20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: SHEARER ANSATT UT SESONGEN!  (Lest 89263 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Thomas

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: SHEARER ANSATT UT SESONGEN!
« Svar #450 på: 08. Juni 2009, 12:51 »
Problemet er som nevnt at han trenger noen til å hjelpe ham, pga av manglende erfaring. Men det kan ikke være Dowie, Houghten eller noen andre idioter. Trenger en med kløkt og rutine. Men det er ikke sikkert at en slik kvalifisert person er fornøyd med å være nr 2. Det kan være bedre at vi ansetter en ala Strachan og bruker Shearer i en administrativ stilling hvor han kan rydde opp i alt det sportslige tullet i klubben.

Castle har i alt for stor grad kjøpt spillere og ansatt managere ut i fra navn og fullstendig ignorert om de tilfører kompetanse klubben trenger. Her kan vi nevne: Gullitt, Butt, Owen, Duff, Barton, Souness og Keegans 2. ankomst. Og når vi har hentet inn gode managere har klubben jammen meg ikke vært villig til å gi dem tiden de trenger: Allardyce og Robson.

Greit at Shearer har respekt i klubben, men pga av hans manglende erfaring tror jeg at sannsynligheten for at han lykkes vil være mindre enn om Strachan eller andre med tilsvarende erfaring tar over. Denne oddsen i klubbens disfavør har den ikke råd til å ta nå. Shearer er ung og det vil være mye mer fornuftig om han tar over en gang i fremtiden, etter at klubben har kommet over kneika den nå er i.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #451 på: 08. Juni 2009, 15:02 »
Jeg mener det er helt omvendt - jeg mener dette er tiden for Shearer mer enn noe annet. Med en klubb i fritt fall trengs samhold mer enn noe annet. Shearer vil samle hele byen til felles støtte av laget. Det er uhyre viktig. Ser i dag at hele jævla Newcastle pluss Rob Lee blant annet ber kødden om å ansette Shearer asap. Jeg er hjertens enig.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #452 på: 08. Juni 2009, 19:59 »
Det er helt fullstendig latterlig å bruke de åtte kampene i vår som argument for at Shearer ikke har det som trengs. Bare fordi han ikke greide å slå flere lag enn Boro hjemme. Det er fullstendig idiotisk i mine øyne.
Vi møtte lag vi burde kunne slå, ja. Men før han overtok hadde vi jo tapt massevis av kamper mot lag vi i aller høyeste grad burde ha vunnet mot. Vi greide ikke å slå Hull i en eneste av de fire kampene vi møtte dem i denne sesongen. Vi tapte to av dem, og scoret såvidt jeg husker mål i kun én av dem. Og så kritiserer vi Shearer for ikke å greie å slå Fulham, som sikret seg e-cupplass sesongen etter at de unngikk nedrykk med et nødskrik. Kampen var i aller høyeste grad up for grabs, og vi var delvis på vei. Men vi hadde et mannskap som overhodet ikke fungerte som en enhet på banen, selv om de i større grad hadde blitt det utenfor banen. Vi spilte i tillegg med spillere som ga en blank faen i om klubben rykket ned eller ikke, og som ikke var villig til å yte en millimeter ekstra. Hvorfor spilte disse? Fordi de måtte! Stallen var syltynn, og besto av en hel del spillere som overhodet ikke var god nok for Premier League. Spiller for spiller, og som en helhet var Fulham langt bedre enn oss denne sesongen. Og da hogger vi hodet av Shearer fordi han ikke greide å slå dem, etter at vi slo elendige Boro i kampen før? Det var bare såvidt vi vant mot Boro, selv om vi var hundre ganger bedre enn dem gjennom hele kampen. Hvorfor? Fordi spillernevar blottet for selvtillitt, og fordi vi ikke hadde blitt sammensveiset som et lag på banen. Og naturligvis fordi mange av spillerne våre ikke var det spor bedre enn Boro sine.
Vårt svakeste ledd var svakere enn 17 andre PL-klubber. Det er ikke tilfeldig. Og hvordan skal Shearer greie å snu opp ned på det på 8(!) kamper?

Shearer og Dowie brukte forskjellige taktikker til de fleste av de åtte kampene. Mange mener at det er et bevis på at han er clueless. I mine øyne er ikke det riktig. Jeg tror ikke en satsing på 4-4-2 fra dag 1 nødvendigvis hadde hjulpet særlig mye. Jeg mener det var helt greit å prøve ut noe nytt. Vi var på god vei ned uansett. Vi hadde i mine øyne ingenting å tape. Vi var på god vei ned, og hvis det ikke funket, så ville ikke det utgjøre noen forskjell fra eller til. Hvis det funket, så ville vi få en mye større gevinst. Det fungerte sånn delvis. I mine øyne var det spillermaterialet som var hovedproblemet. Ikke taktikken til Alan Shearer.

Og jeg ser ingen grunn til at Dowie ikke skal kunne få fortsette som Shearers assistent. Dowie var ingen brilliant manager, men heller ikke noen elendig manager, og i mine øyne har han peiling på det han ble brukt til. Greit nok, intet taktisk geni, men det er i mine øyne ikke noe stort krav. Jeg tror Shearer har en klar fotballfilosofi. Jeg er sikker på det. Jeg så det på måten vi prøvde å spille fotball på i de åtte kampene han ledet laget. Merk PRØVDE. En klar fotballfilosofi har Erik Hamrén også. Likevel bytter han formasjon sånn av og til. Formasjon har ingenting med spillestil å gjøre. Formasjon har ikke nødvendigvis noe som helst å gjøre med fotballfilosofi.

Drillo har brukt 4-4-2-formasjonen for landslaget han også. Nils Arne Eggen anbefalte RBK å spille 4-4-2 i CL-kampene mot Valencia. En kan ikke betvile at herrene Drillo og Eggen har en klar fotballfilosofi og en tydelig spillestil. Men det betyr ikke at de er låst til én formasjon. Jeg kan ikke huske å ha sett at Shearer prøvde å få laget til å spille på åtte forskjellige måter. Jeg mener bestemt at han prøvde å få laget til å spille på én bestemt måte, med tre-fire forskjellige formasjoner. Hva er problemet med det? Hva er det som tilsier at man MÅ holde seg til én formasjon når man skal redde en klubb som allerede er dødsdømt fra nedrykk?

Argumentene for at Shearer ikke har det som skal til for å bli en suksessfull manager er i mine øyne tåpelige, og enkle å plukke fra hverandre.

Hvorfor bør så Shearer ansettes som manager?
Punkt 1: Klubben trenger en local lad, som kjenner klubben, fansen og som kan skape samhold i byen. Shearer kan få folk til å komme på kampene. Shearer kan få folk ut av sofaen og inn på stadion.
Punkt 2: Vi trenger noe nytt, noe helt nytt. Vi trenger noe uprøvd. Dette er tiden for å prøve det uprøvde. Vi er i en dyp krise. Eneste vei opp er å gamble. Ritkignok vil også Joe Kinnear være en gamble, men det er en helt annet gamble enn Shearer. Vi vet hva Kinnear står for. Da gambler vi med et nytt nedrykk. For vi vet at han ikke har det som skal til for å snu dette. Shearer har kunnskapen og viljen. Han har gutsen. Han KAN fort ha det som skal til. Han KAN bli en ypperlig manager.

Sammenligningen med Guardiola er ikke så dum. Selvsagt kom han til dekket bord. Men Barcelona kunne ansatt hvem som helst. Nesten. De kunne spurt de aller fleste klassemanagerene der ute, og fått ja fra de aller aller fleste. Ærlig talt, hvem vil ikke trene verdens kanskje beste fotballag? De kommer til dekket bord, de kan velge og vrake blant verdens beste fotballspillere. Likevel valgte Barcelona-ledelsen å ansette en av sine egne. En ekte klubb-legende, gjennom mange år. Man kan spekulere i hvorfor. Personlig mener jeg det kan ha vært et veldig smart trekk. Jeg ser ingen grunn til ikke å sammenligne Guardiola med Shearer. Guardiola hadde erfaring som juniortrener, eller noe sånt. Shearer har fått managererfaring gjennom åtte uker som krisemanager i Newcastle. Han greide ikke å redde klubben fra nedrykk, men han gjorde heller ikke situasjonen verre. Newcastle trenger samhold mer enn noe annet akkurat nå. Supporterne trenger å tro på noe nytt, og jeg mener at klubbens kanskje fremste legende er det beste alternativet per dags dato.

Dessuten, finnes det i det hele tatt andre aktuelle alternativer per dags dato enn Joe Kinnear? Hva er det som tilsier at Gordon Strachan vil være manager for Newcastle, et lag i CCC? I mine øyne er vi like mye et Championship-lag som noen av våre motstandere den kommende sesongen. Vi er overhodet ikke noe Premier League-lag i mine øyne, så lenge vi ikke har spillere som er god nok for å spille der. Owen, Martins og gutta forsvinner garantert. Damien Duff er på hell. Nicky Butt har vært på hell i evigheter. Alan Smith er ikke god nok.
Steven Taylor blir sannsynligvis kun fordi han er local lad, og elsker klubben over alt på jord.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #453 på: 08. Juni 2009, 21:48 »
Jeg fatter ikke hvorfor dere ikke vil ha Shearer som manager. Vi trenger folk som virkelig bryr seg om denne klubben nå. Fortsetter idioten Ashley ender vi sikkert opp med Kinnear eller den ubrukelige Roeder.

Hva så? Du kan elske klubben så mye du vil, ha erfaring derfra som spiller og til og med kaptein, men  det hjelper lite når manager ferdighetene ikke er gode nok.
Roeder var en tidligere forsvarsklippe og kaptein for NUFC, men det hjelper så utrolig lite når manager ferdighetene ikke er like gode!

Hva så med Shearer? Han beviste ikke noe særlig i de 8 kampene han ledet oss. 3 av dem burde vært vunnet, da tenker jeg på Boro, Pompey og PL`s dårligste bortelag de siste 5 årene Fulham.
Han brukte 4-5 forskjellige formasjoner og like mange taktikker på de 8 kampene istedenfor å "safe" med en enklere gjennomførbar spillemåte.
For all del, 8 kamper er altfor liten tid til å bedømme Shearer som manager på, men har vi mulighet på å hente en så god manager som Strachan så bør den benyttes til fulle. CVen hans er fenomenal med gode plasseringer i PL med Southampton og FA cupfinale med samme klubb. I Celtic var han også dyktig med flere gode oppgjør internasjonalt (CL).
Kan man få det beste så tar man selvsagt det!
Synst det verte heilt feil å bruka Shearer sine 8 kampar som argumentasjon mot at han ikkje bør verta manager.

Det er ingen som bruker de 8 kampene Shearer ledet mot han, men jeg med flere skjønner at jo lenger vi blir i CCC desto vanskligere blir det å rykke opp, om ikke umulig! Hvor mange sesonger kan vi være i CCC før vi ikke lenger er den klubben gode spillere og managere vil komme til oss?
Klubben har ikke råd til å være i CCC i mange år, både for de vi sliter med stor gjeld og fordi vi da ikke vil være attraktiv lenger for de beste spillerne og managerne i CCC. Vi kan derfor ikke ansette Shearer på grunnlag av at han må få erfaring å prøve seg. Vi kan ansette Shearer fordi vi mener han er den som er best skikket til å få oss opp igjen i PL. Men er han det? Eller finnes det andre alternativer også?

Jeg vil ikke si at NUFC kan bli et nytt Leeds United FC, hendelsesforløpet er ikke det samme. Men en gammel storhet som Nottingham Forest kan evt bli en god sammenligning til NUFC om vi skulle ligge for lenge i CCC. En klubb som sliter både økonomisk og sportslig etter altfor mange år i divisjonene under PL.

Vi kan ikke lenger ansette folk på grunn av kjærlighet til klubben, tidligere kaptein, osv. Vi må slutte med å være så sentimentale i forhold til tidligere spillere og managere. Det går an å se på muligheter lenger vekk enn sitt eget treningsfelt, det er Ferguson, Wenger, Moyes, Benitez, osv bevis på. Ikke at vi kan hente noen av disse eller i denne klassen, men det er fult mulig å hente gode managere enda, men dette kan være siste mulighet til akkurat det.

Nå må vi rett opp, helst innen 2 sesonger, maks 3, om ikke tviler jeg veldig på om jeg noengang får se NUFC tilbake på toppen av tabellen i PL.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #454 på: 09. Juni 2009, 11:14 »
Vi kan ikke ansette folk bare fordi de har vært gode spillere for klubben. Det er jeg helt enig i. Men vi bør ansette Shearer fordi han sannsynligvis er den beste tilgjengelige kandidaten til å lede denne klubben opp i det gode selskap igjen. Newcastle i CCC er selvfølgelig ingen lekeplass for små barn. Men Shearer er ikke et lite barn. Shearer trenger ikke en lekeplass. Shearer trenger å bli vist tillitt og ansvar, og han vil vise seg ansvaret og tilliten verdig.

Vi vet mer eller mindre hva vi får med Shearer som manager. Og jeg mener det er mer enn godt nok. Jeg klarer ikke se hvorfor vi ikke skal ansette Shearer. Spesielt nå som vi trenger en samlende kraft mer enn noensinne. Vi får ikke noen Ferguson, Wenger, Benitez uansett. Det er bare tøv å tro på noe sånt.

Rett foran nesa vår har vi en som mer enn noe annet vil bli manager i Newcastle United, og vise at han har det som skal til. Og da skal vi altså ansette en ikke-eksisterende manager som kommer utenfra, uten noe som helst tilknytning til denne klubben, fordi alt er bedre enn en gammel lagkaptein?

Gordon Strachan er en tidligere storspiller som utviklet seg til å bli en meget god manager. Såvidt jeg kan huske startet han ikke karrieren i League Two og gikk steg for steg oppover. Strachan debuterte i Premier League, og reddet Coventry fra nedrykk flere ganger. Likevel fikk han sparken, etter at han ikke greide å hindre et nedrykk i 2001. I Southampton greide han nøyaktig det samme.

Hvorfor er det så forbanna utenkelig at Shearer kan lykkes i det samme? Han fikk åtte kamper på å redde oss fra nedrykk. De fleste som får jobb som redningsmann overtar i oktober/november. Eventuelt i januar/februar. Og du har selv brukt de åtte kampene som et argument for at Shearer ikke har det som trengs. Og nå sier du at de åtte kampene ikke har noe med saken å gjøre, men at du har bestemt deg for at vi ikke kan gi en uerfaren manager jobben med å ta oss opp til PL?

Roy Keane kom sylfersk inn i Sunderland, og tok dem rett opp i eliten. Hvorfor er det så utenkelig at Shearer kan greie det samme?

Ja, presset i Newcastle er vanvittig stort. Men er det noen som er i stand til å takle det, og leve godt med det, så er det Alan Shearer.

Mats

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #455 på: 09. Juni 2009, 15:35 »
Vi kan ikke ansette folk bare fordi de har vært gode spillere for klubben. Det er jeg helt enig i. Men vi bør ansette Shearer fordi han sannsynligvis er den beste tilgjengelige kandidaten til å lede denne klubben opp i det gode selskap igjen. Newcastle i CCC er selvfølgelig ingen lekeplass for små barn. Men Shearer er ikke et lite barn. Shearer trenger ikke en lekeplass. Shearer trenger å bli vist tillitt og ansvar, og han vil vise seg ansvaret og tilliten verdig.

Vi vet mer eller mindre hva vi får med Shearer som manager. Og jeg mener det er mer enn godt nok. Jeg klarer ikke se hvorfor vi ikke skal ansette Shearer. Spesielt nå som vi trenger en samlende kraft mer enn noensinne. Vi får ikke noen Ferguson, Wenger, Benitez uansett. Det er bare tøv å tro på noe sånt.

Rett foran nesa vår har vi en som mer enn noe annet vil bli manager i Newcastle United, og vise at han har det som skal til. Og da skal vi altså ansette en ikke-eksisterende manager som kommer utenfra, uten noe som helst tilknytning til denne klubben, fordi alt er bedre enn en gammel lagkaptein?

Gordon Strachan er en tidligere storspiller som utviklet seg til å bli en meget god manager. Såvidt jeg kan huske startet han ikke karrieren i League Two og gikk steg for steg oppover. Strachan debuterte i Premier League, og reddet Coventry fra nedrykk flere ganger. Likevel fikk han sparken, etter at han ikke greide å hindre et nedrykk i 2001. I Southampton greide han nøyaktig det samme.

Hvorfor er det så forbanna utenkelig at Shearer kan lykkes i det samme? Han fikk åtte kamper på å redde oss fra nedrykk. De fleste som får jobb som redningsmann overtar i oktober/november. Eventuelt i januar/februar. Og du har selv brukt de åtte kampene som et argument for at Shearer ikke har det som trengs. Og nå sier du at de åtte kampene ikke har noe med saken å gjøre, men at du har bestemt deg for at vi ikke kan gi en uerfaren manager jobben med å ta oss opp til PL?

Roy Keane kom sylfersk inn i Sunderland, og tok dem rett opp i eliten. Hvorfor er det så utenkelig at Shearer kan greie det samme?

Ja, presset i Newcastle er vanvittig stort. Men er det noen som er i stand til å takle det, og leve godt med det, så er det Alan Shearer.

Jævelig bra innlegg, Joakim. Fullstendig enig med deg i alt du har skrevet i de to siste innleggene her.
Alan Shearer. Ingen over, ingen ved siden.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #456 på: 09. Juni 2009, 20:55 »
Jeg har ikke lest alle innleggene i denne tråden, men det er vel ingen som sier at det er forbannet umulig at Shearer ikke lykkes, elller at han ikke har forutsetningene for å lykkes.

Men det bør vel være mulig å stille spørsmålet om det kan finnes tryggere og bedre alternativ der ute?  Ja, det er umulig å si hvem som er den beste kandidaten.

Et annet spørsmål er jo om det lureste er å ansette en fredet Gud som folk er redd for å kritisere og sparke om det skulle være fornuftig...

Mats

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #457 på: 09. Juni 2009, 21:22 »
Noen som kan ramse opp flere managere som det er tryggere og ansette enn hva det vil være og ansette Shearer?
Må selvsagt være noen det er realistisk for en Championship klubb og få tak i da.
Alan Shearer. Ingen over, ingen ved siden.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #458 på: 09. Juni 2009, 21:38 »
Det er flere vi kunne prøvd oss på men som allerede er tatt de siste dagene. Bruce og Martinez tenker jeg på da.. Det er også mange managere som er ledige, feks Strachan, Zico m.fl.

Det er ingen som sier at det er UMULIG at Shearer lykkes med Newcastle, men det er ingen vits å tro at han er den eneste som kan få oss opp i PL. Vi trenger den BESTE manageren vi kan få, om den personen er Shearer - Ja, da ansetter vi han! Dersom han ikke er den beste ansette vi en annen, er ikke verre enn det.

En ting vi IKKE skal gjøre er å ansette Shearer kun fordi det er Shearer. Vi har ikke råd til at den neste manageren ikke lykkes på første forsøk. Dersom vi ikke rykker opp innen et år eller to tror jeg vi kan glemme PL i mange mange år.

Vet at mange er negative til denne mannen, men at han har gjort det bra i både Charlton og West Ham er det liten tvil om ; http://en.wikipedia.org/wiki/Alan_Curbishley
« Siste redigering: 09. Juni 2009, 21:43 av Lars Thomas Nistad »

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #459 på: 09. Juni 2009, 22:08 »
Veldig enig med deg Lars Thomas.

Det kan godt være at Shearer er den beste manageren, og det hadde jo vært det artigste.

Jeg er litt redd for at man kan se seg litt blind på Shearers enorme prestasjoner som fotballspillere...

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #460 på: 09. Juni 2009, 22:38 »

For det første, hvor har jeg brukt de 8 kampene som et argument mot at Shearer ikke bør bli manager i NUFC? Kan du finne et sitat der jeg dirkte sier at han ikke bør ansettes på grunnlag av de 8 kampene, eller har du bare nok engang kommet frem til dine helt spesille og særegne måte å tolke andre på?
Jeg har vært ærlig og sagt at de 8 kampene Shearer ledet oss i ikke var spesielt imponernede, hverken spillemessig eller resultatmessig, men det er sannheten uansett hvor mye dere vil kverulere på det. Shearer har selv sagt at NUFC gikk ned fordi han selv, KK, JK, Ashley og spillerne ikke var gode nok.

For det andre, det jeg sier er at om den neste manageren i NUFC mislykkes, så mislykkes nok desverre klubben også i det å kunne komme seg tilbake til PL med det første, uansett om manageren heter Shearer, Strachan eller Curbishley. Vi har nok mest sannsynlig kun 1 sjanse igjen nå, da må det sentimentale legges til siden og ansette den beste, hvem det nå er.

NUFC har en historie i å ansette tidligere spillere, kapteiner eller såkalte Geordier til manager jobben. Fra Jack Charlton til Willy McFaul, og videre til KK, SBR og Roeder, før KK og Shearer igjen nå til sist ledet klubben. Noen har vært gode, andre ikke. Jeg mener uansett at det er lov å se lenger enn sin egen nesetipp når man nå mest sannsynlig skal gjøre den viktigste manager ansettelsen i klubbens historie.

Jeg blir ikke skuffet om Shearer blir manager, men jeg blir skuffet om klubben ikke klarer å rykke opp til PL igjen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #461 på: 09. Juni 2009, 22:41 »
Jeg anser det som fullstendig uaktuelt at Strachan og Zico hadde ønsket å være manager i Newcastle.
Steve Bruce ville neppe tatt steget ned fra Wigan til Newcastle. Da er det bedre å ta et sidesteg til Sunderland. Hvis man først skal bytte klubb.
Zico i Championship? Zico i Newcastle? Sikker på at Zico ville vært så mye tryggere enn Shearer? Zico er en risiko i mine øyne. Han har null erfaring med engelsk fotball, både som spiller og trener, og jeg vet ikke helt hvordan engelsken hans er. Jeg mener det ville vært en ulempe.

Martinez er en spennende mann. Men jeg ser ingen stor forskjell på han og Shearer, med det ørlille unntak at Martinez har imponert i Swansea. Forøvrig var han i samtaler med både Celtic og Wigan. Hvorfor skulle han da ha valgt Newcastle?

Og til slutt: Hvis Mike Ashley hadde ønsket å ansette en ny manager hadde han gjort det for lenge siden. Men når han ikke engang gidder å gi Shearer et endelig svar, og heller legger klubben ut for salg, så er han overhodet ikke interessert i å ansette en ny manager.
Og da kan vi ikke sitte og syte over at folk som Steve Bruce og Roberto Martinez har fått seg nye jobber. Kanskje også Strachan og Zico.

Personlig baserer jeg ikke noe som helst av min vurdering på det Shearer gjorde som fotballspiller. Jeg baserer meg kun på hans lederegenskaper, hans egne utsagn om hvem som har hatt størst innflytelse på ham, og hvordan han har opptrådt i den perioden han har vikariert for Kinnear. Og summerer jeg det sammen kommer jeg til at Shearer har alt som skal til for å kunne lykkes. Hvorvidt han greier det eller ikke, vet man ikke før man har prøvd. Men det gjelder for absolutt alle managere. Selv Jose Mourinho. Vi kan ikke vite for sikkert at han kommer til å klare det heller.

Dessuten mener jeg at Newcaslte er en klubb ulik alle andre. Gudene vet hvor mange store navn som har prøvd seg i denne klubben. Kun de aller, aller færreste har lykkes. Og en god del av dem har også hatt en fortid i Newcastle som spiller. Kevin Keegan var i utgangspunktet en levende Liverpool-legende, som var på hell i karrieren og som kom til lille, store Newcastle sammen med sin gode venn Terry McDermott som hadde vært her tidligere også. Han ble motatt som en frelser, og han forlot oss som en frelser. Både som spiller og som manager.
Sir Bobby Robson er født og oppvokst i en av forstedene til Newcastle, og vokste opp med å følge det lokale laget fra SJP.

Kenny Dalglish kom fra en fantastisk manager-karriere i Liverpool og Blackburn til Newcastle, og floppet så det sang. I utgangspunktet et veldig trygt valg. Likevel er han en av de som har prestert dårligst i sin tid som Newcastle-manager, og blir av mange regnet som vår verste manager de siste 20 årene. Verre enn Ruud Gullit. Verre enn Graeme Souness. Verre enn Ossie Ardiles. Verre enn Glenn Roeder. Verst.

Med andre ord, det er overhodet ingen garanti for at en mer erfaren manager vil lykkes enn at Alan Shearer vil lykkes. Historien viser at Shearers sjanser kanskje er vel så store som Strachans. Strachan selv er jo et bevis på det.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #462 på: 09. Juni 2009, 22:47 »
Jeg er klar over at så lenge Ashley eier klubben vil vi mest sannsynlig ikke få en ny manager. Men dersom vi blir kjøpt opp av noen som er villige til å investere i klubben så synes jeg ikke det så vanvittig usannsynlig at feks Strachan ville kommet. Ei heller Zico som nærmest tryglet om før Keegan ble hentet.

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hvem som blir manager, så lenge den manageren får oss rett opp i PL. Vi må gå for den beste vi kan få, og dersom den beste er Shearer, så er det Shearer som blir ansatt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #463 på: 09. Juni 2009, 23:06 »
Hva så med Shearer? Han beviste ikke noe særlig i de 8 kampene han ledet oss. 3 av dem burde vært vunnet, da tenker jeg på Boro, Pompey og PL`s dårligste bortelag de siste 5 årene Fulham.
Han brukte 4-5 forskjellige formasjoner og like mange taktikker på de 8 kampene istedenfor å "safe" med en enklere gjennomførbar spillemåte.
For all del, 8 kamper er altfor liten tid til å bedømme Shearer som manager på, men har vi mulighet på å hente en så god manager som Strachan så bør den benyttes til fulle. CVen hans er fenomenal med gode plasseringer i PL med Southampton og FA cupfinale med samme klubb. I Celtic var han også dyktig med flere gode oppgjør internasjonalt (CL).
Kan man få det beste så tar man selvsagt det!
Jepp. Jeg tar med hele dritten. Nesten ihvertfall. For å få frem et poeng.
I første avsnitt bruker du tydelig de åtte kampene til Shearer for å illustrere et poeng om at han etter all sannsynlighet ikke har det som skal til. Du fremstiller Shearer som vinglete, utydelig og du anklager han for å ikke greie å slå Fulham når vi burde slått Hull langt tidligere i sesongen. Shearer debuterte med å spille uavgjort mot Stoke. En kamp vi absolutt burde være i stand til å vinne. En fullt ut overkommelig motstander.

Deretter sier du at Strachans CV er så forbanna god at han vil være en åpenbaring i forhold til Shearer. Et mye sikrere valg. "Kan man få det beste så tar man selvsagt det". Det gjorde vi i 1997 da vi ansatte Kenny Dalglish. Og hvordan gikk så det? Ja, nettopp. En sterk CV er ingen garanti.
Av og til er det en fordel å ta en sjanse, og følge magefølelsen. Magefølelsen min sier at Alan Sharer kommer til å lykkes, og at han har en stor fremtid som manager på høyeste nivå. Den magefølelsen bør flere ha. Det er ingen grunn til bekymring.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #464 på: 09. Juni 2009, 23:11 »
Jeg syns ikke Martinez ville vært noe tryggere valg enn Shearer - tvert om. En skal ikke undervurdere alt Shearer har opplevd på fotballbanen. Har vært med på de store kampene både i verdens hardeste liga og som kaptein på England.
Martinez har trent et smålag i England og har 5 kamper fra Zaragoza å skryte av som spiller. Du vil få et enormt press på deg som Newcastle-manager, og Shearer har gode forutsetninger for å takle dette.
Zico kan sies det samme om, han. Skeptisk til å hente inn en som neppe snakker veldig godt engelsk, som ikke kjenner spesielt godt til den engelske tradisjonen og antakeligvis jævla lite om byen og klubben. Jeg mener det er viktig med en viss forståelse av klubben og dets omgivelser.
Skal innrømme at Strachan ville vært et bra valg, men jeg har troa på Shearer som manager, og når hele byen samt en jævla stor andel av spillerne, deriblant alle de vi ønsker se videre, er så klokkeklar på at de vil ha Shearer, syns jeg det også bør tale til hans fordel.
Det vil være en gamble, men det vil enhver ansettelse. Syns forøvrig sammenligningene mellom Shearer og Roeder blir spesielle, for Roeder har faktisk vært elendig overalt hvor han har vært.
Forøvrig Frode, du har faktisk argumentert med at de 8 kampene bør brukes mot Shearer, så der ser jeg ikke problemer..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida