20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 208500 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Sv: Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #1230 på: 24. Juni 2007, 15:48 »
Nei, egentlig ikke. FrP er også for et skille mellom stat og kirke.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1231 på: 25. Juni 2007, 18:25 »
Du har et godt poeng når det gjelder innvandringspolitikken til FRP, Nordin.
Det som står i partiprogrammet er bra. Vi må få ut de som ikke ønsker å bidra til at Norge skal bli et bedre land å bo i. Og vi må skille klart mellom de som gjør en innsats for å integrere seg i landet, og for å gjøre Norge til et bedre land å bo i.

Men jeg har også følelsen av at mange FRP-politikere og mange FRP-velgere generaliserer i overkant mye, og at skillet mellom de som bare ødelegger, og de som virkelig gjør en helhjertet innsats, viskes ut. Så snart det er noen som søker asyl i Norge, av ulike årsaker, kommer det alltid en FRP-poltiiker på TV og kaller dem lykkejegere og hevder at de må kastes på hodet ut av landet.

Jeg er heller ikke tilhenger av at en innvandrer MÅ lære seg norsk FØR han kan få arbeids- og oppholdstilatelse i landet, som jeg mener å ha hørt FRP snakke så varmt om. Skjønner ikke helt hvordan vi kan forlange at alle innvandrere skal være norskere enn nordmenn før de får lov å bli i landet. Hvordan kan folk bli norskere enn nordmenn av å bo sammen andre innvandrere og flyktninger i et asylmottak i flere år.

Jeg er for en regulering av markedskreftene. Jeg mener staten bør ha så mye kontroll som mulig over helse- og velferdstjenestene i dette landet. Jeg mener det bør være et fåtall private skoler og universiteter. Og jeg mener disse bør kunne tilby noe helt annet enn den offentlige skolen, om de skal få tillatelse. Samtidig er det ikke rart at høyresiden vinner frem med maset om private skoler fordi den offentlige er så dårlig. Men jeg skjønner ikke hvorfor man tenker på den måten. For hvis alle elevene skal over i private skoler, blir den offenltige skolen bare dårligere og dårligere. Er det ikke bedre å investere milliarder på å ruste opp den offentlige skolen, utdanne bedre og flere lærere og gjøre noe vesentlig med undervisningen? Hvorfor kan ikke samtlige partier på Stortinget samarbeide om et felles løft for å få den offentlige skolen opp på et skikkelig høyt nivå, slik at norske elever blir smartere og bedre rustet for fremtiden enn noen andre?
Venstresiden snakker høyt om mer penger til den offentlige skolen, og joda, de holder løftene sine. Men hvorfor ikke gå helhjertet inn med MYE mer penger enn man gjør, og gi skolen et SKIKKELIG løft?

Vi må være aktive i utenriks- og bistandspolitikken. Jeg synes det var veldig bra at Støre tidlig tok kontakt med samlingsregjeringen i Palestina. Jeg mener flere burde gjort det samme, og jeg mener at vi må kunne skille mellom den politiske delen av Hamas, og terroristorganisasjonen Hamas, for de to er ikke samme sak. Selv om det er vanskelig å tro etter det jeg vil kalle en borgerkrig på Gaza-stripen. Vi må gi mye bistand, og vi bør så langt som mulig forsøke å se bredere enn alle andre land. Det er fortsatt veldig mange som trenger vår hjelp. Og vi kan ikke unngå å gi bistand til Zimbabwe bare pga Mugabe. Vi må bare finne andre måter å gi nødhjelp på, enn via myndighetene i landet. Og der kommer Norsk Folkehjelo, Røde Kors og Kirkens Nødhjelp inn.

Jeg mener vi fortsatt kan gjøre mye for å begrense skillet mellom fattig og rik i dette landet. Det er en altfor stor forskjell mellom de som er veldig fattig, og de som er veldig rike. Vi må sette oss et helhjertet mål om å få bukt med fattigdommen. Det vil alltid være noen som faller utenfor og blir fattige. Men vi må slutte å kalle dem fattige. Vi må slutte å se ned på dem, og vi må tilrettelegge bedre for at de skal kunne delta aktivt i samfunnet. Absolutt alle som bor i dette landet bør ha like muligheter og lik rett til ALT av velferdstjenester, helsetjenester utdanning og arbeid. Vi kan ikke la NOEN falle utenfor, uansett om de har 10 kroner til overs når de har betalt alle regninger og sørget for mat og klær til seg og sine, eller om de er multimillardærer, som ikke trenger å jobbe for å tjene penger til livets opphold.

Tollgrensen er lav, men 1000 kroner synes jeg hørtes mye ut.
Skatte- og avgiftsnivået er greit nok. Men som sagt, vi kan fortsatt gjøre vårt for å utjevne skillet mellom fattig og rik.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

plebbster

• Gjest
« Svar #1232 på: 22. Juli 2007, 01:50 »
Tror jeg meldte meg inn i frp i kveld ;D

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #1233 på: 22. Juli 2007, 18:22 »
Er enig med det meste Nordin sier her, bortsett fra at jeg er mer privatiseringsvennlig, uten at jeg har satt meg sånn veldig mye inn i politikk.

Og hvem står bak forurensingen av Oslo-fjorden? Hørte noe om "miljøvennlige" SV i denne sammenhengen, uten at jeg heller her vet så mye. Var på fisketur i Oslo-fjorden for litt siden, og fisken så jo helt, helt grusom ut. Var aldri sånn før, og hørte på radioen i bilen at det var best å la være å bade der nå.

Jeg tviler også på at den sittende regjeringen klarer å gjøre den norske skole til verdens fremste. Skulle jeg likt å sett!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #1234 på: 23. Juli 2007, 23:50 »

Det var ikke dumt! Gratulerer! Hvem blir nestemann?!
Toon, Toon,
Black and white army

Frode

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1235 på: 24. Juli 2007, 13:44 »

Det var ikke dumt! Gratulerer! Hvem blir nestemann?!
Får du en slags premie etter hvor mange du klarer å verve Mack? Premien er vel ikke en tur ned til den solfylte kysten i Spania?  ;D

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1236 på: 31. Juli 2007, 17:21 »
Du TROR du meldte deg inn? Vet ikke den høyre hånda hva den venstre gjør? Er det sånn å forstå.
Uansett kan man vel ikke si annet enn kondolerer. Håper du tar til fornuften om ikke lenge.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1237 på: 31. Juli 2007, 20:23 »
Jeg vil nok vurdere både Venstre og kanskje Høyre ved neste Stortingsvalg, hovedsaklig fordi jeg ikke liker at AP skal danne regjering med SV.
Men dersom Høyre og Venstre skulle finne på å legger planer om å danne eller støtte FRP-regjering blir det ikke tatt opp til vurdering.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1238 på: 31. Juli 2007, 22:38 »
Venstre har jeg aldri hatt noe imot.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1239 på: 02. Aug. 2007, 21:50 »
Jeg vil nok vurdere både Venstre og kanskje Høyre ved neste Stortingsvalg, hovedsaklig fordi jeg ikke liker at AP skal danne regjering med SV.
Men dersom Høyre og Venstre skulle finne på å legger planer om å danne eller støtte FRP-regjering blir det ikke tatt opp til vurdering.
Makan til sprøyt hadde jeg aldri ventet fra den kanten.
Greit nok at du ikke liker å ha SV i regjering (uten at jeg ser hva som er galt med det, vi trenger noen som kan trekke Arbeiderpartiet til venstre, for de gjør det faen ikke sjøl), men Venstre og Høyre? Jeg stemmer KrF LENGE før jeg stemmer Venstre eller enda verre Høyre. Jeg trodde du var arbeiderpartimann jeg, Kristoffer. Godt mulig du ligger mer til høyre på den politiske skalaen enn det jeg gjør, men du kan da faen ikke skifte totalt verdioppfatning. Vil du heller se en regjering med Høyre, Venstre, KrF evt. Venstre, Høyre og FRP enn SP, Arbeiderpartiet og SV? Vil du virkelig heller ha en politisk kurs som ødelegger alle sosiale goder, enn en regjering som skaper arbeidsplasser og sørger for at alle sosiale goder blir ivaretatt og blir tilgjengelig for samtlige?

