20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 336767 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
Politikk
« Svar #405 på: 18. Jan. 2006, 10:18 »
Hvordan forsvarer dere USA sin rett til å bestemme hvilke land som kan inneha atomvåpen?
Så vidt jeg vet så er det USA som har brukt atomvåpen oftest.
USA er og blir et merkelig land som tror de kan gjøre akkuratt det som passer de i utenriks spørsmål, handel og miljøspørsmål. Syns snart de bør feie litt for egen dør i steden for å tro at de er så "perfekte".
Det siste som trengs er en ny invasjon!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #406 på: 18. Jan. 2006, 11:22 »
USA burde egentlig bombe Norge også.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Politikk
« Svar #407 på: 18. Jan. 2006, 16:34 »
Mack, når du føler det slik kan du gjerne pakke kofferten og reise over dammen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #408 på: 18. Jan. 2006, 17:08 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Mack, når du føler det slik kan du gjerne pakke kofferten og reise over dammen.
Det er jeg helt enig i. Mack hører ikke hjemme i Norge. I USA derimot. Søk deg jobb i Det Hvite Hus, Mack. Jeg skal legge inn gode anbefalinger.
Ettersom Condoleeza Rice ble utenriksminister, for å veie opp for den mer demokratisk orienterte Powell, så trenger jo Bush en ny sikkerhetsrådgiver. Det må jo være den perfekte stilling for Mack. Så kan han i tillegg lære presidenten et og annet, som han garantert har bruk for.

Så kan vi da også banne på at Mack kommer til å be om at alt fra Trøndelag og nordover blir utslettet.

Senere tar de Russland, Kina, Nord-Korea, Iran og alle andre land i "ondskapens akse".

Når Sharon dør kommer Bush til å presse på Vatikanet for at de skal gjøre en jøde til helgen. Han truer sikkert med å bombe Vatikanet.
Så kommer de også til å gjøre om loven om et års tid, slik at Bush kan sitte så lenge han selv vil. I tillegg kommer man til å forby det demokratiske partiet, og anklage dem for anti-amerikansk virksomhet. Kerry og Mrs. Clinton vil bli arrestert for mistanke om å ha hjulpet terrorister.

I 2008 rammes USA av et nytt terrorangrep. Denne gangen er det regissert av George W. Bush.

Dette høres vel bra ut, Magnar. Eller hva?
Utsletter alle andre enn alle høyreekstremister på vår arme jord.
Bush kommer med Mack i staben også til å pålegge Norge å gi FRP regjeringsmakt alene, og Mack vil sørge for at alle sosialistiske partier blir forbudt, og lederne deres blir sendt til Guantanamo.
Kristin Halvorsen og Thorstein Dahle blir henrettet på slottsplassen.

DA er endelig verden fullkommen for George W. Bush og Magnar Magerøy.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #409 på: 18. Jan. 2006, 17:31 »
Vel talt, Joakim. Men Nord-Korea og Iran er faktisk noen skumle nasjoner.

Skal vel ikke legge skjul på at USA også er en temmelig truende nasjon for oss her i Norge.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #410 på: 18. Jan. 2006, 20:13 »
Er USA ein trussel for Noreg? Kvar har de gløymd tenkereiskapane dykkar? Det er jo spinnvillt!!

USA og Noreg er tette allierte, og det er lite som kan splitte det forholdet, forutan Halvorsen sine "flotte" kommentarar om "demokratiboikott" (israel, kremt).

Å seie at nokon bør flytte til USA på grunn av at dei støttar USA vert for dumt. Men så skal det vere sagt at eg har budd eit år i USA, og fann det heilt greit. Sjølv om eg misliker at sosialismen er ganske framtredande der borte og, i "the land of the free"... For akkurat DET er overdrevet og illusjonistisk.

USA er eit fint land, med ein relativ statselskande populasjon. Det likar ikkje eg... Men at die skal vere noko trussel for norsk eksistens, det tvilar eg sterkt på!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #411 på: 18. Jan. 2006, 21:40 »
Usa har sagt at det vil få meget alvorlige konsekvenser for Norge om de vil fortsette å føre en liknende politikk som Kristin Halvorsen sin boikott av Israel.

