20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvor mange feirer 1. mai ved å delta på såkalte 1. mai-arrangement?  (Lest 15426 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvorfor er de ikke rede til å full kontroll? Fordi de da står frie til å velge biskoper som ikke ønsker homofile prester i kirken? Det er jo ganske mange kristne som har dette synet, i hvert fall blant de som går i kirken mer enn én gang i året.

Det er helt riktig. Det er dette de er redd for. Jeg forstår ikke hvorfor homser absolutt vil bli prester. Det er jo utenkelig med en imam som er homse. Men det reagerer ingen på. Men det er best at Giske passer på kirka. De må for all del ikke bestemme selv.
Toon, Toon,
Black and white army

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
- Livssynsfaget i norsk skoleverk heter: "Kristendom, religion- og livssynsundervisning" med kristendommen i særstilling, noe nærmest INGEN andre land har.

Noen som forresten synes det faget på barneskolen var helt idiotisk? Det jeg lærte der og det jeg har lest ved studier på VGS er jo helt motstridende. På barneskolen fikk jeg jo inntrykk av gud som en koselig og rettferdig kar. Og det er han jo ihvertfall ikke skal man tro det som står i bibelen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Hva skal man tro om Gud dersom man leser Bibelen da?

Jeg har lest en god del av Bibelen en del ganger, og jeg har inntrykk av Gud som en relativt snill og rettferdig fyr. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Og jeg skjønner ikke denne sammenligningen med muslimske imamer vs. norske prester. I Islam er det jo like forbanna utenkelig at en kvinne er imam. Skal ikke kvinner få lov å være prester heller da?

Har det aldri falt deg inn, Mack, at islamske religiøse ledere er enda mer diskriminerende og forkastelige enn norske kirkelige ledere? Skal du som hater Islam og alt det står for plutselig bruke imamer som rettesnor for hvordan norske prester skal være?

Og hvilken forskjell gjør det om en prest er homofil egentlig? Han kan da være en flink prest likevel. Man trenger ikke leve i sølibat heller. Jeg er kanskje helt forblåst, men i mine øyne er homofili nøyaktig det samme som hetrofili.

At to menn, eller to kvinner elsker hverandre, er for meg like naturlig som at en kvinne og en mann elsker hverandre. Og hvis det er så forbanna galt å være homofil, hvorfor kan Per-Kristian Foss være statsråd da? Jeg tenker ikke på at Foss er homofil når han prater politikk på TV. Jeg tror heller ikke det falt Kongen inn å tenke at Foss var homofil da han var i statsråd på slottet.

Så hvorfor kan ikke en mann som elsker en annen mann være prest?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

djmattis

• Gjest
homoisme er feil.
alle homser bør bli skuddt

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
homoisme er feil.
alle homser bør bli skuddt

Jeg burde kanskje tie deg i hjel, men klarer ikke å la være: mener du dypt og inderlig at homofile mennesker har et lavere menneskeverd enn deg? Det er i så fall rett og slett skremmende!

For øvrig applauderer jeg Joakims innlegg.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Selvfølgelig er det unaturlig å være homse. Det er en sykdom. Dessuten står det i Bibelen at en mann ikke skal stikke tissen inn i rumpa på andre menn. Og hvorfor vil alle homser bli prester?

Jeg mener at kirka selv skal få utnevne biskoper. Og da selvfølgelig etter kirkens egne rettesnorer, ikke etter Giskes rettesnor. Hvorfor skal muslimene få styre selv, men ikke kirka?

Hvis du virkelig vil provosere, aDDis, bør du bruke følgende kommentar: "Homofili er en sykdom, og Gud gav oss AIDS som medisin."
Toon, Toon,
Black and white army

Tommy Sten

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Det kunne ikke falt meg inn, selv om jeg setter pris på at vi har denne dagen. Jeg liker jo å ha fri, men jeg stiller ikke opp i arbeiderbevegelse-arrangement av den grunn, jeg er ikke akkurat noen arbeidsmaur heller så.. Men den største grunnen til at jeg ikke går på sånt er vel at jeg alltid er fyllesyk som et h... den 1.mai
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Jeg har lest en god del av Bibelen en del ganger, og jeg har inntrykk av Gud som en relativt snill og rettferdig fyr. Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til.

Hva med alle folkemordene for eksempel? På barneskolen husker jeg vi lærte MYE om da Moses og folka hans dro fra Egypt til Israel, men aldri at de slakta ned alle som bodde der fra før av... Og ja, det var selvfølgelig gud som ba dem gjøre det.

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Andre mosebok 13:15 : I seks dager skal dere arbeide, men den sjuende dagen skal det være sabbat, hellig sabbat for Herren. Hver den som gjør noe arbeid på sabbatsdagen, skal dø.

Femte mosebok 17:2-7: Finnes det iblant dere(...)som går bort og dyrker andre guder(...)skal den som har gjort ugjerningen, enten det er mann eller kvinne, føres ut til byporten og steines i hjel.

Femte mosebok 13:12-15: Det kan hende at du hører noen si om en av de byene Herren din Gud gir deg å bo i, at ugudelige menn har trådt fram i folket og lokket innbyggerne med slike ord: «La oss gå bort og dyrke andre guder» – guder som dere ikke kjenner.(...) Og viser det seg virkelig å være sant at noe så avskyelig har funnet sted hos deg, skal du hogge ned innbyggerne i
denne byen med sverd. Både byen og alt som er i den, skal du slå med bann. Selv buskapen skal du hogge ned med sverd.

Tredje mosebok 24:16: 16 Og den som spotter Herrens navn, skal dø; hele menigheten skal steine ham. Enten han er innflytter eller født i landet, skal han steines når han spotter Herrens navn.

Tredje mosebok 24:19-20: Når noen skader sin landsmann på kroppen, skal det samme gjøres med ham som han selv har gjort: brudd for brudd, øye for øye, tann for tann. Den samme skade som han volder en annen, skal han selv få.

Tredje mosebok 20:09/Andre mosebok 21:17: Den som forbanner sin far eller sin mor, skal dø.

Tredje mosebok 20:10: Når en mann driver hor med en gift kvinne, skal de begge dø, både mannen og kvinnen som har brutt ekteskapet.

Tredje mosebok 20:11: Den som har samleie med sin fars kone, vanærer sin far. De skal begge dø.

Tredje mosebok 20:12: Når en mann har samleie med sin svigerdatter, skal de begge dø.

Tredje mosebok 20:13: Når en mann har omgang med en annen mann slik som en har omgang med en kvinne, har de begge gjort en avskyelig gjerning. De skal dø.

Tredje mosebok 20:14: Når en mann tar en kvinne og hennes mor til kone, er det skamløs ferd. Både han og kvinnene skal brennes.

Tredje mosebok 20:15-16: En mann som har omgang med et dyr, skal dø, og dyret skal dere drepe. Når en kvinne går til et dyr og parer seg med det, skal du drepe både kvinnen og dyret. De skal dø; det hviler blodskyld på dem.

Tredje mosebok 20:17: Når en mann gifter seg med sin søster, som har samme far eller samme mor som han, og de har sett hverandre nakne, da er det en skam, og de skal utryddes for øynene på sine landsmenn.

Tredje mosebok 20:18: Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk.

Tredje mosebok 20:27: Når en mann eller kvinne har en dødningeånd eller en spådomsånd i seg, skal de dø. De skal steines.

Tredje mosebok 21:5: Prestene skal ikke klippe seg snaue på hodet, de skal ikke rake skjegget i kantene og ikke rispe seg opp på kroppen.

Tredje mosebok 21:7: Ingen av dem(prestene) må gifte seg med en skjøge eller en kvinne som er vanæret, og heller ikke med en kvinne som mannen har skilt seg fra; for presten er innviet til sin Gud.

Tredje mosebok 21:9: Når en prestedatter vanhelliger seg ved å drive utukt, vanhelliger hun sin far. Hun skal brennes.

Andre mosebok 21:2-6: Når du kjøper en hebraisk trell, skal han tjene i seks år.(...)Har han fått en kone av sin herre, og hun føder ham sønner eller døtre, skal konen og barna tilhøre hennes herre, og han skal frigis alene. Men sier trellen: «Jeg er glad i min herre og i min kone og mine barn, jeg vil ikke være fri,» da skal hans herre føre ham fram for Gud og stille ham opp ved døren eller dørstolpen, og hans herre skal stikke en syl gjennom øret hans. Så skal han være hans trell for alltid.

Andre mosebok 21:15: Den som slår sin far eller mor, skal dø.

Andre mosebok 21:29: Hvis oksen var olm på forhånd, og eieren ikke passet på den, enda han var blitt advart, og den så dreper en mann eller kvinne, da skal oksen steines, og også eieren skal dø.

Andre mosebok 21:32: Er det en trell eller trellkvinne oksen stanger, skal eieren gi deres herre tretti sekel sølv, og oksen skal steines.

Andre mosebok 22:02-03: Blir en tyv grepet og slått i hjel mens han gjør innbrudd, skal det ikke regnes for drap. Men skjer det etter at solen er gått opp, er det drap.

Andre mosebok 22:16: Når en mann forfører en ung pike som ikke er forlovet, og ligger med henne, da skal han betale brudeprisen og ta henne til kone.

Andre mosebok 22:18: En trollkvinne skal du ikke la leve.

Andre mosebok 22:19: Hver den som har omgang med fe, skal bøte med livet.

Jesaja 13:15-16 Den som blir funnet, skal gjennombores, og den som blir grepet, skal falle for sverd. Deres småbarn skal knuses mens de ser på, deres hus skal plyndres og kvinnene voldtas.

Hosea 14: Samaria skal bøte, fordi folket i byen var trassig mot sin Gud. De skal falle for sverd, deres småbarn skal bli knust, og deres svangre kvinner skal skjæres opp.

DETTE FOLKENS ER DE KRISTNES GUD!!

« Siste redigering: 15. April 2007, 10:56 av VepsoO »
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Tredje mosebok 20:18: Den som ligger hos en kvinne som har menstruasjon, og har samleie med henne, han har avdekket hennes kilde, og hun har blottet sin blodkilde. De skal begge utryddes av sitt folk.

Hehe. Mange bra der gitt. Jeg ser på bibelen som eventyr for voksne folk... Selv om det er mange som tar bibelen helt bokstavelig, tror jeg det er ganske mange kristne som også stiller seg litt skeptisk til det som står i biblelen og heller lever et liv etter kristne verdier...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
Oi, det var verre enn jeg trodde også... Ser ut som om de fleste må dø.

Litt latterlig egentlig at man tok bibelen bokstavelig helt til vitenskapen motbeviste så mye som stod der, og så var det plutselig meningen å tolke alt symbolsk...

VepsoO

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Bibelen er skrevet av fanatiske maktmennesker for mange snart 2000 år siden. At folk fortsatt tror på dette, bokstavelig eller symbolsk, er for meg helt på trynet for å si det rett ut.
Feel free to drink as much tequila as you want, but if you do not drink you could have some beer

You are never stuck in traffic - you are traffic

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Har problemer med å forstå det selv, men folk er jo veldig forskjellige.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Haha, man ser at Guds kjærlighet til alle mennesker er kollosal, ja! ;D

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Bibelen er skrevet av fanatiske maktmennesker for mange snart 2000 år siden. At folk fortsatt tror på dette, bokstavelig eller symbolsk, er for meg helt på trynet for å si det rett ut.

Farlig enig.

Kjære deg,

Takk for at du gjør så mye for å lære folk opp i Guds bud. Jeg har lært mye av deg, og jeg prøver å dele disse kunnskapene med så mange jeg kan. Dersom noen for eksempel prøver å forsvare homoseksualitet, så minner jeg dem bare om 3. Mosebok 18:22 der det det står klart og tydelig at homoseksualitet er en vederstyggelighet. Så er ikke det mer å snakke om.

Men nå trenger jeg noen råd om hvordan jeg skal leve etter Guds bud.

1. Hver gang jeg brenner en okse som et offer vet jeg at dette gir en en duft som behager Herren (3.Mosebok 1:9). Problemet er naboene.

2. Jeg ønsker å selge min datter som slave (2. Mosebok 21:7). Med det prisnivået vi har i dag, hva mener du er en rett pris?

3. I 3. Mosebok 24:44 står det klart at jeg kan eie både mannlige og kvinnelige slaver så lenge de er kjøpt fra et naboland. En venn av meg sier at dette gjelder bare for svensker og finner. Her trenger jeg hjelp. Kan jeg eie en svenske?

4. Jeg har en nabo som insisterer på at han skal arbeide på sabatten. 2.Mosebok 35:2 er helt tydelig på at han skal drepes. Er jeg moralsk ansvarlig for å gjøre dette selv?

5. En venn av meg mener at selv om det er en vederstyggelighet å spise skalldyr (3. Mosebok 11:10), så er homoseksualitet verre. Jeg er uenig. Hvem har rett?

6. I 3.Mosebok 21:20 står det klart at jeg ikke må nærme meg Guds alter dersom jeg ser dårlig. Jeg må innrømme at jeg er nærsynt og bruker briller. Må synet mitt være helt perfekt, eller kan vi operere med litt slingringsmonn her?

7. De fleste av vennene mine går til frisøren. De klipper håret på sidene og tar skjegget i kantene. Dette er tydelig en synd ifølge 3. Mosebok 19:27. Hvordan bør de straffes?

8. Jeg har lest i 3.Mosebok 11:7-8 at jeg ikke må røre noen rester av en død gris fordi det gjør meg uren. Kan jeg allikevel spille fotball dersom jeg har hansker på?

9. Min onkel har en gård. Han synder mot 3.Mosebok 19:19 fordi han planter to ulike avlinger på samme jorde. Kona er ikke noe bedre fordi hun går med klær som er lagd av to ulike stofftyper (blanding av bomull og polyester). Han har også den uvanen at han banner mye. Er det virkelig nødvendig at vi samler hele byen bare for å steine de (3.Mosebok 24:10-16)? Er det ikke like lett å brenne de til døde i et familieselskap slik vi pleier å gjøre med mennesker som ligger med sine slektninger (3.Mosebok 20:14)?

Jeg vet du har gått i dybden på denne type problemstillinger. Så jeg er sikker på at du kan hjelpe meg. Takk for at du stadig minner oss på at Guds ord er evig og uforanderlig.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida