20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334495 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #840 på: 28. Mars 2009, 19:35 »
Mener heller de burde stengt alle religiøse skoler slik at foreldre i mindre grad kan presse sin tro over på barna...

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #841 på: 28. Mars 2009, 19:46 »
SV får neppe gjennomslag for det. Og det er problemet. Landet vårt blir virkelig ikke bedre av at alle sammen skal gå på Steinerskolen. Og i stedet for at vi åpner for ørten tusen private skoler, som koster flesk. Hvorfor bruker vi ikke heller uvettig mye penger på å virkelig ruste opp den offentlige skolen? Det er det som er løsningen i mine øyne.

Flere privatskoler er det dårligste løsningen.
Dette skaper økte forskjeller, og det er ingen god ting.

Økt konkurranse fører jo alltid i størst grad med seg gode ting for forbrukerne. Større valgfrihet vil føre til at både privatskoler og offentlig skole får insentiver til å skjerpe seg. Fokuser heller på å gjøre offentlig skole bedre enn å fucke opp livet til alle som vil gå på privatskole. Flere privatskoler er ikke nødvendigvis dårlig, man har alltid et valg mellom å gå på offentlig skole istedet. De aller aller fleste kommer bedre ut enn tidligere, og ingen kommer verre ut.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #842 på: 29. Mars 2009, 14:55 »
Greit nok at Steinerskolen tilbyr noe helt, helt, helt annet enn den offentlige skolen. Men alle som går på Steinerskolen får jo store mentale skader. Det må vi unngå. Derfor er jeg helt enig med SV i at Steinerskolen bør fjernes, en gang for alle.

Jeg mener økt konkurranse IKKE gjør den offentlige skolen bedre. Jeg mener staten må gjøre den offentlige skolen bedre, og da må alle ressurser settes inn på å gjøre læreryrket mye, mye mer spennende. Skolene må få langt mer tilskudd, slik at byggene blir bedre, lærebøkene blir nyere og bedre og det blir flere lærere per elev. Det koster mye penger. Men vi får så vanvittig mye mer igjen for det, enn det Steinerskolen kan tilby alle rike barn i dette land.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

kø1

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #843 på: 29. Mars 2009, 15:27 »
Greit nok at Steinerskolen tilbyr noe helt, helt, helt annet enn den offentlige skolen. Men alle som går på Steinerskolen får jo store mentale skader. Det må vi unngå. Derfor er jeg helt enig med SV i at Steinerskolen bør fjernes, en gang for alle.

Jeg mener økt konkurranse IKKE gjør den offentlige skolen bedre. Jeg mener staten må gjøre den offentlige skolen bedre, og da må alle ressurser settes inn på å gjøre læreryrket mye, mye mer spennende. Skolene må få langt mer tilskudd, slik at byggene blir bedre, lærebøkene blir nyere og bedre og det blir flere lærere per elev. Det koster mye penger. Men vi får så vanvittig mye mer igjen for det, enn det Steinerskolen kan tilby alle rike barn i dette land.

Fy faen for en idiot du er. Skal vi snakke om folk som er skada i hjernen kan vi jo begynne med deg!! Skjønner ikke at du kan finne på å si noe sånt...
BOOM BOOM CHEICK CHEICK THE ROOM

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #844 på: 29. Mars 2009, 15:34 »
Ari Behn har jo gjort det greit han da. Får pule prinsessa i Norge, trenger ikke jobbe, kan drikke når han vil, og skrive ei bok i ny og ne som folk kjøper fordi han nettopp puler prinsessa... Hadde ikke sagt nei til det jeg i allefall....

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #845 på: 29. Mars 2009, 15:44 »
Og vi har da en særdeles smart statsminister som faktisk klarer det kunststykket å enda klare holde ei regjering med SV levedyktig, som gikk på Steinerskolen..
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #846 på: 29. Mars 2009, 15:45 »

Haha, du er ikke akkurat i posisjon til å være så jævlig arrogant og nedverdigende. Ari Behn og Jens Stoltenberg har kommet mye lenger enn du noen gang vil være i nærheten av. Mye smartere enn deg er de også, begge to. :)

Hvis det er et argument at privatskoler er skadelige, så er det vel mett i eksempler på at det ikke stemmer. Se på USA for eksempel, hvor alle rike unger sendes på privatskole, de får tross alt frem noen av de smarteste menneskene i verden. Sier ikke at det er noe system vi vil ha i Norge, men det er ihvertfall positivt at de ikke bygger hele samfunnet på janteloven som her til lands.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #847 på: 29. Mars 2009, 15:51 »
USA er jo et elendig eksempel. Flust av smarte folk her også, men jeg vil slettes ikke se USA-tendenser med så store forskjeller mellom fattig og rik.
Men som sagt, privatskoler som er grunnet på andre verdigrunnlag og har alternative pedagogiske metoder bør og skal fortsatt få være i landet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #848 på: 29. Mars 2009, 15:57 »
USA er jo et elendig eksempel. Flust av smarte folk her også, men jeg vil slettes ikke se USA-tendenser med så store forskjeller mellom fattig og rik.

Hæ? Et elendig eksempel for hva da? USA er et veldig godt eksempel på at folk som går gjennom et privatskolesystem i USA ender opp med en mye bedre utdanning enn man kan få tilbud om i Norge. At det blir større forskjeller på fattig og rik er greit nok, men det var ikke en del av poenget. Ikke at det hadde vært noen katastrofe heller, så lenge både fattige og rike får det litt bedre gir jeg egentlig faen i forskjellene.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #849 på: 29. Mars 2009, 16:04 »
Vi er da vel ikke noe mindre dyktige på å få frem smarte folk her. Selvfølgelig er det viktig å heve nivået på folk flest, istedet for å lage slike klasseforskjeller. Men det er vel her forskjellen på en sosialdemokrats verdisyn og en liberalist sin kommer frem..

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #850 på: 29. Mars 2009, 16:16 »
Nei, vi er ikke like dyktige på å få frem smarte folk her, selv om vi er gode. I USA har de private skoleløp omtrent skreddersydd for rike, smarte unger, noe vi ikke kan konkurrere med i Norge i det hele tatt. Men igjen, jeg sier ikke at det er bare positivt!

Mulig at forskjellen mellom en sosialdemokrat og en liberalist er at en av de ikke vil lage større klasseforskjeller, det er egentlig ikke det spørsmålet som er viktig. Jeg snakker bare om en endring hvor alle kommer bedre ut, hvor de som er villige til å betale for privatskole får det bedre, og de som går på offentlig skole får det bedre. Det er godt mulig det fører til at de rike får en litt større velstandsøkning enn de fattige, men hvis du synes det er viktigere enn at alle får det bedre er du mye lenger til venstre enn en sosialdemokrat...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #851 på: 29. Mars 2009, 16:20 »
Jeg mener det er fullt mulig å få frem dyktige mennesker gjennom å hovedsaklig satse på offentlig skole, samtidig som vi opprettholder privatskoler lik de som fins per i dag. Og samtidig være opptatta av at også "fattige" skal ha like muligheter for å nå opp. Derfor tror jeg ikke det å la alt privatiseres er veien å gå.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #852 på: 29. Mars 2009, 16:31 »
Like muligheter for å nå opp? Hvis de som går på offentlig skole får et bedre tilbud fordi konkurransen i skolemarkedet blir større da? Det ville ført til bedre tilbud for privatskoleelever, og mer penger og tid per offentlig elev. Hadde du vært imot det og?

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #853 på: 29. Mars 2009, 20:58 »
Det er ingenting som sier at det vil bli utfallet. På sikt vil en rett og slett kunne få rene "klasseskoler" der de rike barna får gå på de beste skolene med de beste lærerne, fordi de har råd til det, og de beste lærerne vil få høye lønninger her. "Fattigere" barn vil ikke få den muligheten og må ta til takke med dårligere lærere og skoler.
Jeg ser en sterk, offentlig skole for samtlige samfunnslag og grupper - uavhengig av pengepungen. Så skal privatskoler med alternative pedagogiske metoder får bestå.

http://arbeiderpartiet.no/Aktuelt/Kommentarer/Hoeyre-skaper-skoleskiller

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #854 på: 29. Mars 2009, 21:20 »
Jeg vet ikke helt om jeg tør kalle en som blir amerikansk president for smart. Alle som stiller til valg som president mangler ett eller annet veldig vesentlig oppe i toppetasjen.
At privatskoler skaper suksessfulle mennesker er greit nok. Men går du på offentlig skole i USA, så havner du ingensteds. Da blir du virkelig samfunnets taper. Sånn har i hvertfall jeg forstått det. Og i mine øynet kan man ikke ignorere det klasseskillet, og jeg er stygt redd for at det er det klasseskillet Norge også får, om Høyre og FRP skal få bestemme skolepolitikken. Hvis Jens skal bestemme skolepolitikken blir det nesten like ille. Men bare nesten, fordi han ikke er Høyre, men vil være Høyre.

Hva angår Ari Behn vet jeg ikke helt om jeg misunner han å pule landets prinsesse. Er andre royale jeg heller kunne tenkt meg å hoppe i høyet med. Og jeg anser han ikke som spesielt smart. Har du noen gang hørt den mannen snakke? Har du lest hva han skriver? Den mannen svever langt pokker oppe i skyene, og har aldri kjent jorda under føttene. Og det skjedde lenge, lenge, lenge før han møtte Märtha.

Jens Stoltenberg har også gått på Steinerskolen, og jeg anser det som en forklaring på hans politiske høyrevridning. Det Arbeiderpartiet som Jens Stoltenberg styrer er IKKE et radikalt, folkelig parti som tar vare på de svakes interesser. Og det har vel egentlig fjernet seg mer og mer fra den tankegangen helt siden 80-tallet, tror jeg. Er ikke mange arbeidere igjen i Arbeiderpartiet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon