20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Om Ashley blir... Hva da???  (Lest 11366 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Om Ashley blir... Hva da???
« Svar #30 på: 11. Okt. 2008, 13:16 »
Det er litt forskjellig fra at Manu blir buet av banen mens Newcastle supporterne synger "sack the board" og "you dont know what your doing" til Fat Sam.

Vi har selvfølgelig rett til å si hva vi mener, men det er få klubber i England som har en mer krevende fanbase enn Newcastle. Hvor mange andre steder i England er det "protestmarsjer" i byen dersom fansen ikke helt liker hva som skjer!? Jeg ville heller ikke ha Roeder eller Souness, men jeg er sikker på at dersom fansen hadde backet de opp skikkelig så tror jeg ikke de hadde fått sparken. Det samme gjelder Fat Sam...

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #31 på: 11. Okt. 2008, 13:17 »
Selvfølgelig må fansen ta sin del av ansvaret for at det er blitt så mange managerbytter de siste årene. Tror du virkelig at Fat Fred hadde sparket en manager i året dersom fansen sa at de var fornøyd og at de var villige til å gi den daværende tid nok til å rette opp skuta?!

Tror du Roeder hadde fått sparken hvis et samlet St.James Park ropte støtteerklæringer til Roeder fremfor å bue laget av banen?

Du glemmer jo en vesentlig ting her, hvem er det som har ansatt Roeder og Souness? Jo nettopp Fat Fred, det er aldri fansen som ansetter manager.

Da Roeder tok over for Souness og førte klubben opp til en 7. plass til slutt sto et samlet St. James Park og ropte navnet hans i den siste hjemmekampen tydelig imponerte og fornøyde! Tror du det kan ha hatt betydning på Shepherd sitt valg av fast manager for den neste sesongen?

Abel

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #32 på: 11. Okt. 2008, 13:27 »
Jeg mener Gullit, Souness og Roeder har vært horrible. Jeg skjønner jævla godt at fansen har vist sin misnøye mot alle disse. Jeg skjønner ikke hvordan man kan finne på å ansette noen av disse.

Robson fikk støtte stort sett gjennom hele siden periode som manager, det kom som et sjokk for meg den dagen han fikk sparken. Mulig var det noen av supporterne som mente Robson måtte ut, men jeg tror flertallet av fansen på SJP ble meget skuffet den dagen Robson fikk sparken. Du må ikke komme og fortelle meg at Robson ble presset ut av fansen. Det var Fat Fred som sparket han, og det var langt mer pågrunn av det som skjedde innad i spillergruppa enn fansens misnøye.

Jeg tror ikke det finnes et menneske i Newcastle som har noe positivt å se om Gullit, hadde han fortsatt hadde vi rykket ned. At fansen reagerer når lagets desidert beste spiller Alan Sharer blir satt på benken skjønner jeg jævla godt. Gullit var en skandale.

Souness? Ingen var vel akkurat imponert når vi ansatte denne mannen, likevel bestemte jeg meg for å gi han en sjanse. Det tror jeg også resten av Toon Army gjorde. Men han bevisste ingen verdens ting, han brukte spillere som var skadet og klubben raste på tabellen. Ville du hatt Souness som manger?

Roeder gidder jeg nesten ikke kommentere, han skulle aldri i verden vært manger i denne klubben.

Problemet i Newcastle har hele tiden vært styret som har ansatt den ene tullingen etter den andre som manager.
an sparker ikke Bobby Robson??

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #33 på: 11. Okt. 2008, 15:14 »
Jeg mener Gullit, Souness og Roeder har vært horrible. Jeg skjønner jævla godt at fansen har vist sin misnøye mot alle disse. Jeg skjønner ikke hvordan man kan finne på å ansette noen av disse.

Tenkt i ettertid så var dette horrible valg ja, men der og da var det vel kun Souness (som også var 5. mann på Shepherds liste) som var et horribelt valg.

