20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC  (Lest 38863 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Peter

• Gjest
Sv: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC
« Svar #105 på: 27. Juli 2010, 15:06 »
Å faen som Inspector eier ham! Du blir jo omtrent eid av Inspector i hvert eneste mot-angrep(innlegg), andersl.

Har du tenkt på at folk kan snakke sant om hvordan man begynte å like klubben? Eller lyver alle dine bekjente inkludert deg selv så du får et så trangsynt blikk på menneskeheten at du tror vi begynte å like Newcastle bare pga "kredsanking" og "sympati"?
Jeg kan love deg èn ting; gutter i første- andre klasse ANER ikke hva kredsanking betyr! Jeg kunne ikke ordet for to år siden en gang faen! Da jeg selv gikk i første-andre kunne jeg tre lag: Arsenal, ManU og Barcelona. Alle heier på dem, så hvorfor vil man skille seg ut fra massen og bli mobba etter hver serirunde for tap? Fordi man får kred? Nei, ingen kred. Tipper de fleste her ble supporter før de ble 10 år og dan kan jeg love deg at de ikke hvisste om ordet kred, da de ble supportere.

Sykt hvordan du prøver deg! Kom med noen "beviser" på forskningen din eller pigg av! Tragisk lesning, men samt funny å se hvordan folk driter seg ut. 

ratatosk

• Midtbaneanker
  • Sunt pueri pueri, puerilia tractant
    • Vis profil
« Svar #106 på: 27. Juli 2010, 15:12 »
Jeg syns faktisk denne "teorien" om kredsanking til Andersl er litt interessant i visse tilfeller.      Men måten Andersl prakker den på Newcastle supportere, og måten han har virret seg ut i usakligheter når han har forsøkt forsvare sin teori blir bare komisk....

Hvis en idag, helt uten noen form for logsik grunn velger å bli Swindon supporter, så kan man jo spekulere i om det er for å sanke "kred"

Men å bruke det mot f.eks noen som ble supporter av Newcastle når vi faktisk var ett topplag, spilte den mest attraktive fotballen og var den moralske vinneren av PL blir bare dumt.

Og når du krydrer dette med å si at man er kredsankere hvis man ikke bytter klubb når klubben går fra å gjøre det godt til å gjøre det dårlig, da blir det bare tåpent ::)

Da har man i utgangspunktet bare tre typer supportere da:  lokale, medgangssupportere og kredsankere...
sunt pueri pueri puerilia tractant

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #107 på: 27. Juli 2010, 15:21 »
Etter den teorien, så burde jeg jo strengt tatt for å unngå være kredsanker blitt TIL-supporter iløpet av de siste par åra! :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #108 på: 27. Juli 2010, 16:23 »
Det MÅ da snart begynne å demre at anders is having a laugh akkurat nå! Det har faktisk jeg også :P

For lenge sidan ;) Uansett like mentalt sett. Og eg synst slike i beste fall burde samlast på ein tråd.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #109 på: 27. Juli 2010, 16:26 »
Manure-decase ;D Verre enn Scums-viruset...
« Siste redigering: 27. Juli 2010, 16:28 av lgrinde »

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #110 på: 27. Juli 2010, 18:01 »
Sitat
Å herregud, du bruker jo akademisk teori i dine begrunnelser, jfr signifikante andre. I tillegg refererer du til såkalt "empiri"

Kynisk stråmannsargumentasjon. Jeg har ikke brukt mer akademisk kunnskap for å bygge denne teorien enn det jeg  har forklart her ganske nøye. At denne Mead-fyren også bruker et uttrykk som "significant others" i sin teori bryr meg utrolig lite. Jeg ser forøvrig at mens innholdet i teksten din er vaklende og lite gjennomtenkt uttrykker formen på innleggene dine at du ønsker å fremstå som akademisk, smart og reflektert. Lett gjennomskuelig for noen av oss, men det virker tydeligvis. Du har allerede sanket en del kred hos Peter.

Sitat
Da har man i utgangspunktet bare tre typer supportere da:  lokale, medgangssupportere og kredsankere...

Nesten rett. I tillegg hevdes det at det finnes en fjerde gruppe supportere: en liten andel mennesker som bare har utrolig dårlig dømmekraft.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #111 på: 27. Juli 2010, 18:13 »
Har tatt ferie fra ferien, kommer tilbake og oppdager denne fantastiske tråden. Dette smågodt for Mons.

For å oppsummere det hele ganske greit. For å være en normal person og normal fotballsupporter skal man altså holde med Manchester United, Rosenborg (hurra, et kriterie jeg oppfyller), høre på Alexander Rybak, Britney Spears og være blodfan av DDE, man skal se alle de store Hollywood-blockbusterne og elske dem til døden. Hotel Cæsar skal være favorittprogrammet på TV, og Pizza Grandiosa skal være livretten. Man skal stemme Fremskrittspartiet ved alle politiske valg og man må for alt i verden ikke skille seg ut på noen som helst måte.

Jeg er en ganske sær person i så måte. Jeg heier på Rosenborg (hurra), Newcastle (jævla kredsankerfaen), liker både ET og Batman, samtidig som jeg elsker dokumentarfilmer. Jo særere, jo bedre. Jeg både elsker og hater norske filmer, synes Wam og Vennerød var teit, mens Olsenbanden var fantastisk! Av TV-serier kan jeg glatt innrømme at jeg en lang periode var trofast seer av Hotel Cæsar, men at jeg som den kredsankeren jeg er, har lagt av meg den uvanen, når jeg fant ut at det ikke var bra for kreden min å se på en norsk såpeopera på TV. Jeg er jo heldigvis litt normal når jeg ikke leser så veldig mye av Hamsun og nyere, sære romaner. Jeg leser mest folkelig krim av Nesbø og Mankell, selv om han derre svensken forer meg med sosialistisk propaganda. Sånn sett er det jo litt kred ute og går i de miljøene da, men ikke så mye heldigvis. Jeg hører glatt på DDE mens jeg kjører bil, og er ellers fan av Coldplay og U2. Ikke mye kred å få for det, heldigvis. Så litt normal er jeg jo. Men når jeg hver sommer ikler meg middelalder-kostymer og leker viking, da er jeg åpenbart på jakt etter kred.

Jeg startet å heie på Newcastle fordi Alan Shearer meldte overgang til klubben, fordi fetteren min gjorde det, som jeg spilte veldig mye CM sammen med. Jeg innrømmer det glatt at jeg ble påvirket av signifikante andre. Men det at jeg til slutt meldte "overgang" fra Blackburn (jeg heiet på dem når de vant ligaen, hurra for meg) til Newcastle må ha hatt andre årsaker enn bare Shearer og fetteren min. Men hvorfor, det kan jeg ikke helt forklare.

Og da kommer vi til den seriøse biten. Nå når du har gått lei av alle de dårlige vitsene mine, som så mange andre har gjort før deg.

Mange har blitt påvirket av venner, familie og andre signifikante personer, som for eksempel favorittspillere eller ligatabellen. Men hvorfor man har valgt akkurat DET ene laget, det er ikke alltid like enkelt å forklare. Det er gjerne tilfeldigheter som gjør det sånn og sånn. Livet preges generelt av en god del tilfeldigheter. Og ja, det sier jeg som er kristen (credhunter enda en gang), som egentlig ikke skal tro på tilfeldigheter.

Det er gjerne tilfelidgheter som avgjør hvem som blir ens beste venner. Det er gjerne tilfeldighetene som rår når folk møter sitt livs store kjærlighet. Hvorfor traff de akkurat den personen akkurat da? Tilfeldig er det gjerne også når folk velger utenlandske favorittlag. Jeg mener det er det normale. Jeg mener det er helt normalt når personer BÅDE liker smale, sære og svært populære filmer og musikk. Det er fåtallet som er 100% emo.

Når det er sagt, premisset for diskusjonen du prøvde å dra i gang er jeg enig i. Det er nok helt klart en del kredsankink ute og går i diverse miljøer. Men jeg tror det er en god del kredsankere som heier på Manchester United også, og jeg er stygt redd for at du er en av dem.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Andrey

• Flaskebærer
  • *
  • Man Utd Supporter
    • Vis profil
« Svar #112 på: 27. Juli 2010, 18:43 »
Jeg vil ikke ha en medgangssupporter stempel på meg, fordi jeg rett og slett holder med de i tykt og tynt, selvom forskjellene nedgangene for Manchester og Newcastle har vært litt variable (søker ikke noe sympati).

No offense Andrey, men akkurat det du sier der er det reinspikka tull. Siden du har begynt å holdt med ManU, har de vunnet minst en pokal per sesong. Klart interessen din er på topp da!Så per definsjon er du med pga medgang, per dags dato. Men hvis du fortsatt ser like mange kamper når laget ligger midt på tabellen, spillere har blitt solgt og pokalene uteblir, da er du med motgang også. Problemet er at du ikke vet om du har den iveren, før du står midt oppe i situasjonen selv , noe som gjelder for mange  andre situasjoner i livet også.

Alle man-ufolk som  ble frelst etter at Alex tok over, er medgangssupportere inntil det motsatte er bevist. For klubben har kun hatt suksess siden. Kall spade for en spade og ikke si at du "holder med i tykt og tynt" når du opptil nå kun har opplevd nesten bare det positive ved å heie på et bestemt lag. Og selv om suksess/nedgang er et relativt ord, så er det bare man-u supportere som kan klage over at de kun har fått med seg en pokal i løpet av en sesong. Og det er kanskje derfor dere er så lite respekterte blant andre supportergrupper også: dere mangler empati for dem som ikke vet hva suksess er. Vær heller takknemmelige.

Og at du i det hele tatt bruker uttrykket "søker ikke sympati"  eller medfølelse viser jo hvor disproposjonalt du setter det hele. Trodde du virkelig at du ville få sympati i utgangspunktet?

Det øvrige (som ikke er uthevet) er greit, jeg kan se synspunktet ditt, selvom jeg er uenig, jeg er skråsikker på at jeg ikke kommer til å ha et annet lag i hjertet enn United. Har vært Sandefjord Fotball supporter siden 1998 da det ble etablert, og jeg holder like mye med de nå selvom det går til helvete :) (og det har gått opp og ned flere ganger så ;))

Anyways, du har så mange fordommer at det blir vanskelig for meg å sette meg i posisjonen som du beskriver. Jeg har da aldri klaget over at vi ikke tok fler troféer. Selvfølgelig er det ergerlig, men sitter ikke å klager, for for å være helt ærlig så var ikke laget et vinnerlag den siste halvdelen av sesongen, så tanken på at vi tok troféet var egentlig aldri der, forutenom når Chelsea spilte mot Liverpool, og United mot Chelsea.
Men jeg kan absolutt se for meg at det hadde forsvunnet fryktelig mange "fans" her i Norge hvis United hadde havnet under 10. plass eller lignende. Så jeg er forsåvidt enig i det du sier ;)

Jeg vet ikke jeg, men det var ikke akkurat så koselig å komme til dette forumet, jeg har alltid likt Newcastle-fans, og ville da prøve å diskutere med dere, men med en gang man kommer inn på forumet så bjeffer du i vei med usakligheter og slenger ut hvor tette i huet vi United-fans er, og tidligere når vi hadde nesten samme diskusjon, så var du sarkastisk og sa noe i duren"Åååå, stakkars United-supporter, vant dere ikke Premier league, jeg synes SÅ synd på deg" ellernoe sånt. Så man vet aldri, ville bare ikke at folk skulle misforstå sånn som du gjorde ;) men det klarte du jo ;)
« Siste redigering: 27. Juli 2010, 18:54 av Andrey »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 27. Juli 2010, 22:38 »
Andrey, Inspector har et særs anstrengt forhold til ManU, det må du bare lære deg å leve med :P
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Andrey

• Flaskebærer
  • *
  • Man Utd Supporter
    • Vis profil
« Svar #114 på: 27. Juli 2010, 22:49 »
Haha, det har jeg forstått  ;D
Vil bare at rett skal være rett :)

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #115 på: 27. Juli 2010, 22:54 »
Jada! Jeg forstår! Min bror er ManU-supporter, flere gode venner er det! Jeg respekterer dere stort sett :P

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #116 på: 28. Juli 2010, 08:27 »
Hehe, jeg har et særs anstrengt forhold til ManU,hehe ja. Når man vokser opp på nittitallet og blir snytt for ligagullet, på streken opptil flere ganger, utvikler man fobier etter hvert :) Peter Schmeikel reddet jo gullet på egenhånd minst en anledning.

For å farte meg i korthet Audrey: Synes det blir hypotetisk når du inåtid sier at du i fremtiden vil være like interessert i ManU, til tross for evnt motgang. Dette fordi du omtrent utelukkende har opplevd medgang med laget. Derfor blir folk som faktisk har opplevd smerte på den fronten litt småirriterte når påstander ala "supporter i med og motgang" kommer fra en manusupporter som begynte å heie på laget etter at den gyldne periode begynte.

Slike utsagn blir mao påstander om potensielle personlige reaksjoner i en gitt fremtid. Men fremtiden er svært vanskelig å spå.

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #117 på: 28. Juli 2010, 10:08 »
Men jeg tror det er en god del kredsankere som heier på Manchester United også, og jeg er stygt redd for at du er en av dem.

Her kommer du med en påstand uten å kunne argumentere for den. Derfor er det vel ingen bombe når jeg avslører at du tar feil. Det finnes forskjellige grader av kred-avhengighet, og ser du for deg en skala er jeg helt i den riktige enden. Du viser forøvrig en positiv holdning til problemet når du signaliserer at adferden din i for stor grad er styrt av kredsanking. Hadde det eksistert et 12-stegsprogram for dette ville problemerkjennelse vært første steg, men gode sikkerhetsnett for kredsankere som majoriteten av dette forumet faller under kan man foreløpig se langt etter i Norge. Dessverre.

Ser forøvrig at en frekkis i innlegget over dette febrilsk forsøker å gjøre sin lidenskap mer verdt enn lidenskapen til en Man Utd-supporter. Noen som tviler på at han gjør det på grunn av et sterkt behov for kred? Nei? Tenkte meg det. Hvorfor ellers, liksom?

Peter

• Gjest
« Svar #118 på: 28. Juli 2010, 10:18 »
Fritidsproblemer så det holder... :P Men svar meg på èn ting, andersl: Hvorfor i helvete går du til Newcastle formet med problemet ditt? Jeg ser VG søker sommervikarer på nettsiden sin. Søk, stikk, skriv problemene dine der.

Romance

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #119 på: 28. Juli 2010, 14:39 »
Når man holder med United som resten av kloden er man godt likt supportermessig. La oss si Man U spiller kamp mot et annet lag, dere vinner, og du går bort i baren og snakker med andre supportere. Du ville aldri snakket med de ellers, om de ikke hadde hatt på seg den drakta. Dere gir hverandre cred for å holde med et bra lag, United er best og hva dere nå enn snakker om. Men du som United-supporter som sitter på puben med mange andre, får cred av de fordi du holder med samme lag. Dvs cred!

Konkret eksempel, jeg liker Inspector bedre enn deg, men for hva jeg vet er han et komplett rasshøl blotta for sosiale antenner, mens du jobber for Kirkens mødhjelp. Jeg gir han cred for at han holder med samme lag som meg.

Forksjellen blir da at du får cred fra mange mange millioner mer mennesker enn det vi gjør, fordi fanskaren til United har eksplodert.. Altså, du er cred-suckern. Og tør ikke stå opp for egne valg, som du sier når du vil bytte klubb.

Og hvem vet da, kanskje en dag sitter du der selv som Newcastle-fan, fordi vi er best? Men, jeg står på forrige utsagn, du er ikke en supporter, du er bare fotballinteressert.

Annet spørsmål, hvis 2 av kompisene dine havner i slosskamp mot 10 andre, joiner du da de 10 andre, fordi du vet de kommer til å vinne?
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...