20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Tippeligaen 2010  (Lest 171159 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Tippeligaen 2010
« Svar #360 på: 15. Mars 2010, 20:26 »
Synes Joakim svartmaler litt vel mye, selv om jeg er enig i noe av det du sier. Mest irriterende i går var måten de kritiserte Ørlund på gjennom kampen. Han hadde flere matchvinnerredninger. Hvis Jarstein hadde stått i mål ville vi kanskje ha tapt kampen. Spillemessig synes jeg begge lag har mye å gå på. Underlaget må kanskje ta brorparten av skylda for at finspillet ikke satt som det kommer til å gjøre senere i sesongen. Alt i alt er jeg svært fornøyd med å ta alle poengene i sesongens vanskeligste kamp. Lider mye av at Tettey ikke er å finne på midten denne sesongen. Satser på at Winsnes-Annan holder seg skadefrie og kan utvikle en god duo i ankerrollene. Setter et spørsmålstegn ved Hamréns avgjørelse om å ha Moldskred sentralt offensivt med Skjelbred på høyre. Synes det er ganske åpenbart at de burde byttet plass, da Skjelbred er langt bedre i den sentrale rollen.

Ellers ville sende et lite spark i ballene til de som hevder at RBK gang på gang kjøper seg til seriegull. Er vel ikke mange lag som er bedre til å oppdage og utvikle unge spillere i Norden? En ny generasjon Rosenborgspillere er veldig nær startelleveren, og håper de kan få noen kamper denne sesongen for å kjenne på nivået i Tippeligaen før de blomstrer for fullt. Om to år vil nok mange av unggutta etablere seg. Jeg kan nevne Åsen, Bakenga, Henriksen, Sellin, Wangberg, Helland, Aas, Karlsen, Traoré pg Balstad.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #361 på: 15. Mars 2010, 20:33 »
Det sier seg selv at keeperen var den avgjørende faktoren. Begge mulighetene i 1. omgang  til RBK i tillegg til målet kom jo av Moldes keeper som bommet fundamentalt i feltet.  Når Ørlund dessuten redder Pap som er alene 3 ganger med keeper (den første hadde faktisk gått i mål hvis det ikke hadde vært for den våte matta) så sier det seg selv at dette er utslagsgivende.

Bortsett fra et par sarkastiske kommentarer, så føler jeg at jeg var saklig. Men jeg er enig i at Pap skulle hatt gult og kanskje rødt på det sparket mot keeper. Men aldri gult for filming, siden det var en situasjon identisk med Løvens. Og jeg tror ikke jeg har hørt noen diskutere den situasjonen.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #362 på: 15. Mars 2010, 20:36 »
Ellers ville sende et lite spark i ballene til de som hevder at RBK gang på gang kjøper seg til seriegull. Er vel ikke mange lag som er bedre til å oppdage og utvikle unge spillere i Norden? En ny generasjon Rosenborgspillere er veldig nær startelleveren, og håper de kan få noen kamper denne sesongen for å kjenne på nivået i Tippeligaen før de blomstrer for fullt. Om to år vil nok mange av unggutta etablere seg. Jeg kan nevne Åsen, Bakenga, Henriksen, Sellin, Wangberg, Helland, Aas, Karlsen, Traoré pg Balstad.

Så det å kjøpe seg til seriegull har ikke noe med antall kroner brukt å gjøre, men kvaliteten på juniorlaget?

Dersom du ser på hvilke klubber som brukte mest penger på spillerkjøp kontra spillersalg fra januar til november i fjor, så tror jeg at RBK topper rimelig klart.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #363 på: 15. Mars 2010, 20:38 »
Ja særlig. Vi solgte Tettey for 45 mill midt i sesongen.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #364 på: 15. Mars 2010, 20:42 »
Sammenlignet med Moldes og Stabæk så har jo RBK kjøpt seg til seriegull. Hvertfall i fjor. Olsen kostet jo 10 mill, Molskred 7 mill., Prica kostet i underkant av 10. Stadsgaard for 4 mill, Lustig 5 mill.  Hele laget til Molde koster vel mindre enn hva RBK betalte for Olsen.  Men de skal ha kudos for de talentene som er på vei opp nå ja... Og ikke minst at Hamren tør å bruke de.
« Siste redigering: 15. Mars 2010, 20:43 av InspectorC »

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #365 på: 15. Mars 2010, 20:43 »
Så det å kjøpe seg til seriegull har ikke noe med antall kroner brukt å gjøre, men kvaliteten på juniorlaget?

Dersom du ser på hvilke klubber som brukte mest penger på spillerkjøp kontra spillersalg fra januar til november i fjor, så tror jeg at RBK topper rimelig klart.

Det er helt riktig at Rosenborg har brukt mest penger. Synes dette er ganske naturlig i og med at vi er den desidert rikeste klubben. Skjønner poenget ditt, men vi har også satset mye på juniorene, og det kommer vi til å nyte godt av i årene framover. Har i dag en veldig lav gjennomsnittsalder i stallen. Å satse kun på juniorene ville jo vært et enormt sjansespill, og hvorfor skal man risikere så mye med det relativt store budsjettet?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #366 på: 15. Mars 2010, 20:52 »
Selvfølgelig kjøper RBK gode spillere, uten at det på noen måte skal være negativt. Vi har jo faktisk også ærlig og redelig skaffet oss pengene våre uten noen hjelp fra investorer.

Har ekstremt tro på Åsen og Bakenga i år og gleder meg til å se dem i TL.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #367 på: 15. Mars 2010, 21:03 »
Alt er relativt som sagt, RBK har store innteker, men samtidig har de det desidert største lønnsbudsjettet og i tilegg har de brukt en del gryn på spillerinnkjøp. Isolert sett kan man si at RBK ikke har brukt så mye på spillerkjøp tatt i betraktning de store inntektene, men når man sammenligner med hva andre lag har brukt, som Molde og Stabæk, så har RBK siste sesongene kjøpt seg i større grad til sukses enn sine nærmeste konkurrenter. Og da tar jeg i betraktning de to klubbenes forbruk sett i lys av evnt. inntekter de  har.

Når RBK bruker  halvparten av budsjettet på lønninger, så sier det seg selv at de går fort tomme hvis de en gang havner utenfor det gode selskap. Og det er kanskje derfor de får innpå noen ungdommer nå.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #368 på: 15. Mars 2010, 21:09 »
Grunnen til at Pelu saken ble så stor, var at han fikk tildelt straffe.. Ergo mye større inflytelse på kampen.

Grunnen til at Pelu-saken ble så stor var det tragikomiske etterspillet. Spillere og medisinsk apparat som ljugde så det rant av dem. Hadde man ikke prøvd å ljuge det vekk i etterkant hadde det vært en helt vanlig filmings-situasjon som skjer mange, mange ganger hvert år.

Og ja, RBK bruker mest på spillerlønninger, spillerkjøp og trenere. Det er klart det må til for å være sikret seriemesterskap, som RBK er i år. Skjønner ikke helt at dere prøver å bortforklare at dere kjøper seriegull, det er da ikke noe galt med det? Som dere sier har dere pengene, og da skal man selvfølgelig få bruke dem.

lgrinde

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #369 på: 15. Mars 2010, 21:21 »
Herregud for ein latterleg tråd dette har vorte...

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #370 på: 15. Mars 2010, 21:22 »
At han fikk straffe sier jo bare sitt. Enda bedre var en situasjon for noen år tilbake da Johnsen som keeper for RBK klipte ned en spiller utenfor 16 meteren. Spissen var heelt alene gjennom og rett på mål. Den godeste Hauge, som forøvrig dømte i går, presterte å gi Johnsen bare kult kort. At slike brølere går upåaktethen hos NFF er helt utrolig.  Er jo det samme i PL forøvrig. Drittdømming for null konsekvenser. De siste års prestasjoner av engelske dommere i fotballmesterskap sier jo litt om standarden, begge ble sendt hjem i skam.

plebUTG

• Kaptein
  • skjer
    • Vis profil
« Svar #371 på: 15. Mars 2010, 21:28 »

Det er helt riktig at Rosenborg har brukt mest penger. Synes dette er ganske naturlig i og med at vi er den desidert rikeste klubben. Skjønner poenget ditt, men vi har også satset mye på juniorene, og det kommer vi til å nyte godt av i årene framover. Har i dag en veldig lav gjennomsnittsalder i stallen. Å satse kun på juniorene ville jo vært et enormt sjansespill, og hvorfor skal man risikere så mye med det relativt store budsjettet?

Da er vi jo helt enige. Dere har et godt juniorlag, men kjøper fortsatt seriegull. Du vil bare ikke skrive "Vi kjøper oss til seriegull", selv om du i realiteten skriver at dere gjør det. Og det kan jeg nesten skjønne. Som Berntsen skriver; det er ikke noe galt i det. Dere har kjøpt de beste spillerne og det beste støtteapparatet, og ergo er det beste laget.

Igrinde: så stopp å les tråden. Alle diskuterer jo Tippeligaen her?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #372 på: 15. Mars 2010, 21:43 »
Og ja, RBK bruker mest på spillerlønninger, spillerkjøp og trenere.

Har du en liste over hvilke Tippeligaklubber som bruker mest på lønninger å spillerkjøp kan jeg gjerne tenke meg å se den. Kunne vært interessant å sett ikke bare hvem som topper men også videre nedover og differansen.

Forøvrig er det vel kansje Viking som har brukt mest på spillerkjøp før årets sesong, eller?

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #373 på: 15. Mars 2010, 21:58 »
At han fikk straffe sier jo bare sitt. Enda bedre var en situasjon for noen år tilbake da Johnsen som keeper for RBK klipte ned en spiller utenfor 16 meteren. Spissen var heelt alene gjennom og rett på mål. Den godeste Hauge, som forøvrig dømte i går, presterte å gi Johnsen bare kult kort. At slike brølere går upåaktethen hos NFF er helt utrolig.  Er jo det samme i PL forøvrig. Drittdømming for null konsekvenser. De siste års prestasjoner av engelske dommere i fotballmesterskap sier jo litt om standarden, begge ble sendt hjem i skam.

Du må regne med at dommere gjør feil i blant og kan ikke gå mange år tilbake i tid for å plukke opp småfeil, har nok av eksempler der Hauge har dømt håpløst mot RBK også. Det som var så viktig med Pelu-saken var at den ikke skapte en tåpelig presidens som aldri i ettertid hadde blitt klart å håndheve, hvor man måtte gått inn etter hver kamp og sett på hvert tilfelle. Når det er sagt så er akkutt krampe i begge bein en legeerklæring vi aldri kommer til å høre om igjen. Synes Hauge gjør en bra kamp i går, bortsett fra at jeg synes Pape burde vært utvist.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #374 på: 15. Mars 2010, 22:35 »
Hauge gjorde en rekke merkelige avgjørelser, og dømte slik sett nesten på det samme lave nivået som han har hatt for vane å gjøre mot RBK. Det som er positivt er at han aldri lot seg friste til å dømme et totalt feilaktig straffespark til Molde. Problemet er at han heller ikke tok noen avgjørelser som kunne få større konsekvenser i disfavør Molde, som for eksempel å utvise Pape. Og kanskje skulle han gitt RBK et straffespark, uten at jeg er helt sikker på hvilken situasjon det refereres til når jeg ser enkelte klage på at vi ikke fikk straffe. Hauge gjorde en god førsteomgang, men var i ferd med å miste fullstendig kontrollen utover i andreomgang. Sikkert fordi han ikke så ballen, og sikkert mistet synet av RBK-spillerne. Hipp hurra for Molde som stiller med gul ball mot hvit snø, av frykt for naborivalens klubbfarger.

At TV2 og Alsaker hater Rosenborg står jeg ved. Dan Brown? Synes den mannen har langt villere konspirasjonsteorier bygd på et langt mer sviktende grunnlag enn meg.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon