20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Alan Pardew  (Lest 661539 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Alan Pardew
« Svar #1050 på: 27. Nov. 2012, 10:33 »
4-3-2-1

Krul
Santon-S.Taylor-Colo-Jonas
Anita-Tiote-Cabaye
Ben Arfa-Ferguson
Ba

Bort med 4-4-2
Bortsett fra Ferguson, så kunne dette sikkert vært en okey oppstilling med FULLTALLIG mannskap.
Men per dags dato er mannskapet alt annet enn fulltallig. Vi mangler en klassespiller her, en klassespiller der og enda en klassespiller der. Slik det ser ut i øyeblikket vil følgende spillere være aktuelle startere mot Stoke:
Krul, Simmo, Williamson, Colo, Santon, Jonas, Anita, Tiote, Bigi, Ferguson, Sammy, Marveux, Ba, Cisse.

Jeg vil stresse følgende: En ting er å snakke om hvordan vi optimalt sett bør spille om alle er frsike. Da kan 4-4-2 greit funke. Men per dags dato mangler vi ganske mange av våre beste. Ben Arfa er definitivt ute, Cabaye er definitivt ute. Taylor er vel høyst usikker. Og vi har ingen backup på spissplass. Da må vi finne ut hvordan vi skal få det beste ut av de spillerne vi har tilgjengelig. Drit nå i de som ikke er tilgjengelige. Vi MÅ ta poeng mot Stoke. Vi tåler overhodet ikke å tape en eneste kamp til på en god stund. Derfor foreslår jeg at vi bruker denne tråden på å foreslå hvordan Alan Pardew kan få det beste ut av det mannskapet som kommer til å spille mot Stoke.

Mot Swansea kan mangel på rutine ha vært det som kostet oss poeng. Ihvertfall om man skal basere seg på Pardews uttalelser etter kampen. Da foreslår jeg at vi stiller med den rutinen vi kan mot Stoke. Hvis Pardew skulle si seg enig i å droppe Sammy og Fergie, så setter vi trolig inn Marveux, og jeg antar at Pardew vil sette han til venstre i en flat 4-4-2. Jeg håper derimot at noen kan overbevise Pardew om å satse på 4-3-3. Ba er vår beste målscorer for tiden, men Cisse er ikke typen som passer til å spille ving. Ba trives heller ikke som ving, og får ikke ut sitt beste i en slik rolle. Det betyr at vi må spille en "skjev" 4-3-3, ikke helt ulikt RBK med Rushfeldt-Brattbakk-Mini, med kun én "ren" ving, og to midtspisser, som ikke må løpe i hverandres vei.

Eventuelt kan vi bruke Santon og Fergie som vingbacker, og kjøre en slags 5-3-2/3-5-2 (men uten Taylor er det kanskje ikke så mye å satse på?) Det siste alternativet er en diamant-formasjon, med Tiote som defensiv og Marve som offensiv, med Jonas og Anita som sentrale midtbanespillere. Men igjen er det spørsmålstegn ved backene. Simmo mangler veldig, veldig mye offensivt, og er ingen god breddeholder på kant. Anita er litt bedre på det, men ikke særlig mye. Ferguson er enda litt bedre, men jeg sliter med å se noen grunn til at han skal starte nok en kamp. Gjør mer ut av seg som impact sub.
Jonas kan være det siste alternativet som offensiv back, men heller ikke han viser særlig mye positive tendenser som breddeholder verken til høyre eller venstre denne sesongen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Panzer Stormo

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1051 på: 27. Nov. 2012, 10:54 »
4-3-2-1

Krul
Santon-S.Taylor-Colo-Jonas
Anita-Tiote-Cabaye
Ben Arfa-Ferguson
Ba

Bort med 4-4-2

Det der er vel egentlig en 4-3-3 håper jeg? Hvis ikke er det en rar formasjon der Ben Arfa og Ferguson ligger bak Ba og vi ligger igjen med tre stk..

Mye bedre med 4-2-3-1 da, men Tiote og Anita sittene, og Cabaye i den offensive rollen. Ben Arfa høyre, Ferguson/Sammy venstre og Ba på topp.
Bobby Robson:
"We didnt underestimate them ,they just were a lot better then we thought"

http://www.last.fm/user/Panzer_Stormo/

Christian

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1052 på: 27. Nov. 2012, 11:22 »
Er ein form for 4-3-3 ja.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1053 på: 30. Nov. 2012, 17:07 »
http://www1.skysports.com/football/news/12040/8286209/Out-of-Toon

Den fine artikkelen Hans J la ut i Soton-tråden. Trekker spesielt frem dette angående vår mislykka 4-4-2 med Ba og Cisse:
Sitat
Popular opinion within the game is that 4-4-2 is becoming more of an obsolete formation, and that you can't have two out-and-out goalscorers fighting for the limelight. In the modern game, it's increasingly difficult to impose yourself upon the game by just scoring goals. More is expected of strikers, such as coming in from deep and helping to assist other players.

With 4-4-2 at Newcastle, you have Ba and Cisse both desperately seeking personal glory without massively contributing to the rest of the game. There leaves a huge gap between midfield and attack, with the only remedy being another long ball from the back. 4-3-3 sacrifices one of them to become more of a winger, which arguably makes them more active in the game.

Amen.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1054 på: 30. Nov. 2012, 17:49 »
Dette er ting som flere av oss har påpekt her inne siste tiden. Det fungerer rett og slett ikke med Ba og Cisse på topp. Vi ofrer midtbanen for å ha to spisser og mot antatt dårligere lag har vi tapt kamper fordi motstanderen har vunnet midtbanen mot oss.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1055 på: 30. Nov. 2012, 20:50 »
Åpenbart ja, kø1.

Forøvrig - syns denne artikkelen som kårer våre beste formasjoner siden vi kom til PL var morsom.
http://www.themag.co.uk/the-mag-articles/black-november-top-five-formations/?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1056 på: 30. Nov. 2012, 20:57 »
Åpenbart ja, kø1.

Forøvrig - syns denne artikkelen som kårer våre beste formasjoner siden vi kom til PL var morsom.
Gillespie, Ginola, Dyer, Bellamy etc. For en fryd det var å se på når de her satt i gang angrepene. De fosset frem i voldsomt tempo. Håper vi får se noe liknende i nær fremtid.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1057 på: 30. Nov. 2012, 21:06 »
Jada. Selvfølgelig har spillerne i de forskjellige formasjonene sitt å si ;)
Men det var også ganske morsomt i vår med Ben Arfa og Cabaye i mer offensive roller. Vi spilte helt klart best fotball i 4-3-3 sist sesong.
Også syns jeg forøvrig også den artikkelen sier litt om at King Kev ikke var så udugelig taktisk som mange skulle ha det til. Husker selv godt hans siste periode da vi slet voldsomt før han klarte implementere Owen, Martins og Viduka i samme startoppstilling - og laget roller tilpasset spillerne våre, i motsetning til Pardew som en av og til kan mistenke gjør det motsatte.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1058 på: 01. Des. 2012, 00:57 »
Det beviser jo bare hvorfor Kevin Keegan - for de aller aller fleste - vil være den største manageren i klubbens (nyere) historie. Keegans 4-3-1-2 system fungerte utmerket, og vi bykset oppover på tabellen med flere strake seire. Jeg synes huske ideen om å spille med Owen i en tilbaketrukket rolle ble latterliggjort av mange, men det funket jo som faen, og Owen var skikkelig, skikkelig god i den perioden.

Synd at The Messiah's second coming endte på den måten det gjorde. Uverdig. Men typisk Newcastle. Når det går bra, så må vi liksom bare skyte oss selv i foten, og sørge for at tingenes tilstand normaliserer seg.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1059 på: 01. Des. 2012, 01:19 »
Åpenbart ja, kø1.

Dette synes jeg var noe skikkelig tull! Keegan spilte 4-4-2/4-4-1-1 i sin første periode som manager, å hevde noe annet er vås i mine øyne. Å hvorfor plassere Sir Bobby på 3. plass bak Pardew? Sprøyt!

Dessuten så er dette bare tall og om ikke spillerne er gode nok i en formasjon er de heller ikke gode nok i en annen. Da må isåfall mer til enn kun en formasjonsendring. Hvorfor i alle dager skal Williamson, Simpson, Ferguson, m. fl. plutselig levere strålende bare fordi man bytter fra 4-4-2 til 4-3-2-1 eller hva det skal være?
Pardew spiller med en ganske stram/streng soneforsvar der også midtbanen ligger på linje, godt og kompakt, akkurat som Drillos. Dette vil ikke forandre seg med en annen formasjon, derfor vil også en 4-3-3 formasjon bli til en 4-5-1 formasjon når laget skal forsvaret seg. Om ikke blir det masse rom for motstanderen.

Jeg mener grunnen til at vi sliter mer denne sesongen enn forige er fordi vi har og har hatt mye mer suspensjoner og skader enn vi hadde for ett år siden. Vi spiller også mange flere kamper uten å ha forsterket stallen noe særlig, noe som også sliter på. Dette kan man se på resultatene som har kommet i PL etter at NUFC har spilt E-cup, kontra de ukene det ikke er spilt E-cup.
En annen ting man må tenke på er at NUFC sist sesong leverte tidenes 4. eller 5. beste sesong i PL poengmessig. Å skulle toppe den uten å forsterke førsteellveren skal veldig godt gjøres.

Jeg mener at laget trenger bedre spillere. Ikke nødvendigvis flere, men å bytte ut noen med bedre spillere. Men de må være så gode at de kan gå rett inn å ta en startplass.
At vi denne sesongen nok en gang må se Williamson og Simpson i forsvarsrekka uke inn og uke ut er synd. Her skulle det blitt hentet noe nytt i sommer. At vi har så mange vinger i stallen, men så få av dem som tydligvis ikke holder PL nivå er også en svakhet. Forskjellen fra de nest beste til de beste er altfor stort, noe som gjør at laget blir skikkelig svekket ved skader, noe vi har mye av nå.
« Siste redigering: 01. Des. 2012, 01:23 av Frode »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1060 på: 01. Des. 2012, 14:23 »
Både enig og uenig her, Frode. Alt blir selvsagt ikke bedre med en formasjonsendring. Formasjoner er egentlig bare tall. Det er spillestil vi delvis må endre på, hvis vi mener problemet ligger der.

Jeg mener problemet er langt mer sammensatt enn at vi bare har for dårlige spillere bak våre beste. Det er ikke bare skader og suspensjoner som er problemet. Det er ikke bare at vi spiller flere kamper uten å ha forsterket laget. Det er en del av problemet, men ikke hele problemet. Og vi må ha resultater NÅ, vi kan ikke vente til vi får kjøpt nye spillere i januar. Da kan det være for sent. Vi må gjøre grep NÅ slik at vi kommer oss gjennom desember og juleperioden uten å tape for mye terreng.

Da kan det være en idé med formasjonsbytte, det kan være en idé med litt forandring i taktikken. Det kan også være en idé å bestemme seg for hva som er vår antatt beste ellever av de vi har tilgjengelig, og gjør så få endringer som overhodet mulig på den. Vi må også legge press på de etablerte spillerne, de som har vært her en stund, til å ta i et skippertak. Vi må samtidig minske presset på de unge spillerne. De blir ikke bedre av at vi forventer at de skal levere på sammne nivå som de som Benny og Cabaye.

Og helt til slutt, det vil være en gedigen tabbe å sparke manager Alan Pardew på nåværende tidspunkt. Manageren er ikke den som holder oss tilbake. Og selv om verken han eller vi kan leve på resultatene fra i fjor, så bør det stå som en påminnelse om hva den mannen har fått til. Og du blir ikke en dårlig manager på bare et par sommermåneder. Bobby Robson var IKKE en dårlig manager høsten 2004, og vi ble overhodet ikke bedre av å bytte han ut. Vi blir neppe bedre av å bytte ut Alan Pardew heller. Det er ikke akkurat sånn at Pep Guardiola sitter klar til å ta over. Når ikke en gang Abramovic er i stand til å hente en bedre manager enn den han nylig avsatte, så er ikke vi i noen bedre situasjon.

Milburn

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #1061 på: 01. Des. 2012, 14:46 »
Men det var også ganske morsomt i vår med Ben Arfa og Cabaye i mer offensive roller. Vi spilte helt klart best fotball i 4-3-3 sist sesong.

Bare for å pirke, vi spilte best i en 4-2-3-1 formasjon. :P

Synes laget spiller best når Cabaye får mer offensiv frihet, og Tiote får mindre offensiv frihet (og mer ansvar defensivt). Gi oss en Sissoko (eventuelt Anita eller Jonas) ved siden av Tiote.
"..for we're the loyalest football supporters, the world has ever had"

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1062 på: 01. Des. 2012, 17:43 »
Hehe. Offisielt var det 4-3-3 det sto på teamsheeten - men som tidligere diskutert her inne så glir de to litt inn i hverandre. Men okei - tar den ;)
Uansett - det blir også for lettvint å skylde på skader og karantener når vi ikke makter et eneste poeng mot Swansea, Hammers og Soton. Vi har et godt nok lag selv uten de vi mangler til å forvente langt mer. Det vi derimot ser er at Pardew har kjørt samme feilgrep hele veien - og taktikk som ikke har funket. Da er det på sin plass og kritisere ham for dette. Jeg er lei av å se midtbanen vår bli overkjørt kamp etter kamp - og ikke minst den totale mangelen på linkup mellom midtbane og angrep. Ja - og dødballene våre som hele verden veit hvordan utføres. Vil tro motstanderne våre bruker minimalt med tid på å planlegge hvordan de skal forsvare seg mot oss på dødball.

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1063 på: 01. Des. 2012, 21:40 »
Hehe. Offisielt var det 4-3-3 det sto på teamsheeten - men som tidligere diskutert her inne så glir de to litt inn i hverandre. Men okei - tar den ;)
Uansett - det blir også for lettvint å skylde på skader og karantener når vi ikke makter et eneste poeng mot Swansea, Hammers og Soton. Vi har et godt nok lag selv uten de vi mangler til å forvente langt mer.

Har vi virkelig så godt lag at vi med 5-6 faste spillere ute skal kunne feie disse av banen?
Jeg tror mange overvurderer stallen generelt og undervurderer motstanderen veldig. Swansea f.eks. spilte meget solid idag og vant borte mot Arsenal. De er også et av formalgene og er ubeseiret i sine 6 siste kamper. Foruten seier på Emirates, har de også seiret på Anfield i Liga cupen og spilt uavgjort mot både Chelsea og LFC i PL. NUFC slo de også som kjent.

Alle kampene i PL er beintøffe, noe dagens resultater er et meget godt bevis på. At NUFC burde tatt flere poeng å spilt bedre er jeg enig i, men jeg ser at noe av årsaken er et altfor tett kamprogram i forhold til tilgjenglige/gode nok spillere, samt at skader og suspensjoner har vært et mye større problem enn det var forrige sesong.

Jeg skulle også ønske at NUFC kunne stå høyere med laget og trille ball mye mer. Men med en tropp som mangler fart stort sett i absolutt alle lagdeler er det omtrent "selvmord" å stå høyere med laget, det så vi mot WBA hjemme sist sesong. En kamp vi ble avslørt på farta gang på gang og som viste hva som skjer om ikke pasningene finner veien til medspillere, kontringene kommer lynkjapt om det er mulighet for det. Når altfor mange i førsteellveren sliter såpass mye med så enkle ting som pasninger og mottak blir det vansklig. Da hjelper det heller ikke at de 2 beste spillerne (Cabaye og Coloccini) til å holde ballen i laget er/var ute. Erstatterne er ikke i nærheten av nivået til disse desverre.

Jeg er ikke ute etter å finne unnskyldninger til alt mulig, men jeg er fult klar over at NUFC ikke er i samme kategori som ManU, ManCity og Chelsea. NUFC har sine begrensninger med det spillermateriale de har til rådighet. Enkeltspillere er særdeles viktig for klubben kontra hva den er hos de bedre lagene, selv om også de merker veldig godt om de mangler 3-4 av de beste spillerne sine.

Det jeg mener er gjort feil er å ikke ha investert i forsvaret i sommer. Vi ble kvitt flere spillere, noen av dem med dyr lønn, derfor burde det vært rom til noen solide kjøp som ville hevet startellveren mye. En back og en midtstopper burde vært et minimum egentlig. Skulle gjerne sett en offensiv signering også da.

Jeg tror vi kan bytte og vri om på alle mulige tallkombinasjoner, men at det til syvende og sist har veldig mye å si hvem det er som starter også, og der har ikke Pardew hatt mye å velge mellom, spesielt i de siste kampene. Forsvaret er f.eks. så tynt besatt at en skade til der vil være katastrofalt, ihvertfall om det er på Coloccini. Hva er alternativet da? Perch og Williamson?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1064 på: 01. Des. 2012, 22:01 »
Jeg er ikke enig i at vi ikke hadde gode nok spillere til å unngå å bli spilt av matta av Soton. Til det mener jeg Pardew må ta en hel del av skylda. Vi fortsetter kjøre Cisse-Ba på topp når det er ÅPENBART at det ikke funker. Vi blir overkjørt på midtbanen mot ordinære og svake PL-midtbaner som stille tre sentralt fordi Pardew nekter innse at det ikke funker med to spydspisser på topp.
Sorry mac - men for min del føler jeg det er ei tynn suppe unskyldninger - 0 poeng mot de tre siste motstanderne vi har hatt er ikke godkjent. Og spesielt ikke måten det skjer på - uavhengig av skader og karantener.