-2 må jeg alltid påpeke en fantastisk spiller ved navn Wayne Rooney - for han er i realiteten ikke noen ren spiss. Han spiller best bak en spydspiss - og dekker enormt med rom over hele banen. Hadde vi hatt en slik arbeidsspiss ved siden av Ba/Cisse kan jeg forsvare 4-4-2. Kan selvfølgelig prøve Ben Arfa i en rolle bak en av disse når han er tilbake fra skade. Problemet slik jeg ser det er jo fortsatt at vi har ikke spesielt gode 4-4-2-vinger uansett.

Klønete innlegg - smått trøtt i kveld :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1081 på: 03. Des. 2012, 13:56 »
4 sider med oppdateringer her ja...

Ser ut som det meste er diskusjon om Pardew og formasjonene han velger, så blir ikke mer en skumlesing :)

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1082 på: 03. Des. 2012, 15:53 »
Å påstå noe annet enn at formasjoner ikke har noe og si, bare er tall osv, er selvsagt total skivebom og en latterlig påstand. Det er dermed ikke bare til å skifte om to prikker på taktikk-tavla, den er jeg enig i. Men det handler om å utnytte spillermaterialet vårt på best mulig måte og det har en klar sammenheng med formasjon. I tillegg er det jo viktig at vi er dedikert til den evt nye formasjonen også.

Det er jo ikke det. Pardew har sin måte og spille på og som det er vist på mange forskjellige analyser, også på TV2, så ser man soneforsvar i de bakre rekker. Man ser også at midtbanen ligger på linje etter soneprinsippet, dvs de 4 spillerne på midtbanen. Om Pardew velger 4-2-3-1 eller 4-3-2-1 eller 4-3-3 så har ikke det så mye å si. Når laget forsvarer seg blir dette automatisk 4-5-1, dette for å få midtbanen til å jobbe samlet etter soneprinsippet. Akkurat som Drillo har gjort for det norske landslaget.

Selvfølgelig har det mye å si. Velger vi 4-2-3-1 med en offensiv Cabaye vil han være høyere i banen når vi vinner ballen. Defensivt vil det bli om til en 4-5-1 / 4-4-1-1 ja, men ved at Cabaye får ligge høyere i banen  med to sentrale midtbanespillere bak seg vil det frigjøre han i større grad offensivt. Ligger han i en 4-4-2 så kan han aldri ta helt av fremover pga hullet han etterlater seg defensivt. Det samme gjelder offensivt med Ben Arfa i en 4-2-3-1 kontra en 4-4-2, han kan frigjøre seg mer offensivt i og med at Cabaye kan dra tilbake sentralt og Tiote f.eks. kan dekke det rommet på kanten skulle det komme en kontring i mot når Ben Arfa er fremme. Spillerne må selvfølgelig kalibrere og tilpasse seg, men jo mer de kjenner et system jo bedre.

Ellers er jeg enig med deg, og det stemmer at vi forsvarer etter et soneprinsipp, men det er vesentlige forskjeller på 4-4-2, 4-2-3-1 og 4-3-3 både offensivt og defensivt. Det største "hullet" vi har i laget vårt er at vi trenger en god sentral midt sammen med Tiote + en som kan operere på venstrekant (og selvfølgelig erstattere for Willy og Simpson).

Med en ren 4'er på midten så hemmer det Ben Arfa og Cabaye offensivt, og det 'frigjør' Tiote mer offensivt - 3 ting jeg mener er negativt.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1083 på: 03. Des. 2012, 17:21 »
Skjebnekamp for Pardew i kveld. Det er ikke mer enn fem uker siden han sto å prata om at vi måtte stable oss på beina og pushe for topp 4, etter at vi hadde vunnet 2-1 mot West Brom. Det er noe som sier meg at både Pardew og spillerne har mistet fullstendig bakkekontakten etter forrige sesong.

Nå er altså status 1 seier på siste 9 ligakampene. November gikk også uten en eneste seier, på totalt 7 kamper inkl europa.

Hvis vi taper i kveld, så har vi da altså fem strake tap mot West Ham, Swansea, Soton, Stoke og Wigan. Og da er det noe som vil si meg at vi ikke har den rette manageren. Muligens korttenkt, men det vi har sett i høst er begredelige saker - er nesten utrolig at vi i det hele tatt har klart å skrape sammen 14 poeng.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1084 på: 03. Des. 2012, 17:33 »
Meget korttenkt. Men du har jo fakta på bordet som ser stygt ut. Ifjor hadde vi litt vel mye flyt i forhold til prestasjoner til tider, man visste at man ville ta poeng eller vinne uansett kampbildet. Selvtilliten blitt borte i høst, og da ser man at det taktiske da ikke blir forandra for å gjøre det lettere for spillerne, det er klanderverdig. Han bør få muligheten til å hente spillere i januar. Ligger vi i sumpa i starten av Februar bør man starte å tenke ny løsning. Shearer?
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1085 på: 03. Des. 2012, 17:35 »
Newcastle har aldri tapt fem kamper på rad. Uansett om Pardew ikke er skyld i alt det negative, så er han en leder for en gruppe som skal få resultater. Uteblir resultatene så gjør ikke lederen en god jobb. Det gjelder alle bedrifter og selskap rundt omkring. Det sier seg nesten selv at fem tap på rappen er ikke holdbart for et hvilken som helst PL lag.
« Siste redigering: 03. Des. 2012, 17:37 av Fluffy »

