20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: En "diverse VM snakk" tråd  (Lest 21499 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #45 på: 28. Juni 2006, 11:55 »
Sitat
Og øyeblikket da Zidane passerte Puyol og satte ballen kaldt i nettet, det øyeblikket var magisk. Den gamle trollmannen har gjort det igjen! Spania spiller samme type fotball som Brasil, dermed tror jeg Frankrike kan gi Brasilianerne tøff motstand i kvartfinalen. Det får vi håpe. For nå er jeg lei av brasilianerne som har hodet høyt i sky.

Jeg tillater meg å være fan av måten Brasil og Spania spiller fotball på. Spesielt når Brasil spiller på sitt aller beste, noe vi kanskje har tilgode å se ennå i dette mesterskapet. Men jeg håper det kommer. Og jeg vil helst se Brasil helt til finalen. Da gjerne mot naborival Argentina.

Men over til det som er grunnen til at jeg valgte å svare på dette. I hvor stor grad Spania og Brasil spiller en lik type fotball kan diskuteres. Men det skal jeg ikke nå.
Men det som ER den store forskjellen på Spania og Brasil og det som KAN bli utslagsgivende er rutinen i det brasilienske laget. Det er mangelvare hos Spania, Raul var den med størst rutine internasjonalt hos Spania igår, og ble tatt av. Det var neppe tilfeldig at Spania snudde mot Tunisia etter at nettop Raul kom inn da også. Spania er et ungt og fremmadstormende lag. Men rutine er mangelvare. Det ideelle er en blanding. Brasil har nok av rutine, og kjører kanskje vel mange rutinerte spillere fra start nå. Men de har mulighet til å gjøre noe med det dersom de vil.
Brasil har rutinen, noe Spania manglet, og brassene har vert ute en vinterdag før, og vet hva som skal til. Derfor er det ikke så enkelt som at Spania og Brasil spiller mye likt, og derfor vil Frankrike slå Brasil når de allerede har slått Spania.

Begge kan vinne den kvartfinalen, det blir jevnt og tett og kan lett gå begge veier. Jeg håper av hele mitt hjerte at Brasil vinner den.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #46 på: 28. Juni 2006, 16:32 »
Jeg vil også nevne at et knippe av Brails spillere har ferdigheter på et nivå langt over Rauls bestenivå, i mine øyne. De har spillere på benken som kan forandre en match totalt, og de har spillere på benken som kan avgjøre en kamp bare med et "enkelt" spark på ballen.

Brasil begynner gradvis å finne flyten, selv om det tidvis halter litt. Brasil har ikke gjort mer enn det de må, og jeg synes det er interessant å merke seg at Brasil stengte døra defensivt i går, og nærmest kontret Ghana i senk. Lucio og Juan er to kjappe, taktisk meget kloke forsvarsspillere, som vet utmerket godt hva de gjør. Og spesielt Lucio er det høy klasse over. Brasil har to meget rutinerte backer, men kan skifte ut de to med to som er fullt på høyde med sine læremestre, og som er dobbelt så raske, dersom det skulle behøves.

Brasil har spisser i fleng, og de kan også velge å omrokkere litt på midtbanen, slik at Ronaldinho spiller hengende spiss, Kaka opererer sentralt og Ze Roberto spiller til venstre, kanskje med Juninho til høyre, slik Brasil avsluttet i går. Dersom Ronaldo og Adriano streiker, så er Fred opg Robinho mer enn gode nok erstattere.
Den bredden Brasil har, gjør at jeg tror de vinner.

Greit, Frankrike har også en bred, god tropp, men jeg vil sette spørsmålstegn ved mange av dem.
Thuram har passert middagshøyden for en god stund siden. På sitt beste mener jeg Boum er fullt på høyde med veteranen. Er Sagnol rask nok, dersom Brasil for alvor setter inn sine hurtigtog?
Hva gjør Domenech om Zidane går seg fast? Om han ikke finner noen å spille på? Hva gjør Domenech om Henry ikke har dagen? Bevares, Trezeguet er god, men han gjør ikke en døyt før han har mulighet til å nå ballen.
Også er det evigunge Barthez. I sine beste stunder en klassekeeper, men han har en egen evne til å rote det til for seg selv. Og det er vel ikke tilfeldig at han ikke var United-keeper spesielt lenge?
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #47 på: 28. Juni 2006, 16:38 »
Syns vel Thuram har bevist at han holder høyeste klasse i dette mesterskapet. Spania har ikke skapt så lite i dette mesterskapet som de gjorde i går, og dette mye på grunn av stopperne.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Gonzalez

