20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Cardiff - Newcastle United (13. September 15:05)  (Lest 42473 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Peter

• Gjest
Sv: Cardiff - Newcastle United (13. September 15:05)
« Svar #285 på: 15. Sep. 2009, 20:41 »
Det er klart straffe og det er dårlig av dommeren og ikke se det. Det blir slått ned på mindre ting enn det der.

Anders

• NewUtd.no
  • Kaptein
  • 1892
    • Vis profil
« Svar #286 på: 15. Sep. 2009, 20:50 »
Nei, det er ingen klar straffe!
Joakim har mange gode poeng, og det er en fryktelig vanskelig situasjon. I slike situasjoner må det brukes skjønn, og jeg skjønner godt at dommeren vurderer det til ikke straffbar hands. Dog skal det sies at han også kan dømme.
Men etter all sannsynlighet ser han ikke handsen, og dermed får vi aldri svar på hvordan han ville reagert..
▒▓██ T █ O █ O █ N ██ A █ R █ M █ Y ██▓▒

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #287 på: 15. Sep. 2009, 21:12 »
Greit at han ikke har muligheten til å flytte armen og alt det der. Vet ikke alt som er sagt i denne tråden, har ikke giddet å lese det. Men utfra min spillforståelse så skal det dømmes straffe når armen hindrer Cardiff en sjanse, eller sagt på en annen måte; at Newcastle drar nytte av hånda til Taylor. Alle her inne ville blitt fullstendig rasende hvis en sånn avgjørelse hadde gått mot oss, og vi bør være såpass ærlige å innrømme at vi var ekstremt heldige der!

Handsregelen er trolig den som skaper mest hodebry i fotballen, fordi dommerene ikke er konsekvente nok. Derimot er det ikke rart de er inkonsekvente når verken eksperter eller supportere synes å ha det samme synet på handssituasjoner.
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #288 på: 15. Sep. 2009, 21:14 »
Føler meg også ganske sikker på at de fleste nøytrale ville sagt det var straffe, men det er klart at heands-regelen burde gjøres klarere.

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #289 på: 16. Sep. 2009, 00:41 »
Klart det, men hvordan? Er jo det som er spørsmålet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #290 på: 16. Sep. 2009, 21:35 »
Uansett hva reglene måtte si, så vil det alltid være opp til dommeren selv, hvorvidt han mener reglene er brutt eller ikke. Sånn er det og sånn vil det bli, inntil man eventuelt skal bytte ut dommerens øyne med video. Men det er jeg sterkt imot.

Regelboka sier ingenting annet enn at det skal dømmes straffe hvis handsen er gjort med forsett. Absolutt ingenting om unaturlig posisjon eller ikke. Altså er det helt opp til hver enkelt dommer.

I dette tilfellet mener jeg Taylor har armen i en naturlig posisjon, ballen blir skutt fra under en meters avstand, og kommer så fort at det er umulig å unngå. Jeg ser ikke noen grunn til at Taylor skal ha armen på noen annen måte enn det som faller seg naturlig der og da. Vi er alle enige om at det ikke er viljehands. Men skal Taylor virkelig straffes for at han har armer?

I en e-cup-kamp en gang ble, såvidt jeg husker den samme Taylor, straffet fordi han hadde armen helt inntil kroppen, men ballen traff armen hans, og dommeren dømte straffe. Den gang var armen så godt som klistret inntil armen. Likevel ble det dømt straffe.

Jeg synes det skal tas hensyn til at Taylor står knapt en meter unna skytteren i denne situasjonen, og jeg synes dommeren i den e-cupkampen burde fått livsvarig utestengelse for å ha tolket reglene helt vanvittig ekstremt feil.

I utgangspunktet synes jeg reglene om forsett er greie. Men så er spørsmålet, hva er en forsettlig hands?

Jeg mener at dette IKKE er straffe, og jeg mener dommeren gjorde helt rett.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon