20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210410 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #675 på: 25. Mai 2006, 00:23 »
Sitat
Nettopp! Det var dette jeg ville ha ut og fram! Man skal lære om nynorsken. Man skal lære litt nynorsk! Om du hadde tatt deg tid til å lese istedet for å konsentrere deg om å kverulere, så hadde du sett dette. Sidemål MÅ bli valgfritt! Hvorfor skal man påtvinge elever til å ha noe de ikke vil ha? Kanskje om nynorskopplæringen blir redusert ett par hakk, så ville interessen økt blandt unge?
Og hvorfor skal disse nynorskhaterne ha nynorsk? Er det ikke bedre at disse blir luket vekk, og blir fornøyde? De lærer jo om det viktigste fortsatt! Og er det ikke fantastisk at samtidig kan alle som vil velge dette språket, sett at de har bokmål som hovedmål?

Poenget mitt er at nynorsk ikke skal være et sidemål. Det skal være en del av norskundervisningen. Nynorsk er minst like sentralt som halvdansk, altså bokmål. Vi skal legge om nynorskundervisningen slik at det blir større fokus på det litteraturhistoriske og mindre fokus på unødvendig gramatikk. sentral gramatikk skal selvsagt læres. Det er viktig å vite forskjellen på ordentlig norsk og halvdansk gramatisk sett. Det skal legges større vekt på å LESE nynorske verk. Og da mener jeg ikke bare små dikt og noveller, men romaner. Både historiske og moderne.
Og når vi gjør det, så skal folk skjønne at nynorsk er en for viktig del av det norske språket til at vi kan gjøre det valgfritt, eller på sikt, fjerne det.

Bokmål er halvdansk, enten man liker det eller ei. Fakta er fakta.
Nynorsk er EKTE norsk, bygd på ulike dialekter fra enkelte plasser i landet. Om enn ikke hele landet. Aasen hadde et begrenset budsjett.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #676 på: 25. Mai 2006, 00:53 »
Norrønt er ekte norsk. Runer er ekte norsk. Skal vi tvinge alle i hele landet til å lære seg dette til punkt og prikke? Hvor lenge kan man bruke argumetet "halv-dansk" egentlig? Bokmål er større enn nynorsk, enten man vil det eller ei. Det er DET som er fakta, Joakim. Uansett hvor uenig du har lyst å være i det.

Sidemål må bli valgfritt. Det må bare skje. Det er ett tidsspørsmål før det kommer noen kloke hoder inn i regjeringen som faktsik tør å stå til ansvar. For elevene ønsker dette. Og det er jo strengt tatt elevene dette gjelder. Ett stort flertall av dagens elever vil at sidemål skal bli valgfritt!

Men det er vel ikke så nøye, så lenge du skal være uenig.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #677 på: 25. Mai 2006, 14:44 »
Eg vonar dykk til å sleike borken or.

Forsto du det Lasse? Kanskje litt skrivefeil i midten, ble litt mye nynorsk der men klarer du å tyde hva som står der?  :D PS; dette er ikke ment som en test men bare litt vill humor. :lol:
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #678 på: 25. Mai 2006, 16:20 »
Til glede og irritasjon legger jeg denne ut på nytt slik at folk ser hvilke stillinger som er ledige.

NEWUTD.COMs FORUMREGJERING:

Statsminister: Journalisten (Ap)
Utenriksminister: Mack (FrP)
Finansminister: Åsmund Singstad (Uavh.)
Bistand- og utviklingsminister:
Kommunal- og regionalminister:
Kirke- og kulturminister: Joakim (Ap)
Moderniseringsminister:
Landbruks- og matminister:
Miljøvernminister:
Samferdselsminister:
Helse- og omsorgsminister:
Arbeids- og sosialminister: Dag Riise (Ap)
Justisminister:
Fiskeriminister:
Nærings- og handelsminister:
Likestillings- og forbruksminister:
Forsvarsminister: Plebbster (Høyre)
Olje- og energiminister: Kristoffer Eilertsen (Ap)
Utdannings- og kunnskapsminister: Lasse (FrP)

Da er det bare å finne seg en ledig ministerpost, folkens. Du må ha en klar overbevisning om at det er den ministerposten du føler deg best til å tre inn i, og må da også være klar til å argumentere på beste måte for saker innenfor ditt felt. Når du sier hvilken ministerpost du vil ha, må du også skrive hvilket parti du representerer. Hvis du ikke vil representere noe parti, får du finne på et nytt parti ved å skrive det, eller bare være uavhengig.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #679 på: 25. Mai 2006, 22:18 »
Sitat fra: "Lasse"
Norrønt er ekte norsk. Runer er ekte norsk. Skal vi tvinge alle i hele landet til å lære seg dette til punkt og prikke? Hvor lenge kan man bruke argumetet "halv-dansk" egentlig? Bokmål er større enn nynorsk, enten man vil det eller ei. Det er DET som er fakta, Joakim. Uansett hvor uenig du har lyst å være i det.

Sidemål må bli valgfritt. Det må bare skje. Det er ett tidsspørsmål før det kommer noen kloke hoder inn i regjeringen som faktsik tør å stå til ansvar. For elevene ønsker dette. Og det er jo strengt tatt elevene dette gjelder. Ett stort flertall av dagens elever vil at sidemål skal bli valgfritt!

Men det er vel ikke så nøye, så lenge du skal være uenig.

Grunnen til at jeg er uenig er fordi jeg er av en helt annen oppfatning av nynorsk enn du er. Jeg er ikke uenig fordi jeg vil provosere eller være morsom. Jeg er uenig med deg fordi jeg faktisk er uenig.

Nynorsk er en sentral del av norsk kulturarv. Det er det nærmeste vi kommer et "rent" norsk språk, som ikke er influert av andre språk, dansk eller islandsk. Mye sentral norsk litteratur er skrevet på nynorsk, og det bør norske elever ha innsikt i. Ivar Aasen er en sentral mann i norsk litteraturhistorie, og folk bør ha like god kunnskap om han, som om Ibsen, Bjørnson og Hamsun. Elevene bør, som jeg har sagt flere ganger, ha kunnskap om hva som er den viktigste forskjellen på nynorsk og bokmål. Folk bør kunne lese det, og til en viss grad skrive det, uten at vi trenger å bruke 20 timer på ren gramatikkterping. Vi trenger ikke legge for stor vekt på hvordan man bøyer nynorske verb, selv om det er viktig å vite forskjell på endingene. Vi bør legge om nynorskundervisningen og gjøre det til en mer litteraturhistorisk bit av norskundervisningen. Jeg mener vi på sikt, bør betrakte nynorsk som en sentral del av norskundervisningen i bokmålsområder. Det samme gjelder for bokmål på nynorskområder.
Jeg har forklart dette tusen ganger. Nynorsken er altfor viktig for norsk språk og kultur, til at vi kan kaste det på sjøen som et valgfritt sidemål, som et skritt på veien til å avskaffe hele sulamitten.

GMC

• Kaptein
  • TOON ARMY, TOON ARMY!!!!
    • Vis profil
« Svar #680 på: 25. Mai 2006, 22:21 »
Off, eg kan ikke fordra Ny Norsk!!!

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #681 på: 25. Mai 2006, 22:24 »
Sitat fra: "GMC"

Jeg skjønner det, når du ikke har lært deg norsk engang.

GMC

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #682 på: 25. Mai 2006, 22:29 »
Sitat fra: "Joakim"
Sitat fra: "GMC"

Jeg skjønner det, når du ikke har lært deg norsk engang.

OFF!!! JEG KAN IKKE FORDRA NY NORSK!!!!

Bedre nå....din pung.

André S

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #683 på: 25. Mai 2006, 22:37 »
hehehe

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #684 på: 25. Mai 2006, 22:37 »
Nynorsk?
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #685 på: 25. Mai 2006, 22:45 »
Hjelpe meg. Det får da være måte på usaklighet. Ikke ødelegg 46 sider med saklig argumentasjon, GMC. Vær så vennlig.

Hva mener dere forresten om lærerevaluering, folkens? Har utdanningsministeren noen Pauli ord kanskje? Personlig stiller jeg meg ganske skeptisk. Har ingen spesiell formening om det. Hva mener dere?
Tore Eikeland,

GMC

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #686 på: 25. Mai 2006, 22:50 »
Sitat fra: "Journalisten"
Hjelpe meg. Det får da være måte på usaklighet. Ikke ødelegg 46 sider med saklig argumentasjon, GMC. Vær så vennlig.

Hva mener dere forresten om lærerevaluering, folkens? Har utdanningsministeren noen Pauli ord kanskje? Personlig stiller jeg meg ganske skeptisk. Har ingen spesiell formening om det. Hva mener dere?

Har du ikke hørt at du ikke skal blande Politikk med Fotball Journalisten?
Du av alle folk burde jo vite det  :lol:

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #687 på: 25. Mai 2006, 22:57 »
Utenriksministeren har selvfølgelig en del tanker også om lærerevaluering. Men ettersom vedkommende helt sikkert kommer til å stikke nok kjepper i hjulene for en tafatt og treg statsminister, velger utenriksministeren å holde kjeft til andre uttalelser er gitt. Om dette ikke er en intern diskusjon i regjering, selvsagt?
Toon, Toon,
Black and white army

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #688 på: 25. Mai 2006, 22:58 »
Okey, den var drøy. Hvorfor går du da inn på politikk-tråden?  :shock:

Edit; Spørsmålet var ment til GMC.
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #689 på: 25. Mai 2006, 23:10 »
Sitat fra: "Mack"
Utenriksministeren har selvfølgelig en del tanker også om lærerevaluering. Men ettersom vedkommende helt sikkert kommer til å stikke nok kjepper i hjulene for en tafatt og treg statsminister, velger utenriksministeren å holde kjeft til andre uttalelser er gitt. Om dette ikke er en intern diskusjon i regjering, selvsagt?

Velformulert og velberettiget spørsmålsstilling, kjære utenriksminister. Denne diskusjonen om lærerevaluering er så uoffisiell at en som deg, som faktisk var utdanningsminister et kvarters tid, absolutt skal få muligheten til å uttrykke din mening om saken.

Men jeg må få lov til å stille spørsmålstegn, min kjære utenriksminister, med hvorfor du kaller meg tafatt og treg?

Uansett håper jeg også at den nyinnsatte utdanningsministeren SNAREST vedlegger sin mening i henhold til saken.
Tore Eikeland,