20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Jonas Gutierrez  (Lest 185213 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Jonas Gutierrez
« Svar #750 på: 08. Sep. 2012, 20:37 »
Reagerte på den der ja, Frode. Ben Arfa har i sin karriere i Newcastle basert på spilletid vært ganske så produktiv. Selv på dårlige dager produserer han vanligvis en eller annen form for magi eller genialitet som potensialet er matchavgjørende. Som Pardew så fint sa det - vi trenger flere av Ben Arfa sin kvalitet for å utvikle oss som lag og ta inn på de beste laga. Offensivt går han utpå alt annet av våre spillere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #751 på: 08. Sep. 2012, 21:03 »
Jonas er for lite produktiv om man sammenligner mål og assists med vingene til de beste lagene, men akkurat der mangler f.eks. Ben Arfa også mye i forhold til de antatt beste.
http://soccernet.espn.go.com/player/_/id/43340/hatem-ben-arfa?cc=5739

Forrige og denne sesongen har Ben Arfa spilt tilsammen 1826 minutt og har scora 7 og står med 7 assists.

Jeg tenkte ikke bare på hans NUFC karriere, men da han var i de franske klubbene også.

Daniel

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #752 på: 08. Sep. 2012, 21:30 »
Hva Ben Arfa gjorde for to sesonger siden i Frankrike har vel liten betydning nå?

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #753 på: 08. Sep. 2012, 21:52 »
Hva Ben Arfa gjorde for to sesonger siden i Frankrike har vel liten betydning nå?

Mulig, men det var ikke slik diskusjonen begynte. Noen sammenlignet med tiden til Jonas i Mallorca og antall målpoeng der, noe jeg enkelt og greit svarte på. Ganske ofte gir det pekepinn på hvor spilleren står når man kommer til statistikker som dette. Om du ser på Jonas sin statistikk helt tilbake til starten på profflivet i Europa har den holdt seg ganske jevnt med henhold til assist og mål. Sesongen i CCC peker seg litt ut.
Om man bruker Ben Arfa sin til det samme ser man at også dette har holdt seg jevnt, bortsett fra forrige sesong hvor han hevet disse tallene vesentlig, og ganske mye i forhold til spilletid. Det er jo et godt tegn.

Men som jeg også skrev i mitt tidligere innlegg så bidrar uansett begge disse spillerne med uvurderlig innsats over en hel sesong på forskjellige måter. Så det er ingen grunn til å begynne å sutre over det jeg skrev, er jo bare ren skjær statistikk.

snkz

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #754 på: 09. Sep. 2012, 00:09 »
Er ikke vits å dra opp store mengder med statistikk for å se at Ben Arfa er en bedre ving enn Jonas noensinne vil bli.

Statistikk har og vil alltid ha sine svakheter uansett.

Poenget er at Jonas er ikke en god nok ving og skaper veldig lite for oss. Han kan derimot brukes andre steder, hvor hans arbeidskapasitet kan hjelpe oss mye mer enn det han gjør på siden.

Grøsser av tanken på en side med Jonas og Simpson, DET hadde vært brutalt!

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #755 på: 09. Sep. 2012, 12:06 »
Er ikke vits å dra opp store mengder med statistikk for å se at Ben Arfa er en bedre ving enn Jonas noensinne vil bli.

Hvor nevnte jeg at Jonas var en bedre ving enn Ben Arfa? Jeg skrev jo at det var en spennende tanke å få Jonas inn sentralt, ikke noe med at han var en bedre ving enn Ben Arfa.

Om noen er interessert i antall assist og mål opp igjennom karrieren så er det greit med statistikk. Er jo et lite tegn på hvor "produktiv" man er offensivt. Akkurat som det finnes statistikk på treffsikkerheten på pasninger, på taklinger, osv som kan brukes på midtbanespillere og forsvaret. Faktisk veldig mange som bruker statistikk, og jeg synes f.eks. det var veldig interessant å lese postene til han som la ut om all verdens statistikk etter kampene forrige sesong.
Men for all del, skjønner at ikke alle er like interessert i hvem som har flest assist og mål, osv.

« Siste redigering: 09. Sep. 2012, 12:11 av Frode »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #756 på: 09. Sep. 2012, 13:41 »
Joda, jeg er helt enig med deg, Frode. I bunn og grunn viser Jonas sine stats over flere år at han ikke har vært god nok - MEN det gir selvfølgelig heller ikke et helt riktig bilde. Da Jose og Jonas spilte sammen langs venstresiden vår var vi meget sterke der, uten at de avgjørende pasningene nødvendigvis ble slått fra den siden.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #757 på: 30. Sep. 2012, 14:41 »

torfinn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #758 på: 30. Sep. 2012, 16:34 »
Meget interessant. Sitter alltid med en følelse av at vi ville vært ille ute uten Jonas på banen, samme hvor lite han produserer offensivt. Hans endrede spillestil er kanskje hovedargumentet for å spille 4-2-3-1/4-3-3. Problemene er at vi da har 2 spisser som begge er for gode til å slite benk, og vi har kun én ving som er god nok.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #759 på: 30. Sep. 2012, 19:01 »
Bra artikkel. For Jonas er fortsatt en meget viktig spiller i laget vår - bare ikke som ving. Han er nå hva jeg vil betegne som en meget god indreløper. Og jeg mener vel at dersom vi skal spille med Jonas i laget - bør vi spille 4-2-3-1/4-3-3. Skal vi spille 4-4-2 føler jeg nesten han ikke passer - fordi vi har mer utpregede vinger ala Marveaux og Ferguson som passer bedre på venstrevingen. Og jeg føler ikke han har den nødvendige pasningsradiusen til å komplementere Tiote sentralt.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #760 på: 31. Okt. 2012, 21:40 »
http://www.nufcfans.co.uk/jonas-gutierrez-newcastle-united-premier-league/?

Siden Jonas stadig er gjenstand for diskusjoner rundt førstelagsplass er vel dette viktige statistikker og ta hensyn til. Han er femte beste ballvinner i Premier League for øyeblikket - hvilket kanskje sier litt om hvordan han har har endre spillerrolle med tiden?

Andymag

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #761 på: 31. Okt. 2012, 21:45 »
Viktig info det der! Ifjor var han også den spilleren som skaffet flest frispark, 40 (!) flere enn nestemann på listen (Moses). Dessverre evner vi jo ikke å utnytte de...

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #762 på: 01. Nov. 2012, 13:22 »
Vi evnet vel det litt bedre i fjor, enn i år, synes jeg huske. Men enda mer verdifull var frisparkene han skaffet oss for to sesonger siden, da vi hadde Barton, Nolan og Carroll.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bbrandseth

• Supersub
    • Vis profil
    • Yngve & his Boogie Legs
« Svar #763 på: 01. Nov. 2012, 14:43 »
Frisparkene hadde jo og vore mykje meir verdt om Ryan Taylor hadde tatt dei...

Fluffy

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #764 på: 15. Des. 2012, 20:04 »
Er få spillere man blir så frustrert over som med Jonas. Rett og slett grusom til tider idag der han gang på gang regelrett løper inn i motstanderen. Får også kontringer imot på grunn av at han hver gang skal ha disse frisparkene han vil ha. Når han står der og skjermer ballen og det ikke fungerer så blir det farlig imot med en gang. Vert svak over en lengre periode nå, og spiller kun for der er ikke et eneste alternativ til venstrekanten..