20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Rosenborg  (Lest 31107 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #45 på: 21. Sep. 2005, 22:19 »
Det blir for enkelt å spore tilbake til Nils Arne og gi han all skylden.

Når Nils ga seg, så var det meninga at Åge skulle overta, og lede laget i lang tid. Når Åge ble landslagssjef etter ett år, så var ikke det Eggens feil.
Rosenborg trengte en erstatter kjapt. Eggen anbefalte By Rise, men det var Bratseth som tok beslutningen om å ansette By Rise. Når han fikk sparken etter ett år, så var ikke det Eggens feil. Ola ønsket å holde Nils på armlengdes avstand, og det ble også sånn. Nils var da av og til tilstede, men han ledet ingen treninger. Ola burde selvsagt fulgt opp der Åge slapp, og gi en av de eldre spillerne den tunge beskjeden om at "dessverre, men du er overflødig". Men så var det dette paradokset med at Hoftun & co. hadde STORSPILT under Hareide. Hoftun var Tippeligaens klart beste midtstopper i 2003. Ingen var i nærheten. Han var den gode gamle. Men Åge Hareide er en trener som kan få absolutt maks ut av spillere som egentlig er på hell. For det var nok både Hoftun og Riseth på denne tiden.
Merkelig er det at Ola fikk sparken etter en sesong med seriegull og CL. I tillegg var det ingen som turde å ta opp misnøyen direkte med Ola, før det var forsent. Og når hans fremtid skulle avgjøres ble Ola sendt på gangen. Det var ingen åpen og ærlig dialog mellom partene. Er dette Nils Arne Eggens feil? Nei, det er Skutle og Bratseth som gjorde grove feilvurderinger der.

Per Joar Hansen var den eneste som turde å overta. Dessverre var det feil tid og feil plass for Perry. Han hadde aldri den nødvendige støtten fra ledelsen, han måtte slite med Nils Arne, som i ettertid har innrømt at han ble mer kråkfot enn godfot. Nils Arne burde kanskje innsett dette tidligere, men Perry burde også vært mann nok til å holde Nils på avstand.
Og ledelsen burde hatt vett til å frigjøre seg fra den evige redningsmannen, Nils Arne Eggen.

Jeg håper nå at Nils har pensjonert seg for godt. Men å skylde på Eggen for at det nå kan bli nedrykk er feil. Det er ledelsen, med Bratseth og Skutle i spissen, som har gjort grove feilvurderinger ved flere anledninger. Det er Bratseth som skal sørge for at klubben utvikler seg og det er han som ansetter og sparker trenere. Ola kan ha vært riktig, men han burde helt klart fått fortsette. Om spillere og ledelse hadde involvert Ola i prosessen fra dag 1, så hadde det ikke blitt noen krise. Da hadde Perry forblitt assistent, og Ola hadde fått fullføre sin toårskontrakt, og RBK hadde hatt bedre tid til å vurdere om Ola gjorde en god nok jobb, eller om man trengte en sterk mann utenfra som kunne overta med langtidskontrakt.

Nils Arne Eggen har ingenting med dette å gjøre.

Og det at RBK nå ligger med brukket rygg er langtifra heldig for norsk fotball. RBK har vært norsk fotballs flaggskip i en årrekke. At det i år blir en annen seriemester er selvsagt bare bra. Det måtte uansett skje en gang. Men det er ikke bra for norsk fotball om RBK rykker ned. Det vil faktisk være katastrofalt for norsk fotball. For da mangler man lokomotivet. Da har ikke de andre noen å følge etter. For jeg kan garantere en ting. Vålerenga blir IKKE et nytt lokomotiv i norsk fotball. Joda, de kan bli det. På lang sikt. Men Vålerenga er ikke gode nok til å være noen ledestjerne for andre norske klubber ennå. Og det er bare et tidsspørsmål før Rekdal forsvinner til utlandet. Da forsvinner nok også Grindheim, kanskje Gashi og garantert Iversen, og forhåpentligvis Arason.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #46 på: 22. Sep. 2005, 09:34 »
Jeg har da heller aldri sagt at Nils Arne Eggen skal ha all skylden. Men, i disse tider da pressen og alle andre leter etter en syndebukk for situasjonen på Lerkendal så er det merkelig at NAE knapt nok får en eneste linje som er kritisk til hans håndtering på slutten av hans regime.

Har ikke NAE også hatt et ansvar med spillerstallen?Eller skal vi gjøre som tabloidene, og legge all skyld på Rune Bratseth og Nils Skutle?(Det virker i alle fall sånn)

Nils Arne Eggen kunne startet fornyelsesprosessen, for før eller siden så var gullgutta godt over 30, og da pleier karrieren å dale nedover. Svært få greier å holde det gående på høyt nivå til de har passert 30. Nils Arne kunne byttet ut bit for bit, slik han gjorde glimrende på 90-tallet da mange forsvant til utlandet for å tjene penger. En Heggem ut, en Iversen ut og en Stensaas ut. Da fikk man inn en Basma, en Rushfeldt og en Saarinen og så videre. Det var dette som var Rosenborg sin styrke, til tross for at spillere forsvant utenlands så greide de(blant annet på grunn av en sterk økonomi, men også på grunn av god kjennskap på det norske markedet) å finne erstattere som gjorde at man ikke merket at man hadde mistet en spiller.

Det er det jeg vil fram til. Nils Arne Eggen har gjort vanvittig mye bra for Rosenborg, men at han ikke skal få en eneste kritisk bemerkning er rart. Men, slik går det når man har fått en gudestatus.

Samtidig så har Bratseth en del av ansvaret, det har også spillerstallen, Hareide, By Rise og PJH. Et problem har som regel aldri bare en syndebukk.
Carr har altfor få landskamper for England!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #47 på: 22. Sep. 2005, 19:37 »
Det er jo riktig. Nils kunne starta på jobben selv. Men husk at spillere som Brattbakk, Johnsen, Berg, Strand, Basma, Riseth og Hoftun spilte like bra uke etter uke, som de hadde gjort for flere år siden. Det var for det blotte øye ingenting som tydet på at disse skulle være ubrukelige knapt to år etterpå. Skammeslrud spilte som en gud. Lite som tydet på at han heller var ferdig. Men Åge Hareide så tydeligvis det, og sa takk og farvel.
Jeg vil ikke kritisere Eggen for dette, jeg vil heller kritisere han for at han ikke investerte mer i ungdommen. Det var Ørjan, Bent og Roar som spilte kamp etter kamp i Eggens siste år. Dette kan jeg kritisere han noe for, selv om disse gutta leverte varene som bare det.

Og når du ikke har sett media nevne et ord om at kanskje Nils Arne har litt av skylda, så er ikke det så rart. Ikke fordi han har gudestatus og alt det derre der, men fordi det er begrenset hvor mye en kan kritisere ham for. Og det vi nå sitter og spekulerer i er egentlig bare tøys, for alt dreier seg om etterpåklokskap.

Jeg vil først og fremst legge mesteparten av skylda på Bratseth. Det er han som har det overordnede ansvaret. Hvorfor skal ikke han da stilles til ansvar?

NUFCern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://rbk.no/
Rosenborg
« Svar #48 på: 25. Sep. 2005, 22:24 »
JAAAAAA!!!!!!!!!!! Endelig seier, og den smakte godt. 6-0 mot formlaget, og hvilken fotballhelg, først vinner Newcastle. Og deretter RBK. Strålende.

Rosenborg rykker ALDRI ned!!!  :D

Rolfern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #49 på: 26. Sep. 2005, 15:26 »
Nei, rykke ned tror jeg aldri at de gjør i nær framtid. 6-0 er sterkt, og kanskje det eneste lyspunktet i sesongen sett bort i fra seieren i Hellas?

Rosenborg har så definitivt mange spennende spillere i anmarsj. Per Ciljan Skjeldbreid, Daniel Braaten og Alexander Ødegaard for å nevne noen. Greier man å få realisert talentet til disse, så er det ikke lenge før Rosenborg atter en gang har hånden på den gyldne pokalen.

Men, fortsatt så er Rosenborg ikke på trygg grunn. Men, jeg tror det kan være vendepunktet som får de ut av nedrykkssonen en gang for alle.
Carr har altfor få landskamper for England!

plebbster

• Gjest
Rosenborg
« Svar #50 på: 26. Sep. 2005, 17:37 »
Sitat fra: "Rolfern"
Nei, rykke ned tror jeg aldri at de gjør i nær framtid. 6-0 er sterkt, og kanskje det eneste lyspunktet i sesongen sett bort i fra seieren i Hellas?

Rosenborg har så definitivt mange spennende spillere i anmarsj. Per Ciljan Skjeldbreid, Daniel Braaten og Alexander Ødegaard for å nevne noen. Greier man å få realisert talentet til disse, så er det ikke lenge før Rosenborg atter en gang har hånden på den gyldne pokalen.

Men, fortsatt så er Rosenborg ikke på trygg grunn. Men, jeg tror det kan være vendepunktet som får de ut av nedrykkssonen en gang for alle.

RBK vant 5-0 borte mot Odd Grenland første kamp de møttes i serien også. Tror nok det var et lyspunkt.  :)

NUFCern

• Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://rbk.no/
Rosenborg
« Svar #51 på: 28. Sep. 2005, 16:36 »
Ja gutter og jenter, i kveld er det igjen duket til Champions League på Lerkendal. Når selveste Lyon kommer på storfint besøk.

Og jeg skal selvfølgelig overvære kampen på stadion. Noen andre som har tenkt seg i vei på kampen, som har billett? Er vel ikke så lett å skaffe seg billett hvis du ikke har fått tak i nå.

Men gleder meg sinnsykt til kampen, og har også tro på poeng. Seier skal holde hardt, men poeng er absolutt innen rekkevidde. Så jeg går inn i kampen med positivt sinn.

Hva med 2-1 til RBK?

NUFCern - som gleder seg til å se Carew og Juninho

plebbster

• Gjest
Rosenborg
« Svar #52 på: 28. Sep. 2005, 18:54 »
Jeje, jeg ser kampen trygt her hjemme i sofakroken. Håper virkelig at Carew senker Rosenborg alene.

Hva med 0-3 til Lyon?

plebbster- øyner håp

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #53 på: 28. Sep. 2005, 19:24 »
Jeg velger å være optimist, og tipper 2-1 til RBK.
Samme f... hvem som putter, så lenge noen gjør det.

Jeg gleder meg.

Forøvrig så registrerer jeg at Per Ciljan Skjelbred kaller John Arne Riise for riksklyse, og understreker at han aldri vil være på den måten. Det gleder meg.

chickenman

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #54 på: 28. Sep. 2005, 19:30 »
Som RBK supporter må jeg være optimist før kveldens kamp. Er ikke sikker på at de vinner, men uavgjort er langt fra umulig. Ingen som hadde forventet det resultatet som ble i Hellas heller. Har personlig vært tilstede å sett RBK slå selveste Real Madrid før, og spille uavgjort mot Juventus. Men da det skjedde var vel forholdene ennå mer typisk norske enn de er nå. Vel vel, snart avspark, blir spennende å se....

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #55 på: 28. Sep. 2005, 19:41 »
Håer RBK vinner ass
Hadde vert så tøft.

Heier på RBK i CL
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
Rosenborg
« Svar #56 på: 29. Sep. 2005, 17:22 »
1-0 til Lyon, men RBK spilte bra. Vi får jo håpe på seier for trønderne mot Real, selv om det er lite sannsynlig.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #57 på: 29. Sep. 2005, 21:08 »
Sitat fra: "geordie-olav"
1-0 til Lyon, men RBK spilte bra. Vi får jo håpe på seier for trønderne mot Real, selv om det er lite sannsynlig.

Usannsynlig, men innen rekkevidde! Det tør jeg påstå!
Vi har jo Kvarme, som har gjort Ronaldo og Raul til latter før.
Uansett. Målet er å vinne de to gjenstående hjemmekampene. Det er på den måten vi sikrer oss UEFA-cup.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #58 på: 29. Sep. 2005, 21:12 »
Ja riktig Lyon og Real går nok videre. Men 3 plassen er meget mulig. Får håpe Olympiakos ikkje får nokon gratispoeng fra verken real eller lyon og rbk banke dei heima.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #59 på: 29. Sep. 2005, 21:13 »
Forøvrig så vil jeg minne om at det på lørdag kl. 15.00 blir cupfinale på Lerkendal.

RBKs juniorer har for første gang på alvorlig mange år spilt seg til finale i NM. Cupfinalen skal spilles på Lerkendal, og motstander er FC Lyn Oslo, eller Afrika United, om du vil.

Det er gratis inngang, og jeg møter opp i den trua at RBKs unggutter sikrer RBK et trofé også i 2005. Vi kan jo ikke være bekjente av å ikke vinne noe som helst. Derfor er det unggutter som Sivert Lund, Michael Jamtfall, Alex Tettey og kanskje Per Ciljan Skjelbred som skal redde RBKs ære. På hjemmebane.

RBK junior vs Ly(o)n.
Lerkendal Stadion
Lørdag 01.10 kl.15.00
Gratis inngang