20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Chit Chat-tråd  (Lest 372337 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
Sv: Chit Chat-tråd
« Svar #840 på: 17. Nov. 2010, 08:02 »
Olav. Legg fra deg boka og tenk selv. Språk er kultur og identitet og altså noe langt mer enn kommunikasjon. En unifomerig av alle språk vil aldri skhe nettopp av den grunn. At Norsk vil dø ut kan sikkert hende, men ikke de store språkene. Ett globalt språk vil uansett ha sine lokale særegenheter og hvem skal ta rollen som språkpoliti i slike tilfeller?
Se for deg at eskimoene skal snakke om snø der de nå har 50 ord får de 1-2.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #841 på: 17. Nov. 2010, 16:31 »
Moro med kirkekampen som pågår for tiden, mellom ufyselige Einar Gelius og nesten like ufyselige Ole Christian Kvarme. Alltid gøy når det krangles innad i religiøse sekter, og skittentøyet tas offentlig. Pleier å komme opp en del ulumskheter og merkelige utsagn.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #842 på: 17. Nov. 2010, 16:33 »
Håper han minst ufyselige vinner da! :P
Liker Gelius jeg - alltid fint med kristne som tør gå ut av ruta.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Simmio

• Gjest
« Svar #843 på: 17. Nov. 2010, 16:38 »
Gelius må være den størst idioten noensinne. Vil ikke engang kalle han kristen. Syntes det er kult at han kanskje ikke får fortsette som prest.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #844 på: 17. Nov. 2010, 16:39 »

Kvarme er jo den minst ufyselige da... :P

Han er jo bare en erkekonservativ homo-hater. Gelius er rett og slett definisjonen på ufyselig. Like PR-kåt som Giske, like arrogant som Eggen, og på toppen av det hele skal han forsøke seg på å være så kvalmende "ungdommelig og kul prest." Og nå har jeg ikke engang nevnt at han er blodfan av Vålerenga.

Simmio

• Gjest
« Svar #845 på: 17. Nov. 2010, 16:42 »

Gelius er rett og slett definisjonen på ufyselig. Like PR-kåt som Giske, like arrogant som Eggen, og på toppen av det hele skal han forsøke seg på å være så kvalmende "ungdommelig og kul prest." Og nå har jeg ikke engang nevnt at han er blodfan av Vålerenga.

Kunne ikke vært mer enig!  :P

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #846 på: 17. Nov. 2010, 16:53 »
Erkekonservativ og homohatende er verre for min del! Syns det er nok en fyr som blir upopulær fordi han stikker seg litt ut her til lands, jeg! Dessuten er han vel faktisk ganske populær i meningheten sin! Arrogant? Hvor da?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Simmio

• Gjest
« Svar #847 på: 17. Nov. 2010, 16:56 »
Grunnen til at Gelius er upopulær blant kristne, er fordi han mener noe helt annet enn det kristne står for. Blant annet samboerskap, homofili, at alle ikke kommer til himmelen, osv.. kunne ramsa opp mye :P

Blant vanlige folk er det vel fordi han er PR-kåt. Jeg for min del synes han er utrolig irriterende bare.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #848 på: 17. Nov. 2010, 17:07 »
Ja, han er en radikal kristen med nese for fornuften. For det liker jeg ham! Er en hel del kristne som kan stå inne for det samme som han - hence at KrF er på tur å dø ut - gledelig nok.
For min del er Kvarme og folk av det slaget der mange millioner ganger mer arrogant enn Gelius. Veit ikke om jeg vil kalle ham PR-kåt, men det faktum at han har såpass radikale meninger gjør at han også blir et mål for media. Og slike er viktige - de er med på å forandre den norske kirke som dessverre enda er en statsreligion.

Simmio

• Gjest
« Svar #849 på: 17. Nov. 2010, 17:16 »
Kvarme tror på det som står i bibelen. Det er troen hans og det er ikke rart at han mener det da. I tillegg så er det en viktig ting du glemmer. Han hater ikke homofile. Han mener bare at homofile ikke skal gifte seg, fordi det står i bibelen. Kall han gjerne konservativ, men ikke homohater.

Hvorfor er det trist at kristendommen er statsreligionen i Norge?
Kristne verdier er bra, og det er ingen som tvinger deg til å være kristen.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #850 på: 17. Nov. 2010, 17:18 »
Kristoffer:

Jeg for min del synes det er langt bedre at de kristne fortsetter med homohatet og de gamle moralprekenene sine enn at de vender kappen etter vinden hele tida, som Gelius. Han hadde aldri skrevet og gitt ut en sexprest-bok for 100 år siden, ikke hadde han trodd på det som står i den heller. Han trodde vel han skulle revolusjonere kirka nå, men kan ikke bare de kristne fortsette å tro på det de tror på? Om de skal følge sånn havveis etter samfunnets moral hele tiden så blir vi jo ALDRI kvitt dem som statsreligion.

Vi bor tross alt i et veldig opplyst land, og 80-90 prosent av alle etniske nordmenn vil jo ikke ha noe med religion å gjøre!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #851 på: 17. Nov. 2010, 17:24 »
Nå har jo samfunnet endret seg mye på 100 år, så det blir jo en sammenligning som ikke holder vann. Nettopp fordi vi mennesker, og mange kristne sågar, vet mye mer nå enn da.
De kristne tror på det samme - men har jo ulike måter å tolke det på. Skal ikke Gelius ha lov å tolke troen slik han vil da? Kirken står fortsatt sterkt i dette landet og da er det fint med slike folk.
Kristne verdier er bra de, muslimske også, humanetiske likeså. Måten en tolker eldgamle tekster skrevet av datidas folk er dog ikke nødvendigvis like bra. Norge er såpass sekularisert nå at det vel egentlig bare bør være et tidsspørsmål før kirke skilles fra stat - håper jeg.

Simmio

• Gjest
« Svar #852 på: 17. Nov. 2010, 17:35 »
Jeg er helt enig i at noen ting som er skrevet for mange hundre år siden er utdatert og foreldet. Men er alle det?

Samfunnets normer og regler er alle inspirert og bygd opp av de ti bud. Teller ikke de heller da, siden det er mange hundre år siden de ble skrevet?

Gelius får gjøre som han vil, men når han tolker bibelen som en sexbok, og mener helt andre ting enn det kristne i dette landet gjør, er det rart han ikke får være prest lenger da?

« Siste redigering: 17. Nov. 2010, 17:40 av Simmio »

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #853 på: 17. Nov. 2010, 17:45 »
Kristendommen liker å ta æra for normer og regler ja, klar over det. De greske filosofene under antikken var opptatt av etikk og moral - alle andre religioner har lignende bud. Jula og påska fantes lenge før allah og herregud. Etiske regler er ikke kristendommen eller kirka som har funnet på - og kirka har jo i mange århundre bedrevet høyt etisk betvilsomme bedrifter i sin maktutøvelse på vanlige folk som har stilt spørsmål og utfordret dens syn.
Boka er selvsagt provoserende for mange kristne - fordi den tolker bibelen på en ny måte. Det står mye rart i bibelen som kunne vært analysert på forskjellig vis. Selvfølgelig blir det da hurlumhei når en teolog gjør slikt.

Simmio

• Gjest
« Svar #854 på: 17. Nov. 2010, 17:54 »
Er klar over at det ikke bare er de ti bud som baserer lovene våre. Men du kan ikke si at ingenting fra loven er inspirert av bibelen. Ser ut som jeg mener at alt er basert på bibelen, noe jeg selvfølgelig ikke mener. Uttrykte meg dårlig der, beklager det. 
Men tilbake til saken, til og med onkelen min, som er ateist og har et verv høyt oppe i det humanetiske systemet er enig i at Bibelen og de ti bud har hatt litt å si for Norges lover og regler.

Angående Gelius har jeg selv lest boka hans, og han tolker ting veldig, veldig rart. Han mener blant annet at det er noen saftige sexscener i bibelen, og han hadde et eksempel på det. (Husker ikke det i farta.)Sexscene er noe av det siste jeg hadde tolket det som.
« Siste redigering: 17. Nov. 2010, 17:58 av Simmio »