20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334876 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Politikk
« Svar #390 på: 16. Jan. 2006, 21:23 »
Ja nå er det på tide at de amrikanerene roer seg litt. Kanskje de burde kvittet seg med sine atomvåpen!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #391 på: 16. Jan. 2006, 22:32 »
Nå er det på tide at USA, som eneste nasjon i verden som tør, setter en stopper for Iran.
Toon, Toon,
Black and white army

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #392 på: 17. Jan. 2006, 01:12 »
Sitat fra: "Åsmund Singstad"
Ja nå er det på tide at de amrikanerene roer seg litt. Kanskje de burde kvittet seg med sine atomvåpen!

Ja, anarki er ein fin ting.. Nei, det er det ikkje.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Politikk
« Svar #393 på: 17. Jan. 2006, 14:05 »
Slik som verden fungerer i dag så er det bare en vinner og det er USA. Syns det blir litt ironisk når "vi vestilige" skal nekte de "østlige" land å ha de samme våpene som oss. Det vil jo strengt tatt bety at det er "vi" som bestemmer her i verden. Det blir for dumt og er jo egentlig en undertrykkelse av resten av verden!

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
Politikk
« Svar #394 på: 17. Jan. 2006, 14:57 »
Slik som verden fungerer i dag så er det bare en vinner og det er USA. Syns det blir litt ironisk når "vi vestilige" skal nekte de "østlige" land å ha de samme våpene som oss. Det vil jo strengt tatt bety at det er "vi" som bestemmer her i verden. Det blir for dumt og er jo egentlig en undertrykkelse av resten av verden!

Ja! Det blir jo kjempefint hvis vi lar Nord-Korea, Iran og resten av alle de snille menneskene få atomvåpen! Det må vi få gjort noe med!
(Ironi :wink: )
Norwegian blood, Geordie heart

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #395 på: 17. Jan. 2006, 14:58 »
Kina er regnet å bli verdens nye supermakt innen 2040, i allefall når det gjelder økonomi og industri. Hvordan tror dere det da vil bli med 2 "supermakter"?

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Politikk
« Svar #396 på: 17. Jan. 2006, 16:16 »

Noen må jo reagere! Skal vi sitte å vente på å bli sprengt i fillebiter kanskje?

Israel har kjøpt opp titalls med nye avanserte jagerfly, og det går rykter om at de har tenkt til å angripe Iran. USA og EU mener at Iran er en stor trussel, og vil sette en stopper for planene deres. Med Nord-Korea på deres side kan det bli brutalt.

Heldigvis har Russland sagt at de er på vesten sin side og at de vil kontrollere at Iran ikke lager atomvåpen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #397 på: 17. Jan. 2006, 17:50 »
Det er helt riktig å ta Irans atom-planer på alvor, og det er veldig viktig at vi går helhjertet inn i et DIPLOMATISK og fredelig forsøk på å snakke iranerne fra atomvåpen. Og vi kan ikke akseptere noen krig før Iran FAKTISK har atomvåpen, og FAKTISK har brukt dem mot vestlige mål.
Men legger vi et sterkt nok press på Iran, så skal de jammen meg ha guts for å produsere atomvåpen.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #398 på: 17. Jan. 2006, 18:15 »
2 supermakter er i teorien betre enn ei supermakt, sidan ein då får terrorbalanse; however, så trur eg ikkje noko på at Kina blir så stor. Eg trur nemleg på at den økonomiske situasjonen i Kina er oppblåst, og at bobla kjem itl å sprekke.

Anti-mackem

• Supersub
    • Vis profil
Politikk
« Svar #399 på: 17. Jan. 2006, 20:38 »
Sitat fra: "Joakim"
Og vi kan ikke akseptere noen krig før Iran FAKTISK har atomvåpen, og FAKTISK har brukt dem mot vestlige mål.

?? Er vel litt dumt til å vente til de har brukt atomvåpen mot vestlige mål..
Norwegian blood, Geordie heart

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #400 på: 17. Jan. 2006, 21:04 »
Sitat fra: "Joakim"
Det er helt riktig å ta Irans atom-planer på alvor, og det er veldig viktig at vi går helhjertet inn i et DIPLOMATISK og fredelig forsøk på å snakke iranerne fra atomvåpen.

Det er i den prosessen vi er i nå. Iran sier at de kanskje vil vurdere å gå med på Russlands forslag om at atomkraften IKKE skal brukes til atomvåpen.

Sitat
Og vi kan ikke akseptere noen krig før Iran FAKTISK har atomvåpen, og FAKTISK har brukt dem mot vestlige mål.

Hehe, enig med Anti-Mackem der. Vente på at vi skal bli angrepet med atomvåpen du liksom! Snart har de nok atombomber til å sprenge HELE vesten.

Sitat
Men legger vi et sterkt nok press på Iran, så skal de jammen meg ha guts for å produsere atomvåpen.

Det er korrekt. Vi innvanderer dem alle mann om de prøver å bygge atomvåpen. For vi har jo full kontroll over alt som foregår innenfor Irans grenser.

Hadde alle vært som deg, Joakim, så hadde det nok ikke vært noen som deg igjen.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #401 på: 17. Jan. 2006, 21:08 »
Sitat fra: "Mack"
Nå er det på tide at USA, som eneste nasjon i verden som tør, setter en stopper for Iran.

Jeg orker ikke å høre en liknende setning igjen! EU er i full beredskap, og det er også Israel.

Britene er nok mer modige enn amerikanerne. Franskmennene og Tyskerne er noen tøffinger de også. For ikke å snakke om Russland.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #402 på: 17. Jan. 2006, 21:54 »
EU har i lang tid presset Iran. Og IAEA er aktivt med. De har arbeidet for å hindre dette lenge.

Når jeg sier at vi må vente til Iran faktisk har gjort noe, så mener jeg det. Riktignok kan du argumentere med at det da er forsent, men du har overhodet ikke grunnlag til å invadere et land uten at de har gjort deg noe som helst. Du kan ikke begynne å slå til en fyr bare fordi du ikke liker at vedkommende har like tøff bukse som deg. Han må jo ha gjort deg noe før du på noen måte kan forsvare å ha slått ham.
Forkjøpskrig er uaktuelt. Det kan ikke på noen måte forsvares.
Du kan ikke slå til en fyr fordi du innbiller deg at han kan slå til deg. Men du slår først for å komme ham i forkjøpet. Er det sånn vi gjør det? Er det sånn vi skaper fred?

Hele den vestlige verden er interessert i å hindre Iran i å utvikle atomvåpen. Til og med Russland er interessert i det. Dette er fordi det vil være særdeles farlig om en nasjon som Iran får atomvåpen.

Men jeg mener det eneste vi kan gjøre er å legge knallsterkt diplomatisk press på Iran. I verste fall må vi involvere FN, og få dem til å rydde opp. Enkeltnasjoner kan ikke gjøre det. FN er de eneste som har mandat til å gå inn i Iran for å fjerne en trussel for verdensfreden.
USA må bruke FN, som det de faktisk er. Man kan ikke begynne å "leke" med FN, for så å drite totalt i dem, og ta saken i egne hender.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #403 på: 17. Jan. 2006, 22:18 »
Franskmenna nokon tøffingar?? hahaahhaaaa.... morsomt...

Nei, me treng ikkje snakke om å angripe Iran; trur ikkje det vert nødvendig. Håper iallefall det.

Men ei haldning om at Iran kan få angripe oss først, før me angrip dei vert ganske sjuk, uhistorisk og rett og slett meiningslaus. Vi lar ikkje dei drepe oss før me gjer noko. Er me død, så kan me ikkje gjere noko. Slik fungerar verda der ein ikkje kan respawne på ein trygg del av kartet... :P

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #404 på: 18. Jan. 2006, 00:59 »
EU, FN, tyskere og franskmenn! For noen tøffinger. Spesielt franskmenn. De kan jo banke dem med noen baguetter. Nei, USA er og blir de som gang etter gang må rydde opp når andre ikke tør. Vi kan jo be FN lage noen resolusjoner. Det klarer de sikkert i løpet av en tiårsperiode. Det er bare så synd at vi ikke kan tvinge Iran til å følge dem. Men da har vi jo iallefall brukt en masse penger på unødvendig byråkrati.

Og det trenger ikke være snakk om en forkjøpskrig. Vi kan vel velge å støtte de i Iran som ønsker demokrati, og som lever under særdeles uholdbare forhold. Jeg kjenner personlig flere iranere som mener det samme som meg. Prestestyret i Iran er en trussel mot befolkningen i Iran og mot verdensfreden. Jeg mener at vi derfor ikke skal være så feige at vi ikke tør å sette oss til motmæle før vi selv har blitt angrepet. Kan jeg støtte en krig mot Iran om de bomber Trondheim, eller vil det da være forbeholdt trøndere å kunne gjøre dette? Nå må vi kaste av oss lusekofta og nisselua, stikke tærne litt utenfor egne landegrenser og åpne øynene. Eller angår ikke dette oss?
Toon, Toon,
Black and white army