20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: En "diverse VM snakk" tråd  (Lest 21501 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #30 på: 27. Juni 2006, 18:55 »
Da vant Brasil 3-0 over Ghana. Ghana var veldig oppfinnsomme og gode i oppbygget sitt, men gode avslutninger manglet. Dida gjorde en sterk innsats. Ufortjent at Ghana tapte med hele 3-0, men de lå så høyt oppe på banen at de etterlot store rom bakover. Og er det noen som klarer å utnytte det, så må det være Brasil. Men afrikanerne kjempet godt, det skal de ha. Kingston hadde en god dag i målet.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
« Svar #31 på: 27. Juni 2006, 19:34 »
Eg syn Ghana spelte veldig bra eg. Veldig bra i perioder. Men dei manglar det lille ekstra i avslutnings fasen, desverre.

Ellers vil eg gratulere vm mest skårande gjennom tidene, nemleg Ronaldo.
 :D
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #32 på: 27. Juni 2006, 20:58 »
Jævla synd at ikke de italienske svina fikk tape mot Brasil og fintspillende, gledesspredende ghanesere spilt mot hardtarbeidende australiere i går. Det hadde vært bedre, for jeg vil gjerne sett Ghana videre i VM i stedet for møkka-Italia.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #33 på: 27. Juni 2006, 20:59 »
Mange spanjoler pep nylig under den franske nasjonalsangen i forkant av Frankrike - Spania.

Slik oppførsel syns jeg alltid er skammelig. Heldigvis har vi for det meste sluppet slik usportslighet til nå i VM.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #34 på: 27. Juni 2006, 21:02 »
Det er vel ikke så gale. Vi piper jo hver gang start-elleveren til motstanderlaget blir lest opp, og det er jo mye mer interessant å høre enn en kjedelig nasjonalsang!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #35 på: 27. Juni 2006, 21:11 »
Sitat fra: "Lasse"
Det er vel ikke så gale. Vi piper jo hver gang start-elleveren til motstanderlaget blir lest opp, og det er jo mye mer interessant å høre enn en kjedelig nasjonalsang!

>> En nasjonalsang angår en hel nasjon. Over hele verden er det ære og høytidelighet knyttet til de ulike lands nasjonalsanger. Det handler ganske enkelt om respekt; ikke nødvendigvis for et fotballag, men for nasjonalsangen i seg selv. Når en nasjonalsang spilles, skal det - uavhengig av tid og sted - være tyst. Det tror jeg faktisk er en felles norm som går på tvers av kultur og religion.

Å pipe når man leser opp startelleveren syns jeg er helt greit, men det er på ingen måte sammenliknbart med det å pipe under en nasjonalsang.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #36 på: 27. Juni 2006, 21:17 »
Hmm... Jeg for min del har ikke noe forhold til nasjonalsangen vår whatsoever, så jeg hadde ikke tatt meg nær av dette!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #37 på: 27. Juni 2006, 21:23 »
Sitat fra: "Lasse"
Hmm... Jeg for min del har ikke noe forhold til nasjonalsangen vår whatsoever, så jeg hadde ikke tatt meg nær av dette!

- Tydelig at du ikke har opplevd allsang på Ullevål, medaljeseremoni på Lillehammer-OL osv.

Jeg vil påstå at folk flest har et forhold til Ja vi elsker, og at folk flest hadde reagert om den ble offer for buing i en så høytidelig stund som det alltid er når nasjonalsangen spilles.

Jarle

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #38 på: 27. Juni 2006, 21:25 »
For øvrig var ikke dette en diskusjon om Norges nasjonalsang. Det var en diskusjon om det jeg anser som en prinsippsak: buing og piping under en nasjonalsang skal ikke finne sted.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #39 på: 27. Juni 2006, 22:56 »
Enig med Jarle, respektl;st overfor selve nasjonen.
Jaja, der vant Frankrike, og Zizou viste storhet igjen. Glimrende!  :D
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #40 på: 27. Juni 2006, 23:15 »
Helt enig med Jarle! Piping under en nasjonalsang skal IKKE forekomme. Bue når motstanderenes spillere blir opplest er heller ikke pent, men pipe under en nasjonalsang: det er skammelig!

