20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: En "diverse VM snakk" tråd  (Lest 21465 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

tomejohansen

• Supersub
    • Vis profil
En "diverse VM snakk" tråd
« Svar #15 på: 26. Juni 2006, 16:28 »
Så lenge han setter albuen opp i kinnet på Figo,er det ingen tvil om kortet. Albuene har ingenting så høyt oppe å gjøre. Backen skulle som flere har nevnt ha fått rødt kort etter den første tacklingen på Ronaldo. Hadde det blitt gjort, er det ikke sikkert det hadde utarta så mye. Deco hadde fortjent direkte rødt,Figo det samme. Han som dytter unna Petit etter tacklinga til deco burde blitt utvist. Andre omgangen var noe av det styggeste jeg har sett, selv om det faktisk var litt moro å se på,hehe.
Men, alt i alt fortjent at Portugal gikk videre. Når Nederland går inn for å skade Ronaldo og få han ut av kampen,pluss at dem spiller unfair såogsi gjennom hele kampen, er jeg glad for at England møter Portugal i neste runde.
Der kommer forøvrig Portugal til å vinne overlegent, til tross for at Deco er ute. Forhåpentligvis er Ronaldo bra igjen. Da kan Portugal bruke han og Simao på hver sin kant, Figo som offensiv midtbane og Petit som defensivt anker.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #16 på: 26. Juni 2006, 16:42 »
Om spillerne går bevisst etter spilleren, først da skal dommeren gi kort, med mindre spilleren bommer stygt. Så noen av de gule kortene som ble utlevert i går var litt vel strenge. Men man kan ikke klage på den russiske dommer Ivanov. Han hadde mye å holde styr på og klarte seg bra.

Gonzalez

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #17 på: 26. Juni 2006, 18:23 »
Idag nådde dommerstanden et nytt lavmål når det gjelder røde kort. Det røde kortet til Materazzi er dette vm's mest håpløse røde kort som kom ut av luften. Tydelig at dommern har sett Materazzi før og vært forintatt mening om han. Håper for fotballens skyld at Italia skal klare dette så det ikke skal bli avgjørende, selv om Australia spiller morsom fotball.
ewcastle United vinner av Intertotocupen 2006!

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #18 på: 26. Juni 2006, 18:47 »
Dette går mot ekstraomganger. Holder egentlig mest med Australia, på grunn av den - la oss si -  "omstridte" spillestilen til italienerne. Hadde jo vært utrolig gøy hvis Australia avanserer, mens det samtidig hadde vært gøy med et gjennombruddshissig Italia i neste runde.

Men jeg liker ikke helt at italienerne bevisst drar tempoet ned i deler av kampen, slik de hittil har gjort, men de er definitivt ikke de eneste som gjør det. Tipper Italia vinner en eventuell straffesparkkonkurranse i hvert fall.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #19 på: 26. Juni 2006, 19:00 »
Ågud så forbanna jeg blei når Italia fikk straffen.
Faen, begynte å tro på at Socceroos skulle gjøre det store!
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #20 på: 26. Juni 2006, 19:05 »
Syntes det var bra for VM. Italia var klart det beste laget på banen, morsomt med overraskelser som Australia, men ikke på bekostning av Italia. Tror Italia er gode nok til å nå veldig langt, men de har fortsatt til gode å imponere i VM.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 26. Juni 2006, 19:20 »
Kampen (KAMP, ikke fotballkamp) mellom Nederland og Portugal igår: som jeg både trodde og håpet gikk Portugal videre, men ikke på måten jeg hadde ønsket.
Slik jeg ser det kan man være så forbannet man bare vil på Portugal, men Nederland satte standarden allerede da Boulahrouz (eller hva han nå heter) prøvde å ødlegge Ronaldo. Greitt at jeg skal innrømme at jeg ikke er Ronaldos største fan, men å bruke det som argument for å forsvare det Boulahrouz gjorde, da vitner det om lite peiling på fotball spør du meg... Skulle vert direkte rødt.
Deco oppførte seg også dumt og fikk to gule som følge av dum oppførsel to ganger. Men den første kom klart som en følge av at Nederland ikke spiller ballen tilbake til Portugal slik de burde gjort. Ingen unnskyldning for det Deco gjør, men jeg skjønner godt at det er et irritasjonsmoment. At det er nettop Nederland som gjør noe sånt som ikke å spille ballen tilbake der overrasker meg ikke, deltar Nederland i ett mesterskap uten at det er et eller annet tull med de?
På lik linje har vi jo også sett at det bor mye gemytt i Portugiserne i tidligere mesterskap så de skal ha sin del av skylda for at kampen ble som den ble.

Men alt i alt er jeg glad for at Portugal er videre. Jeg syns de har vert et bedre lag enn Nederland gjennom gruppespillet og derfor mener jeg det beste laget vant. Måten det skjedde på er skandaløs, men slik ble det nå. Nå er jeg spent på kvartfinalen mellom Portugal og England. Jeg håper Portugal fortsetter videre til en semifinale også, og tror de har en god sjanse, selv uten Deco. Deretter kan det begynne å bli verre med Portugal. De MÅ vel bare få enda et par spillere suspendert til en eventuell semifinale med alle de gule kortene de fikk igår.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 27. Juni 2006, 12:00 »
Det var det verste som kunne skje at Portugal gikk videre. Jeg har fortsatt sterke minner fra en marskveld på Lerkendal i 2004, hvor flere av dagens sentrale Portugisiske spillere var med. Blant annet Simao, som i likhet med sine lagkamerater ikke gjorde annet enn å kaste seg ned ved enhver anledning og leke død. Uten at dommeren straffet dem for det. Joda, jeg tror faktisk Simao fikk et gult kort når han gjorde dette for n'te gang i kampen. Men da var det forsent. Og han tok ikke alle andre som gjorde akkurat det samme.

Det er én av grunnene til at jeg HATER Portugal.

En annen er Christiano Ronaldo. De fleste skjønner vel hvorfor. Alt den gutten kan er å løpe fort og drible i høy fart. Og selvfølgelig å stupe langflat ned på gresset og trygle dommeren om å gi han frispark eller straffe.
Jeg synes taklingen på Ronaldo var på sin plass. Riktignok forsvarer ikke det nederlenderens takling. Men jeg synes likevel ikke det er noen grunn til å gi rødt kort allerede da. Kanskje hadde det satt en standard, men det kunne også ført til at det hadde blitt mer bråk tidlig i kampen. Det er mulig å forsvare både rødt og gult for den taklingen. Men når du ser den i reprisen tusen ganger er det klart du får den oppfatning at han burde hatt rødt. Dommeren derimot, ser det bare én gang, og må ta en avgjørelse basert på det han så der og da. Gulit kort.

Dommeren burde tidlig i andre omgang sagt klart i fra at "neste gang blir det rødt", uansett hvem som gjorde hva. Hadde han gjort det, og hadde han gitt Deco direkte rødt for taklingen og Figo rødt for nedskallingen (joda nederlenderen er veldig behjelpelig, men det var Simeone i 98 også).

Decos takling hører ikke hjem noensteds. Og selv om han er frustrert over usportslig opptreden fra Nederlands side, så kan han ikke på noen som helst måte stupe inn i en sånn takling og slippe unna med det. Akkurat DER og DA burde dommeren satt ned foten og gitt direkte rødt. Det er mitt fremste ankepunkt mot Ivanov. Alle kortene var forsåvidt helt korrekte, men han burde markert seg mye tydeligere mot slutten av kampen, når det virkelig begynte å utarte seg. Røde kort og trusler om røde kort kunne nok i større grad ha dempet utviklingen på denne tenåringsfesten.

Jeg ber til høyere makter om at Cole, Lampard og Gerrard våkner mot Portugal, og at England banker Portugal og "Big Phil" Scolari en gang for alle.

Vi kan ikke på noen som helst måte godta å sende portugisiske juksemakere til semifinale i vm. De fortjente ikke engang å vinne åttendedelsfinalen.
Det vil være døden om Portugal går videre.

Nå må alle gode krefter slå seg sammen og sørge for at England nok en gang kryper seg videre.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Gonzalez

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #23 på: 27. Juni 2006, 14:32 »
Deco sin tackling på Heitinga fortjener han blomster! Makan til usportselig oppførsel fra nederlenderne, Deco blei jo fratatt en stor målsjanse, men likevel får ikke ballen tilbake. Nei, Deco selv om du er en av de verre på barca til å falle, skal du hvertfall ha respekt for å ha tatt denne tacklingen! Heitinga du fortjente det!

Idag er det Ghana-Brasil og Spania-Frankrike... En god dag for fotball!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 27. Juni 2006, 16:03 »
Portugisere og italienere har til vane å filme. Spesielt portugisere. Slik har det alltid vært. Jeg syntes man burde ta filmerne mer seriøst, og kjøre røde kort mot filmerne, slik som i Premier League.

Gonzalez

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #25 på: 27. Juni 2006, 16:23 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Portugisere og italienere har til vane å filme. Spesielt portugisere. Slik har det alltid vært. Jeg syntes man burde ta filmerne mer seriøst, og kjøre røde kort mot filmerne, slik som i Premier League.

Hvem har fått rødt kort for filming i Premier League? Jeg syntes også man skulle tatt filmerne mer seriøst og Van Bommel fortjente rødt kort for all elendige skuespillene hans i Nederland-Portugal kampen.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 27. Juni 2006, 16:26 »
Det er/var direkte rødt kort for filming i Premier League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #27 på: 27. Juni 2006, 17:56 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Det er/var direkte rødt kort for filming i Premier League.

Feil! Det er gult kort for filming, sabotasje av spillet etc..
iverpool FC

plebbster

• Gjest
« Svar #28 på: 27. Juni 2006, 17:58 »
Det hadde uansett vært merkelig hvis denne regelen kun gjaldt Premier League. Jeg har aldri sett noen fått rødt kort for filming, og kommer trolig aldri til å se det heller.
Det hadde vel vært for strengt å vist ut en hvis han hadde filmet.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #29 på: 27. Juni 2006, 18:10 »
Ikke trekk inn sabotasje av spillet, Dag, for det kan like godt være rødt kort som gult kort, så det gjør bare alt mer uklart. Men du har fullstendig rett i at filming konsekvent er gult kort. Helt riktig. Samme med bortsparking av ballen, slik Asamoah Gyan (Ghana) fikk i skrivende stund.

Ellers er det jo litt interessant å legge merke til enkelte situasjoner i straffefeltet, hvor en spiller enten klart blir felt, eller klart filmer. Hvis dommeren da unnlater å dømme straffespark, eller gi gult kort for filming, har han gjort en fatal feil. Med mindre spilleren har snublet, eller andre uforutsette grunner har spilt inn. Det skjer ganske ofte at dommeren gjør feil i slike situasjoner, og det er svært synd, siden det er et tegn på lite konsekvent dømming.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!