20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Rosenborg  (Lest 31002 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Rosenborg
« på: 09. Mai 2005, 20:18 »
Fant et meget godt innlegg som forklarer hvorfor ikke RBK tar tittelen i år. Den forklarer også hvorfor jeg tror RBK kommer til å slite i årene som kommer. Selvfølgelig har RBK muligheten til å endre på mye av dette, i og med at de er så stinn av gryn. Men la oss alle håpe at så ikke skjer.

Sitat
Selv om jeg er RBK-fan så har jeg innsett at nederlaget sannsynligvis vil komme i år.
Og her har jeg skrevet hvorfor:

RBK er alt for sårbare for skader på midtbanen, og kan gå på en "Arsenal-smell" om feks Solli og Berg skulle bli skadet. Da må de sette sin lit til yngre spillere som Skjelbred og Tettey.

Ellers er det fortsatt ingen rytme i spillet på samme måte som det ikke
var noe rytme i spillet i fjor. Perry er rett og slett for dårlig og har heller aldri oppnådd noenverdens ting som trener. Bare det at gamlefar Eggen må inn å ta over treningene i ny og ne bør være ett signal om at de på brakka ikke helt stoler på at Perry kan levere varene. Man burde heller satt inn alle ressurser på å fått Knut Torbjørn til klubben eller Nils Arne på fulltid. Men neida, de gambler heller med seriegullet nok en gang på samme måte som de gjorde i fjor. Patetisk Bratseth!

Ellers er det skandaløst at Ødegård ikke er drillet inn i systemet enda, ser ut som han blir sittende på benken. Personlig mener jeg at han bør drilles inn som indreløper ved siden av Berg og Solli. Roar Strand jobber som en utrøttelig helt, men er det nok idagens Tippeliga? Nei! Hver gang han har ballen ser han ut som en livredd hare. Eier ikke teknikk i det hele tatt i motsetning til hvordan han var på 90-tallet da alle mente at han var en Leo med "teknikk". Selv mener jeg at en spiller som Gashi ligger idag flere klasser over Strand. Med Ødegård derimot ville vi fått inn både teknikk, driv, hurtighet, ballsikkerhet og ungt pågangsmot på midtbanen, noe vi definitivt trenger (ikke minst med tanke på Europa, hvor vi aldri kommer til å lykkes med det lag som er blitt stilt de siste sesonger).

Det er også totalt meningsløst at Frode Johnsen fortsatt spiller. RBK kommer aldri til å lykkes i Europa så lenge den treige sandsekken med -50% i teknikk av en spiller forblir på banen, noe som er ettertrykkelig bevist gjennom RBK`s forferdelige målteft i CL siden Carew forsvant. Det finnes mangfoldig flere midtspisser i årets Tippeliga som ville scoret adskillig flere mål i RBK enn Johnsen (Årst, Sæternes, Iversen, Sundgot, Occean for å nevne noen) og en av de sitter foreløpig på benken. Få inn Helstad som både har fart, teknikk og målteft!

Heldigvis ser det ut som at vi nå kanskje er i ferd å få tettet gjennom bakover, men dette er noe som raskt kommer til å forandre seg om Hoftun blir satt innpå (noe jeg frykter kommer til å skje). I fjor var det aldri en bra angrepsprestasjon av motstander når det ble scoret på RBK. Det var rett og slett patetisk dårlig og slapt forsvarsspill, noe som nesten holdt på å koste oss gullet. Og minst 60% av disse målene må Hoftun ta på sin kappe.

Ellers er det noe som irriterer meg noe ENORMT over RBK, og det er pasningsferdighetene. Når man spiller fotball 2-3 timer hver dag så skulle det ikke være så vanskelig å slå en pasning på fot til en medspiller som står 10-15 meter lenger borte i kampsituasjon. Men RBK-gutta beviser til stadighet at dette er godt mulig gang på gang på gang. Og da snakker jeg først og fremst om Basma, Winsnes, Solli, Strand og Johnsen. Hvis de ikke terper på pasninger fram til seriestart så er gullet allerede tapt, fordi i år har vi ikke råd til balltap i lik mengde som i fjor. Ellers er det ikke bare det at pasningene er dårlige, men det er det faktum at pasninger blir spilt når man klart og tydelig kan se at ballen på ingen som helst måte kommer til nå medspiller. Det er dette som er den store forskjellen på RBK og Europa, pasningsferdighetene.

Noe jeg også merker meg ved forskjellen VIF/RBK er at når VIF stiller lag så har de 10 utespillere som alle har evnen til å gjøre noe med ballen i motsetning til RBK.

Alt i alt skal det bli en spennende sesong, men som sagt, jeg tror vår æra er over om det ikke blir gjort noe med det skrevet ovenfor. Jeg blir overrasket om noe annet skulle skje. Vil tro Perry kommer til å få sparken i slutten av sommer pga svake resultater og at Nils Arne kommer til å overta roret til slutten til neste sesong da forhåpentligvis Knut Torbjørn kommer.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #1 på: 10. Mai 2005, 20:21 »
Jeg har sett dette, og han har flere gode poenger, MEN:
- Roar Strand har blitt mye tryggere med ballen i beina, og har dessuten et skudd det er høy klasse over. Det viste han senest mot Start, og blant annet også mot Arsenal.
Er enig i at midtbanen kanskje er noe tynn, men samtidig er det viktig at ikke Skjelbred og Tettey havner for langt bak i køa. Skal det bli noe av dem, er de nødt til å få sjansen når det kniper. Men ja, en midtbanespiller til hadde gjort susen. Gjerne en som kan dirigere midtbanen sentralt.

Joda, er enig i at man må sette alle kluter til for å få Sollied, Eggen jr. eller en annen høyt kvalifisert trener med riktig spillefilosofi på plass foran neste sesong. Men Perry er ikke så til de grader elendig. Han har Eggens temperament, og han vet å "ta" spillerne når det trengs. Men jeg er bekymret over at han ikke får spillerne til å yte 110 prosent i hver eneste kamp og hver eneste duell. Det er svært bekymringsfullt.

Ødegaard er en god ving. Jeg har tro på at han vil blomstre, men han vil trenge tid til å venne seg til posisjonen. Og vi trenger ikke sette han som indreløper. Trenger vi en erstatter for Roar, så har man enten Solli (selv om han bør drilles i den sentrale rollen), eller Per Ciljan Skjelbred, som jeg tror vil bli bedre enn Ardian Gashi. Han løper like mye som Roar, og har i tillegg en god teknikk, som han lever lenge på. Et stort talent, som har bevist at han holder nivået og vel så det. Bør bli brukt mer. Og bør få hyppigere og lengre innhopp, om han ikke starter. Per skal ha mer enn nok kamper til å bli seriemester i år. For det blir han. Ingen tvil.

Frode Johnsen er et lite problem. Han herjer i Tippeligaen, men blir smågutt internasjonalt. Han er en enormt viktig spiller i Tippeligaen, med sin luftstyrke. Både offensivt og defensivt. Men han er og blir midtspiss (eller reserve-reserve-stopper), og RBK har muligheten til å variere litt i hvordan de skal spille, med Frode på topp. Men også Helstad kan vinne enkelte hodedueller, og han er i tillegg raskere, har teknikk og et godt skudd, og er svært ofte der ballen detter ned, for å banke inn viktige mål fra kort hold. Men vi skal huske at Johnsen vant seriegull nesten alene for RBK i fjor. Men Helstad bør brukes betydelig oftere enn Johnsen. Og så lenge han scorer mål, så er det ingen grunn til å sette han ut av laget. Men begynner Frode å score hyppig igjjen, så må han få spille. Konklusjonen er at RBK har to meget gode spisser, som kan brukes litt om hverandre. Men jeg mener Helstad bør være førstevalg.

Hoftun er i ferd med å tape seg, og jeg er uenig i at han fortsatt skulle få ha kapteinsbindet, da han ikke lenger bør spille en like viktig rolle i laget som tidligere. Han glemmer markeringene, og har ikke nubbsjans til å holde tritt med de raske spissene. Tidligere hadde han sine triks, men de har han nå lagt i glemmeboka, og derfor må både Koppinen, Riseth og Kvarme prioriteres foran Hoftun, som bør ta sin del av skylda for noen dårlige defensive prestasjoner i det siste. Spesielt mot Lillestrøm og Lyn.

Synes pasningsspillet har bedret seg noe. Problemet er nå først og fremst at man får en trang til å spille småguttepasninger på tvers, som er veldig lette for aggressive spisser å stjele med seg. Perry gikk omtrent bananas på sidelinja mot slutten av Start-kampen, fordi man var i ferd med å spille på denne måten. I tillegg sliter man litt med at ballen ikke går hurtig nok fremover når vi har kontringer. Fjorårets storspiller Ståle Stensaas er den fremste representanten for dette. Tidligere var det Christer Basma. Ståle har konkurranse i svenske Mikael Dorsin, som helt klart bør få sjansen straks Russell er klar til å trå til på høyrebacken.

Denne karen er vel negativ. Ja, Vålerenga har 10 spillere som alle er i stand til å gjøre et eller annet vettugt med ballen alene, men det betyr ikke at de nødvendigvis har et bedre lag enn Rosenborg. Midtbanen til Vålerenga er langt ifra like god som RBKs midtbane. Selv om Tissisaki og Gashi er aldri så gode. Jeg tror RBK nok en gang kommer til å dra i land seriegullet på ren rutine, men det er bare såvidt det holder lenger. Og å tape kamper man leder to ganger, og spesielt mot en motstander man omtrent aldri taper mot, er fullstendig lavmål. Det holder overhodet ikke mål. Og hvis ikke RBK har kontakt med Vålerenga innen sommerferien, så henger Perry i en meget, meget tynn tråd. Men jeg håper Perry har guts nok til å fortelle gutta hvor skapet skal stå. Vi får se mot Malmø på torsdag, hvordan ståa er.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #2 på: 10. Mai 2005, 22:57 »
Sitat fra: "Joakim"
Er enig i at midtbanen kanskje er noe tynn, men samtidig er det viktig at ikke Skjelbred og Tettey havner for langt bak i køa. Skal det bli noe av dem, er de nødt til å få sjansen når det kniper. Men ja, en midtbanespiller til hadde gjort susen. Gjerne en som kan dirigere midtbanen sentralt.

Ja, det skranter litt på midtbanen til RBK, Jokke.

Midtbanen til Vålerenga er langt ifra like god som RBKs midtbane. Selv om Tissisaki og Gashi er aldri så gode. Jeg tror RBK nok en gang kommer til å dra i land seriegullet på ren rutine, men det er bare såvidt det holder lenger.

Ja, det skranter litt på midtbanen til RBK, Jokke. Og du undervurderer Vål'engas midtbane veldig. Jeg er ikke så rå på det laget, men Thomas Holm er en som kan overta rollen til Rekdal. Dos Santos kan spille overalt. Fredheim Holm er et supertalent. Ishizaki er et supertalent, en meget dyktig og viktig ving. Klanen er den tolvte mann. Og det er en del her på forumet som blir sinte fordi du ikke engang nevnte Grindheim. Pirates som er hentet fra Tottenham. Alle disse kan spille fint på midtbanen til enga. Og Gashi er er jo supermann i forhold til RBKs spillere.

Men denne tråden er ikke om enga. Og du har nok litt tjukke RBK-briller på deg. Det var bare på håret at RBK klarte å vinne i fjor. I år er det slutt på hegemoniet. Strand og Berg er for gamle på midtbanen. De orker ikke lenger, og har heller ikke ferdigheter nok. Nå overtar ungdommen og de gode fotballspillerne fra Oslo.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #3 på: 11. Mai 2005, 13:47 »
Det er der du tar feil. Berg og Strand holder fortsatt et meget høyt nivå, og de er gode nok til å vinne Tippeligaen på egenhånd for RBK. Men nå har det seg sånn at Roar som regel ikke orker mer enn 80 minutter. Men likevel. De 80 minuttene bruker han for alt det er verdt. Ørjan Berg kan fortsatt trille ball i hatt med hvemsomhelst, enten det er en eller annen tåpe fra Aalesund, eller en verdensstjerne fra Arsenal. Han er så god. La det ikke være noen tvil. Selv om du ikke ser at han herjer så mye akkurat nå, så skal det sies at han er skadet, og laget presterer heller ikke på ønsket nivå. Og det virker som en del av de etablerte tror at seriegullet kommer uansett. Roar Strand er derimot ikke blant disse. Han jobber som et uvær i hver eneste kamp. Og han er langt bedre enn noen av de som kan løpe mye på Vålerengas midtbane.
RBK sliter ikke direkte på midten. De har to kjempetalenter i Skjelbred og Tettey. Enda et kjempetalent i Solli, som er i ferd med å bli varm i trøya. Han scorer ikke så mange mål, men han spiller godt, og det er hovedsaken. Fredrik Winsnes skal heller ikke undervurderes. Han er en terrier, og selv om han kan drible rundt seg selv, så kan han like fort drible unna alt som er av motspillere, og befinne seg i skuddposisjon.

Ja, Gashi er meget god, og kan bli enda bedre. Personlig håper jeg han finner det for godt å reise hjem snart. Men jeg tror Per Ciljan Skjelbred har en enda større fremtid enn Gashi, og jeg synes ikke Skjelbred er så altfor langt unna samme nivå per i dag.
Folk kan gjerne bli sinte for at jeg ikke nevner Grindheim. Joda, han er et talent, men ikke god nok til at han kan utfordre noen på RBKs midtbane. Det er jeg hellig overbevist om.

Kanskje har jeg RBK-briller på meg, men du har tjukke Enga-briller på deg, så akkurat der er ikke du noe bedre.

Fjorårets seriegull kom på hengende håret, jeg tviler på at det blir fullt så jevnt i år, men Tippeligaen har helt klart blitt jevnere. Jeg tror RBK har to eller tre poengs forsprang på VIF når sesongen er ferdigspilt. Jeg håper ihvertfall det. Men jeg tør ikke sette penger på det lenger.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #4 på: 11. Mai 2005, 14:19 »
Hehe. Grunnen til at du ikke tør å sette penger på det er at du i realiteten ser at enga er en for stor og god utfordrer. Jeg skjønner at du har problemer med å innrømme det. I fjor skulle enga hatt seriegullet. Men dommerne ville det annerledes. I år har enga blitt for sterke, og de vil ta seriegullet, med eller uten dommernes hjelp.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #5 på: 11. Mai 2005, 19:08 »
Sitat fra: "Mack"
Hehe. Grunnen til at du ikke tør å sette penger på det er at du i realiteten ser at enga er en for stor og god utfordrer. Jeg skjønner at du har problemer med å innrømme det. I fjor skulle enga hatt seriegullet. Men dommerne ville det annerledes. I år har enga blitt for sterke, og de vil ta seriegullet, med eller uten dommernes hjelp.

ALDRI I VERDEN AT DOMMERNE GA RBK SERIEGULLET. Akkurat den må du dra langt, langt, langt inn i de finske skogene med. Dommerne hadde ingen verdens ting med det å gjøre. RBK burde ha avgjort seriemesterskapet i fjor flere runder før slutt, men de maktet av en eller annen merkelig grunn ikke å gjøre det. Men det var desto bedre at de greide å score flere mål enn Vålerenga, for dermed å vinne med knappest mulig margin i aller siste serierunde.

Jeg har ingen problemer med å innrømme at Vålerenga er en god og vanskelig utfordrer. Og nettopp derfor tør jeg heller ikke å sette penger på at RBK skal vinne serien i år igjen. Ihvertfall ikke på dette tidspunktet. Men Vålerenga har ikke blitt for sterke. Det er bare vås. Det er bare RBK som nok en gang er i ferd med å rote seg langt, langt borte. Dessuten så kommer nedturen en gang for Vålerenga også. En gang må de tape selv med Steffen Iversen og Morten Berre på banen. Og da er det viktig at Rosenborg vinner med det laget de har på banen. Rosenborg og Vålerenga kommer til å kjempe om seriegullet helt inn til døra i år også, det er jeg ikke det minste i tvil om. Forhåpentligvis greier RBK å ta det siste og avgjørende stikket også i år.

For vi ska vinne 14 på rad. Hurra, hurra! :D

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #6 på: 16. Mai 2005, 21:01 »
Er Daniel Braaten for god for RBK? Ødelegger RBK Braatens talent?

Hvis Daniel Braaten drømmer om proffspill, noe jeg antar at han gjør, burde han spille for et lag som kan klare å holde seg på øvre halvdel av Tippeligaen? Jeg er bekymret for denne gutten med det store talentet. Og jeg liker ikke å se at han blir ødelagt i RBK.

:wink:
Toon, Toon,
Black and white army

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #7 på: 16. Mai 2005, 22:00 »
Sitat fra: "Mack"
Er Daniel Braaten for god for RBK? Ødelegger RBK Braatens talent?

Hvis Daniel Braaten drømmer om proffspill, noe jeg antar at han gjør, burde han spille for et lag som kan klare å holde seg på øvre halvdel av Tippeligaen? Jeg er bekymret for denne gutten med det store talentet. Og jeg liker ikke å se at han blir ødelagt i RBK.

:wink:

Ser ikke på Braathen som en ung og lovende gutt lenger.. Han er vel 22-23 år?? Snakker ikke om et supertalent på 17-18år lenger. Så ujevn som Braathen er tror jeg neppe han blir noe mer enn en tippeligaspiller..

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #8 på: 16. Mai 2005, 23:04 »
Du kan være sikker på det at RBK ikke ødelegger Braatens talent. Og det at RBK ligger der de ligger per dags dato er kun et resultat av at spillerne ikke lenger gir 100%, men det er bare midlertidig. Vi kommer sterkere tilbake, og vi skal slå hardt fra oss. Bare vent. Hevnen skal bli søt...

RBK tør knapt å røre ved Braaten. Derfor har han også problemer med å tilvenne seg RBKs spillestil. RBKs trenere er livredde for å ødelegge en liten flik av det som gjør Braaten så utrolig god. Det er kanskje det største problemet i kampen for å få laget samkjørt.
Jeg er mer bekymret hva angår Alexander Ødegaard. Hvor i all verden blir det av talentet til gutten? Han klarer jo knapt å ta imot en ball og drible seg forbi motstanderen lenger. Noe som skulle være den enkleste sak i verden for Ødegaard.
Jeg tror nok ikke det er RBK som har ødelagt ham, men et eller annet må det være, og hva det er må gudene vite.

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #9 på: 18. Mai 2005, 10:58 »
Bratseth: - Ingen sparkes

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=277704

Dette er gode nyheter for Vålerenga og Brann :D

Vi kan jo ikke risikere at RBK får en god trener. La han godeste Per Joar Hansen dra RBK enda lenger ned i hengemyra!! Gjerne ned noen divisjoner også..

Når vinduet åpner i sommer kommer RBk til å by på hele angrepsrekka til Vålerenga og Brann i et desperat håp om å ødelegge klubbene..

Håper ingen TL klubber selger til RBK i sommer og vist de selger må det være til urealistiske priser.

Eks. Hangeland 45 mill. Soma 35 mill. etc!!

Blir bank mot Molde på Lerkendal neste søndag Jokke :D  :D

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #10 på: 18. Mai 2005, 14:39 »
Bratseth har selvsagt ikke planer om å sparke Perry nå. Det er heller ingen trenere ledig på markedet nå, så den saken er ganske så grei. Nils Arne Eggen vil ikke være hovedtrener lenger, og da skal han få slippe det.
Men ta det med ro, foran neste sesong vil en skikkelig trener være på plass. Forhåpentligvis blir det Eggen jr., i og med at Trond Sollied ikke har til hensikt å bruke RBK som annet enn et springbrett til større og bedre klubber. Perry har uansett bare ettårskontrakt, og jeg tror det skal mye til for at den kontrakten skal forlenges. I såfall må RBK begynne tidenes snuoperasjon umiddelbart, og vinne alle kampene som gjenstår frem til serien er slutt i oktober, og akkurat det ser selv jeg som usannsynlig.

Jeg forventer også at Rune Bratseth bruker penger på en midtbanespiller i sommer. En spiller som vil fremstå som den eneren som trengs på midten nå.

Bjørn

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #11 på: 18. Mai 2005, 15:57 »
Er ikke Rosenborg fan jeg, men alle som tviler på RBK kan jo ta fjorårets sesong som eksempel, dem hadde ikke allverden av poeng etter like mange runder som er spillt til nå, Tromsø leda vel serien på dette tidspunkt i fjor, men RBK kom sterkt tilbake etter 16.mai og dro desverre det hele i land!

Men fyttigrisen det var spennende i fjor!!

Men ikke avskriv RBK riktig enda...er maaange kamper igjen

Heia den som vinner, boksa full av kvinner, nei nå var jeg litt grov! :)

Bjørn - litt grov
url=http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Time%20Cop]My Collection[/url]

Howay the Toon
Howay the Lads

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #12 på: 18. Mai 2005, 16:33 »
Men ta det med ro, foran neste sesong vil en skikkelig trener være på plass.

Jeg tar det helt med ro. Faktisk er jeg knusende rolig. Hyggelig å se antydninger til realisme hos deg. Når til og med Joakim har gitt opp håpet om seriegull til trønderne, da er det ikke mye håp igjen. Da er det faktisk så ille at man kan seriøst begynne å snakke nedrykk  :wink:
Toon, Toon,
Black and white army

UrzaiZ

• Supersub
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #13 på: 18. Mai 2005, 21:10 »
Det kan virke grusomt å si det..men jeg ønsker RBK så mye otgang fremover at disse trønderne kommer skikkelig ned på jordan.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Rosenborg
« Svar #14 på: 17. Juni 2005, 21:02 »
Hehe, TV2-sporten meldte i dag at RBK kunne hatt Barcelonas argentinske stortalent Maxi Lopez i stallen, dersom man hadde fått ut finger'n. Dessverre har det seg sånn at folka på Brakka alltid skal tenke seg om tusen ganger før de kan bestemme seg for om de vil ha en spiller eller ei. Kim Källström ble i sin tid veid og funnet for lett, man får aldri ut fingern når Maxi Lopez er til salgs, og Bengt Sæternes ble ikke vurdert som god nok for en prislapp på 8 millioner kroner, når han skulle forlate Brügge. Dermed endte Sæternes opp i Brann i stedet for i Rosenborg.

Av og til er Rune Bratseth en eneste stor idiot. Man brukte en gang 25 mill. på John Carew. Nå tør man rett og slett ikke bruke mer enn 5 mill for en spiller, selv om vedkommende skulle være mer enn god nok for en prislapp på 10 mill.