20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvor mange feirer 1. mai ved å delta på såkalte 1. mai-arrangement?  (Lest 15438 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Jeg forstår ikke hvorfor Gro skulle kunne bestemme at vi skulle ha en fridag for å feire seg selv. Hun ville også fjerne Kristi Himmelfartsdag som offentlig høytidsdag.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Hun ville også fjerne Kristi Himmelfartsdag som offentlig høytidsdag.

Ville ikke det bare være rett og rimelig da? I en moderne nasjon i utvikling er det jo et under at vi som en av svært få nasjoner i verden fortsatt besitter en statsreligion. Og at noe så merkverdig som Kristi Himmelfartsdag kan være en offentlig høytidsdag, som altså utgår fra den norske stat er jo på sett og vis latterlig, spør du meg. Det er kanskje ikke fullt så unaturlig når man tenker på at vi fortsatt har statsreligion, men bare det faktum at vi har statsreligion er jo unaturlig i seg selv! :)

Hva mener du om dette (statsreligion) da, Magnar? Og husker du kanskje samtidig hva Gro argumenterte med da hun fremla dette forslaget du nevner?
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
Klager ikke på en uforståelig fridag, jeg...

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Nå er dette i ferd med å bli en politisk diskusjon. Skal vi fjerne jul og påske også da, kanskje? Det er helt greit med en fridag, og arbeiderne kan gjerne få en dag tilegnet seg. Men ikke på bekostning av allerede etablerte høytidsdager.

Jeg ser gjerne et skille mellom stat og kirke. Men jeg har ingenting imot at den norske stat vedkjenner seg som en kristen nasjon. Men om vi skiller stat og kirke kan ikke Giske forvente å bestemme over kirka. Det blir for dumt. Stat og kirke bør skille lag helt og holdent, og vi bør ha med i Grunnloven at vi er en stat tuftet på de kristne verdier.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sitat fra: Mack
Det er helt greit med en fridag, og arbeiderne kan gjerne få en dag tilegnet seg. Men ikke på bekostning av allerede etablerte høytidsdager.
Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvor du vil hen her. Mener du at 1. mai ikke er en allerde etablert høytidsdag? Går 1. mai på bekostning av allerede etablerte høytidsdager?

Jeg synes først og fremst vi kan begynne med å slutte å kalle det for en statskirke. Vi kan begynne med å endre benevnelsene, og ikke trekke staten inn i enhver diskusjon om kirken. Vi kan også fjerne kravet om medlemskap i Statskirken.

Jeg skal være enig i at Kristi Himmelfartsdag kanskje er en litt uforståelig fridag, men hvis vi tenker etter, så har den jo en relativt klar sammenheng med påska. Og skal vi da fjerne påska også?

Jeg vet at det i forhold til arbeiderbevegelsen er å banne i kirka å innrømme at en er kristen. Men jeg mener vi må fristille kirken og staten i en gradvis og forsiktig prosess. Vi ser godt at Kirken ikke er klar til å ta egne avgjørelser i absolutt alle saker helt ennå. Samtidig så hjelper det heller ikke Kirken at vi har et politisk parti her i landet, som er enda mer konservativ enn mange av kirkens ledere, og de har jo også skylda for at Oslo har den biskopen de har. Og det er vel naivt å tro at Arbeiderpartiet kan holde KRF unna regjeringsmakt fra nå av og til evig tid.

Men vi må likevel ikke slippe statskontrollen helt. Vi kan bare slutte å kalle det en statskirke, oppheve kravet om medlemskap i statskirken, og overføre gradvis mer makt til kirkens egne ledere.

Samtidig er Norge en stat tuftet på de kristne verdier, og vi kan ikke fjerne alle offentlige høytidsdager som har noe med den kristne religion å gjøre. Overgangen fra en statskirke til en fri kirke skal ikke være noen væpna revolusjon. Det må være en gradvis prosess. En reformasjon.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Hva er det som skjer hvis kirke og stat skiller lag egentlig? Vi mister ikke noen fridager?  :o

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Nå er dette i ferd med å bli en politisk diskusjon. Skal vi fjerne jul og påske også da, kanskje? Det er helt greit med en fridag, og arbeiderne kan gjerne få en dag tilegnet seg. Men ikke på bekostning av allerede etablerte høytidsdager.

Jeg ser gjerne et skille mellom stat og kirke. Men jeg har ingenting imot at den norske stat vedkjenner seg som en kristen nasjon. Men om vi skiller stat og kirke kan ikke Giske forvente å bestemme over kirka. Det blir for dumt. Stat og kirke bør skille lag helt og holdent, og vi bør ha med i Grunnloven at vi er en stat tuftet på de kristne verdier.

Helt enig.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Sitat fra: Mack
Det er helt greit med en fridag, og arbeiderne kan gjerne få en dag tilegnet seg. Men ikke på bekostning av allerede etablerte høytidsdager.
Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hvor du vil hen her. Mener du at 1. mai ikke er en allerde etablert høytidsdag? Går 1. mai på bekostning av allerede etablerte høytidsdager?

Det var forslag om det den gangen 1. mai ble innført som "helligdag". Jeg mener også betegnelsen hellig blir helt feil. Jeg kan være med på å kalle det arbeidernes feiringsdag eller noe i den duren, men ikke helligdag. Gerd-Liv er ikke så veldig hellig for meg.