Jeg er overhodet ikke enig med Kristin Halvorsen, men det virker som at Usa har tatt bort litt av ytringsfriheten vi har her i Norge. Usa er en nasjon som ser seg selv i speilet og er stolte av det de ser. På utsiden kan landet virke som en fredselskende nasjon, som setter pris på rettferdighet og likestilling.
For likestilling har Usa peiling på. De som undertrykker sine svarte landsmenn.

Usa er et land med masse propaganda. De snakker om å gjøre gode ting og tar sterk avstand fra terroisme og tortur. Men amerikanerne selv terroriserer andre nasjoner, tar fanger uten noen rettsak og torturerer dem. Disse ofrene er glemt.

Amerikanerne tjener det amerikanske folk og ingen andre. De rakker ned på folk fra alle verdenshjørner.  I følge Usa er EU en stor trussel for verdensfreden, letere sagt en trussel for Amerika.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #412 på: 18. Jan. 2006, 21:59 »
Når det gjeld visestatsministeren i eit land, så har USA full rett til å "snakke til" ho, angåande konsekvensar for henar politiske linje. Dei har eit utanriksdepartement, og dei har lov til å bruke det dei og.

Kven Geordie-Olav baserer sine siste kommentarar på her, er uvisst. Kan han sitere ein høgtståande person i den amerikanske regjeringa på forholdet til EU, og at EU er ein trussel for verdsfreda? Eg tvilar.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Politikk
« Svar #413 på: 18. Jan. 2006, 22:52 »
Høres ut som om Joakim egentlig har noen gode idéer. Eller ihvertfall humoristiske, selv om jeg ikke liker å bli kalt høyreekstremist.

Når det gjelder Olavs tanker om Halvorsens uttalelser tror jeg han har misforstått litt. Det Kristin sier som finansminister er faktisk norges offisielle syn. Det blir derfor svært galt at Kristin Halvorsen går ut og oppfordrer til boikott. Det blir oppfattet som et forsøk på stat-stat boikott. Dette var svært alvorlig. Og det var derfor Gahr Støre og Stoltenberg jobbet for å rydde opp etter sin noe uprofesjonelle kollega. Hun innså selv hva hun hadde gjort, og forsøkte å rydde opp i noe som kan kalles et litt mislykka forsøk ettersom hun like etter oppfordrer til boikott igjen. Men da i rollen som leder for kommunistene. Hun tabbet seg altså skikkelig ut. Fikk kjeft av sjefen sin, og beklaget seg. For så å gjøre nesten det samme igjen. Uprofesjonelt - uprofesjonelt - uprofesjonelt. Skremmende!

Når det gjelder Iran har de faktisk gjenopptatt sitt atomprogram. De truer også med å kaste ut FNs internasjonale atominspektører. Iran har bestemt seg, og ingen skal få stoppe dem. De har lurt EU trill rundt gjentatte ganger ved forhandlingsbordet. Irans president har gjennom tidligere uttalelser i forhold til blant annet Israel og jøder, vist synspunkter som ikke er forenlige med det verdenssamfunnet vi vil ha. Løsningen er å sette et samlet, sterkt press på Iran og ikke akseptere at verden blir gisler for Irans atomstrategi. Det finnes kun et ord for Irans ytringer og holdninger i denne sammenheng og det er utpressing. De er en trussel mot verdensfreden!

Europeiske stormakter som Frankrike, Tyskland og Storbritannia er blant landene som sammen med USA, nå krever at Iran slepes inn for FNs Sikkerhetsråd. Iran på sin side truer med skyhøye oljepriser og utestenging av alle inspektører hvis dette skjer. Spørsmålene denne situasjonen har skapt er ikke helt ufarlige. Men det som er klart, er at det kun er Sikkerhetsrådet som er i posisjon til å ta fatt i problemstillingen. Det er derfor også meget viktig at EU-landene står sammen og tar i bruk alle de midler som er tilgjenglige, skal vi unngå at situasjonen eskalerer og kommer ut av kontroll. Det siste vi ønsker er en ny krig, og her må vi stille hardt mot hardt og ikke la oss presse.

Dette er min egentlige mening, helt uten provokasjoner. Dette må jo til og med Joakim være enig i, selv om vi kanskje ikke er helt enige i virkemidlene vi må ta i bruk om ikke Iran bøyer seg for det man kommer fram gjennom FNs sikkerhetsråd.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #414 på: 19. Jan. 2006, 15:43 »
Sitat fra: "MortenM"

Kven Geordie-Olav baserer sine siste kommentarar på her, er uvisst. Kan han sitere ein høgtståande person i den amerikanske regjeringa på forholdet til EU, og at EU er ein trussel for verdsfreda? Eg tvilar.

Du vil ikke se sannheten fordi du ikke vil se den. Jeg husker at jeg leste i Aftenposten om et krisemøte i Usa på grunn av EU. En av de øverste lederne i landet skal ha sagt at EU er en trussel for verdensfreden.

Og hvorfor tviler du? Tror du kanskje jeg lyver? Hvorfor skulle jeg egentlig det?

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #415 på: 19. Jan. 2006, 17:50 »
Kvifor eg tvilar?

EU og USA har samanfallande mål for verda, sjølv om EU innad er splitta omtrent på midten når det gjeld metoden ein vil nå måla på. Dette gjeld blandt anna terror. Her er Frankrike og Tyskland land som tidlegare ville bekjempe terror med å bruke diplomati, men no har dei og innsett at ein ikkje møter nokon ved den andre sida av bordet. Spania står igjen som det eine landet i EU, som fortsatt vil ha diplomatløysingar på terrorproblemet. Eller; alle vil ha det, men ingen andre enn Spania trur på det.

Og det var nettopp ein terroraksjon som snudde synet i Spania, ved at siste veka før valet, så smalt bombene i Madrid, og meiningsmålingane vart snudd, og regjeringa kasta i valet. Overraskande på alle som fulgte med. På den tida budde eg i ein spansk familie i USA, og fulgte godt med på situasjonen.

USA og EU er verdas to stormakter. USA er offisiell stormakt, EU er implisitt stormakt. Kina er det mange som påstår at blir ei stormakt, men eg tvilar. Den bobla sprekk. Som to stormakter, med store delar felles mål og middel, samt ein enorm handel mellom desse to "fraksjonane", så baserer eg mi tvil på at USA ser på EU som ein trussel. Det er derimot ein gjensidig avhengighet.

Me ser dette blandt anna i FN sitt Tryggleiksråd, som no skal handsame Iran-saka, etter påtrykk frå både EU og USA.

Aftenposten er ei fin avis, men dei har ein tilbøyelighet til å overdrive delar av stoffet sitt; 5 høner av to fjær, blir det vel. Ein journalist som eg kan nemne i dette høvet er Gunnar Magnus. Og det er ei kjennsgjerning at norske medium ikkje er nøytrale i USA-spørsmål, ei heller til EU. Ein må då og ta dette med som ein faktor.

Norske medium kan få eit toppmøte mellom Blair og Bush til å høyres ut som ein krigserklæring, misnøye med USA-EU forholdet osv.

Norske medium kan klare, ut av fint lite, å få ei kopling mellom eit utsagn frå ein amerikansk Senator, til å verte offissiell amerikansk politikk. Døme: Sei at John McCain (rep) uttaler at han er bekymra over haldningane til sentrale EU-land i spørsmålet om eksportvern av bomull. Ja, dette vil då kunne bli kopla, av norske medier, til å bety at EU sine sentrale medlemsland, då også EU, er ein trussel mot USA (sin økonomi)

Dette eksempelet er henta ut frå eigne tankar, og er ikkje realitet. Men realistisk som eksempel, det er det.

Eg håper at Geordie-Olav skjønner at sjølv om norske medium skriv noko, så kan sanninga vere ei annan. Og Olav bør og skjønne at USA og EU har nære naturlege forbindelsar, som strekker seg mange hundre år tilbake i tid.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Politikk
« Svar #416 på: 19. Jan. 2006, 18:00 »
Du sier USA er en stormakt, Morten. Hva gjør dem til en stormakt? Jo, fordi de går rundt å leker verdenspoliti. Noe som kan vise seg og bli svært farlig. Det som er ENDA farligere, er slike som deg som faktisk støtter USA i all driten dem har påført verden. Med en viss Mr.Bush i front.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #417 på: 19. Jan. 2006, 18:05 »
Sitat fra: "MortenM"
Kvifor eg tvilar?
EU og USA har samanfallande mål for verda,

Det tror verken jeg eller Usa på.

Sitat
Dette gjeld blandt anna terror. Her er Frankrike og Tyskland land som tidlegare ville bekjempe terror med å bruke diplomati, men no har dei og innsett at ein ikkje møter nokon ved den andre sida av bordet. Spania står igjen som det eine landet i EU, som fortsatt vil ha diplomatløysingar på terrorproblemet. Eller; alle vil ha det, men ingen andre enn Spania trur på det.

Alt innenfor utenrikspolitikk dreier seg ikke om terror, Morten. Usa er redde for at EU skal bli en stormakt som kommer til å overta landet deres.

Sitat
USA og EU er verdas to stormakter.

Så det er bare USA og EU som er stormaktene? Jeg vil faktisk kalle Kina, Nord-Korea og Iran for stormakter.

Sitat
Aftenposten er ei fin avis, men dei har ein tilbøyelighet til å overdrive delar av stoffet sitt; 5 høner av to fjær, blir det vel.

Amerikanerne ser på EU som en trussel, har du enda ikke fått det opp i skrotten? Er lei av disse nikkedukkene som dilter etter Usa. Kan jo ikke tenke selv.

Sitat
Norske medium kan få eit toppmøte mellom Blair og Bush til å høyres ut som ein krigserklæring, misnøye med USA-EU forholdet osv.

Men dette var ikke noe toppmøte mellom Blair og Bush. Det var et KRISEMØTE der lederne i Usa møttes for å drøfte EU.

Sitat
Norske medium kan klare, ut av fint lite, å få ei kopling mellom eit utsagn frå ein amerikansk Senator, til å verte offissiell amerikansk politikk. Døme: Sei at John McCain (rep) uttaler at han er bekymra over haldningane til sentrale EU-land i spørsmålet om eksportvern av bomull. Ja, dette vil då kunne bli kopla, av norske medier, til å bety at EU sine sentrale medlemsland, då også EU, er ein trussel mot USA (sin økonomi)

Det var ikke snakk om noe bomull, nei. Det var snakk om militær makt. De sa at de var redde for at EU kunne bli en stormakt som kunne true Usa sin posisjon.  

Sitat
Eg håper at Geordie-Olav skjønner at sjølv om norske medium skriv noko, så kan sanninga vere ei annan.

Ja, det kan jo hende. Men det betyr ikke at sannheten ER en annen. Og det betyr i hvert fall ikke at sannheten er slik som du sier. Aftenposten er den mest pålitelige avisen i Norge, og de dikter ikke opp en vill historie.
Jeg vet hvordan amerikanerne tenker om seg selv og andre.  

Sitat
Og Olav bør og skjønne at USA og EU har nære naturlege forbindelsar, som strekker seg mange hundre år tilbake i tid.

Så EU har altså eksistert i mange hundre år tilbake ja. Ok. Den er jeg jo med på.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
Politikk
« Svar #418 på: 19. Jan. 2006, 18:08 »
Det er mange på forumet som er blitt matet med amerikas propaganda siden de krabbet rundt i bleier. Utrolig at folk er så lettpåvirkelige.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Politikk
« Svar #419 på: 19. Jan. 2006, 18:34 »
Vert for dumt å diskutere med folk som tar ting for gitt så lenge det står på trykk.

og sjå berre her:
Sitat

Så EU har altså eksistert i mange hundre år tilbake ja. Ok. Den er jeg jo med på.
Kor dumt?

Europa har eksistert i mange hundre år. Det har vore kontakt mellom Nord-Amerika og Europa (EU-området) i mange hundre år. Skjønner??

Og kalle meg for ein som dilter etter USA, pga at eg er enig i noko av politikken deira vert feil. I så tilfelle så diltar Lasse og Geordie-Olav etter Cuba og Venezuela. Take your pick.

Iran ei stormakt? EU tar over USA, sjølve landet???

Nei, herre, det vert for dumt til å setje ord på..