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1086 på: 03. Des. 2012, 17:51 »
At Pardew er taktisk svak, og har aldri ein plan B som funker hjelper ikkje akkurat på i motgang.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1087 på: 03. Des. 2012, 17:58 »
Det er vel litt vel korttenkt å gi AP fyken nå. Selvfølgelig er han en mann med ansvar, men er ikke til å unngå at vi har skadeproblemer + tøffere kampprogram, så jeg er villig til å pushe mesteparten av skylden over på eiere som ikke greide å forsterke laget i sommer. Den millionen vi ikke ville gi for Debuchy er ikke mye verdt nå.

Men vi har blant annet City, Scum, Arsenal og Everton nå frem mot nyttårshelgen, og poeng må vi få fra noen steder. Sesongen er ikke over enda, for alt vi vet kan vi ende på 8. plass med semifinale i EL og FA-cup tittel. Selv om det kanskje er litt vel optimistisk.  :koko:

Synes vi skal gi AP til februar-mars før vi gir han fyken. Nå skal det sies at vi byttet AP mot CH for å gi oss det ekstra løftet mot Europa, og vi er snart tilbake på start. AP's forkjærlighet til Williamson og 4-4-2 + vår manglende evne til å snu kamper er noe som irriterer meg kraftig, men foreløpig virker det som han har garderobens tillit. Vi får hvertfall håpe at det kommer noe positivt ut av en miserabel høst, og at vi har innsett at en god del av spillerne våre hverken er lilla, fiolett eller holder et høyt nivå.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1088 på: 03. Des. 2012, 18:07 »
Det som er mest bekymringsverdig rundt denne rekken med tap er jo faktisk hvilke lag vi har tapt mot. Det er alle lag vi har ambisjoner om å være foran på tabellen og poeng vi i utgangspunktet bør forvente at skal være "sikre" poeng. Dermed har vi allerede tapt masser av tereng når vi møter tøffere motstand hvor jeg forventer veldig lite slik ting ser ut nå. Taper vi i dag er vi helt klart høyst med i nedrykksstriden. Strent tatt føler jeg også at vi spiller like dårlig fotball som vi gjorde den sesonge vi rykka ned også. Bortsett fra Ben Arfas individulle bidrag og noen langballer som stusses videre mot Ba ser jeg alt for lite til noe mønster i angrepsspillet, og defensivt er den tryggheten vi hadde forrige sesong borte. Atpåtil har vi ikke den samme innstillinga og spiriten som ble vist forrige sesong og som redda masser av poeng på dårlige dager spillmessig.

Korttenkt eller ei - fotball handler om resultater, og det er bortimot uholdbart dersom vi kjemper mot nedrykk når juleprogrammet er unnagjort. Da bør varsellampene blinke enda hyppigere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1089 på: 03. Des. 2012, 19:57 »
Sist gang me tapte fem kamper på rad i ligaen...20 år sidan!

« Siste redigering: 03. Des. 2012, 19:59 av Christian »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1090 på: 03. Des. 2012, 20:00 »
Ettersom jeg har forstått det er også poengfangsten sålangt denne sesongen helt likt det den var på samme tidspunkt under nedrykkssesongen (?).

Doffi

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1091 på: 10. Des. 2012, 20:00 »
Pardew kommer med mye rart var ute å sa at newcastle hadde savna obertan når ham har vært skadet. En spiller som har sliti benken hele sesongen et et stort savn :)
lt;3 Newcastle <3

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1092 på: 10. Des. 2012, 20:08 »
Har jo faktisk savna han litt. Når verken Sammy Ameobi eller Shane Ferguson har vist seg klare for å starte i PL er det klart at det hadde gjort seg med Obertan i laget.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1093 på: 10. Des. 2012, 22:47 »
Stikk og ta med deg Jonas ut døra!

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #1094 på: 10. Des. 2012, 23:16 »
Han er så dårleg taktisk at det er å grine av! Greit nok at ein bør vere forsiktig med Ben Arfa, men ein kan ikkje erstatte han med Ameobi?! Her burde ein ha bytta inn Marveux, ein lik spelartype.
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!