20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 208438 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Sv: Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #1260 på: 10. Aug. 2007, 18:04 »
Jeg tror knapt nok jeg har sett en eneste god idé i Venstres partiprogram noensinne.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1261 på: 10. Aug. 2007, 18:09 »
Jovisst. Liker både innvandringspolitikken og miljøpolitikken deres meget godt.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #1262 på: 12. Aug. 2007, 19:03 »
 Arbeiderpartiet:   62 %
 Sosialistisk Venstreparti:   60 %
 Rød Valgallianse:   39 %
 Venstre:   39 % 
 Senterpartiet:   37 %
 Kristelig Folkeparti:   30 %
 Høyre:   16 %
 Fremskrittspartiet:   14 %

Dette ble vel omtrent som ventet, får jeg si. Dog litt overrasket over at Venstre lå foran Senterpartiet, men slikt varierer jo fra test til test.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1263 på: 13. Aug. 2007, 22:46 »
Jeg legger ved en link til en politisk test som ikke direkte har så veldig mye med partipolitikk å gjøre, men som kan gi et godt innblikk i ens politiske ståsted, og som ikke bare skiller mellom rent høyre og venstre. Er du Stalin eller Gandhi? Eller kanskje du heller mer mot Hitler eller Maggie Tatcher?

For min egen del ligger jeg veldig nært Mahatma Gandhi. Økonomisk ligger jeg godt til venstre, og heller mot kommunisme, på sosiale spørsmål ligger jeg litt mer mot midten, men er fortsatt på den såkalte "liberale" siden.

Economic Left/Right: -6.75
Social Libertarian/Authoritarian: -3.49

Testen finner du her:
http://www.politicalcompass.org/index

Og ja, testen er på engelsk, så hvis du ikke er så veldig stø i engelsk, så kan det være kjekt å ha en ordbok i nærheten.

Berntsen

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1264 på: 14. Aug. 2007, 10:34 »
Havnet bittelitt til høyre og bitelitt sør for origo. Langt unna ekstremistene man får måle seg med med andre ord. Skal sies at jeg ikke orket å ta meg så god tid, samtidig som jeg sikkert var litt pinglete når det gjaldt å svare "strongly agree" istedet for "agree" enkelte ganger f.eks.

Drar forresten i militæret i morgen, så jeg forhåndsstemte i dag. Moro å være med å bestemme framtida til en kommune jeg sikkert aldri kommer til å bo noe særlig i igjen...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1265 på: 14. Aug. 2007, 12:24 »
Så på debatten mellom Siv Jensen og Jens Stoltenberg i går. AP er så barnslige. Tenker mer på å sverte motstanderen enn å snakke egen politikk. Og Siv Jensen forsvarte seg fantastisk.

Men syntes at han var noen hakk bedre når det kom til eldreomsorg.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1266 på: 14. Aug. 2007, 17:09 »
Det har dessverre blitt litt sånn etterhvert at hovedtema i valgkampen er FRP.
Jeg liker det ikke jeg heller, for det kan faktisk få flere til å stemme på FRP, og det er faktisk veldig farlig.

Når det gjelder eldreomsorg så skulle det bare mangle om ikke Stoltenberg er bedre. Det kan ikke lønne seg å bare si "valgfrihet, valgfrihet, valgfrihet" hver gang det kommer opp spørsmål om velferd.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1267 på: 14. Aug. 2007, 18:25 »
Akkurat der er jeg veldig enig med deg, Joakim.

Men når det gjelder kontantstøtte osv er jeg 100% bak FrP.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1268 på: 15. Aug. 2007, 15:21 »
« Siste redigering: 15. Aug. 2007, 15:23 av geordie-olav »

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1269 på: 15. Aug. 2007, 16:26 »
Så det neste som kommer fra Høyre er vel: - Kast taggerne i fengsel!
Jeg skjønner ikke poenget med Unge Høyres utspill jeg. Tagging vil vi aldri bli kvitt, men jeg tror ikke nødvendigvis det blir mer ulovlig tagging på offentlige steder av å tillate grafitti. Jeg forstår meg ikke så mye på den tullekulturen der, men tagging og grafitti er på ingen måte det samme, selv om Unge Høyre helst ser at det er det. T-banen i Oslo vil bli tagget ned uansett om man tillater litt mer grafitti eller ikke. Les bloggen og fortell meg hva problemet er.

Det Jens Stoltenberg sier der er god, gammeldags Arbeiderparti-politikk. Jeg tror det er større sjanse for at det der vil fungere enn at stoppeklokkeomsorgen til FRP vil fungere. Jens vet å lage show under valgkampen. Han er glimrende når det kommer til valgkamp. Jeg kan ikke se hvorfor Arbeiderpartiet ikke skulle holde det de lover om eldreomsorgen. Jeg har sjelden eller aldri opplevd at Arbeiderpartiet rømmer fra sosiale valgløfter. Når det kommer til finans, samferdsel og alt det der, så hender det de løper fra valgkampløfter, men løfter som angår velferd? Kan jeg aldri tenke meg. Den norske velferdsstaten hadde aldri vært så bra som den er, om det ikke hadde vært for Arbeiderpartiet. Det er et ubestridelig faktum.

Hvis Arbeiderpartiet får fortsette å styre Norge vil eldreomsorgen bli langt bedre enn den vil bli under noen borgerlig regjering. Det er også et ubestridelig faktum. Vi har allerede en eldreomsorg som preges av effektivisering og stoppeklokke-mentalitet. Sykehjemmene har nesten ingen pleiere og også de preges av effektivisering og stoppeklokke-mentalitet. Det slipper vi hvis folket velger å stole på Jens Stoltenberg. For når det gjelder helse og omsorg, da lyver ikke Arbeiderpartiet. Ihvertfall ikke med SV og Senterpartiet til å holde dem i ørene. Bare så synd vi ikke har Gerd Liv til å holde samtlige partier i ørene.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1270 på: 15. Aug. 2007, 20:25 »
Ja, hvorfor skal vi ikke kaste taggerne i fengsel? Skal man bekjempe den slags "forsøpling", og det syntes jeg at det er, så må man slå hardt ned på lovbryterne. Vi i Norge tar ALTFOR lett på kriminelle, og de borgelige partiene tror i hvert fall ikke så sterkt på det snillistiske systemet vi har i Norge i dag som de venstrevridde partiene.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1271 på: 15. Aug. 2007, 21:30 »
Hvorfor skal vi bruke opp plass i allerede overfylte fengsler på sånt småtteri som tagging. Det holder i massevis med en klekkelig bot og vaskejobb, spør du meg. Vi må faktisk ha plass i fengslene til de som faktisk må inn der. Vi kan bli bedre til å skille mellom alvorlige og mindre alvorlige forbrytelser. En voldtekt må straffes nesten like hardt som frarøvelse av liv, fordi det er to nesten like alvorlige hendelser. Samtidig så må vi også sørge for at straffenivået for grove, væpnede ran ligger så høyt at en person som ikke bar våpen, ikke kjørte fluktbil, ikke var sentral under planleggingen eller utførelsen av ranet, men som likevel var viktig for gjennomføringen av ranet, ikke ender opp med usle 5 år, samtidig som selve hjernen bak, og hovedaktøren i ranet bare får usle 15 år.

Drapsmenn må straffes med godt over 20 år bak lås og slå. Voldtektsmenn og ransmenn bør straffes med oppimot 20 år bak lås og slå. Taggere kan vi gi en klekkelig bot, og la fengselet være ledig for neste barnedrapsmann.

Jeg vet det eneste partiet som kan tenkes å støtte dette er FRP. Men det er dessverre fordi det sannsynligvis ikke er gjennomførbart, uten å bruke opp oljepengene, som heller bør brukes på å bedre velferdsstaten.
« Siste redigering: 15. Aug. 2007, 21:32 av Joakim »

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1272 på: 15. Aug. 2007, 21:34 »
Så det er filosofien? Ikke plass i fengsel, så gi ham vaskebøtta? Med slike holdninger forundrer det meg ikke at det er mye kriminalitet i verden...

Så la oss få flere fengelsplasser da! Dumt å ta lett på forbrytere fordi det ikke er nok fengelsplasser enn å faktisk gjøre noe med det. For å gjøre noe med ting, det er jo det politikere skal gjøre, eller hva?

Hørte om en voldtektsmann som slapp fengsel her i Norge for noen måneder siden fordi det ikke var plass til ham. Det er skremmende... stadig og støtt hører vi om kriminelle som har gjort laaangt verre ting enn å tagge som får latterlig liten straff.

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1273 på: 15. Aug. 2007, 21:38 »
Og Joakim; Så hver gang et parti vil gjøre gode ting her og der, så vil det automatisk gå ut over velferden i landet? Noe så dumt. Vi vet alle at Norge er et veldig rikt land med latterlig høye skatter. Vi har da råd til å la folk bli straffet noen år ekstra.

Riktig at velferd er viktig, men bekjemping av kriminalitet er også viktig. Norge omtales jo alltid som et fristed for forbrytere, terrorister osv. Vi må bli strengere.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1274 på: 15. Aug. 2007, 21:44 »
Ja, det er altfor mange som gjør langt mer alvorlige forbrytelser enn tagging som får altfor lav straff. Og det er et problem. Det kan alltids bli flere fengselsplasser, men vi trenger heller ikke kaste alle i fengsel. Det koster dessverre samfunnet mye penger. Da er det bedre å gi en annen straff til de vi KAN gi en annen straff til. Hvorfor skal du kastes i fengsel for et par uker bare for å ha tagga på en t-banevogn i Oslo? Hvorfor kan vi ikke heller gi vedkommende en klekkelig bot og ei vaskebøtte? Det er i mine øyne en bedre bruk av ressursene og fengselsplassene. Hvis det ikke er plass til en voldtektsforbryter i fengsel fordi det sitter en tagger der, sier ikke da det mer om bortkastede ressurser? Det er voltektsforbrytere, voldsmenn og drapsmenn som virkelig må i fengsel. Det er de som utgjør en trussel for samfunnet. Hvilken trussel mot folk flest utgjør en tagger? Han skrabler noen ukvemsord på en t-banevogn i Oslo og skal stenges ute fra samfunnet fordi vi liksom kan gå på gaten og være redde for en fjortis med hettegenser og sprayboks? Idioti, kaller vi det. Om en person har slått ned kona si i fylla, men ellers er en grei kar, kan vi heller ilegge strenge restriksjoner i forhold til hans omgang med kona, enn å fengsle han i en uke eller to.

Norge skal aldri bli et fristed for forbrytere og terrorister, men derfor må vi også skille klarere mellom de som virkelig er en trussel for samfunnet som helhet, og de som eventuelt bare utgjør en trussel mot Oslos t-banevogner eller sine egne familiemedlemmer. Skal vi kaste utro menn og kvinner i fengsel også, bare fordi de er nettopp utro? Hvor lenge skal de sitte i fengsel da? To dager? Eller kanskje du vil sperre utro menn og kvinner inne i to år, taggere i 20, mens drapsmenn og voldtektsmenn skal taes livet av? Ja, la oss leke USA. La oss leke verdenspoliti vi også. La oss skaffe oss enda flere fiender enn vi allerede har.