Det må da være mulig å svelge noen kameler fremfor å gi bort landet vårt til en bitteliten rikmannsklubb, som ikke bryr seg om andre enn seg selv og sine likemenn? Du vil da vel ikke se at landet vårt ødelegges av en høyreregjering?

Det er SV som sørger for at Jens Stoltenberg husker på hvem som startet Arbeiderpartiet i sin tid. Hvis ikke kjører Jens Stoltenberg ren 2001-politikk, og det vil vi vel ikke ha noe av? Vi kan da vel ikke godta at en arbeiderpartiregjering kjører høyre-politikk?

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1240 på: 02. Aug. 2007, 22:08 »
SV er forkastelig. Heller naturlig mot høyre.
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1241 på: 02. Aug. 2007, 23:33 »
Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet vet hva som er best for oss dumme velgere.

SV er et katastrofalt parti.

Høyre, venstre og FrP ville jo vært drømmeregjeringen!

Fredrik

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1242 på: 03. Aug. 2007, 00:28 »

Ja, enig. En dimensjon bedre en dette oppgulpet som styrer på nå!
# 9 Alan Shearer - World Legend

http://www.indkast.dk/upload/Nzogbia.jpg

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1243 på: 03. Aug. 2007, 02:07 »

Bollocks!

Jokke, jeg vil selvfølgelig ALDRI vurdere å stemme på et regjeringsalternativ eller et parti støttende til en regjering med frp i, det må jo du også forstå.
Og jeg vil gjerne helst ha AP i regjering, bare ikke med SV. Føler fortsatt at jeg kan kalle med sosialdemokrat, og jeg sa aldri at jeg kom til å stemme Venstre eller Høyre, men når neste valg kommer blir jeg nok å vurdere muligheten. Venstre har mange gode poenger, har en meget god innvandringspolitikk ikke ulik APs, og setter fokus på miljøet.
AP syns jeg ligger nok mot venstre, syns de er der de burde være. Å sitte i en regjering med et parti hvis medlemmer ødelegger så ufattelig for seg selv og egets regjering veit jeg ikke hvor smart er. Og ting ville vært betraktelig bedre dersom noen andre enn SV hadde finansministerposten.
Forøvrig, regjeringsskifte vil det vel hele tiden være, og misnøye vil det være samma faen uansett i dette kvalmt forvendte landet, fordi vi har det så bra at vi tror vi har det ille. Det norske sosialdemokratiet har tross alt vist seg å være kanskje verdens beste land og bo i, og det betyr enorm velstand. Så enorm at vi bare vil ha mer og mer, hvilket gjør det enkelt å se at FRP som tiltaler den norske egoismen og fordommene skal bli populært, dessverre.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #1244 på: 03. Aug. 2007, 21:17 »
Jeg skal være enig i at Kristin Halvorsen ikke akkurat er drømmefinansministeren.

Uansett, jeg går ut ifra at du stemmer Arbeiderpartiet 10. september, så har du to år på deg til å vurdere hvorvidt det er aktuelt å bidra til å kaste "ditt eget parti" ut av regjeringskontorene. For jeg gjør regning med at du aldri i verden har tenkt å la Høyre eller Venstre overta styringen av Hadsel kommune (uten at jeg vet hvem som styrer i den kommunen nå eller om det faktisk er den kommunen du hører hjemme i, med mindre du skal stemme i Bodø, men det tviler jeg på).