20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilken formasjon?  (Lest 14042 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Hvilken formasjon?
« Svar #15 på: 13. April 2008, 15:15 »
Vi spiller faktisk 442, men vi bruker en spiss på midtbanen. Ingen kan si at Owen ligger mer offensivt enn Barton. Det er bare det at Barton ligger breiere enn Owen.
Nå har jeg ikke lagt så mye merke til oppstilling ved avpark og sånn, men jeg mener det er all mulig grunn til å si at Owen ligger høyere i banen enn Barton. Jeg synes aldri jeg har sett at de to har ligget noenlunde på "linje" med hverandre på banen. Owens posisjon er ikke helt enkel å fastslå, og det er i mine øyne like mye 4-3-3 som 4-4-2. Jeg kaller det 4-3-3, fordi det er det det ser ut som når vi angriper.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Erlend Simonsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 13. April 2008, 19:33 »
kanskje man kan si at vi ligger i en 4-3-1-2? :)
Han kom, ble mett og dett var dett....

RHCP14

• Gjest
« Svar #17 på: 13. April 2008, 21:50 »
Sånn eg ser det nå så spiller vi ein skeiv 4-3-1-2 formasjon. Med det meiner eg at Martins er meir ute ved kanten enn det Viduka er. Owen er også meir ein offansiv midtbanespiller (type fri rolle) enn spiss eller kant. I og med at Beye kommer opp på omtrent alle angrep, så trenger vi ikkje Viduka ute på kanten. Eg trur ikkje Keegan i utgangspunktet vil spille skeivt. Keegan er ein 4-4-2 manager og prøver nok å gå tilbake til denne formasjonen etterkvart....

Deco trur eg ikkje dei prøver å hente. Ryktene går om Veloso på Sporting. Ein spiller som hadde gått inn i Butt sin posisjon. Vi er berre nødt til å skifte ut Geremi og Butt. Butt har riktignok spilt bra i det siste men er ikkje god nok for det nye Newcastle-laget. Både han og Geremi mister ballen for mye ved pasningsfeil. Innleggene til Geremi er håpløse. Kan ikkje skjønne at han tar frispark og cornere.

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #18 på: 13. April 2008, 23:53 »
Håper og tror at vi får sukses med 4-4-2. Men knallgode vinger som kommer seg til linja og slår innlegg mot en flyvende baron i boksen. Som på skyrevideoene som ligger på youtube  :D
Men for øyeblikket synes eg det ser ut som at vi spiller slik:

-----------Harper------------
Beye--Faye----Taylor--Enrique
--------------Butt----------------
---Geremi--Owen---Barton---
------Martins---Viduka---------

spiller 4-3-3 no.. der owen har frirolle... som du kanskje såg mot portsmouth så var han delaktig på midten, men var i fronten på en del diagonal passninger fra beye og germi ilag med martins. pluss at han plukka en del pasninger fra midten som kom forran martins og viduka ikkje noke reindyrka 4-3-3, meir som 4-3-1-2 litt samme som barcelona med berre at de bruker 4-3-2-1 med to "friroller" 
- carry on!

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 18. April 2008, 22:54 »
Håper og tror at vi får sukses med 4-4-2. Men knallgode vinger som kommer seg til linja og slår innlegg mot en flyvende baron i boksen. Som på skyrevideoene som ligger på youtube  :D
Men for øyeblikket synes eg det ser ut som at vi spiller slik:

-----------Harper------------
Beye--Faye----Taylor--Enrique
--------------Butt----------------
---Geremi--Owen---Barton---
------Martins---Viduka---------

spiller 4-3-3 no.. der owen har frirolle... som du kanskje såg mot portsmouth så var han delaktig på midten, men var i fronten på en del diagonal passninger fra beye og germi ilag med martins. pluss at han plukka en del pasninger fra midten som kom forran martins og viduka ikkje noke reindyrka 4-3-3, meir som 4-3-1-2 litt samme som barcelona med berre at de bruker 4-3-2-1 med to "friroller" 

Verken Geremi eller Barton ligger lavere enn Owen i utgangspunktet. Så dette blir feil.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 19. April 2008, 14:51 »
Hva får deg til å si det? Hvordan vet du at Geremi, Owen og Barton ligger "på linje" i utgangspunktet? På meg har det alltid sett ut som at Owen "henger" i en fri rolle bak spissene, mens Barton og Geremi ligger lenger bak.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Sebastian

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 19. April 2008, 22:40 »
Litt dårlig formulert av meg kanskje, men i gjennomsnitt såligger dei like høgt løpet av en kamp. Spesielt Barton ligger veldig høgt i banen. Kanskje vi spiller en slags 4-1-1-2-2  :) ??

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 19. April 2008, 22:47 »
Eller kanskje ikke....

Riktignok varierer det litt hvordan vi ligger offensivt, men et greit utgangspunkt er dette:

------------------Butt------------------
Geremi------------------------Barton
------------------Owen---------------
-----Viduka---------------Martins---
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 19. April 2008, 22:50 »
Owen har friere tøyler om en får si det slik. En ser han ofte ligge minst like dypt som Barton og Geremi, men Owen er fortsatt en mann som stikker inn i feltet når vi nærmer oss målet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 04. Mai 2008, 14:47 »
Jeg blar opp igjen denne tråden siden det er opp til flere som har noe på hjertet ser det ut som. Ta det som en fortsettelse fra Transfertråden.

Jeg mener vi neste sesong skal gå tilbake til Keegans så vante formasjon og spillestil med 4-4-2 eller 4-4-1-1, da dette vil medføre bredde i spillet, slik at vi har flere strenger å spille på offensivt.

Jeg synes folk ser seg litt "blinde" slik vi spiller nå med 4-3-3 (om det er det vi kan kalle det? Owen har vel en litt fri rolle..), det har funket greit mot heller svak motstand som vi har møtt de siste kampene, eller resultatene har ihvertfall kommet selv om jeg mener at det ikke er veldig mye til finspill vi har sett. Synes det klumper seg litt mye i midten og er veldig forutsigbart. Så at folk allerede begynner å tro godt om denne måten å spille på forundrer meg ikke, men jeg er ganske sikker på at den "litt eldre garde" her på forumet som husker hvordan vi spilte med Keegan som manager på begynnelsen av 90 tallet vil ha denne "formelen" tilbake også nå, eller?!?!

Jeg liker å se lag som spiller offensivt å bruker hele banen, som kommer seg lett rundt på kantene og som samtidig har en offensiv midtbane slik at vi også er en trussel sentralt i banen.
Da jeg ble Newcastle fan hadde de Ruel Fox på høyrevingen og Scott Sellars på venstrevingen, sammen med Peter Beardsley som offensiv midtbane/tilbaketrukken spiss og Andy Cole litt foran der igjen var vi et skikkelig artig lag å følge. I tillegg hadde vi Robert Lee som løp utrettelig opp og ned og var over alt på midtbanen.
Noen sesonger senere hadde vi byttet ut vingene med David Ginola og Keith Gillespie, Andy Cole var byttet med Les Ferdinand mens Beardsley og Lee fremdeles var med på The Entertainers. Da var det kvalitet over hele linja og kun uflaks hindret oss i å vinne serien da.  ;)

Også under Sir Bobby Robson hadde vi en lignende spillestil. Laurent Robert og Nolberto Solano bekledde vingene, mens Kieron Dyer hadde tatt over Robert Lee sin posisjon som box til box spiller. Med Shearer og Bellamy på topp ledet vi serien (tror det var i 2001/02 sesongen) da vi gikk inn i det nye året etter å ha slått Arsenal 3-1 på Highbury litt før Jul den aktuelle sesongen.

De siste sesongene har "servicen" til spissen vært altfor dårlig, og det er den til en viss grad enda mener jeg. Derfor synes jeg det er greit at Keegan har tatt sjansen på å spille litt "gampefotball" de siste kampene, vi har jo uansett ikke bedre spillere til å spille noe annet pr dags dato. Det vil si, derfor håper jeg denne spillestilen er midlertidig!!!  :)

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #25 på: 04. Mai 2008, 15:26 »
Jeg er også 4-4-2 mann og elsker å se "klassiske" vinger, dobling på kant osv.

Nøkkelen slik jeg ser det offensivt er Oba Martins og Michael Owen. Det er våre suverent to beste spillere! Den ene er artisten og den andre er lagspilleren. Det er disse to vi må bygge laget rundt etter min mening, så sant Owen skriver ny kontrakt. Siden 4-3-3 fungerer så godt som det gjør så kan vi gjerne fortsette med det for min del, men innerts inne har jeg også lyst tilbake til 4-4-2 og kjøpe noen og kjøpe noen gode kantspillere..Men det at vi nå spiller med et anker, er garantert noe av grunnen til at vi har blitt bedre defensivt. Dessuten har vi bedre kontroll over midtbanen når vi spiller med 3 sentrale.

Per dags dato har vi heller ikke gode nok sentrale midtbanespillere til å spille 4-4-2. Butt og Barton har ikke imponert sammen i 4-4-2, vi har vært suverent best med 3 på midten! Det var også det vi brukte når vi spilte bra i fjor høst. Vi mangler også minst en god ving. Så kanskje er 4-3-3 veien å gå? Rett og slett fordi både Barton, Butt og Geremi er bedre sammen som tre enn to..og ingen av de tre ser ut til å fungere når de er "bare" to. Jeg sier ikke at vi IKKE kan spille 4-4-2, men skal vi kjempe om europacup plass så har vi for dårlige sentrale midtbane spillere!

Vil også legge til at 4-3-3 er en fleksibel formasjon. Det er på mange måter grunnsteinen i man.utd, og de spiller både tysk maskinfotball, hurtig kontrigspill, klassisk vingspill osv....Det viktigste er hvordan vi utøver formasjonen, vi kan spille med vinger på indreløper plass og barton litt dypere i "owen-rollen", owen på topp med martins og vi har en 4-4-2 diamant!

Så konklusjonen min er; bygg laget rundt Owen og Martins offensivt, og kjøp en knallgod midtbanespiller som kan stabilisere laget defensivt uansett formasjon!
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #26 på: 05. Mai 2008, 00:37 »
i portsmouth kampen stakk owen i bakrom på 2 dype pasninger som beye sendte i vei, mao noke som en spiss som ligger på offsidelinja, i tillegg så var han nede å henta baller på egen banehalvdel.. så han spilte bak martins og viduka i en frirolle. han var nede med midtbaneleddet også, men det er for å linke angrepet sammen med midtbana bedre..

men uansett.. synst vi burde fortsette og utforme den 4-3-3 formasjonen vi har no.. synst det virker veldig spennandes, siden vi har 2 offansive backer som skaper bredde så har vi ganske masse forskjellig å spille på som gjer oss uforutsigbare som kanskje var det vi har slete mest med heile sesongen. Men det må ein heil del meir offansive kvaliteter i midtbane leddet så håper å få inn noken meir kreative midtbanspillera, en skikkelig midtsopper, en erstatter for viduka og noken unge lovande spillera blant anna som kan komme inn for owen og martins i tilfelle skade og når det er tett program.. ville likt å sett elyonoussi som den spilleren :)
- carry on!

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #27 på: 05. Mai 2008, 00:41 »
Jeg blar opp igjen denne tråden siden det er opp til flere som har noe på hjertet ser det ut som. Ta det som en fortsettelse fra Transfertråden.

Jeg mener vi neste sesong skal gå tilbake til Keegans så vante formasjon og spillestil med 4-4-2 eller 4-4-1-1, da dette vil medføre bredde i spillet, slik at vi har flere strenger å spille på offensivt.

Jeg synes folk ser seg litt "blinde" slik vi spiller nå med 4-3-3 (om det er det vi kan kalle det? Owen har vel en litt fri rolle..), det har funket greit mot heller svak motstand som vi har møtt de siste kampene, eller resultatene har ihvertfall kommet selv om jeg mener at det ikke er veldig mye til finspill vi har sett. Synes det klumper seg litt mye i midten og er veldig forutsigbart. Så at folk allerede begynner å tro godt om denne måten å spille på forundrer meg ikke, men jeg er ganske sikker på at den "litt eldre garde" her på forumet som husker hvordan vi spilte med Keegan som manager på begynnelsen av 90 tallet vil ha denne "formelen" tilbake også nå, eller?!?!

Jeg liker å se lag som spiller offensivt å bruker hele banen, som kommer seg lett rundt på kantene og som samtidig har en offensiv midtbane slik at vi også er en trussel sentralt i banen.
Da jeg ble Newcastle fan hadde de Ruel Fox på høyrevingen og Scott Sellars på venstrevingen, sammen med Peter Beardsley som offensiv midtbane/tilbaketrukken spiss og Andy Cole litt foran der igjen var vi et skikkelig artig lag å følge. I tillegg hadde vi Robert Lee som løp utrettelig opp og ned og var over alt på midtbanen.
Noen sesonger senere hadde vi byttet ut vingene med David Ginola og Keith Gillespie, Andy Cole var byttet med Les Ferdinand mens Beardsley og Lee fremdeles var med på The Entertainers. Da var det kvalitet over hele linja og kun uflaks hindret oss i å vinne serien da.  ;)

Også under Sir Bobby Robson hadde vi en lignende spillestil. Laurent Robert og Nolberto Solano bekledde vingene, mens Kieron Dyer hadde tatt over Robert Lee sin posisjon som box til box spiller. Med Shearer og Bellamy på topp ledet vi serien (tror det var i 2001/02 sesongen) da vi gikk inn i det nye året etter å ha slått Arsenal 3-1 på Highbury litt før Jul den aktuelle sesongen.