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #41 på: 27. Juni 2006, 23:24 »
VMs største nedtur til nå for meg at Frankrike nettop har sendt hjem Spania. For meg har Spania vert et friskt pust under VM og vist seg som et bra og sammensveiset lag, med enkeltspillere som kan gjøre det utrolige. Alikevel klarte alle å legge det til side og tenke på lagets viktigste, det er jeg imponert over, og særlig fra en delvis splittet nasjon som Spania. Men dessverre ble tidvis kjedelige Frankrike for gode for Spania og da er det Frankrike som blir Brasils motstander i kvartfinalen. Dessverre, syns faktisk Spania hadde fortjent å komme langt engang, men det ble ikke denne gangen. Man kan vel bare håpe at dette laget er enda bedre om 2 år, da de har litt mer rutine, men nå er det en mager trøst. For det virker som rutinen i det frankse laget ble avgjørende mot unge fremmastormende urutinerte spanjoler. Vanskelig å trekke en parallell fra denne fotballkampen og til det forferdelige oppgjøret mellom Portugal og Nederland. Men likheten er der: i begge tilfeller ble de unge og urutinerte offer for taktiske og rutinerte ringrever. Det var jo også noe Van Basten ble kritisert for, nettop mangelen på rutine i laget. Kanskje som en følge av at han er relativt urutinert som trener selv?

Uansett, gratulerer til Frankrike, selv om jeg håpet på Spania. Morsomt å se Barthez og Zidane til slutt SÅ fornøyde, og morsomt for Zidane. En spiller jeg egentlig unner det, selv om jeg synes nasjonen Spania hadde fortjent det mer.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #42 på: 27. Juni 2006, 23:55 »
Sitat
Det var det verste som kunne skje at Portugal gikk videre. Jeg har fortsatt sterke minner fra en marskveld på Lerkendal i 2004, hvor flere av dagens sentrale Portugisiske spillere var med. Blant annet Simao, som i likhet med sine lagkamerater ikke gjorde annet enn å kaste seg ned ved enhver anledning og leke død. Uten at dommeren straffet dem for det. Joda, jeg tror faktisk Simao fikk et gult kort når han gjorde dette for n'te gang i kampen. Men da var det forsent. Og han tok ikke alle andre som gjorde akkurat det samme.

Det er én av grunnene til at jeg HATER Portugal.

Unnskyld meg, men............ HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!
Her er det VM og hele verden er invitert til fotballfest og folkefest. Og så skal man holde noe sånt mot en nasjon som spiller bra og underholdende fotball. Og JA, jeg er Rosenborg supporter selv. Jeg er faktisk medlem av et tvilsomt firkløver som har vert gærne nok til å kjøre over 50 mil på dagen\natta 17 ganger for å se RBK i Champions League. Alikevel... her er det VM. Bruke det mot en nasjon noe et klubblag har gjort? Mulig jeg tar feil, men det vil overraske meg om dine venner i ditt elskede Rosenborg er enige med deg her.

Sitat
En annen er Christiano Ronaldo. De fleste skjønner vel hvorfor. Alt den gutten kan er å løpe fort og drible i høy fart. Og selvfølgelig å stupe langflat ned på gresset og trygle dommeren om å gi han frispark eller straffe.
Jeg synes taklingen på Ronaldo var på sin plass. Riktignok forsvarer ikke det nederlenderens takling. Men jeg synes likevel ikke det er noen grunn til å gi rødt kort allerede da. Kanskje hadde det satt en standard, men det kunne også ført til at det hadde blitt mer bråk tidlig i kampen. Det er mulig å forsvare både rødt og gult for den taklingen. Men når du ser den i reprisen tusen ganger er det klart du får den oppfatning at han burde hatt rødt. Dommeren derimot, ser det bare én gang, og må ta en avgjørelse basert på det han så der og da. Gulit kort.

Det med løpe fort, drible og falle skal jeg være enig i. Og jeg er heller ikke fan av det. Men dette er noe Ronaldo kan forbedre seg på, og det overrasker meg at mektige sir Alex ikke har gjort en bedre jobb der allerede.
En takling på Ronaldo kunne mulignes vert på sin plass. Men det er ikke lenger snakk om en takling når hele knottrekka kommer i den høyden. Om det var bevist å ta ham ut fordi han ble oppfattet som en trussel? Muligens. Men det overfallet (mer korrekt beskrivelse enn takling iallfall) det hører ingen steder hjemme. Nå husker ikke jeg hvor dommeren befant seg i den situasjonen, men det er det rødeste av alle røde kort i kampen. Så bevist og så forferdelig. At det går utover en man ikke liker forsvarer det ikke. Personlig liker jeg den siden ved Ronaldo som har ødelagt mye for ManU de siste sessongene, men that's pretty much it.

Sitat
Dommeren burde tidlig i andre omgang sagt klart i fra at "neste gang blir det rødt", uansett hvem som gjorde hva. Hadde han gjort det, og hadde han gitt Deco direkte rødt for taklingen og Figo rødt for nedskallingen (joda nederlenderen er veldig behjelpelig, men det var Simeone i 98 også).

Decos takling hører ikke hjem noensteds. Og selv om han er frustrert over usportslig opptreden fra Nederlands side, så kan han ikke på noen som helst måte stupe inn i en sånn takling og slippe unna med det. Akkurat DER og DA burde dommeren satt ned foten og gitt direkte rødt. Det er mitt fremste ankepunkt mot Ivanov. Alle kortene var forsåvidt helt korrekte, men han burde markert seg mye tydeligere mot slutten av kampen, når det virkelig begynte å utarte seg. Røde kort og trusler om røde kort kunne nok i større grad ha dempet utviklingen på denne tenåringsfesten.

Direkte rødt for Decos takling dersom det Boulahrouz gjorde kan forsvares med gult..... Fornuftig det du (VELDIG ironisk her nå!).
Mye og mangt kan sies om Ivanos dømming, men jeg vil være forsiktig med å kommentere den altfor mye (har vel kanskje sagt nok allerede), når 2 lag går inn for å spille slik som de gjorde i denne forferdelige kampen, da er det UMULIG å dømme feilfritt og gjøre en bra figur for dommeren. Tilogmed for selveste Collina om så hadde vert.
Figo og Van Bommels sammenstøt. Når du ser at det går flere sekunder så bør man skjønne hvorvidt Figo stanger Van Bommel. At Figo bruker skallen mot munnen på Van Bommel blir nok noe tilfeldig også ut ifra høydeforskjellen på de to. Det var to kamphøner som gikk i tryner på hverandre bevist. Da det tar et par tre sekunder før Van Bommel faller ser man hvor mye kraft det er i den stangingen til Figo.

Sitat
Jeg ber til høyere makter om at Cole, Lampard og Gerrard våkner mot Portugal, og at England banker Portugal og "Big Phil" Scolari en gang for alle.

Vi kan ikke på noen som helst måte godta å sende portugisiske juksemakere til semifinale i vm. De fortjente ikke engang å vinne åttendedelsfinalen.
Det vil være døden om Portugal går videre.

Nå må alle gode krefter slå seg sammen og sørge for at England nok en gang kryper seg videre.

