20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Football Manager  (Lest 160478 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Simmi

• Gjest
Sv: FM 2011
« Svar #405 på: 25. Juli 2011, 18:00 »
Joda, han kan nok bli god hvis du bruker han fast fra starten av. Men det er jo hvor stor potential ability han har som avgjoer hvor god han blir. Og det er ulikt fra save til save. Er en del som irriterer seg over hvor daarlig potensial Chamberlain faktisk har, paa ulike forum.

Har spilt alt for mye fm i aar ;p.457 timer spilt paa steam. Og det siden jul :P Har blant annet enn Rosenborg save som jeg har spilt paa til 2032. 5 CL gull  ;)

Erlend

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #406 på: 28. Juli 2011, 03:24 »
Jadda.. Da var andre sesongen som Newcastle manager over. Endte opp på en 10. plass + å knuse Liverpool i FA Cup finalen. Herlig!

Dette er laget og formasjonen/taktikken jeg bruker;

Forster

Simpson - Steven Taylor - N'Diaye - Enrique

Ben Arfa - Tiote - Nolan - Jonas

Medunjanin

Gameiro

Benk: Krul, Kadar, Neil Taylor, Gosling, Gelson Fernandes, Vuckic, Stanley Okoro

Den er vel ikke akkurat den sterkeste 11'eren i Premier League så skjønner jo at jeg ikke havner blant topp 7 f.eks.

Men er det noen her som har tips til gode spillere jeg kan få bruk for i en slik formasjon?

Takk!

tool-nes

• Benkvarmer
  • **
    • Vis profil
« Svar #407 på: 28. Juli 2011, 09:02 »
Vaclav Kadlec er det første kjøpet jeg gjør! Han er målgarantist fra dag 1 ;)
Får han fra ca 10mill NOK, får lett bud på han på 70 mill NOK etter halv sesong, men blir verdt det mange dobbelte etter noen sesonger. Scorer fort 30+ mål i PL hver sesong. Jeg bruker han som måltyv

Peter

• Gjest
« Svar #408 på: 31. Juli 2011, 19:55 »
Halla gutta

Har et stort problem når det gjelder FM. Egentlig veldig mange. Jeg aner virkelig ingenting om hvordan man gjør det laget bra. Jeg prøver og prøver, har vært ManCity og tapt så jævlig mange kamper, sikkert 3/4 av alle kampene. Nå er jeg Glasgow Rangers, og sliter like mye der.
Hva skal man gjøre for at laget ditt blir bra og scorer og vinner? Hva er den trening greia til, og er det viktig å bruke den, så spillerene trener eller noe? Hvordan setter man opp disse treningene(treningsopplegg) for enkeltspillere.
Også før kamper, når det er møte med støtteapperat, skal de liksom si alt jeg må gjøre for å vinne kampen. Det eneste de sier er "laget ditt har overlegen høyde i forhold til St.Johnstone" f.eks. Har jo null å si!
Og når kampene spilles, hva hjelper det med de "instruksjonene" øverst på skjermen da?

Mange spørsmål, men håper virkelig jeg får svar! :) Om noen kunne gitt meg en VELDIG detaljert beskrivelse av hvordan du spiller, hvordan laget ditt blir bra, og hva disse "trening, og støtteapperat" greiene er for noe!

Simmi

• Gjest
« Svar #409 på: 31. Juli 2011, 21:32 »
Kan prøve å hjelpe til :)

Treningsgreiene er det bare å skite i. Du kan forandre treningen der, for å riktig trening for talentene i ulike posisjoner, men det er ikke noe poeng nå som du er nybegynner. Forskjellen er ganske liten.

Taktikken kan du derimot ikke skite i. Det jeg gjør er å bestemme meg for en taktikk som jeg skal bruke hele veien. Et eksempel kan være City, siden du har spilt med dem. Du har ekstremt mange gode midtbanespillere, og ikke så mange gode vinger. I tillegg har du en god offensiv midt i Silva, og en god def midt i Toure/ De Jong. 4-1-2-1-2 passer da helt perfekt.

Startoppstillinga:

Hart
Richards - Lescott - Kompany - Kolarov
Toure
Milner - Barry
Silva
Dzeko - Tevez

Etter at man er ferdig med å finne riktig taktikk, må man begynne med spillerinstrukser og laginstrukser. Hva slags spillerinstrukser en spiller skal ha, avhenger av hva han er god på. For eksempel passer Dzeko bra som enten Dyptliggende Spiss, Komplett Spiss eller Oppspillspunkt. Alle med angripende plikt. Dette fordi han har gode ferdigheter i avslutninger, Headinger, førstetouch og teknikk.

Mens du setter spillerinstrukser er det en viktig ting du må tenke på. Nemlig balanse. Hele taktikken skal være godt balansert offensivt og defensivt, og derfor kan ikke alle midtbanespillerne spille med angripende plikter. For eksempel kan ikke Milner være sentral midtbane med angripende plikt, Barry fremskutt playmaker med angripende plikt, Silva offensiv midt med angripende plikt. Da er det fort bare Toure igjen når det andre laget er i angrep.

Laginstrukser er en annen ting og tenke på, dog ikke så viktig. Det eneste som er viktig å tenke på når du du er nybegynner er kampstrategi. Det sier seg selv at når man er City, skal man ha "Kontroll" på alle kamper mot lag som West Brom, Blackburn osv... men når du møter gode lag på bortebane, f.eks scum, så er det lurt å spille med strategien "kontring", siden det er et godt lag, og de har hjemmebanefordel.

Det du nå kan tenke på er spillerkjøp. Her må du også tenke på balanse, spesielt på midten.

Forslag til spillerkjøp:

Adler
Srna
Chiellini/Kjær/Shawcross
De Rossi
Modric

Jeg mener at City trenger en klassekeeper. (siden Hart ikke er det på FM.) De trenger også en bedre høyreback, og en habil stopper ved siden av Kompany. Du kan selv velge om du vil legge en hel haug av penger for Chiellini, men da må du sannsynligvis kjøpe på avdrag over 48 måneder. (Det vil si at overgangssummen blir delt på 48 måneder, og kun 1/5 del av budsjettet forsvinner. Gir deg mulighet til å kjøpe mange flere spillere, men får mer gjeld.) Srna er også et godt kjøp i mine øyne, siden han holder verdensklasse i nivå, og heller ikke er altfor dyr som de fleste andre backer er.

På midten er De Rossi et vanlig kjøp for meg når jeg er city, siden han er en av spillets beste DMer. Jeg syntes også det er lurt å kjøpe Modric siden han tilfører kreativitet og litt farge, i den eller litt gråe midtbanen.

Ny lagoppstilling med Spillerinstrukser:

Adler, Keeper

Srna, Vingback, Angrep
Kompany, Stopper, Forsvar¨
Chiellini, stopper, Forsvar
Kolarov, Back, Støttende

De Rossi, Anker, Forsvar

Barry, Ballvinnende, Støttende
Modric, Framskutt Playmaker, Angrep

Silva, Offensiv Midt, Angrep

Dzeko, Dyptliggende, Angrep
Tevez, Komplett, Angrep.

En bra balansert taktikk.

Sånn, håper dette ga deg en del svar. Skrev innlegget i full hast, så det ble litt rotete. :P
Er det noe du lurer på, så er det bare å spørre!

Peter

• Gjest
« Svar #410 på: 31. Juli 2011, 22:17 »
Tusen takk, Simmi! Gjorde meg mye klokere! Kommer til å hjelpe godt! :D

Magpie93

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #411 på: 31. Juli 2011, 22:44 »
Er ingen Sir Alex, men kan sikkert føye til det jeg har! :)

En liten "regel" er at hvis man spiller direkte, anbefales bredt. Smal om man spiller kort. Også høyt tempo til direkte, mens lavt tempo til kortere. Om gode midtbanespillere kan gjerne tempo være høyere.

Det jeg står veldig for som manager er å ikke bruke to forsvarer til: en å dekke opp og en å støte.
Da vil de gjøre det uansett hvem som blir utfordret. Bruk begge som ballspillende forsvar du;)

Hum...:
Sikker ikke så viktig:
Taktisk: Var Arsenal her istad, og spilte 4-2-3-1, med en dyptliggende og en fremskutt playmaker.
Møter du deffensive 4-5-1 lag, bruker du den dyptliggende som hovedplay, ettersom den fremskutte/trequarista får mye mindre rom.

Før hver kamp leser jeg også scouten, og endrer om motstander er dårligere enn jeg.

Og om du sliter og det er klart hvem som er best, så tweak asap på taktikken ettersom kampbilde ikke endrer seg.

NB: Får aldri til RENE oppspilspunkt, Carroll og Crouch, så bruk noen som har litt fart og individuelle egenskaper som Dzeko eller Llorente.

Håper det var til hjelp! Er egen erfaring så får sikkert kritikk av noen, menmen:P

Peter

• Gjest
« Svar #412 på: 31. Juli 2011, 23:13 »
Tusen takk, tar imot all hjelp jeg kan få, da det nivået jeg er på er "ubrukelig" ;)

Rissen

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #413 på: 11. Aug. 2011, 15:56 »
Starta nettopp en save med Barca..

Har 24-1 i mål på 4 kamper :p

C.Benitez 4-7
Villa 4-5
Messi 4-2
Puyol 1-2
Og en del med 1 mål :P

. Newcastle må ganske enkelt skaffe seg et mye bedre forsvar enn man har pr dags dato, og det skjer ikke ved å hente en enkelt spiller. Det klarer ikke Onyewu, men det hadde neimen ikke Terry, Cannavaro eller Puyol klart heller.

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #414 på: 11. Aug. 2011, 23:50 »
Klør i FM fingrene mine no, men presser meg selv til å holde unna med tanke på et liv utenom.

Den dagen jeg blir pensjonist vet jeg hva jeg skal bruke tiden på :) Satser på at FM 2060 blir bra.

Eriksen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #415 på: 13. Aug. 2011, 15:23 »
Wayne Rooney er oransje som keeper!
« Siste redigering: 17. Aug. 2011, 18:42 av thomashaer »

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #416 på: 17. Aug. 2011, 17:58 »
Halla. Spiller med newcastle. Er inne i min 3 sessong med Newcastle. Havnet på 7 plass i serien begge foregående sessongene. Noe som betyr Europacup plass for andre året på rad. Har solgt og kjøpt en rekke spillere, som har vist seg og bli både sportslig og økonomisk gevinst. Laget pdd er som følger

Tim Krul
Jose Bosingwa- Colo- Ryan Shawcross- Jose Enrique
                               Cheik Tiote
Hatem Ben Arfa                                         Salmon Kalou
                               Kevin Nolan
           Jo                                        Daniel Sturigde

Om jeg skal trekke frem talenter jeg har handla må det bli John Goosens, Leandro Bacuna og Miguel Nelom

Magpie93

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #417 på: 17. Aug. 2011, 18:02 »
Så du kjøpte Sturridge. Det gjorde jeg også, fikk 21mål på 33opptredener. Helt syk som måltyv!

steppe

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #418 på: 17. Aug. 2011, 18:09 »
Så du kjøpte Sturridge. Det gjorde jeg også, fikk 21mål på 33opptredener. Helt syk som måltyv!

Fikk tilbud om og hente han for 4m£ av chelsea. Han har vært noe skadet hos meg, så Ola Toivoinen har fårr mere spilletid. Er ikke så dårlig han heller

ScandinavianMagpie

• Gjest
« Svar #419 på: 02. Sep. 2011, 10:38 »
Noen som har funnet noen oppdaterte databaser med overgangene for august? Kanskje litt tidlig ennå, må vel vente noen dager til kanskje??

Edit: fant en selv som jeg skal teste litt i helgen.

http://www.fm-base.co.uk/forum/downloads.php?do=file&id=5181

Kommer visst en endelig versjon senere i dag. Har ikke fått åpnet den ennå så vet ikke hvor bra den er, men skal sjekke den litt ut nå.
« Siste redigering: 02. Sep. 2011, 11:02 av Ulf »