De siste sesongene har "servicen" til spissen vært altfor dårlig, og det er den til en viss grad enda mener jeg. Derfor synes jeg det er greit at Keegan har tatt sjansen på å spille litt "gampefotball" de siste kampene, vi har jo uansett ikke bedre spillere til å spille noe annet pr dags dato. Det vil si, derfor håper jeg denne spillestilen er midlertidig!!!  :)

vel om vi får inn noken offansive og kreative midtbanespillere blir det noke heilt anna.. men du seier vi vinner med lite elegant spill mot svak motstand.. du har vel ikkje glømt at vi knuste tottenham 4-1 på wl.. og det var ganske masse imponerandes spille ute å gikk der..
- carry on!

Human

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #28 på: 05. Mai 2008, 00:48 »
Jeg er også 4-4-2 mann og elsker å se "klassiske" vinger, dobling på kant osv.

Nøkkelen slik jeg ser det offensivt er Oba Martins og Michael Owen. Det er våre suverent to beste spillere! Den ene er artisten og den andre er lagspilleren. Det er disse to vi må bygge laget rundt etter min mening, så sant Owen skriver ny kontrakt. Siden 4-3-3 fungerer så godt som det gjør så kan vi gjerne fortsette med det for min del, men innerts inne har jeg også lyst tilbake til 4-4-2 og kjøpe noen og kjøpe noen gode kantspillere..Men det at vi nå spiller med et anker, er garantert noe av grunnen til at vi har blitt bedre defensivt. Dessuten har vi bedre kontroll over midtbanen når vi spiller med 3 sentrale.

Per dags dato har vi heller ikke gode nok sentrale midtbanespillere til å spille 4-4-2. Butt og Barton har ikke imponert sammen i 4-4-2, vi har vært suverent best med 3 på midten! Det var også det vi brukte når vi spilte bra i fjor høst. Vi mangler også minst en god ving. Så kanskje er 4-3-3 veien å gå? Rett og slett fordi både Barton, Butt og Geremi er bedre sammen som tre enn to..og ingen av de tre ser ut til å fungere når de er "bare" to. Jeg sier ikke at vi IKKE kan spille 4-4-2, men skal vi kjempe om europacup plass så har vi for dårlige sentrale midtbane spillere!

Vil også legge til at 4-3-3 er en fleksibel formasjon. Det er på mange måter grunnsteinen i man.utd, og de spiller både tysk maskinfotball, hurtig kontrigspill, klassisk vingspill osv....Det viktigste er hvordan vi utøver formasjonen, vi kan spille med vinger på indreløper plass og barton litt dypere i "owen-rollen", owen på topp med martins og vi har en 4-4-2 diamant!

Så konklusjonen min er; bygg laget rundt Owen og Martins offensivt, og kjøp en knallgod midtbanespiller som kan stabilisere laget defensivt uansett formasjon!

det blir vanskelig å spille en 4-4-2 diamant og samtidig bygge rundt martins og owen.. fordi vi har en midtbane som ikkje er gode nokk til å flytte ballen høgt nok på banen til å få brukt martins og owen slik vi gjør no.. Vi er ganske så sårt avheninge å ha en spiller som viduka som holder opp ballen slik at laget kan flytte seg i posisjon til å spille offansivt, hovedgrunnen er at det er alt for liten fart i midtbana idag og dei enkelte er for dårlig 1mot1 og kjem seg alt for lite forbi midtleddet
- carry on!

RHCP14

• Gjest
« Svar #29 på: 05. Mai 2008, 12:51 »
Veldig einig..og det trur eg Keegan er også. Han vil nok bruke det tradisjonelle god hodespiller spiss i spann med ein rask spiss. Det blir som regel gull...Dersom Martins og Owen skal spille samtidig må det bli i ein 4-3-3 formasjon...