20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334496 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #855 på: 29. Mars 2009, 21:24 »
Les nå den kommentaren til Jens der angåpende skolepolitikken, og si da om du fortsatt mener Jens ønsker slike tilstander...?
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #856 på: 29. Mars 2009, 22:08 »
Det er ingenting som sier at det vil bli utfallet. På sikt vil en rett og slett kunne få rene "klasseskoler" der de rike barna får gå på de beste skolene med de beste lærerne, fordi de har råd til det, og de beste lærerne vil få høye lønninger her. "Fattigere" barn vil ikke få den muligheten og må ta til takke med dårligere lærere og skoler.
Jeg ser en sterk, offentlig skole for samtlige samfunnslag og grupper - uavhengig av pengepungen. Så skal privatskoler med alternative pedagogiske metoder får bestå.

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Kommentarer/Hoeyre-skaper-skoleskiller

Jeg snakker ikke om å adoptere det amerikanske systemet. Her i landet har vi råd til å tillate folk å velge den utdanningen de vil, og samtidig opprettholde et mye bedre offentlig tilbud enn i dag. Vi må selvfølgelig satse på de som velger/må velge den offentlige skolen, det er jo et av de viktigste argumentene for konkurranseutsettinga. Dere må huske på at troen på markedskreftene ikke er den eneste forskjellen mellom Norge og USA, vi har langt bedre forutsetninger for å følge opp de som ikke umiddelbart tjener på færre restriksjoner mot privatskoler.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #857 på: 30. Mars 2009, 17:15 »
Les nå den kommentaren til Jens der angåpende skolepolitikken, og si da om du fortsatt mener Jens ønsker slike tilstander...?
Jeg sier ikke at Jens ønsker amerikanske tilstander. Men jeg er konsekvent imot alle privatskoler. Og i særdeleshet Steinerskolen. At de har et annet pedagogisk opplegg enn den offentlige skolen er uvesentlig. Arbeiderpartiet har så aldeles ikke den verste skolepolitikken i landet. Den er faktisk brukbart bra. Men så lenge Jens Stoltenberg er statsminister vil Norge fremdeles ta flere steg til høyre enn til venstre. Også i skolepolitikken.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #858 på: 30. Mars 2009, 23:49 »
Haha, hva er det med sosialister og konspirasjonsteorier egentlig? Jens Stoltenberg, TV2 osv, du kan da ikke sove godt om natta Joakim? Regner med du har hengt deg på snikislameringsbølgen og.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #859 på: 30. Mars 2009, 23:53 »
Hvordan tenker du deg da ordningen med private skoler, Berntsen?
Jokke, du må da ikke drive å låse deg opp i en ideologi. Det er ingen tjent med, og derfor har aldri verken venstreekstremisme eller høyeekstremisme vært noen vei å gå. Dette skjønner jo selvsagt Jens Stoltenberg! I denne debatten kan du faktisk minne om en kommunist, spør du meg..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #860 på: 31. Mars 2009, 00:14 »
Hvordan tenker du deg da ordningen med private skoler, Berntsen?

Vi må først og fremst åpne opp for et mangfold av skoler som sikrer at folk får det de vil ha, valgfrihet er viktig! At flere elever søker privatskoler vil i første omgang føre til at realressursene til den offentlige skolen blir mye mer verdt. Dersom landet samtidig ytterligere investerer dypt i den offentlige skolen har vi et system som ikke vil ligne på USA en gang. Den offentlige norske skolen vil definitivt ikke ligne noe vi har sett i USA, jeg ser absolutt ingen grunn til at den ikke skal kunne ta opp kampen om for eksempel de beste lærerne eller interessen hos elevene eller hva det skulle være. Det vil dessuten være en lønnsom langsiktig investering, vi vil sannsynligvis få et av verdens beste utdanningssystemer, som er selve kilden til økonomisk vekst.

Dette er dessuten et perfekt tidspunkt å gjennomføre noe sånt på, i starten av en varemarkedskrise og arbeidsledighetsbølge. Å åpne opp for et nytt marked hadde vært genialt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #861 på: 31. Mars 2009, 13:23 »
Haha, hva er det med sosialister og konspirasjonsteorier egentlig? Jens Stoltenberg, TV2 osv, du kan da ikke sove godt om natta Joakim? Regner med du har hengt deg på snikislameringsbølgen og.
Snikislamiseringsbølgen er noe forbanna tøv! Vi skal ikke være redd for andre mennesker. Vi kan ikke leve på fremmedfrykt. Det eneste jeg er redd, er nasjonalsosialistiske partier og grupperinger. Som Norgespatriotene. De er jeg rede til å gå til angrep på. Muslimer i Norge ønsker jeg hjertelig velkommen. Mulla Krekar er ikke muslim. Han er islamistisk fundamentalist. Men jeg gidder ikke mase om at Erna ikke greide å få kastet han ut av landet.

Jeg føler ikke at jeg låser meg fast i en ideologi. Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med det, Kristoffer. Jeg ser ikke hvorfor jeg ikke kan kritisere regjeringen, og mene at Jens Stoltenberg står altfor langt til høyre for min smak på alle mulige områder, uten å bli kalt kommunist. Å kalle meg kommunist er en gedigen fornærmelse mot alle landets kommunister. Og jeg synes faktisk kommunister flest er greie folk. Selv  om de står vel langt til venstre for min smak.

Dette ordet valgfrihet er et ord jeg hater.
Det er selvfølgelig fint og flott at folk skal kunne velge og vrake blant gode tilbud på alle områder, som om de går i butikken og skal handle pålegg. Det finnes tusen varianter av ett pålegg, fra minst tre leverandører/fabrikker. Hvis vi skal velge skole på samme måte som vi plukker ut en skinkepakke fra butikkhyllene blir helt feil. Det går bare ikke an. Og jeg greier ikke å se hvordan den offentlige skolen skal kunne konkurrere med dusinvis av private skoler som har langt, langt bedre råd enn staten. I mine øyne vil den offentlige skolen aldri kunne konkurrere med private skoler på samme grunnlag. Det er umulig.
De private skolene vil alltid ha et enormt fortrinn.

For grunnskoleutdanning mener jeg det er ganske enkelt: Ha én skole i nærmiljøet, så alle vennene får gå på samme skole. når du kommer opp på ungdomsskolenivå kan det kanskje gå an å ha ett alternativ, i tillegg til en 1-10-skole. I dag ser fylkeskommunene seg nødt til å legge ned den ene videregående skolen etter den andre. Hvis vi skal legge ned disse, og fylle på med private blir det bare rot. Det er en skam at en kommune som Trondheim må legge ned tre-fire videregående skoler. Det verste er at flesteparten av de skolene som legges ned ligger utenfor sentrum. De aller fleste private aktører som etablerer seg, etablerer seg i sentrum. I Trondheim vil man bygge gigaskoler med over 1000 elever, ved å slå sammen tre-fire videregående skoler som ligger et godt stykke fra hverandre, til én skole.
Dette er virkelig ikke veien å gå.
Og det hjelper virkelig ikke å fylle tomrommene med private skoler.
For da vil de som ikke har råd til de private alternativene måtte nøye seg med en annenrangs utdanning i klasse med bare "tapere", altså den typen som ikke gidder å lære noen ting, som går på skolen bare fordi de "må".
Hvis lærerne må velge mellom dise gigaskolene, hvor de ikke får tid til å lære navnet på hver enkelt elev, velger de heller noe mindre private skoler, med mye bedre lønn og som er mye bedre på alt annet også.

Det er ikke mulig for den offentlige skolen å konkurrere med private.
Og i mine øyne er private skoler noe forbanna tøv, som ikke tjener noen som helst verdi i samfunnet.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #862 på: 31. Mars 2009, 18:44 »
Jeg føler ikke at jeg låser meg fast i en ideologi. Jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener med det, Kristoffer. Jeg ser ikke hvorfor jeg ikke kan kritisere regjeringen, og mene at Jens Stoltenberg står altfor langt til høyre for min smak på alle mulige områder, uten å bli kalt kommunist. Å kalle meg kommunist er en gedigen fornærmelse mot alle landets kommunister. Og jeg synes faktisk kommunister flest er greie folk. Selv  om de står vel langt til venstre for min smak.

Mulig mange kommunister er greie folk, men nykommunister har vel helt andre mer vanlige kjennetegn også. For det første har de stort sett veldig lite forståelse for hvordan samfunnet er bygget opp. For det andre så klarer de på en eller annen merkelig måte å både være fryktelig naive og veldig paranoide på en gang. Og no offence, men dette er da en ganske god beskrivelse på deg og, Joakim? Er ikke så rart at du virker som en kommunist når du skriver her.

Sitat
Dette ordet valgfrihet er et ord jeg hater.
Det er selvfølgelig fint og flott at folk skal kunne velge og vrake blant gode tilbud på alle områder, som om de går i butikken og skal handle pålegg. Det finnes tusen varianter av ett pålegg, fra minst tre leverandører/fabrikker. Hvis vi skal velge skole på samme måte som vi plukker ut en skinkepakke fra butikkhyllene blir helt feil. Det går bare ikke an. Og jeg greier ikke å se hvordan den offentlige skolen skal kunne konkurrere med dusinvis av private skoler som har langt, langt bedre råd enn staten. I mine øyne vil den offentlige skolen aldri kunne konkurrere med private skoler på samme grunnlag. Det er umulig.
De private skolene vil alltid ha et enormt fortrinn.

Hater valgfrihet... Nok en gang nærmere kommunisme enn noe annet jeg har hørt om. Det er mye viktigere å kunne velge sin egen framtid enn en skinkepakke, og du klarer selvfølgelig ikke å komme med et eneste argument for det motsatte. De private skolene vil alltid ha et enormt fortrinn i dine øyne, men du klarer ikke å fortelle hvorfor? Det stemmer ikke, Norge har råd til å ta opp kampen på skolemarkedet med privatskoler, og det blir mye billigere for staten å gi folk bedre skoleutdanning enn i dag om vi tillater profittsøkende privatskoler. Det er mulig at de som er villige til å betale jævlig mye får litt bedre læringsforhold enn resten, men absolutt alle får det bedre enn i dag. Er likhet viktigere enn ALT? Skulle faen ikke forundre meg om SV snart kom med et forslag som sa at elevene med best karakterer til enhver tid skal sendes hjem i noen uker sånn at de dummeste får tid til å ta dem igjen. Var ikke det en god ide?

Det er selvfølgelig mulig for den offentlige skolen å konkurrere med privatskoler i verdens rikeste land. Økonomisk vil vi sannsynligvis til og med tjene på konkurransen på lang sikt. Dersom du mener privatskoler ikke ville hatt noen som helst verdi for samfunnet er de enten DUM eller har rett og slett altfor altfor lite kunnskap til å snakke om det.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #863 på: 01. April 2009, 13:04 »
Du er ikke sann, Joakim.

Dagens system med privatskoler fungerer jo utmerket, og burde vært utvidet slik at også folk utenfor de store byene får muligheten til å gå på Bjørknes/Sonans o.l. Og det med at folk ikke har råd til å gå på slike skoler, er jo bare tull. Man får jo dekket beløpet av lånekassen - og når karakterene fører til at man kan fullføre f.eks medisinstudiet, så tror jeg ikke det skal bli noe problem å betale tilbake lånesummen en gang i fremtiden.

"Jeg hater valgfrihet"... Du er faen meg sjuk i huet.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #864 på: 01. April 2009, 23:20 »
Her var det mye å ta fatt i.
Joakim - slutt med Mikke Mus drops. Du tåler dem ikke !!!

Orker ikke lese alle innleggene skikkelig grundig her nå, da alt jeg greier å tenke på er Shearer som Manager, men her er iallefall min mening:
1: Den offentlige skolen med sitt likhetsprinsipp, sørger for at veldig få blir virkelig gode. jeg synes det er navlebeskuende at vi sitter her på berget og er redde for at noen skal være flinkere enn andre, og at vi derfor vil tvinge alle inn i det offentlige skoleverket. Vi må ta inn over oss at Norge er en del av verden i rundt oss, og for å kunne konkurrere den dagen oljen tar slutt - er vi helt avhengige av å fostre lyse hoder som kan ta oss et steg videre. Se på Finland, Sverige og Irland.
2: SV og venstresiden er tilhengere av mangfold så lenge det dreier seg om kultur, religion eller hudfarge, men ikke når det dreier seg om læringsmetoder. Hvis man ser for seg verdenshistorien, så er det knapt en eneste Ola Dunk som har drevet frem endringene. Det er folk med en annen tilnærming til problemet som plutselig ser løsningen ingen andre kan se, pga ensporet tankemønster.
3: Venstresiden dyrker frem pedagogikk som det eneste tellende faget. Alle "konkrete fag" som feks realfag er nedvurderte, nettopp fordi de er så målbare i form av hvem som er best og hvem som er dårligst. Samfunnsfag og Kristendom skiller ikke de lyseste hodene fra den gemene hop på smame måte, og er derfor ikke så farlige fag...

Nok om det - Sheara!Shearah!Shearaaaaaaah!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #865 på: 02. April 2009, 17:19 »
Jeg trodde disse Mikke Mus-dropsene var bra for meg, jeg. Jeg trodde det var de som fikk meg til å tenke klart. Har jeg virkelig misforstått hele opplegget?

Hvorfor må man på død og liv skille mellom de skarpeste og de sløveste hodene? Hvorfor er realfag så mye mer verdt enn humanistiske/samfunnsvitenskapelige fag? Jeg sliter virkelig med å forstå hvorfor for eksempel NTNU lar Dragvoll, som samler på alle intellektuelle, samfunnsengasjerte hoder forfalle, mens de pøser på med statens millioner til avdeling Gløshaugen og fysikk, kjemi, matematikk og medisin-studiene. Hvorfor er realfagene så mye viktigere for samfunnet enn de kloke, reflekterte hodene som skal styre samfunnet?

Jeg skjønner ikke poenget ditt, bjørni. Hvorfor skal man bare satse på de målbare fagene? Hvorfor trenger man å måle hvem som er gode og hvem som er dårlige? Det ser man da fort uansett, når elevene/studentene tar eksamen.

For all del, dagens privatskolemodell er helt ok. Sonans og Bjørknes er selvfølgelig helt greie alternativ. Men hvorfor ta opp dyre lån hos Lånekassen, og bli sittende igjen med en forferdelig gjeld når du en gang er ferdig med studiene, og skal begynne å jobbe heltid.
Selv studerte jeg ett år på MI (nå heter det vel Norges Kreative Fagskole) etter et år på folkehøgskole etter at jeg avsluttet videregående. De to årene på folkehøgskole og MI var selvfølgelig lærerike år, men fy flate, det var dyrt. Jeg tok opp ganske heavy lån i Lånekassen. Selv om noe av dette vil bli gjort om til stipend, så er det likevel ganske mye penger jeg skylder. Derfor var det greit å bo gratis hjemme når jeg startet på NTNU. Hadde jeg kommet inn i Bodø, hadde jeg trolig sittet med studielån langt, langt, langt oppover ørene. Lånekassen er ikke min beste venn, for å si det sånn.

Den offentlige skolen må selvsagt legge til rette for at de virkelig smarte elevene får utfordringer på sitt nivå. Men jeg synes det er veldig bra om de smarte elevene kan hjelpe de mindre smarte elevene, slik at vi trenger færre lærere, og det blir mindre stress på hver enkelt lærer.
Jeg ser ikke hvorfor vi trenger eliteskoler og ræva skoler for de som ikke gidder eller de som ikke kan.
Jeg tror de mindre smarte elevene blir bedre av å gå i klasse med de ultrasmarte elevene. Jeg tror de ultrasmarte lett kan være gode venner med de mindre smarte elevene også utenom skolen, om bare foreldrene, skolen og samfunnet forøvrig ønsker det slik.

Det er godt mulig at Jens Stoltenberg mener dette høres ut som en god idé, men jeg tror ikke han evner å gjennomføre det, dessverre.
Han vil nok heller inngå et forlik med Høyre, som sørger for at skolen blir like forbanna dårlig som den allerede er.

Jeg har ikke veldig store problemer med å opprettholde dagens system. Men jeg har store, store, store problemer med å akseptere flere privatskoler, og særlig skoler som vil konkurrere med den offentlige skolen, som høyresiden mener er løsningen.
Jeg vil heller ha færre, helst ingen.

Jeg hater ikke valgfrihet. Jeg hater bruken av ordet valgfrihet i politisk sammenheng. Fordi jeg mener det gjør samfunnet dårligere.
Jeg synes det er noe forbanna tøv at eldre mennesker skal sitte å bla i en brosjyre og vurdere hvem vil gi meg best pleie, og hvor mye må jeg betale for det. STATEN skal sørge for at alle eldre mennesker i landet får en verdig omsorg og pleie, og at de behandles med respekt. Jeg vil at staten skal sørge for MYYYYYE mer penger til alle helseinstitusjoner, og sørge for at aldershjem og sykehjem blir to forskjellige ting. Staten bør bevilge penger til instiusjoner som Trygghetsavdelingen i Trondheim. Men den la Trondheim Kommune ned, og hele sulamitten blir nå spredt for alle vinder. Det er ingen plass hvor eldre mennesker som er oppegående i hodet, kan komme, møtes og utveksle erfaringer. I Norge skal demente blandes med de som er klare i hodet, og man tror at de fungerer utmerket sammen. Regjeringen Stoltenber har ikke løftet en finger for å gjøre noe med dette, fordi alle kommuner sier at problemet ikke eksisterer, selv om det gjør det.

Barnas utdanning er også statens ansvar. Og det er statens ansvar å sørge for at det store flertallet av Norges oppvoksende generasjon får et så likt tilbud som mulig, selv om det legges godt til rette for individuell utvikling. Staten bør sørge for å gjøre læreryrket mer attraktivt, og de beste lærerne hører hjemme på den offentlige skolen. Ikke på diverse privatskoler.

Privatskoler med et alternativt pedagogisk syn er egentlig noe forbanna tull. Og jeg ser virkelig ikke poenget i at noen skal gå på Steinerskolen og bli ødelagt i toppetasjen. Jeg ser ikke poenget med at noen skal gå på bibelskole fordi den offentlige skolen ikke underviser godt nok i religion. Jeg mener det ødelegger barna.
Foreldrene synes sikkert det er kjekt. Men det ødelegger barna!

Ja, jeg er en stor, stor tilhenger av likhet. Med muligheter for individuell tilpasning. Og valgfrihet innenfor klare rammer.
Man skal kunne velge studiespesialisering. Man skal kunne velge videregående skole selv. Man skal kunne ha enkelte valgfrie fag på skolen.
Men jeg synes ikke noe om at vi skal ha tusen barneskoler innenfor en radius på to kilometer, hvorav 990 er private.
Jeg synes ikke noe om at eldre mennesker skal behøve å VELGE mellom ulike tjenester som hver koster så og så mye.'
Eldreomsorg skal være gratis. Og forsørget av staten.

Private aktører kan godt få lov å være med å bygge og finansiere sykehus, sykehjem og skoler. Men bare delvis.
Staten bør være hovedaksjonær i alle samfunnets viktige institusjoner.
Jeg er av den typen som mener delprivatisering av Statoil var direkte idiotisk, og det er noe jeg ikke kan tilgi Jens Stoltenberg for.

Jeg vil på ingen måte kalle meg selv kommunist av den grunn, fordi kommunistene er så mye, mye, mye mer ekstreme enn meg.
Jeg er rød, og jeg er jævlig stolt av det. Og jeg mener at samfunnet er bedre tjent med mest mulig likhet, og minst mulig valgfrihet, for å sette det litt på spissen.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #866 på: 02. April 2009, 19:37 »
Akkurat når du begynner å forklare deg troverdig og logisk, så må du bare ødelegge for deg selv med slike håpløse uttrykk som at du ikke syns vi skal ha tusen barneskoler innen to kilometer, eller at Steinerskolen ødelegger toppetasjen til folk. Du gjør det vanskelig for oss å andre å fange poenget ditt, fordi halvparten av det du skriver er poengløst ordgyteri.

Når det er sagt, så skjønner jeg ikke hvordan du i en setning kan si at du ikke vil skille de gode og de dårlige(Psykisk utviklingshemmede,etc) elevene, mens du i neste setning sier at du vil skille klare fra uklare på eldresenter...

Når du da i tillegg sier at du ikke er tilhenger av å måle hvem som er flink og ikke flink, og begrunner det med at dette likevel vil bli avdekket ved eksamen, lurer jeg litt på hvordan du tenker. Er ikke eksamen nettopp et mål på hvor flink du er i et fag?
Jeg mener ikke at samfunnsfag eller statsvitenskap er bortkastede fag, heller ikke servitørlinjen eller kulturarbeider. Jeg mener bare at man kan ikke bygge landet på servicenæringer innad i Norge. Vi må produsere noe som kan selges til utlandet den dagen oljen tar slutt, så som mobiltelefoner, pc'er avansert seismisk utstyr, ankerhandlingsskip og annen avansert teknologi. Vi er blant de dyreste landene i verden, og da er det klart at vi må kunne fokusere på teknologisk utvikling for å kunne konkurrere med andre land.

Se på  det Maritime clusteret i Norge. Vi er dyrere en Romania, Korea og andre skipsbyggernasjoner, men vi har den mest avanserte teknologien, og det best utviklede forskningsmiljøet i verden innen dette segmentet. Derfor kan vi fremdeles konkurrere med land med billige råvarer og arbeidskraft.
For å bli best på teknologi og forkning, mener jeg det er viktig at talenetene får utvikle seg, og utvikling kommer ikke uten ufordring.

I mitt forrige innlegg begrunnet jeg hvorfor det er viktig å ha folk som ser tin fra et annet perspektiv. HVis alle skal gjennom det såkalte kunnskapsløftet, og lære ting på samme måte, vil vi ikke fange opp de som har særegne talent, eller evnen til å se ting fra en annen vinkel.

Men det er viktigere for enkelte med likhet i pengeboka enn med utviklinga til landet... ::)h

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #867 på: 02. April 2009, 20:50 »
Tror du lever veldig inne i ditt eget hode, Joakim. Det er stort sett bedre å se på virkeligheten når man skal prøve å komme med argumenter. Prøv for eksempel å svare på disse spørsmålene med å bruke fakta om norsk tilstand og økonomi:

- Hvorfor tror du vi vil ende opp med store klasseskiller i skolene dersom den offentlige skolen blir utfordret? Hva i norsk økonomi er det som tilsier at vi ikke skal kunne ta opp konkurransen og gjøre en offentlig gratis skole minst like bra som alternativet?

- Du unngår problemet Bjørni tar opp. Hvordan vil du sikre velstand og fortsatt økonomisk vekst i en fremtid uten olje? Når folk ikke lenger får høste belønningene av en lang ekspertutdanning, eller i verste fall ikke får muligheten, er det umulig å drive teknologisk utvikling. Hvordan skal bedriftene få drevet forskning?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #868 på: 02. April 2009, 22:41 »
Jeg har da ikke sagt at talentene ikke skal få utfordringer. Og når jeg snakker om de dårlige, så mente jeg ikke psykisk utviklingshemmede. Det finnes jo allerede skoler som tilbyr spesialtilbud for mennesker med særskilte problemer. Men det er også en mulighet for å innlemme disse i en vanlig klasse. Jeg sier at hver enkelt elev må få utfordringer på sitt nivå, men vi trenger ikke lage rene eliteklasser og dumpeklasser, som det kan virke som om dere mener.

Selvfølgelig må vi legge forholdene til rette for at vi utvikler gründere og slike folk i Norge.

Hvis den offentlige skolen blir utfordret er jeg redd at de private skolene vil ha langt større økonomiske ressurser enn den offentlige skolen, selv om staten på ingen måte er lutfattig. Jeg tror likevel at private aktører har mer å rutte med enn staten. Derfor tror jeg det blir et klasseskille.
Jeg mener at ulike barn leker vel så godt som like barn, og at vi derfor bør vokte oss for å dyrke noen stjerner i altfor ung alder. Fra videregående og utover kan vi begynne å skille mer fysisk mellom de gode og dårlige. Men før den tid bør de gode i større grad kunne lære de dårligere.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #869 på: 03. April 2009, 00:06 »
Staten bør absolutt ha råd til å drive en veldig bra offentlig skole, spesielt når mange utgifter forsvinner ved at private skoler tar en del av byrden. Dessuten har staten sterke økonomiske insentiver til å nettopp ta opp konkurransen med full kraft. Det blir en investering for framtiden som kanskje er helt nødvendig.

Om "de gode" skal bruke mye av tida på å lære "de dårlige" og enhver klasse skal sørge for at de hele tiden holder seg på et nivå de dårligste kan følge med på er det ikke mye rom for dem å forbedre seg. Det er mulig de som henger mest etter vil tjene litt på å ha 20 ekstra privatlærere i klassen, men det er veldig urettferdig for dem som tar utdanningen mer seriøst. Det virker kanskje ikke så urettferdig at de ikke kan ta potensialet sitt fullt ut om du tenker at de kun skal konkurrere på arbeidsmarkedet med folk som har gått en like dårlig skolegang som dem selv, men det er ikke så enkelt. Vi konkurrerer hele tiden med andre land om å skape arbeidsplasser for "internasjonale oppgaver." Vi konkurrerer med andre ord om å ha et best mulig utdanningsnivå, et så effektivt skolesystem som mulig. Begynner vi å henge etter på kunnskapsnivået er det absolutt ingen som vil investere i Norge, det kan jeg garantere deg.