Uansett hva reglene måtte si, så vil det alltid være opp til dommeren selv, hvorvidt han mener reglene er brutt eller ikke. Sånn er det og sånn vil det bli, inntil man eventuelt skal bytte ut dommerens øyne med video. Men det er jeg sterkt imot.
Regelboka sier ingenting annet enn at det skal dømmes straffe hvis handsen er gjort med forsett. Absolutt ingenting om unaturlig posisjon eller ikke. Altså er det helt opp til hver enkelt dommer.
I dette tilfellet mener jeg Taylor har armen i en naturlig posisjon, ballen blir skutt fra under en meters avstand, og kommer så fort at det er umulig å unngå. Jeg ser ikke noen grunn til at Taylor skal ha armen på noen annen måte enn det som faller seg naturlig der og da. Vi er alle enige om at det ikke er viljehands. Men skal Taylor virkelig straffes for at han har armer?
I en e-cup-kamp en gang ble, såvidt jeg husker den samme Taylor, straffet fordi han hadde armen helt inntil kroppen, men ballen traff armen hans, og dommeren dømte straffe. Den gang var armen så godt som klistret inntil armen. Likevel ble det dømt straffe.
Jeg synes det skal tas hensyn til at Taylor står knapt en meter unna skytteren i denne situasjonen, og jeg synes dommeren i den e-cupkampen burde fått livsvarig utestengelse for å ha tolket reglene helt vanvittig ekstremt feil.
I utgangspunktet synes jeg reglene om forsett er greie. Men så er spørsmålet, hva er en forsettlig hands?
Jeg mener at dette IKKE er straffe, og jeg mener dommeren gjorde helt rett.