Gullit hadde før NUFC jobben ført Chelsea fra å være en middelhavsfarer til å kjempe om Europacup plass, noe han også klarte. Chelsea spilte meget underholdende under hans ledelse og vant også sine første trofeer på mange år. Da Dalglish fikk sparken var det flere supportere som mente at Gullit ville være det beste valget og som i tillegg kunne bringe tilbalke offensiv og underholdende fotball. Han var også ledig på markedet etter å ha sluttet jobben i Chelsea.

Roeder under sin periode som caretaker manager etter Souness førte oss jo flere plasser opp på tabellen, faktisk førte han oss tilbake til spill i Europa i denne perioden. Som jeg nevnte tidligere så var supporterene meget fornøyd med resultatene Roeder hadde skaffet klubben og uttrykte dette i sesongens siste hjemmekamp. Tror det kan ha hjulpet Shepherd i å ta dette valget når han hører Toon Army synge på tidligere klubbkaptein Roeder sitt navn.

Om man ser i ettertid så har fansen stort sett fått sine ønsker om hvem som skal ta over klubben og har vært udelt positive til dem, bortsett fra Souness. Men om man ikke skaffer resultatene med en gang har også fansen snudd "sine egne valg ryggen" ganske raskt, desverre i enkelte tilfeller.

Abel

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #34 på: 11. Okt. 2008, 15:23 »
Det jeg har reagert på her inne er at dere legger mestparten av skylden på fansen. Uansett hva fansen måtte mene så er det styret som sitter med ansvaret for hvilken manager som ansettes. Fansen har ikke ansvaret for at en manger blir ansatt, de har ikke ansvaret for at en manager ikke klarer å få laget til å prestere. De kan vise sin misnøye ja, men til syvende og sist så er det styret som bestemmer. Og styret har gjort en forfedelig jobb de siste sesongene. Heldigvis har Newcastle verdens beste fans som møter opp på SJP selv om vi aldri vinner noe.

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #35 på: 11. Okt. 2008, 16:04 »
Det jeg har reagert på her inne er at dere legger mestparten av skylden på fansen. Uansett hva fansen måtte mene så er det styret som sitter med ansvaret for hvilken manager som ansettes. Fansen har ikke ansvaret for at en manger blir ansatt, de har ikke ansvaret for at en manager ikke klarer å få laget til å prestere. De kan vise sin misnøye ja, men til syvende og sist så er det styret som bestemmer. Og styret har gjort en forfedelig jobb de siste sesongene. Heldigvis har Newcastle verdens beste fans som møter opp på SJP selv om vi aldri vinner noe.

det vil jo være umulig for ledelsen å føre klubben framover når fansen reagerer sånn som de gjorde da Keegan gikk av.. det er ene og alene fansen sin feil.
Hvis vi hadde forholdt oss rolig til hva som skjedde ville nok klubben hentet inn en trener som var inntrisert i å trene under den modellen Ashley hadde staket ut. Det hadde nok ikke vært det værste i verden, det tror jeg faktisk kunne blitt djevelsk bra. Men det er klubben sin feil at fansen reagerte slik de gjorde da... så jeg skjønner jo begge sidene i denne diskusjonen.

men når du ser på hvordan fansen oppfører seg så er ikke vi verdens beste fans. Vi kan kanskje være blandt de mest høylytte, men det betyr ikke automatisk at vi er de beste. Den som roper høyest er ikke automatisk den beste. Og den som møter opp for å rakke ned og krittisere er heller ikke den beste. Den som stiller opp i medgang og motgang for å presse klubben framover, de er gode fans!

Jeg synes eksemplet til Frode om Sunderland fansen som sto i siste seriekampen og hedret spillerne under nedrykket er et godt eksempel på gode fans! Det var vell tidenes dårligste prestasjon i Premier League av spillerne, og da er det sterkt av supporterne å hedre dem. Han tar et godt eksempel på dårlige fans når han nevner Newcastle som står å piper på en 5 plass!

Så jeg skjønner ikke hvorfor vi er verdens beste fans... Så der ønsker jeg gjerne noen eksempel på hvorfor Abel. Og oppmøte teller ikke når oppmøte ikke er for å støtte klubben. For å mobbe spillere og plystre til styre er ikke på noen måte bra for klubben.
Han kom, ble mett og dett var dett....

Abel

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #36 på: 11. Okt. 2008, 16:58 »
Den 5.plassen dere snakker om ble ikke sikret før i siste kamp borte mot Liverpool, den siste hjemmekampen den sesongen var hjemme mot Wolves i runde 36. Vi spilte uavgjort 1-1 mot laget som havnet sist og europacup hang i en tynn tråd. Det skal også sies at sesongen før havnet vi på 3.plass etter å ha vært med å slåss om tittelen lenge. Hvis du klarer å finne et klipp der du finner piping etter at europacupspill var sikret er du god.
Frode viser til misnøye i starten av sesongen etter etter uavgjort hjemme mot Spurs, vi tapte kampen 1-0 og stod med 2 poeng etter de første 4 kampene.

Denne hyllesten av Sunderlandfansen skjønner jeg heller ikke, de var ikke i nærheten av gode nok til å overleve i PL. Det er vanlig at supporterne hyller spillerne i den siste kampen, der spillerne går rundt og takker fansen for støtten gjennom sesongen. Dette skjer også på SJP.

Har du fulgt Newcastle noen år så vet man hva toon army står for, de høres i hver forbanna bortekamp. SJP er kjent for å være en stadion med enorm støtte til hjemmelaget. Fansen må jo også få lov til å reagere når de mener noe er galt. Vi så jo alle stemningen på stadion når det ble klart at KK skulle tilbake. Hvis du absolutt skal ha et eksempel på hvorfor jeg mener Newcastlefansen er verdens beste så se disse eller aller helst kjøpe dvd av matchen:
http://www.youtube.com/watch?v=0Ge_Py9eDLI&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=w-F1B7wanwo&feature=related

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #37 på: 11. Okt. 2008, 17:42 »
Har hørt noen rykter om inleggene i denne tråden, og skjønner nå godt hva det var snakk om.

Såpass mange supportere som Newcastle har, så kan du ikke akkurat gjøre regning med at alle er enige om absolutt alt. Noen vil mene at Gullit gjorde en kjempejobb i Chelsea, og at hans lovnader om offensiv, sexy fotball var helt i tråd med det man hadde sett i Chelsea.

Det vil alltid være noen som mener at Souness var et godt valg. Det ser vi jo her på forumet også. Det er flere som mener at Souness ikke burde fått sparken, og at han kunne fått skikk på Newcastle. Noe jeg mener er fullstendig på jordet.

Og selv om fansen jublet og hyllet Roeder etter at sesongen 06/07 var avsluttet, og det med rette, så er det vel drøyt å si at fansen krevde at Fat Fred ansatte Roeder, som Shepherd selv alltid har hevdet.

Jeg på min side mener Dalglish burde ha fått tid til å vise hva hans nye mannskap kunne få til i starten av 98-99-sesongen. Fat Fred derimot, mente at Dalglish var aldeles håpløs, og ga mannen fyken. Selv om klubben i ettertid innbilte seg at Dalglish hadde trukket seg av egen fri vilje.

En styreformann kan ha is i magen, våge å gå imot fansen, våge å tro at manageren kan vinne fansen over etter hvert. En styreformann kan våge å si "DETTE er vår mann. Han blir sittende. Og han vil vise hvorfor etter hvert". Freddie Shepherd snudde kappa etter vinden hver eneste gang. Er dette fansens skyld?

Ja, deler av fansen var ikke særlig fornøyde med den fotballen vi spilte mot blant annet Portsmouth hjemme og Liverpool hjemme. Og med all grunn. Men jeg tror det var et fåtall av fansen som krevde Big Sams avgang. Selv om pipekonsertene mot ham var ganske formidable. Uansett, er det noen som skal få lov å være korttenkte, så er det de trofaste på tribunen. Det er ikke fansens jobb å være tålmodig, det er ikke fansens jobb å stille penger til rådighet for manageren. Det er ikke fansens oppgave å legge forholdene til rette for at manageren skal kunne gjøre en god jobb. Fansen betaler for å bli underholdt. Styreformannen får betalt for å gjøre klubben mest mulig suksessfull, og å legge forholdene til rette for at dette skal kunne skje.

Hvis Mike Ashley mente at Big Sam stridet så mye mot hans fotballfilosofi, så burde han jo ha fjernet mannen med en gang, og brukt sommeren til å finne seg en egen manager. Ikke vente tre-fire måneder og "se det an".
På den måten er det Mike Ashley som er korttenkt og snur kappa etter vinden når det butter litt imot og fotballen ikke akkurat er strålende.

Etter 03/04-sesongen så er det forståelig at folk var litt misfornøyde. Etter to sesonger med fjerde- og tredjeplass, og CL-suksess (etter våre forventninger, that is) året før. Bitterheten etter tapet i UEFA-semien var stor. Også hos meg. Det var en så bitter pille å svelge at det tok meg nesten et helt år. Såret er fremdeles ikke leget. Det svir fremdeles når jeg tenker på det. PL-sesongen var heller ikke helt god. Det var tre lag som kjempet om fjerdeplassen. Vi kunne fort ha fått sjetteplass og endt opp med ingenting. Men det å tape CL-plassen på målstreken føltes på den måten, og den UEFA-plassen vi fikk betydde null og niks der og da.
Avslutningen på den sesongen var preget av krampetrekninger. Vi greide ikke å vinne de "enkle" kampene, og vi tapte de "vanskelige" kampene. Shearer bommet på straffespark og marginene var imot oss. Samtidig som at vi ikke var spesielt gode.

Sett i ettertid er femteplass og semifinale i UEFA-cupen meget bra. Men der og da føltes det utrolig bittert. Jeg var selv en av dem som innbilte meg at ryktene om Sir Bobbys undergang var korrekte høsten 2004, og at tiden var inne for at mannen måtte gå. Det er ingenting jeg angrer mer på enn akkurat det. Det tok bare et et par uker før jeg innså hvor feil jeg tok. Straks Souness kom inn skjønte jeg at dette bar galt av sted. Og det tok meg ikke mer enn en måned å se at han var i ferd med å ødelegge ALT som Robson hadde bygd opp.

Så til mitt siste poeng. Det var ikke fansen som presset Ashley ut. Jeg er ganske så sikker på at Ashley begynte å innse at han ikke kunne gjøre fansen fornøyde. Han hadde ikke råd til å investere i de profilene klubben trengte. Ashley innså nok også at han ikke hadde penger til å gjøre Keegan fornøyd. Derfor tror jeg han allerede hadde begynt å tenke på salg. Ryktene om at han var på jakt "investorer" hadde jo gått en stund. Det var jo tydelig at mannen innså at han hadde mer enn nok med å betale ned gjelda og investere i akademisatsingen. Fansen skal ha lov til å være kravstore. Fansen skal ha lov til å ønske seg store profiler. Fansen skal ha lov til å ønske seg "festfotball". Fansen skal ha lov til å elske Keegan.

Fansen sa fra klart og tydelig når de mente at Roeder og Souness hadde fått nok tid. Likevel kunne Fat Fred ha valgt å ignoerere fansens klagesang, og sette seg selv i skuddlinja i stedet for manageren. Jeg mener det hadde vært en smarere løsning. For som hovedaksjonær og styreformann i klubben er det mer eller mindre han selv som bestemmer når det er tid for å gå.
Derfor lever han langt tryggere i skuddlinja enn manageren gjør.

Men Fat Fred valgte alltid å skyve problemet foran seg, fremfor å ta ansvar og vise stor ledelse. Dermed ble det tusen managere på ti år. Mike Ashley har så langt gått i litt den samme fella. Han kastet Big Sam på dør da han heller burde hatt ryggrad til å støtte mannen og vende fansens vrede over på seg selv. Men som fersk eier torde ikke Ashley dette, og valgte heller å kaste manageren for å gjøre fansen fornøyd. Vet ikke nødvendigvis om fansen ble så veldig godt fornøyd med akkurat det.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #38 på: 12. Okt. 2008, 23:28 »
Faktisk noe av det mest fornuftige du noensinne har skrevet, Jokke. :)
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 12. Okt. 2008, 23:39 »
Det er ingen her som mener at det KUN er fansen sin skyld at det har vært mange utskiftninger. Men de må ta sin del av skylden..

Newcastle fansen den beste i verden!? Det kan være det dummeste jeg noen gang har hørt faktisk. Det var noe jeg latet som når jeg gikk på ungdomskolen å prøvde og forsvare hvorfor jeg holdt med Newcastle når alle de andre hadde et topplag. Hva det som gjør Newcastle fansen til gode fans? Hva er det som skiller oss i fra Sunderland, Tottenham eller Rangers supportere?

Vi hetser våre spillere, ikke bare på forum, men på banen. Var selv vitne til at drøye 1000personer sang til Ameobi borte mot Everton. Vi klager når ting går galt, og vi klager når ting går bra. Vi synger høyt og vi møter opp på kamp, utover det ser jeg ikke at vi er så fantastiske..

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 13. Okt. 2008, 00:16 »
Er helt enig. Men er vel få lag som har så trufaste og lidenskapelige fans som Newcastle har.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 13. Okt. 2008, 00:36 »
Tja, vi er vel trofaste. Men det er jo andre supportere også.. Når Newcastle rykket ned var det jo massiv nedgang i tilskuertallet ( tror jeg, mener å ha hørt det hvertfall ;) ). Når Blackburn rykket ned var det likedann, det samme med Leeds. Men de har en hard kjerne som alltid er med uansett, akkurat som Newcastle.

Jeg sier ikke at Newcastle har dårlige supportere, men alt det tøyset om at vi er de beste i England osv er det ingen som tror på lenger..

Nico

• Midtbaneanker
  • Legend
    • Vis profil
« Svar #42 på: 13. Okt. 2008, 12:27 »
At vi et en av Englands beste supporter-skarer er det vel ikke så stor tvil om vel. Stille som i grava, som Ferguson sier det, på Old Trafford når ikke alt går etter planen, og de andre store laga utenom Liverpool, mangler litt av den sjela som Newcastle fortsatt har. Blacburn har halvtomme tribuner, Middlesborough og Sunderland klarer sjeldent å fylle sine stadioner. Man ser også hele tiden at mange "eksperter" trekker frem St. James' Park som en av deres favoritter i England. Men vi er langt i fra verdens beste. Den ser jeg!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #43 på: 13. Okt. 2008, 13:23 »
At vi har en av PLs beste supporterskarer, det vil jeg også påstå. Det merkes spesielt på bortebane. Toon Army sang ut The Kop og ManUre-supporterne forrige sesong på bortebane, til fæle oppvisninger av egne spillere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Radar

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #44 på: 13. Okt. 2008, 14:52 »
At vi har en av PLs beste supporterskarer, det vil jeg også påstå. Det merkes spesielt på bortebane. Toon Army sang ut The Kop og ManUre-supporterne forrige sesong på bortebane, til fæle oppvisninger av egne spillere.

Ma vare et annet Newcastlelag jeg har sett pa bortekamper for jeg har ennaa ikke hoert Newcastlefansen synge ut noen av hjemmepublikummet til Liverpool og Man U de siste aarene. Liverpoolfansen overdovet hjemmesupporterne pa SJP forrige sesong. Satt litt unna de men de lagde mye braak.