Du må gjerne be så mye du vil. Jeg dømmer lagene ut fra hvordan de spiller, og hvem jeg syns fortjener en semifinaleplass ut ifra det. Portugals opptreden mot Nederland fortjener ikke noe avansement, men det ble en veldig spesiell affære, noe Nederland må ta minst like mye av skylden for som Portugal. Hvis ikke mere. Altså, kun det som skjedde i åttendelsfinalen er alldeles ikke representativt for Portugal som fotballnasjon og deres opptreden i dette VM.
Portugal har vartet opp med bra og delvis underholdende fotball i VM. England har vert kjedelige, og VELDIG skuffende når man ser hva de presterer med så mange gode spillere. Derfor syns jeg Portugal fortjener å vinne over England. At du mener noe annet må du selvfølgelig få lov til, det er fastslått i grunnloven vår og jeg har ellers generelt liten tro på å prøve å diktere andres mennesker. Men mye av dette i posten din følte jeg alikevel for å svare på!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #43 på: 28. Juni 2006, 11:00 »
Det var utrolig deilig å se Frankrike gå videre mot Spania, med nesten den samme troppen som de vant VM i 1998 med. Henry forvirret hele forsvaret, og åpnet dermed rom for andre spillere. Etter at hele det spanske forsvaret var blitt lurt trill rundt, smatt Ribery forbi og scoret. Mesterlig utført av Frankrike.

Puyol gjorde ingen god innsats, men ble hengende fast på Henry gjennom hele kampen. Men Henry så ut til å bare være lokkematen. Frisparket til Frankrike som Vieira scoret på var prikkfritt, men spanjolene kunne kanskje ha skjerpet markeringspillet sitt.

Det tredje og siste målet har Zidane æren for selv. Han hadde noe fint forspill på midtbanen, og ble til slutt sendt langs kanten nesten alene met Cassillas.

Og øyeblikket da Zidane passerte Puyol og satte ballen kaldt i nettet, det øyeblikket var magisk. Den gamle trollmannen har gjort det igjen! Spania spiller samme type fotball som Brasil, dermed tror jeg Frankrike kan gi Brasilianerne tøff motstand i kvartfinalen. Det får vi håpe. For nå er jeg lei av brasilianerne som har hodet høyt i sky.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #44 på: 28. Juni 2006, 11:35 »
Som jeg sa hadde jeg håpet på Spania. Men sånn ble det altså ikke. Når sant skal sies var faktisk Frankrike det beste laget i andre omgang og sånn sett var det vel fortjent. Spania var best i første, men skapte vel heller ikke da det helt store. Det ene målet kom jo også fra en straffe.

Men samme troppen som de vant med i '98? Det er vel strengt tatt en overdrivelse. Greitt nok at mye av de samme spillerne fortsatt er med, men det er ikke samme start 11'ern og langt mindere samme troppen. Navn som Desailly, Blanc, Deschamps, Petit, Djorkaeff og Guivarch er borte. Og ser vi på troppen er reserver som Candela, Lama og Lebouf også borte. Noen av spillerne er fortsatt, gamlekara som Zidane, Barthez, Thuram og Vieira. Men ellers er mange skiftet ut. Trezeguet og Henry var så godt som bare unge og fremmadstormende reserver for Frankrike i '98, men kom først med for alvor i Europamesterskapet 2 år senere. Kan selvfølgelig diskuteres all den spilletide Guivarch fikk som spiss i '98, men det blir vel å trekke det hele LITT langt ettersom det er 8 år siden.
Noen av de som var sentrale da var sentrale igår også, men å kallle det for nesten samme troppen blir for meg en overdrivelse.

Puyol, som jeg er en meget stor fan av, er jeg villig til å unnskylde litt på det tredje målet. Spania måtte frem og tok derfor sjanser og blottla seg bakover. Men det var nettop Puyol som kom stormende inn og prøvde å gjøre noe med saken. Men han kom i stor fart og fra motsatt side, da er det en enkel sak for en spiller som Zidane å trekke innover (i motsatt retning av Puyol), og dermed komme seg fri.

Henry, som stort sett befant seg i offside igår syns jeg ikke gjorde noen imponerende innsats.

Beklager eventuelle skrivefeil i franske navn i denne posten, men det er tross alt franskmenn vi snakker om....