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #48 på: 28. Juni 2006, 17:25 »
Synd Spania gikk ut igår. De sto for feiende flott fotball og mere offensivt enn det Frankrike er. Må si det var en tabbe å sette ut både David Villa og spesiellt Raul, og heller sette inn Luis Garcia og Joaqin. Det kan være det bytte som gjorde utslaget, da verken Luis Garcia eller Joaqin klarte å sette preg på kampen(Joaqin hadde riktinok et farlig forsøk). Måltyver som Villa og Raul er alltid farlige. Så burde hatt hvertfall en av dem på banen, helst Raul.

Men blir spennende kamp mellom Brasil og Frankrike. Frankrike vil vel også denne gangen satse på kontringer, og må si jeg håper på Brasil i denne kampen!
ewcastle United vinner av Intertotocupen 2006!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #49 på: 30. Juni 2006, 23:51 »
Tyskland - Italia

Tyskland er det sterkeste laget, med mange gode spillere på alle posisjoner. De spiller masse bra fotball med høyt tempo, og skaper mange sjanser på skudd og innlegg. Men skuddene blir vanskelig å få imål, siden Buffon vokter buret, og Italia har gode forsvarspillere som er gode til å tette igjen og til å klarere innlegg. Samtidig har Tyskland aldri slått Italia i VM-sammenheng, og italienerne slo tyskerne i en vennskapskamp hele 4-1 for noen måneder siden.

Det kan gå begge veier, men jeg tror at Tyskland trekker det lengste strået, på grunn av dere hjemmefordel.

England - Portugal

England har vært lite kreative, for lite bevegelige og virker ikke særlig engasjerte. De har snublet videre, men har til nå ikke fått noe skikkelig motstand. Portugal er veldig effektive og er gode til å løse opp forsvar. Det blir også veldig varmt imorgen, noe som igjen er fordel Portugal. Men om England har den rette dagen får de det til. Men om de spiller like begredelig og dårlig som de har gjort til nå i mesterskapet, så er de ute.

Frankrike - Brasil

Frankrike stiller med veldig mange av de samme spillerne de brukte i VM 1998, og det var i 98 at mange av disse spillerne var på topp. Altfor gammelt og slitent mannskap, men også rutinerte og kloke. Det var kløkten til Frankrike som sendte dem videre mot unge og litt urutinerte Spania. Men Brasil har både unge, gamle, erfarne og gode spillere, så de blir det verre med. Frankrike kan gå videre om de har en god dag, men størst sannsynlighet er det for at Brasil går videre.

Tyskland - Brasil i finalen er det størst sannsynlighet for.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #50 på: 01. Juli 2006, 19:57 »
HELVETE! England er ute av VM igjen, og det var som vanlig straffespark de gikk ut på! Er det en forbannelse over dem eller?! :x  :cry:

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #51 på: 01. Juli 2006, 22:06 »
Syns det er greit dei er ute. Dei fortjener i alle fall ikkje å være i semi-finalen med dritt spel som dei viser.

Jabbadabbadu! Herlig.

btw, Zidane er forsatt magisk. Fy for ein spelar!
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #52 på: 02. Juli 2006, 01:02 »
Dette var dødens dag i VM.
Først England, deretter Brasil.
Hvorfor må du gjøre dette mot meg, Gud?
Hvorfor?

Jeg har ikke gjort annet enn å støtte trofast opp om lagene som spiller fair og helt grei fotball. England står selvsagt mitt hjerte nærmest, og jeg har aldri gjort noe forsøk på å svekke dem. Og Brasil, hva har jeg noen sinne gjort Brasil galt?
Og som om ikke det er nok, så er det juksemakerne fra Portugal og gørrkjedelige, ultradefensive, gamle og avdankede Frankrike med VMs største idiot som trener som går videre. Hvorfor?
Hva har jeg gjort galt, kjære Gud?

Og jeg kan ikke få sagt det ofte nok, Ronaldo er ei forbanna heks! Den idioten maser og maser på dommeren, og er helt opp i trynet på kamplederen, og påvirker ham nok til å gi Rooney et noe diskutabelt rødt kort. Hvorfor straffes ikke Ronaldo?
Og hvorfor i all verden får portugiserne ligge å vri seg i to timer uten å ha det minste vondt, mens England blir pokka nødt til å spille ballen ut over sidelinja?
Det er på tide å bli kvitt den Gentlemen's Agreement'en om å sparke ballen ut over sidelinja når en spiller ligger nede. Dette er fordi det kan brukes for å hale ut tida og sabotere spillet av lag som ikke er interessert i å spille fotball.
eksempelet er Maniche, som tidlig i andre omgang(?) legger seg ned etter en pyseduell med en engelsk spiller. På gresset blir han liggende å vri seg i en halvtime, uten at han har det minste vondt noen plass. De portugisiske legene trenger ikke gjøre noe annet enn å trøste idioten og hjelpe han opp. Da har England vært nødt til å spille ballen ut over sidelinja.
Spill heller fotball til dommeren blåser.
Det er til gagn for sporten og for de deltakende lag og deres spillere.

Det var forøvrig ikke eneste gang i kampen at portugiserne halte ut tiden ved å leke død på stillingen 0-0. Faktisk skjedde det samme ETTER at England var redusert til ti mann.

Portugal gjør aldri et helhjertet forsøk på å vinne kampen. Selv ikke med 11 mot 10. Ikke engang i ekstraomgangene. Det er et og annet halvhjertet skudd mot slutten av andre ekstraomgang, men det er som sagt bare halvhjerta. Hvorfor spiller Portugal uten spiss i store deler av andre omgang? På stillingen 0-0 og med 11 mot 10 spillere spiller Portugal uten spiss.

Kan vi på noen som helst måte ha noe som helst til overs for slike lag? NEI!
Og i dag fikk jeg det endelige beviset på hvorfor jeg hater Simão, Benfica, Ronaldo og Portugal mer enn pesten!

Lenge leve Otto Rehagel og Hellas!

Måtte gudene sørge for at Frankrike og Tyskland eller Italia sørger for å slå Portugal i de to kampene som er igjen.
Vi må sørge for at stygge, usportslige og gørrkjedelige Portugal IKKE får medalje i VM2006.

Deutschland, Deutschland über alles!!!

plebbster

• Gjest
« Svar #53 på: 02. Juli 2006, 01:39 »
Jeg hadde så utrolig lyst til å se C. Ronaldo gråte i dag, men det håpet sluknet da jeg så Carragher ta straffen for tidlig. På det tidspunktet var jeg sikker på at han ville bomme på sitt andre forsøk.
Ekkelt at England er ute.

Brasil har jeg ikke hatt mye til overs for under VM. Før VM trodde jeg at de skulle bare gå inn og vinne hele greia, men det ser ut til at det kan bli litt vanskelig nå. Zidane var stor!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #54 på: 02. Juli 2006, 03:06 »
Hehe, ja, jeg skjønner at du liker England og deres spillere bedre enn Portugal, men Portugal har rett og slett vært bedre enn England gjennom hele mesterskapet, og vist MYE bedre fotball enn England overhodet har klar. England har rett og slett vært dårlige og svake og har derfor røket ut. Og Rooneys røde kort har han bare seg selv å takke for. Tror nok det samme hadde skjedd i en omvendt situasjon. Sånn sett fortjener selvsagt heller ikke Tyskland noenting da, ettersom både Lahm og Podolski har gitt dommerne klapp på skuldra etter avgjørelser. Slik er det. Ronaldo gjorde det de fleste ville gjort. Rooney dreit ordentlig på draget, og England har ikke vært gode nok. Slik er det.
I dag var også Frankrike milevis bedre enn Brasil, og det var de som sto for angrepsspillet og underholdningen. De utspilte tidvis Brasil, og det var en fryd å se på Frankrike, og spesielt o'store Zizou, Henry og Vieira. Nå ber jeg instendig om at Frankrike og Tyskland møtes til VM-finale!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Noreng

• Gjest
« Svar #55 på: 03. Juli 2006, 12:21 »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #56 på: 03. Juli 2006, 12:32 »
Jeg ber til høyere makter om at Tyskland GRUSER naboene Franrkike i finalen.

