20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209959 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #810 på: 20. Aug. 2006, 22:54 »
Selvfølgelig innbærerer det jeg sier korrekthet. Jeg har da vært på grensa og opplevd den spente situasjonen der. Jeg har selvsagt ikke kastet kongler over grensa, fordi jeg ikke ønsker å risikere livet. Men det er det du gjør. For den minste lille håndbevegelse kan oppfattes som terror fra israelske soldaters side. For de er faen ikke til å spøke med.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Agurksaft

• Gjest
« Svar #811 på: 21. Aug. 2006, 16:11 »
Hehe, eg har ein kompis som var nær ved å bli taua inn for spionasje av alle ting når han nett var over grensa til Burma  :roll:

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #812 på: 21. Aug. 2006, 16:12 »
I går kveld diskuterte jeg litt skolepolitikk på VG Nett. Torsdag snakket jeg med Theo Koritzinsky, kjent pedagog og veldig venstreorientert mann. Vi var enige i at Jon Lilletun var den beste utdanningsministeren vi har hatt på 20 år. Dette skrev jeg også i går kveld på VG Debatt.

I natt døde Jon Lilletun etter en lengre kamp mot kreften. Dette er selvsagt et stort tap for familien, men også for politikken. Lilletun var en mann som ble likt i både høyre- og venstreorienterte leire. Og som utdanningsminister gjorde han mange fornuftige ting uten å markere sitt eget navn.

Svært trist at vi har mistet Lilletun, og mine tanker går til hans familie.
Toon, Toon,
Black and white army

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #813 på: 21. Aug. 2006, 16:13 »
Sitat fra: "Agurksaft"
Hehe, eg har ein kompis som var nær ved å bli taua inn for spionasje av alle ting når han nett var over grensa til Burma  :roll:

Men det var vel neppe av israelske soldater?
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #814 på: 21. Aug. 2006, 16:17 »
Trist å lese at Lilletun er død. Politkk kan man jo selvfølgelig diskutere opp og ned i mente, men Jon Lilletun var en fargerik personlighet som livet opp norsk politikk en tanke mens han var statsråd.

Agurksaft

• Gjest
« Svar #815 på: 21. Aug. 2006, 16:21 »
Nei , det var nok ikkje israelske soldatar nei.

Tønsberg

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #816 på: 21. Aug. 2006, 20:28 »
Det blir nepe fred ned i midt-østen med det første.De kommer til å krige til de har utryddet seg selv.Mener jo det skal bli fred.Det kan det sikkert bli,men snart brytter det løs igjen.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #817 på: 22. Aug. 2006, 15:21 »
En fredsavtale i midtøsten krever enorm innsats fra FN og verdenssamfunnet ellers. Det krever også stor vilje og mot fra lederne på begge sider. Men man må også lære fra Oslo-avtalen, og ha bred støtte for det i sine rekker. For vi kan ikke la en evt. fredsavtale hvile på skuldrene til enkeltpersoner. Hele Oslo-avtalen brøt jo fullstendig sammen da utenriksminister Holst døde og statsminister Rabin ble likvidert av "sine egne".

Det er fullt mulig å få varig fred i midtøsten. Men begge sider må ønske freden like mye, og en avtale må være like mye på Palestinas premisser, som på Israels. En avtale kan ikke være 70-30 i favør Israel, og heller ikke 70-30 i favør Palestina. Samtidig som det heller ikke er sikkert at 50-50 er det beste.

Men en fred i midtøsten må først og fremst begynne med en våpenhvile.
Som vi nå har, men som kan brytes når som helst. Israel har jo allerede brutt den en gang, og hevder sin uskyld som vanlig.

Og skal vi få fred i midtøsten, så hadde det jo vært en fordel om USA faktisk hadde begrenset strømmen av våpen og penger til Israel, så de faktisk har en grunn til å sette seg ved forhandlingsbordet.

Jeg håper det blir varig fred i området i løpet av min levetid, men jeg forventer det ikke.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #818 på: 18. Sep. 2006, 21:00 »
Da endte dessverre det svenske valget med at den store sosialdemokratiske profeten, og en av verdens mest engasjerende politikere, Göran Persson, må gå av som statsminister, og overlate tronen til Moderaternas mer eller mindre merkelige leder Fredrik Reinfeldt. Svenskene forventer resultater fort, og hvis ikke Reinfeldt og hans borgerlige allianse innfrir valgløftene litt fort (altså i løpet av mindre enn et år, mht. statsbudsjett osv.) kan det skape store problemer for flertallsregjeringen Reinfeldt.

Hva syns dere om utfallet av den svenske valgkampen? Er det noen av dere andre som også kommer til å savne Persson, som nå også går av som partileder? Det gjør i hvert fall jeg. Han var stor. Han er stor. Og kommer alltid til å leve som en sprudlende gnist i sosialdemokratiske hjerter.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #819 på: 18. Sep. 2006, 21:13 »
Jeg er veldig fornøyd med det valget, og er glad på svenskenes vegne. Persson har sagt og gjort mye rart. Reinfeldt virker på meg som en klok og ivrig politiker. GRATULERER TIL SVERIGE!
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #820 på: 18. Sep. 2006, 21:15 »
Sitat fra: "Mack"
Jeg er veldig fornøyd med det valget, og er glad på svenskenes vegne. Persson har sagt og gjort mye rart. Reinfeldt virker på meg som en klok og ivrig politiker. GRATULERER TIL SVERIGE!

Ai, ai, ai. Dette var ikke bra. Synd at en borgerlig flertallsregjering skulle overta nå. Jeg håpet dypt og inderlig at det var Persson og hans allierte som skulle få bukt med arbeidsløshet og andre problem i Sverige. Dessverre får Reinfeldt sjansen, en sjanse jeg egentlig tviler på om han er i stand til å ta vare på. Men vi får i det minste la han prøve seg. Men det er ingen tvil om at Sverige har mistet en leder av de sjeldne i Göran Persson. Det kan ingen ta fra ham.
Tore Eikeland,

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #821 på: 18. Sep. 2006, 21:16 »
Sitat fra: "Mack"

Ai, ai, ai. Dette var ikke bra. Synd at en borgerlig flertallsregjering skulle overta nå. Jeg håpet dypt og inderlig at det var Persson og hans allierte som skulle få bukt med arbeidsløshet og andre problem i Sverige. Dessverre får Reinfeldt sjansen, en sjanse jeg egentlig tviler på om han er i stand til å ta vare på. Men vi får i det minste la han prøve seg. Men det er ingen tvil om at Sverige har mistet en leder av de sjeldne i Göran Persson. Det kan ingen ta fra ham.
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #822 på: 18. Sep. 2006, 21:23 »
Først må de bli kvitt alle de partiutnevnte byråkratene i alle mulige stillinger. Da slipper de å få sine valgløfter sabotert av byråkratiet.

Hvorfor vil dere ikke ta opp vår regjerings siste krumspring? Jeg har nå meldt meg inn i Utdanningsforbundet. Litt synd å ikke være med i Lærerlaget, men jeg orker bare ikke LO.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #823 på: 18. Sep. 2006, 21:25 »
Sitat fra: "Journalisten"
Jeg håpet dypt og inderlig at det var Persson og hans allierte som skulle få bukt med arbeidsløshet og andre problem i Sverige.

De har hatt tolv år på seg til å fikse de problemene, men har enda ikke fått gjort noe med det. Nå har sosialistene sittet ved makten der borte i TOLV ÅR!

På tide at den borgelige siden får sin sjanse i Sverige, og jeg tror de vil ta godt vare på den sjansen.

plebbster

• Gjest
« Svar #824 på: 18. Sep. 2006, 21:55 »
Jeg har ikke fulgt ( mulig skrivefeil, men prøver å gjøre ordet mest mulig som FUGLA - 2-1 -, ja. ehemm.. ) så mye med i svensk politikk før disse bombene begynte å dukke opp. Må innrømme det. Det må cirka være den beste valginnspurten jeg noen gang har sett i noe land. Kanskje bortsett fra der han ukraineren spiste en soppsuppe som gjorde at han fikk prikker i ansiktet. Var litt konge, det òg! :wink:

Uansett. Resultatet er jeg usikker på. Er ikke usikker på hvem som vant, men på om det ble en " riktig og rettferdig " vinner. Jeg synes han nye fyren virker flink! Go Sosialdemokratarna!!