20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Norges vei til Sør-Afrika 2010  (Lest 42073 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Norges vei til Sør-Afrika 2010
« Svar #120 på: 22. Nov. 2008, 21:57 »
Tror det er for tidlig for Trond som landslagssjef, dessverre. Tror han vil prøve lykken innenfor klubbfotballen lenger. Dessuten har han jo knapt nok begynt på jobben i Herenveen. Trond Sollied kan nå langt som fotballtrener. Er det noen som har potensiale til å bli første norske manager i PL, så er det han. Med mindre Solskjær kommer før ham da.

Jeg kunne godt tenkt meg å sett Nils Arne Eggen som landslagssjef igjen. Han vet nøyaktig hvor han vil hen, han er veldig dyktig til å plassere spillere der de presterer best. Tror også han er den som kan gjøre Trond Olsen til a-landslagsspiller på heltid.

Men det beste alternativet hadde nok vært å ansette Drillo eller Eggen som midlertidig landslagstrener, mens man leter med lys og lykter etter en erfaren, merittert trener fra utlandet. Fotballforbundet har i høyeste grad råd til det, hvis de bare vil.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #121 på: 23. Nov. 2008, 02:57 »
Men for guds skyld, hadde vi hatt litt marginene på vår side i kvaliken hadde vi vunnet de tre siste kampene, og ingen hadde snakka så negativt om landslaget som de gjør nå. Det er vel ikke Hareide sin feil at marginene går mot oss ? Å sparke han nå vil ikke løse noen ting, det er først og fremst spillerne som må prestere bedre.
Og å hente en Nils Arne Eggen ut av pensjonist-tilværelsen i Spania tror jeg nok ikke er løsningen, uansett hvor stor RBK-fan du er Joakim...Og Drillo? Give me a fuckin break, hahaha
« Siste redigering: 23. Nov. 2008, 17:10 av Tommy Sten »
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

MLerbakk

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #122 på: 23. Nov. 2008, 10:59 »
Trond Sollied er Norges beste trener. Tror neppe han er interessert i å få ødelagt sitt gode navn og rykte ved å ta på seg jobben som landslagssjef. Å sparke Hareide er kanskje ikke løsningen som mange tror. Synes han har hatt mye uflaks, samtidig som jeg ikke skjønner meg helt på valgene hans når det gjelder uttak og startoppstilling innimellom. På en annen side har det ofte en positiv effekt rundt hele laget når man skifter ut en trener. Det kommer alltid en ny optimisme med en ny trener. At Hareide er en god nok trener er jeg overbevist om, men når tilliten ikke er der blir det vanskelig.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #123 på: 23. Nov. 2008, 14:55 »
Tror det er for tidlig for Trond som landslagssjef, dessverre. Tror han vil prøve lykken innenfor klubbfotballen lenger. Dessuten har han jo knapt nok begynt på jobben i Herenveen. Trond Sollied kan nå langt som fotballtrener. Er det noen som har potensiale til å bli første norske manager i PL, så er det han. Med mindre Solskjær kommer før ham da.

Jeg kunne godt tenkt meg å sett Nils Arne Eggen som landslagssjef igjen. Han vet nøyaktig hvor han vil hen, han er veldig dyktig til å plassere spillere der de presterer best. Tror også han er den som kan gjøre Trond Olsen til a-landslagsspiller på heltid.

Men det beste alternativet hadde nok vært å ansette Drillo eller Eggen som midlertidig landslagstrener, mens man leter med lys og lykter etter en erfaren, merittert trener fra utlandet. Fotballforbundet har i høyeste grad råd til det, hvis de bare vil.

Drillo har allerede vært PL-manager ;)
Bortsett fra det er jeg veldig enig i hva du sier angående Eggen, Olsen og Olsen!
Det er ikke til å komme vekk fra at Eggen og Drillo er ekstremt dyktige trenere. En vet hva en får med disse også. Hadde vært fint med en plan over hvordan Norge skal spille igjen, samt at spillerne hadde visst hvilke roller de har i laget. Dagens norske landslag har ingen plan eller identitet over det de gjør. Det er Åge Hareides skyld, og jeg nekter skylde på marginer og uflaks etter et år uten en eneste seier.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Geir

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #124 på: 23. Nov. 2008, 15:00 »
Helt enig Kristoffer!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #125 på: 23. Nov. 2008, 20:24 »
Eggen var jo helt ubruklig som landslagsjef selv, så det er vel utelukkende RBK-fan som vil gi han en ny sjanse. Da kan vi heller fortsette med Hareide for min del. Uansett ser det ut som at ingen av dem passer like godt i landslagsammenheng som i klubbfotball, for de er jo gode trenere.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #126 på: 23. Nov. 2008, 21:09 »
Men Eggen var landslagssjef på midten av 70-tallet, sammen med Kjell Schou-Andreassen, som i all hovedsak hadde siste ordet. Den gangen var Eggen en ung "jypling" og hans Godfot-teori var fremdeles bare på utviklingsstadiet. Nå er Eggen godt over 60 år gammel, har massevis av erfaring som fotballtrener i en helt annen tid enn på 60- og 70-tallet. Han har ledet Rosenborg til fantastiske resultater i CL, og har ført Moss til seriegull.