Jeg synes først og fremst vi kan begynne med å slutte å kalle det for en statskirke. Vi kan begynne med å endre benevnelsene, og ikke trekke staten inn i enhver diskusjon om kirken. Vi kan også fjerne kravet om medlemskap i Statskirken.
...
Jeg vet at det i forhold til arbeiderbevegelsen er å banne i kirka å innrømme at en er kristen. Men jeg mener vi må fristille kirken og staten i en gradvis og forsiktig prosess. Vi ser godt at Kirken ikke er klar til å ta egne avgjørelser i absolutt alle saker helt ennå. Samtidig så hjelper det heller ikke Kirken at vi har et politisk parti her i landet, som er enda mer konservativ enn mange av kirkens ledere, og de har jo også skylda for at Oslo har den biskopen de har. Og det er vel naivt å tro at Arbeiderpartiet kan holde KRF unna regjeringsmakt fra nå av og til evig tid.

Men vi må likevel ikke slippe statskontrollen helt. Vi kan bare slutte å kalle det en statskirke, oppheve kravet om medlemskap i statskirken, og overføre gradvis mer makt til kirkens egne ledere.

Samtidig er Norge en stat tuftet på de kristne verdier, og vi kan ikke fjerne alle offentlige høytidsdager som har noe med den kristne religion å gjøre. Overgangen fra en statskirke til en fri kirke skal ikke være noen væpna revolusjon. Det må være en gradvis prosess. En reformasjon.

Hva er det du egentlig skriver, Joakim? Ja, vi skal fjerne kirken som statsreligion og la de være det eneste trossamfunnet i Norge som ikke får bestemme noe selv. Giske skal altså oppnevne biskoper, mens andre trossamfunn selv velger sine ledere. Det er jo pisspreik! Kirken er ikke tjent med staten og staten er ikke tjent med kirken. Men vi kan fortsatt være en kristen nasjon. Ja til et skille mellom stat og kirke! Og da må selvfølgelig Giske flytte fingrene ut av styret i kirka.

Dessuten liker jeg biskopen i Oslo.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Nja, biskopen i Oslo syntes jeg er litt for konservativ, og da tenker jeg spesielt på hans syn på homofile mennesker, men han har allikevel fått urettferdig mye kritikk.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Jeg har da tenkt å gi kirken selvstyre, men som Giske har sagt, de er ikke rede til å ha full kontroll helt ennå. Men vi må gradvis gi kirken mer og mer selvstyre. Det er det jeg sier.

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
Hvorfor er de ikke rede til å full kontroll? Fordi de da står frie til å velge biskoper som ikke ønsker homofile prester i kirken? Det er jo ganske mange kristne som har dette synet, i hvert fall blant de som går i kirken mer enn én gang i året.
Norwegian blood, Geordie heart

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Enkelt og greit:

I et moderne demokrati er ingen nasjoner tjent med at staten knytter seg opp mot en bestemt religion. Det er diskriminerende mot resten av landets innbyggere som ikke holder seg til det livssynet, og selv om kirken har en særstilling i Norge som vår tradisjonelle religion kan man ikke i år 2007 ha en grunnlov gjennomsyret av kristne teser når det er så mange forskjellige livssyn representert i Norge.
Tore Eikeland,

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
En grunnlov så gjennomsyret av kristne teser? Ikke det at jeg har lest grunnloven fra perm til perm, men alle de kristne tesene er jo egentlig bare en skrivemåte. Jeg skjønner ikke helt problemet. Skal vi skrive om hele Grunnloven på nytt igjen? Skal vi fjerne alle kristne helligdager? Skal vi fjerne påskedagene, juledagene og alt mulig? Skal all kommunal julepynt forbys? Er det farlig å se en Jesus-figur i et butikkvindu rundt juletider?

Jeg mener at den norske staten ikke bare kan sitte å se på at Den Norske Kirke diskriminerere fullgode kristne på det groveste. Skal ikke en prest ha lov til å forkynne det glade budskap bare fordi han ligger med folk av samme kjønn? Har det virkelig noe å si hva en prest gjør på fritida?

Jeg mener også at staten bør reagere når andre trossamfunn i Norge diskriminerer folk på samme måte. Når muslimske miljøer behandler kvinner som en hvilken som helst pyntegjenstand, så må staten reagere. Men Kirken bør være et slags lokomotiv for andre trossamfunn i Norge. Vi burde kunne si "se på Den Norske Kirke. Slik bør også dere være".

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
Når jeg skriver "gjennomsyret av kristne teser" mener jeg først og fremst at:

- 50 % av alle våre statsråder være medlemmer av statskirken
- Kongefamilien være medlemmer av statskirken (jeg er ingen monarkist, så akkurat denne regelen er ikke like relevant)
- Lærere ansatt i den offentlige norske grunnskolen og offentlige barnehager skal jobbe bevisst etter den kristne formålsparagrafen og lære alle barn opp i den "rette" tro.
- Livssynsfaget i norsk skoleverk heter: "Kristendom, religion- og livssynsundervisning" med kristendommen i særstilling, noe nærmest INGEN andre land har.

Det er mange andre regler også som jeg ikke kommer på i farten. Ikke misforstå meg, Joakim, jeg forstår jo såpass at mange av våre grunnleggende verdier er tuftet på gode kristne verdier, noe jeg egentlig har lite imot. Men at staten skal være så sterkt knyttet til én bestemt religion har jeg vanskelig for å godta.
Tore Eikeland,

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Jeg mener at vi skal fjerne STATSkirka samt å gjøre om Påske, Jul og andre "hellig"dager med tilknytning til religion, til fridager som man kan ta når på året man vil. Slik at de som for eksempel ikke feirer jul, drar på jobb i jula og bruker heller de fridagene som ekstra fri i sommerferien eller lignende.
Er jo høl i huet at folk blir pålagt fri på dager man ikke feirer!

Angående 1. mai så synes jeg det er en dag som er verdt å markere
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic