20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Politikk  (Lest 334787 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Eivind

• Kaptein
    • Vis profil
Sv: Politikk
« Svar #825 på: 22. Feb. 2009, 07:53 »
Meg har de uansett mista for lenge siden. Selv om de etter all sannsynlighet får min stemme i september.

...da har de vel ikke mistet deg?

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #826 på: 22. Feb. 2009, 09:41 »
Stoltenberg vet at skattelettelser bør til i dag, og hadde han ikke hatt så mange tullinger han er avhengig av støtte fra er jeg helt sikker på at det ville blitt gjennomført. Synes uansett han stort sett har behandlet finanskrisen bra så langt, at regjeringen har "mistet" Joakims støtte er selvfølgelig et stort komplement.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #827 på: 22. Feb. 2009, 13:14 »
Ja nå skal det visstnok jubles over en lav sko fra nord til sør, og fra øst til vest. Men hva er det vi skal juble over? Jo, vi skal altså nå inne en umåtelig glede over at det måtte en internasjonal finanskrise til for at Arbeiderpartiet skulle finne det formålstjenlig å bevilge  penger til vedlikehold av bygg og veier! Vi skal altså juble over at vi har latt skoler, sykehjem, kirker, offentlige bygg, veier, bruer og kaianlegg stå og råtne på rot i de siste tiårene? Jeg mener at dette er ikke noe å juble over. Det er en skam! Vi har hatt en regjering i dette landet som har funnet det samfunnsøkonomisk lønnsomt å la AS Norge forfalle, og når de nå omsider blir tvunget til å handle, så legger vi oss langflat og jubler over en slik sidrumpa politikk? Og selv med «krisepakke» på 20 milliarder stormer det Ap-ordførere ut i avisene og mener de har fått for lite, at de har et så enormt etterslep på vedlikehold at dette ikke på langt nær er nok til å hente inn forfallet. Ja, velkommen etter! Ønsker dere velkommen til den samme verden de fleste av oss uten Ap-tilknytning har sett i mange,
mange år, og foreslått utallige ganger å bevilge midler til å starte utbedringen av. Dersom vi hadde investert mer i vårt eget land for flere år siden, kunne vi nå hatt konkurransedyktig industri, farbare veier, og skoler våre barn ikke blir syke av å gå på. I tillegg kunne vi hatt helsekøer som var såpass korte at vi fikk mange raskt tilbake i arbeid, istedenfor å falle ut av arbeidslivet på grunn av at ventetiden var for lang. Det hadde vært god samfunnsøkonomi!

Men nei, vi har altså valgt å investere våre verdier i utenlandske aksjefond. Som i dag nærmest ikke er verdt en kilometer europavei. Så selv om finanskrisen kommer til å ramme mange av oss, med økt arbeidsledighet og mindre kjøpekraft, så førte den også noe godt med seg. Knapt en tiendedel av etterslepet i vedlikehold blir hentet inn. Nå gjenstår bare de siste 90 prosentene. Og det tror jeg ikke vi kan regne med at dagens regjering er handlekraftig nok til å gjennomføre.

De kan ikke gjemme seg bak en finanskrise for å få retta opp alt de ikke har klart de foregående år, for det handler også om prioriteringer og om vilje til å gjennomføre sine prioriteringer. Men finanskrise i et valgår er tydeligvis god medisin for å få sittende regjering til å bevilge midler i eget land.
Toon, Toon,
Black and white army

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #828 på: 22. Feb. 2009, 14:07 »
Men så kan man ikke bruke like mye penger som man gjør i dag alltid. Hadde vi gjennomført den samme politikken som vi bør gjøre nå de siste årene hadde vi ikke bare brukt opp mye av oljepengene, vi hadde også endt opp med altfor høy inflasjon. FRP kom vel med et forslag om å øke bruken av oljepenger midt i den kraftige høykonjunkturen for noen år siden, DET er vel det minst samfunnsøkonomisk lønnsomme tiltaket som kunne vært gjort på den tida... Vi ville endt opp med skyhøyt prisnivå (og rente) helt til vi hadde falt ned på et mye lavere produksjonsnivå enn tidligere. Lurer fælt på hvordan du ville ha opprettholdt dagens forbruk i en høykonjunktur uten å overgå inflasjonsmålet i Norge.

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #829 på: 22. Feb. 2009, 19:17 »
Man kan  vel trygt si at ytterpunktspolitikk ikke er det beste for landet som helhet. En moderat politiker er en god politiker. Det går ikke nødvendigvis raskt, men det er trygt og gir en jevn og forutsigbar styring. At AP nå bevilger store kriseredningspakker er likevel helt nødvendig, for av og til må det ekstraordinære tiltak til.
At Joakim vil at staten skal bevilge penger til de trengende bedriftene direkte (som ville sørget for verdensrekord i henholdsvis byråkrati, saksbehandlingstid og inkompetanse) er forsåvidt ikke overraskende. Det har kommet en del legendariske utsagn fra den kanten i denne tråden. At Mack digger Siv "Biskedama" Jensen, er heller ikke noe nytt. FRP er vel oppskriften på katastrofe for dette landet, så jeg er glad de ikke slipper til i posisjon. (De er et viktig opposisjonsparti, som faktisk SV også var, men HVEM vil støtte dem når de fremlegger forslag for stortinget? INGEN! Og da får de ikke styrt landet...)

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #830 på: 22. Feb. 2009, 21:36 »
Sitat fra: Mack
Ja nå skal det visstnok jubles over en lav sko fra nord til sør, og fra øst til vest. Men hva er det vi skal juble over? Jo, vi skal altså nå inne en umåtelig glede over at det måtte en internasjonal finanskrise til for at Arbeiderpartiet skulle finne det formålstjenlig å bevilge  penger til vedlikehold av bygg og veier! Vi skal altså juble over at vi har latt skoler, sykehjem, kirker, offentlige bygg, veier, bruer og kaianlegg stå og råtne på rot i de siste tiårene? Jeg mener at dette er ikke noe å juble over. Det er en skam! Vi har hatt en regjering i dette landet som har funnet det samfunnsøkonomisk lønnsomt å la AS Norge forfalle, og når de nå omsider blir tvunget til å handle, så legger vi oss langflat og jubler over en slik sidrumpa politikk? Og selv med «krisepakke» på 20 milliarder stormer det Ap-ordførere ut i avisene og mener de har fått for lite, at de har et så enormt etterslep på vedlikehold at dette ikke på langt nær er nok til å hente inn forfallet.
Det plager meg enormt å si dette. Men i det store og hele har du helt rett.
Regjeringen har i stor grad fortsatt å la AS Norge forfalle på samme måte som vi har gjort i altfor mange år. Helt siden Stoltenberg 1, som virkelig var en katastrofe. Stoltenberg 2 har vært litt bedre. Men jammen ikke mye.
Når jeg er enig i noe Mack sier, så er det alvorlig fare på ferde. Bare så synd Stoltenberg ikke vet det.

Det eneste Mack ikke forteller er at FRP ikke vil være noe bedre. Det er veldig lett å sitte i opposisjon og slakte regjeringen, så lenge man ikke trenger å få all kjefta selv.

Jeg synes det er feil å si at de moderate alltid er de beste. De moderate er nesten nøyaktig like populistisk som de høyreekstreme. Jeg tror ikke nødvendigvis at et radikalt, folkelig venstreparti ville gjort en dårligere jobb enn et ikke spesielt radikalt, ikke særlig folkelig liksomvenstreparti.

Regjeringen har mistet min støtte. Og om de får min stemme ved valget, betyr det bare at jeg mener det ikke finnes noe alternativ, og at en AP-ledet regjering vil være det minste av tre onder (en Høyre-ledet regjering og en FRP-ledet regjering).
Det spørs hvordan Rødt velger å føre sin valgkamp. Om de fortsatt er like redd for å få ansvar, eller om de faktisk vil vise at de er bedre enn Ap/SV.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

bjørni

• Kaptein
  • Angel of the North!!!
    • Vis profil
« Svar #831 på: 22. Feb. 2009, 21:53 »
Jeg synes det er feil å si at de moderate alltid er de beste. De moderate er nesten nøyaktig like populistisk som de høyreekstreme. Jeg tror ikke nødvendigvis at et radikalt, folkelig venstreparti ville gjort en dårligere jobb enn et ikke spesielt radikalt, ikke særlig folkelig liksomvenstreparti.
Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg ikke forstår en tøddel av det du skriver... Hadde vært greit om du hentet eksempler fra realitetene og ikke hypotesene.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #832 på: 22. Feb. 2009, 22:14 »
Flott at når de to ytterpunktene først er enige om noe så handler det om å rasere økonomien. Da er det enda enklere å bestemme seg for hva man IKKE skal stemme på.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #833 på: 20. Mars 2009, 00:56 »
http://e24.no/boers-og-finans/article2987608.ece

USA har alltid vært langt mot høyre sett med europeiske øyne, sikkert litt for langt for deres eget beste. Men nå som det plutselig kan være en fordel begynner de sakte men sikkert å bevege seg i "vår" retning. Artig.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #834 på: 27. Mars 2009, 22:32 »
Det er på tide med ny debatt.
Det er på tide å bli skjelt ut etter alle kunstens regler igjen.

Magnus Marsdal har skrevet mail til Dagbladet, og skjeller ut regjeringen.
Jeg kunne ikke vært mer enig.

Hadde vi bare hatt det folkelige, radikale venstrepartiet som et alternativ.

«Aps høyrefløy og lederskap legger all sin energi i å viske vekk den klassepolitiske aksen fra norsk partipolitikk. Hva har Jens gitt oss? Helsereform sammen med Høyre. Skattereform sammen med Høyre. Pensjonsreform sammen med Høyre. Ikke rart at folk ikke ser forskjell!»

- Problemet gjelder ikke bare Ap, men venstresida som helhet. Det som trengs for å nedkjempe Frp er et radikalt, folkelig venstreparti. Et parti som våger å tale høye herrer midt imot og som har begge bein planta i norsk hverdag og vanlige lokalsamfunn. Dette burde venstrepartiene konkurrere om å bli, heller enn å strides om hvem som best kan bestyre Finansdepartementet til toppkarakter fra borgerlige avisers lederskribenter

- Hvis man prøver å bekjempe Frp med kraftmarkering for homofile ekteskap og innvandring, gir det økt polarisering på Frps favorittakse og klassepolitikken havner enda lengre i bakgrunnen. Kolbergs løsning er derfor å gå retorisk til høyre i verdipolitikken. Han angriper «radikal islam» for å kapre til seg fire prosentpoeng på målingene.

- Han holder kanskje varmen, men har like fullt tissa i buksa. For i neste omgang tar Siv Jensen bare enda et steg til høyre. Hvis Ap vil redusere antall årlige asylanter til 100, vil Frp ha null. Når Ap vil ha null, vil Frp kaste ut 100. Hvis Ap kaster ut 100, vil Frp ha ut 500. Jeg ønsker Martin lykke til med å knekke Frp-koden og kan sende ham en bok gratis, hvis det er penger det står på.

Marsdal overdriver kanskje noe, men bruker gode bilder, og har helt, helt rett.
Ingen kan vel være i tvil om at Martin Kolberg tisser i buksa når han begynner å bable om radikal islam.

Venstresiden må kjøre venstresidens politikk. Ikke begynne å leke Høyre og flørte med FRP.
Hvis noen er uenig i det, bør de snarest oppsøke lege.

Så til et lite hjertesukk.
Siden alle tror jeg er SV-er på min hals, så får jeg slå et slag for det utskjelte regjeringspartiet.
SV vil legge ned privatskoler generelt og Steinerskolen spesielt. Dette har de fått mye kritkk for. Men hva er det å lure på?
Selvfølgelig må man legge ned Steinerskolen.
Hvorfor?

Se på Ari Behn da! Det er skrekkeksempelet på Steinerskole-elever!
Ari Behn er en veldig god grunn til å legge ned Steinerskolen, og heller fostre opp normale mennesker.
Jens Stoltenberg er vel ikke akkurat et prakteksempel han heller.

Send barna på offentlig skole!
Send barna på en offentlig, religiøs skole, hvis du tviholder på at barna må gå på bibelskole.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #835 på: 28. Mars 2009, 00:18 »
At AP nærmer seg høyresiden er jo i så fall helt ypperlig samtidig som SV kommer med enda flere grufulle kommunistforslag, i verste fall fører det jo bare til en ny SV/SP/AP-regjering med større splid og uenigheter. At de tre partiene klarer å samarbeide i dag fatter jeg ikke.

At du bruker Ari Behn og Jens Stoltenberg som eksempel for at privatskoler er noe dritt sier vel sitt. Sosialister har vel ikke akkurat tradisjon for å se det store bildet. Dersom folk velger bort offentlig skole fremfor privat skole er det en grunn til det. Da har man to valg. Man kan gjøre den offentlige skolen bedre (høyresidens metode), eller man kan fjerne alternativet så befolkningen ikke har no valg (kommunistmetoden). Selv har jeg tro på at frihet og valgfrihet står høyt hos de fleste. Har ihvertfall bestemt meg for å stemme Høyre i år, da AP kommer til å fortsette med det tullete SV-samarbeidet sitt. Problemet er at FRP kan komme til å oppføre seg som AP gjør i dag om de joiner en samarbeidsregjering og får statsministeren, og da kan Norge plutselig begynne å frykte finanskrisa på ordentlig.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #836 på: 28. Mars 2009, 13:41 »
Jeg synes helt klart at det folk bør ha muligheten til å sende barna sine på privatskoler om de ønsker det. Grunnskolen i Norge er så forbanna dårlig, hvor de barna som er spesielt flinke ikke får hverken utfordringer eller særlig oppfølging til å bli bedre enn de allerede er. Hvis folk ønsker noe bedre for barna sine enn det mener jeg så absolutt de bør få muligheten til det...

Det er jo et mye bedre alternativ det enn å sende de på religiøse skoler hvor elevene blir hjernevasket med alt mulig slags tull og tøys...

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #837 på: 28. Mars 2009, 15:32 »
Tviler for at SV får igjennom dette uansett...
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #838 på: 28. Mars 2009, 18:40 »
SV får neppe gjennomslag for det. Og det er problemet. Landet vårt blir virkelig ikke bedre av at alle sammen skal gå på Steinerskolen. Og i stedet for at vi åpner for ørten tusen private skoler, som koster flesk. Hvorfor bruker vi ikke heller uvettig mye penger på å virkelig ruste opp den offentlige skolen? Det er det som er løsningen i mine øyne.

Flere privatskoler er det dårligste løsningen.
Dette skaper økte forskjeller, og det er ingen god ting.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #839 på: 28. Mars 2009, 18:50 »
Her er det prat om skoler med andre verdisyn og alternative måter å lære fra seg på, som Arbeiderpartiet ønsker opprettholde. Her prater vi ikke om skoler som lærer barna at det er greit å slå kjerringa i huset and so on.
Mennesker er forskjellig, og Norge skal være et land som fremmer mangfold. Ikke alle er nødvendigvis interessert i å gjøre ting slik det gjøres i statsskolen, og må dermed ha lov til å velge slike alternative skoler som Steinerskolen.
Derfor bør privatskoler som vriker som et godt alternativ til statsskolen få bestå.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida