Semb fikk jo oss til å spille tidenens dårligste fotball da...
Du har tydeligvis ikke sett kvalikkampene til EM 2000. Beste og mest suverene fotballen Norge har spilt noengang.
Hva gjorde Semb bra for Norge. Drillo fikk oss i det minste på 2.plass på FIFA rankingen. Nederland/Belgia EM var jo direkte flaut!
Flaut?
I en meget tøff gruppe endte vi på 4 poeng, samme poengsum som Jugoslavia på 2. plass. Norge hadde dessuten gått videre fra gruppespillet hadde ikke Spania snudd mot Jugoslavia. Jugoslavia ledet 3-2 til det 89. min. Spania måtte vinne og 2 meget sene mål av Mendieta og Alfonso (siste rundt 5 min på overtid) sendte spanjolene videre på bekostning av Semb og Norge.
Semb er dessuten den eneste som har klart å føre oss til et EM sluttspill. Han var også veldig nærme å føre landslaget til EM i 2004, men Spania i kvalikken var langt ifra optimalt samtidig som Carew og Riise feiden sto på som værst.
I tillegg kåret et av verdens mest anerkjente fotball magasin, France Football, han til årets trener i 1999. Jeg vet ikke om noen annen norsk trener som har fått samme utmerkelse.