20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC  (Lest 35153 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Sv: Refleksjon: Hvorfor dere holder med NUFC
« Svar #150 på: 30. Juli 2010, 09:32 »
Det går bra! Du kan berre bruke kredsa på Farmville. :)
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Romance

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #151 på: 30. Juli 2010, 12:24 »
Det kommer selvsagt an på hvilke miljøer du vil sanke kred hos. En god start er uansett å høre på band med dyrenavn, de er kred-band alle sammen. Band Of Horses, Fleet Foxes, Modest Mouse, Grizzly Bears, Animal Collective... the list goes on. Dritkjip musikk med høy kred-faktor.

Jeg er litt usikker på denne kredsankingen, men gir det gjerne et forsøk. Musikkvalget er du inne på, kan Teddybears STHLM telles tror du? Er jo på en måte et dyrenavn gjemt inni der.

Samtidig vil jeg si at jeg ikke oppmuntrer til kredsanking. Kredsanking er selvsagt negativt. Det avler integritetsløshet og uselvstendighet.

Haha for en dum ape du er. Dette er så selvmotsigende som det går ann. Du holder jo selv med United, noe som ikke er selvstendig i det hele tatt. Tvert imot, du valgte det fordi alle andre gjorde det. I tillegg har du senere sagt at du vil bytte lag hvis det går dårlig, de et bedre. Er det selvstendig? Nei! Du følger strømmen, og i følge din egen konklusjon da, er en credsanker av værste sort. Er ikke interessert å høre forsvaret ditt engang. Det eneste du gjør er å sitte i word, skrive noe piss, sette på synonymordboka (ooooh når tror folk jeg er smart) og poster. Du er gjennomskua credsanker.
The Woods Are Lovely
Dark and Deep,
But I Have Promisess To Keep,
And Miles To Go Before I Sleep...

albert

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #152 på: 30. Juli 2010, 12:47 »
Spørsmål til trådstarter:

Hvor går grensen mellom det å være genuint interessert og det å være kredsanker?

Hvilke lag kan jeg holde med og hvilken musikk skal jeg høre på for ikke å være kredsanker men få stempel som genuint interessert?

HVor lenge har du holdt med Man U?

Valgte du favorittlaget (siden du beskriver det som sosialt trygt og akseptert) utelukkende på grunn av gode resultater eller har andre kriterier vært utslagsgivende?

Kan du din klubbs historie og kulturen rundt?

Grunnen til at jeg spør om dette er at jeg tror at dersom du hadde vært genuint interessert (slik jeg definerer det) i engelsk fotball så hadde du kjent din klubbs historie og kultur. Om du hadde hatt et nært forhold til disse momentene tror jeg ikke du hadde skrevet innlegget ditt, fordi tankene dine ligger  langt fra det man kan forvente fra en som har et minimum av forståelse av engelsk fotball og det som ligger rundt. Vi har folk i Norge som holder med Barnet og Rochdale, og det sier noe om at lagene (med tilhørende kultur og historie) har en appell som gjør at folk i Norge føler tilknytning til lagene. Fantastisk!!!

Fotballelskere forstår dette og behøver ikke skrive innlegg slik du gjør; de vet svarene på det du spør om og trenger ikke spørre.

Vet du hvorfor David Beckham bar gult og grønt skjerf da han var på Old Trafford med Milan tidligere i år?

Kan du fortelle noen morsomme anekdoter fra hjemmekampene på gamlestadion Maine Road?

hadde det ikke strengt tatt vært kjedelig om alle holdt med Man u og hørte på Alexander Rybak??

Har ikke du selv jaktet kred ved å ta et sikkert valg da du bestemte deg for å holde med Man U? Det virker som ditt behov for konformitet er veldig stort.

Om det er slik at du bestemte deg for å holde med United i løpet av de siste 15 år på bakgrunn av sikker tilførsel av trofeer så er det i mine øyne like ærefullt som det var å melde seg inn i  Nasjonal Samling  10. april 1940.

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #153 på: 30. Juli 2010, 13:49 »

Mikael:

Beklager, skal skjerpe meg. Selv viser du høy klasse ser jeg, så jeg får vel forsøke å komme meg opp på ditt nivå. ;)

tveit:

Du får i de fleste kredsankermiljøer mer kred for å bruke pengene på å øke din sosiale status enn på å vise empati med fattige.

Romance:

Du går ut ifra at "å gå mot strømmen"=selvstendig. Som om det er et modig valg man tar når man når man liker kred-produkter. Dette er selvsagt feil. Ved å følge normalen har man vanskeligere for å passe inn i én bestemt subkultur, og må rett og slett stole på å bli akseptert ved å være seg selv. Og det er fullt mulig, det har alle vi ikke-kredsankere skjønt. Det bør vel være soleklart for deg at man får mer kred av å høre på The Mountain Goats enn Michael Jackson? Hvis ikke har du ikke skjønt bæret av hva begrepet innebærer. Det at du tror jeg bruker synonymordbok får jeg vel velge å ta som et kompliment. Takk.

albert:

Et tidvis reflektert bidrag. Mye spørsmål, og jeg lover å svare deg på alle når jeg får tid en annen dag.

albert

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #154 på: 30. Juli 2010, 14:13 »
Jeg ser fram til svarene, og i et blaff av selvinnsikt skjønner jeg hva du mener med "tidvis reflektert". Hadde jeg satset tungt på stilkarakterene så er det mulig jeg hadde droppet NS sammenligningen :)

I forhold til de andre spørsmål så var jeg også litt barnslig. Jeg hadde lagt en cunning plan for å framprovosere et svar fra deg slik som "AHA!!! Det var Man CIty som spilte på Maine Road og ikke United!!!"

Dette var et godt gammeldags lurespørsmål; United spilte en kort periode etter krigen kampene sine på Maine Road.

Det viktige i mitt innlegg var mer det som gikk på min oppfatning av at det er så mye som gjør engelske klubber fengslende og interessante for nordmenn og ikke bare titler. Det er klart at titler hjelper på tiltrekningskraften men det slett ikke eneste kriterie for valg av favorittklubb. Beviset for det ligger i det faktum som du stiller spørsmål til i ditt startinnlegg; hvorfor er det så mange i Norge uten geografisk tilknytning som holder med klubber som ikke vinner noe? ja en del av klubbene er faktisk direkte rævva sportslig så det må jo være mer. Jeg ser at du forklarer dette ved personlighetstrekket "credhunter" men det er å undervurdere alt det som gjør engelsk fotball spennende for nordmenn.

For en fullblods credhunter ville vel ikke NUFC vært det naturlige valget. Om man ønsker å støtte et lag som credhunter slik det er beskrevet i dine innlegg så ville det vel gitt mer cred å holdt med et lag fra Syria eller Laos. Hadde ikke det vært noe for en credhunter som er opptatt av å framstå som en som liker det rare og uvanlige?

Jeg tar det som gitt at du som Man U supporter kjenner til historien helt fra Newton Heath- tiden og at de første klubbfargene nå tas fram av ekte united-supportere for markere sin avsky for Glazer-regimet. Dette er et eksempel på at supportere drar fram klubbens historie som en viktig del av sin egen og klubbens identitet.

United  har alltid hatt en stor fanbase i Norge, men fakta er jo at laget hadde mange magre år før Fergusen tok over. Det faktum at klubben likevel var populær i Norge vitner jo også om at selv United har en kultur og historie som har appelert til nordmenn i tider da trofeer var sjelden kost.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #155 på: 30. Juli 2010, 17:38 »
Når ble du MU supporter?
HVORFOR ble du det?

Uansett svar du gir her så vil det kunne snus til at ble det for å få kred i ett bestemt miljø.

annern

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #156 på: 30. Juli 2010, 19:00 »
Synes det er merkelig at han ser på newcastle supportere som en subbkultur. Å sette newcastle sin status i fotballverden, er ikke det samme som å sette spesielle band inn i musikkverden.

Spm til Trådstarter: Går du rundt å passer på at du ikke skal være kredhunter hele tiden? Er det ikke vanskelig å få seg venner når allw rundt deg samler kred, mens du hater kredhuntere som liker andre ting en Mc Music 1-58?
(     ""    )
 \   NU  /
   \ FC /
     \  /

andersl

• Flaskebærer
  • *
    • Vis profil
« Svar #157 på: 01. Aug. 2010, 13:11 »
Hehe, neida albert, etter all dritten jeg har fått slengt etter meg på dette forumet registrerer jeg knapt når jeg blir sammenliknet med en nazist. Slikt får man selvsagt bare tåle når man har litt kontroversielle meninger. :)

Hvor går grensen mellom det å være genuint interessert og det å være kredsanker?

Dette er vanskelig å svare på. Noen kredsankere er ekstremt enkle å avsløre i sin oppførsel og sine utsagn, noen skjuler det godt, mens noen kan vise kredsankertrekk uten å egentlig være så opptatt av å sanke kred hos omgivelsene. Man bør egentlig ikke komme med for skråsikre beskyldninger om kredsanking mot enkeltpersoner om man ikke har observert gjentatte tilfeller av tilsynelatende aktiv kredsanking.

Hvilke lag kan jeg holde med og hvilken musikk skal jeg høre på for ikke å være kredsanker men få stempel som genuint interessert?

Igjen, det finnes ingen fasit. Men som jeg har sagt; Fotball er annerledes enn musikk. Når man skal velge seg et fotball-lag i utlandet er hvilket som helst lag like godt som et annet, bortsett fra hvor gode de er. Man har i utgangspunktet ikke noe mer følelser for et lag enn et annet lag, og man tar et rasjonelt valg. Det som i hovedsak spiller inn er påvirkninger fra omgivelsene, og hvor mye vinnerglede man kan oppnå. Innen musikk bør man kanskje være mer forsiktig ved å gi noen kredsanker-stempelet bare ved å se på ipod-lista deres, men også her er mange kredsankere enkle å oppdage. Både ved at de bruker pompøse formuleringer om musikken, og at adferden deres forteller oss at behovet for kred fra miljøet er viktigere enn deres følelser for musikken. Eksempel: man er på vors/nasch og en eller annen fyr har dratt frem gitaren sin for å underholde. Normale personer ville spilt en kjent sang som gir god stemning og som kanskje har litt allsangfaktor, men i virkeligheten er det utrolig mange som skal vise seg frem med å spille noe ukjent som majoriteten på festen aldri har hørt. Kredsanking på sitt kjipeste.

Kredsanking innenfor musikk er uansett ekstremt komplisert. Ting forandrer seg så fort, og ulike miljøer gir kred for ulik type musikk. Eksempel: band som R.E.M. og Nirvana var jo garantert ekstreme kred-band i sin tid, mens de nå er enorme og allmen kjent.

hadde det ikke strengt tatt vært kjedelig om alle holdt med Man u og hørte på Alexander Rybak??

Jeg forsøker ikke å ta livet av forskjeller mellom folk. Jeg er fullt klar over at man har forskjellig smak. Det er ikke mangfoldigheten jeg vil til livs, det er den påtatte identitetsbyggingen som følger med kredsanker-holdningen. Når det gjelder fotball er saken enkel; De fleste vil holde med sine lokale lag, og det er ingen tvil om at det er knyttet ekte følelser til et lag som har tilknytning til byen/stedet du har vokst opp. I tillegg vil mange ha et lag i utlandet, og her har man et reellt valg før det oppstår følelser. Jeg regner med du skjønner hvor jeg vil. Fotballinteresserte liker god fotball, og vi liker å se laget vårt vinne. Alle andre årsaker for å velge seg et i utgangspunktet ukjent lag handler om hvordan du vil identifisere deg i andres øyne.

Når det gjelder annen kultur (musikk, film osv) er det selvsagt rom for uenigheter, men hvem har ikke hørt kulturjournalister og indiekids konstant uttale seg kvalmende melodramatisk om musikk ingen forstår, og samtidig overbærende om arrangementer som Eurovision og alt annet som er populært og kommersielt? Ta en kikk på de mest selvhøytidelige anmelderne i Dagbladet eller på Lydverket f.eks. Hadde det vært kjedelig om disse gruppene sluttet med personlig kredsanking og heller kom med ærlige rapporter om musikken de hørte?

annern:

Jeg hater ikke kredsankere. Kommer godt overens med mange svært aktive kredsankere. Man trenger ikke passe på å ikke være kredsanker. Om du hele tiden tilpasser adferden din for ikke å virke som om du blir påvirket av andres syn på deg gjør deg jo paradoksalt nok til en ganske ekstrem kredsanker uansett. "Hemmeligheten" er jo bare å gi litt faen i hva folk mener om deg.

Puh... mye spørsmål. Tok det mest relevante. Så får folk som evt. vil ha ubesvarte spørsmål besvart si ifra, så får jeg ta det når jeg har tid senere.

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #158 på: 01. Aug. 2010, 16:59 »
Du er nok en av de største kredsankerne her inne...

Are

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #159 på: 02. Aug. 2010, 14:02 »
Har noen punkter jeg har lyst til å ta tak i:

Kredsanking: Prøver du virkelig å lansere dette som et faglig uttrykk innenfor psykologien? Jeg studerer psykologi og har aldri hørt dette uttrykket. Og utifra din definisjon av dette uttrykket faller egentlig det meste inn under dette uttrykket.

Hvis ikke mennesket hadde drevet med "kredsanking" hadde ingen av oss hatt noen ambisjoner innenfor noe felt. Ingen hadde malt malerier, ingen hadde skrevet dikt, ingen hadde spilt gitar (foran andre mennesker).

Hvorfor vi ble fans av NUFC: Det kan sikkert være som du sier, at vi valgte dette bevisst og ikke tilfeldig som du sier, men poenget er jo fullstendig irrelevant.

Vi elsker å følge med på engelsk fotball. Vi har vært fans av NUFC leeeeenge, og vi kan ikke endre hvilket lag vi følger med. Så da er egentlig den diskusjonen over. Uansett så må du jo være enig i at det hadde vært stusselig hvis alle hadde støttet det samme laget?

Avslutter med å spørre, hvis du er ute etter refleksjon, hvorfor er det da så tydelig i ditt innlegg at du ikke er særlig reflektert? Det å være reflektert handler om å alltid vite at det finnes flere muligheter, flere svar, flere spørsmål, mens du har tydeligvis bestemt deg for din holdning og er lite ute etter å reflektere om det finnes noen andre muligheter.