Hallo da. Vi kan da ærlig talt ikke godta at en trener som ikke har det minste greie på hva han gjør skal vinne VM vel?
Alle med litt vett i skolten forstår jo at det er magikeren Zidane som tryller Frankrike videre på egenhånd. Bare se på de byttene Domenech gjør mot Brasil da!
Tar ut Ribery og Henry som begge to har spilt skjorta av brassene ved utallige anledninger, på et tidspunkt i kampen hvor Brassene desperat presser for utlikning. Hva hadde skjedd dersom de hadde fått den utlikningen og Ribery og Henry hadde vært erstattet med Govou og Saha?
Da er jeg redd Brasil hadde vunnet til slutt. Domenech har i realiteten svært lite å gjøre med Frankrikes semifinaleplass. Vi så jo når Domenech forsøkte å leke fotballtrener i gruppespillet, at det holdt på å gå fullstendig galt. Når sluttspillet kom, tok Zizou ansvar, og det er i realiteten magikeren Zidane som er den virkelige landslagssjefen til Frankrike.

Jeg vil at laget som har stått for offensiv, underholdende og god fotball, med en dyktig trener, som har sine feil og mangler som så mange andre, men som vet hva han holder på med, skal vinne VM.
Nå når Brasil er ute er det bare Tyskland igjen.

Deutschland über alles!

Portugal har ikke vært så veldig mye bedre. Okey. De har hatt et solid forsvar, til tider, men offensivt synes jeg ikke de har imponert. Deco har vært god, men var i likhet med alle andre på banen, en stor idiot mot Nederland. En kamp hvor Nederland var det beste laget, skapte flest sjanser og burde vunnet.
Mot England gjorde Porutgal aldri et helhjertet forsøk på å vinne kampen.
De hadde like få store sjanser som England hadde, og jeg mener det hadde vært fullt fortjent om England hadde vunnet kampen og gått videre, med tanke på den viljen, innsatsen og det spillet de viste etter at de var redusert til ti mann. Og å se Ronaldo senke England. Huff, huff, huff.

At Lahm og Podolski har gitt dommerne klapp på skuldra etter avgjørelser synes jeg er dumt, men jeg lvil skylde på dommerne for at de faktisk ikke reagerer på dette.

plebbster

• Gjest
« Svar #57 på: 03. Juli 2006, 13:23 »
Sitat fra: "Noreng"
www.ihateronaldo.com

Det er alltid noen England må legge skylda på etter å ha gått ut i et mesterskap. Det ser ut til at det blir Svennis og C. Ronaldo nå, noe som ikke gjør meg noenting. Jeg hater C. Ronaldo og vil fortsette å gjøre det. Det var morsomt å se Alan Shearer kommentere i studio under kampen ihvertfall.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #58 på: 03. Juli 2006, 16:24 »
Shearer var i sin fulle rett til å være sterkt kritisk til at Ronaldo maser på dommeren. For det er noe han ikke skal gjøre. Og det ser ut som han maser nok til å påvirke dommerens beslutning.
Det er usportslig opptreden.

Å skylde på Svennis blir bare delvis riktig etter min mening. Riktignok sitter Svennis med en god del ansvar, men Svennis kan ikke styre hvordan Gerrard og Lampard opptrer. Svennis kan ikke få Rooney i toppform på et blunk, og Svennis kunne lite rå for at Owen ble skadet, noe som ødela en del for England. Og engelsk presse bør ikke ignorere det faktum at Enlgand ikke er bedre enn de faktisk er, selv om de har klassespillere i troppen.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #59 på: 04. Juli 2006, 17:37 »
Sitat fra: "Kristoffer Eilertsen"
Hehe, ja, jeg skjønner at du liker England og deres spillere bedre enn Portugal, men Portugal har rett og slett vært bedre enn England gjennom hele mesterskapet, og vist MYE bedre fotball enn England overhodet har kla. England har rett og slett vært dårlige og svake og har derfor røket ut. Og Rooneys røde kort har han bare seg selv å takke for. Tror nok det samme hadde skjedd i en omvendt situasjon. Sånn sett fortjener selvsagt heller ikke Tyskland noenting da, ettersom både Lahm og Podolski har gitt dommerne klapp på skuldra etter avgjørelser. Slik er det. Ronaldo gjorde det de fleste ville gjort. Rooney dreit ordentlig på draget, og England har ikke vært gode nok. Slik er det.
I dag var også Frankrike milevis bedre enn Brasil, og det var de som sto for angrepsspillet og underholdningen. De utspilte tidvis Brasil, og det var en fryd å se på Frankrike, og spesielt o'store Zizou, Henry og Vieira. Nå ber jeg instendig om at Frankrike og Tyskland møtes til VM-finale!

Takk og amen til det.

Vet derimot ikke helt om jeg vil ha Tyskland-Frankrike i finalen, men når Frankrike begynner å storspille er de selvfølgelig en av de aller største favourittene til å løfte det jeveste trofeet, og Tyskland er nesten umulige å slå på hjemmebane nå. Men er det ett lag som kan klare det tror jeg det er Italia.

Kveldens semifinale lover for mange interessante dueller:
f.eks:
De 2 keeperene:
Lehmann har ikke overbevist til fulle, med unntak av straffesparkkonkurransen hvor han brukte sin lille jukselapp. Kommer deffinetivt til kort mot verdens antagelig beste keeper på motsatt lag.
Fordel: Italia

Forsvaret:
VM's 2 beste venstrebacker i aksjon i en og samme kamp? Uten at det blir noen duell men alikevel.....
Ellers har forsvaret vert Tysklands antatt svakeste ledd, til tross for at de har spilt seg kraftig opp. Italia derimot, tilogmed uten Nesta er bunnsolide bakover, og med unntak av et uheldig selvmål har de vert bunnsolide anledet av VMs sannsynligvis beste stopper Fabio Cannavaro. Materazzi er ingen dårlig erstatter for Nesta, men alikevel usikkerhetsmomentet i det italienske forsvaret. Vist det i hele tatt finnes ett?!
Fordel:Italia (igjen)

Midtbanen:
På det deffensive vil hjemmelaget savne Frings som har vert veldig god. Italierne derimot stiller med Gattuso som ser ut til å ha formen inne til det gjelder som mest. Det eneste som kanskje kan hindre ham må vere faren for et gult kort som vil sørge for at han mister en eventuell finale. Ved siden av ham vil Pirlo med sin emminente teknikk vere ballfordeler. I tillegg vil vel Camoranesi starte i en slags fri kantrolle. Og nettop han kan bli en nøkkelspiller dersom han kan komme forbi Lahm på tysklands venstreback. Perotta kjenner jeg ikke mye til, men det behøver ikke bety at han er noe svakt ledd(?). Offensivt skal Totti fikse biffen for italienerne. Han viser mange fine detaljer men har fortsatt til gode å for alvor sette sitt preg på en kamp for det italienske laget. Kan dette bli kampen for Totti, særlig ettersom motstanderen mangler sin deffensive midtbanespiller?
Tyskernes midtbane er jeg mer usikker på ettersom den vil kreve omrokeringer med Frings ute før kevldens kamp. Kehl inn som erstatter? Litt usikker der... Syns også Schweinsteiger (skrivefeil?) og Schneider sine prestasjoner varierer litt som et resultat av dagsformen. Særlig førstnevnte kan levere spill i verdensklasse men MÅ ha dagen. I den offensive rollen har tyskerne giganten Ballack. Han har tilgode å score sitt første mål i dette VM (da ser jeg bort fra hans scoring i straffesparkkonkurransen mot Argentina). Men til tross for det har han vert en bedre spiller for Tyskland enn det Totti har vert, til nå(?), for Italia. Uavgjort på midten, men Ballack har vert langt mer verdifull for sitt lag i sin offensive rolle enn det Totti har vert.
Uavgjort

Angrepet:
Miroslav Klose og Lukas Podolski mot Luca Toni. Selv om Toni endelig åpnet scoringskontoen (med 2 mål) i kvartfinalen er dette soleklar fordel Tyskland. Hvor avgjørende det blir er noe helt annet ettersom jeg tror de to tyskerne møter et bedre forsvar enn den ensomme italieneren på topp (avhengig av at jeg gjetter noenlunde riktig med tanke på lagoppstillingene).
Fordel: Tyskland

Benken:
uten altfor mye kunnskap om troppene til begge lag sitter jeg med en følelse av at Italia har de beste innbytterne å kaste inn i en kamp som denne.
Fordel: Italia(?)

Altså, om ikke en altfor underholdende semifinale i kveld er det nok å glede seg til her.
Langt fra usannsynlig at denne kampen kan bli avgjort på en dødball. Men like fullt og helt mulig at vi atter en gang kan trenge en straffesparkkonkurranse for å kåre en vinner (fordel Tyskland?)
Andre mulige avgjørende faktorer:
- Italienernes evne til å ta ut Ballack og hindre ham i å få dominere for mye
- Italias strålende Zambrotta mot Tysklands kanskje svakeste spiller Friedrich på høyreback
- Duellen Klose mot Cannavaro. Den beste spissen mot den beste stopperen?

Undertegnede velger faktisk å håpe litt på Italia i kveld. Så får man bare smøre seg med tålmod og vente spent å se....