Jeg ser overhodet ingen grunn til at ikke Nils Arne Eggen kunne ført Lyn til seriemesterskap om han hadde overtatt etter Henning Berg (rent hypotetisk). Jeg ser heller ingen grunn til at Nils Arne Eggen ikke skulle kunne lykkes med landslaget i dag. Han ville gitt spillerne klart definerte roller, og har jo et mye bedre spillergrunnlag enn på 70-tallet. Hvorfor skulle Nils Arne Eggen anno 2008 være nøyaktig den samme som Nils Arne Eggen anno 1977? Kan ikke Eggen ha utviklet seg som fotballtrener siden den gang?

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #127 på: 23. Nov. 2008, 21:26 »
Selvfølgelig Joakim, men du må tenke på et par ting her. I Rosenborg fikk han jobbe med de samme spillerne dag ut og dag inn, de fleste var også hovedsaklig lokale spillere som kjente miljøet godt. Som landslagstrener er spillerne dine spredt utover et mye større område og du får heller ikke terpet like mye på de samme tingene som du gjør som klubbtrener. Det hjelper ikke å mase om go'fot-teorien til en spiller i på landslagssamling i to dager, for den spilleren vil den neste måneden eller to få høre helt andre ting av klubbtreneren sin. Jeg elsker Eggen sjøl jeg, men jeg tror ikke han hadde passet som landslagstrener. Og nå er det jo også flere år siden han selv var trener, så...Det er en romantisk og fin tanke, men ikke nødvendigvis en god en.
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #128 på: 23. Nov. 2008, 21:41 »
Godfot-teorien kan selvfølgelig overføres til landslaget også.
Jeg forstår argumentet ditt. Men jeg mener at Nils Arne Eggen i dag vil være bedre i stand til å håndtere  en individualist som Gamst Pedersen og spillere fra alle kanter av landet, som spiller i alle kanter av verden.
Jeg tror Nils Arne Eggen i dag har såpass mange år på baken at han vil være i stand til å kreve mer av stjernene og de yngste spillerne. Han er generelt veldig flink til å plassere spillere på de plassene der de gjør best nytte for seg og for laget.

Selv om det er noen år siden Eggen var aktiv trener på fulltid, har han stadig noen gjesteopptredener her og der, og følger norsk fotball generelt og Rosenborg spesielt tett. Alle som kjenner RBK vet at Eggen var mannen som gjorde RBK i stand til å slå Valencia i fjorårets CL.
Jeg ser ingen grunn til at Eggen ikke skal kunne passe som landslagstrener.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #129 på: 24. Nov. 2008, 00:47 »
Eggen var jo helt ubruklig som landslagsjef selv, så det er vel utelukkende RBK-fan som vil gi han en ny sjanse. Da kan vi heller fortsette med Hareide for min del. Uansett ser det ut som at ingen av dem passer like godt i landslagsammenheng som i klubbfotball, for de er jo gode trenere.

Jeg er da pokker meg ikke RBK-fan, om du hintet til det. Men ja, jeg er fan av en rendyrkelse av spillestil, samt gjennombruddshissiget - hurtig spill i lengderetning. Det er vel slik norske landslag og klubblag faktisk har lyktes ute i verden. Mye har vel dessuten skjedd siden 70-tallet.
Det er vel også nettopp derfor det er så jævla viktig med en rendyrka stil, når man får så begrensa med tid på å arbeide med dette sammens med spillere. Da vet spillerne hvordan vi skal spille, de vet hvilke roller de har på laget, og det fører til en viss trygghet i seg selv. Det var vel slik det foregikk under Drillo, og det var vel ikke så halvgærn, eller?
Under Hareide har vi spilt i latterlig mange ulike formasjoner, og jeg har faktisk ikke peiling på hva planen over spillet vårt er. Annet enn at Carew må ha ballen mest mulig fordi han er så god som han er. Vi ser hvordan det funker.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #130 på: 24. Nov. 2008, 21:33 »
Korrekt.
Og jeg tror at i en alder av 67 år, så er Eggen så klar på sin spillestil, og på hvordan han kan lære spillerne dette, at han vil ha få problemer med å innprente dette i landslagsspillerne i løpet av en eller to ukers treningssamling som inkluderer kamper mot jalla-lag i januar/februar. Tror også Eggen vil være bevvist på hvilke TYPER han tar ut på landslaget, på samme måte som Drillo var det. Drillo var veldig bevisst på å ta ut typer spillere som passet hans spillestil. Derfor ble for eksempel brødrene Berg ofte utelatt av landslagssjefen.
Det trenger ikke være noen svakhet.

Mikael

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #131 på: 08. Des. 2008, 16:02 »
NFF skal ha pressekonferanse om et kvarter, ang situasjonen rundt Hareide. Kanskje vi endelig blir kvitt ham?
"I have a whole country to conquer. It is a beautiful challenge."
- Hatem Ben Arfa

fredd

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #132 på: 08. Des. 2008, 16:29 »
Hvis NFF har sparket han blir jeg overasket, men mulig han går selv?

Øyvinden

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #133 på: 08. Des. 2008, 16:30 »
Han trekker seg ifølge VG. Kjempenyheter, Hareide har bevist at han er ein elendig landslagstrener. Hadde vore spennande om vi kunne fått inn Sollied no.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #134 på: 08. Des. 2008, 16:33 »
hipp hipp hurra!
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]