20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209728 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #690 på: 25. Mai 2006, 23:28 »
Jeg vil gjerne be om en kort info om hva lærerevaluering faktisk går ut på.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #691 på: 25. Mai 2006, 23:51 »
Hmm. Det ligger vel egentlig i ordet. Det er en ting som gjør at elevene selv kan evaluere lærerne sine, anonymt gjennom ulike undersøkelser. Jeg tror uansett at Mack kan forklare prosessen bedre enn meg, så jeg tror ikke jeg selv skal ordforklare det noe mer.

Personlig kan jeg jo si meg enig i at også skolen må kvalitetssikres. Dette kan gjøres på flere måter, blant annet at alle elever individuelt evaluerer sine lærere.

Lærerne bør jo få konstruktiv kritikk på sitt arbeid av dem som er eksperter på dette området, altså elevene. Jeg mener det er viktig at en eventuell undersøkelse er godt organisert og strukturert slik at den ikke åpner for useriøse elever som velger å ikke ta undersøkelsen seriøst.

Så jeg forholder meg litt skeptisk til saken, selv om kvalitetssikring er veldig viktig for å opprettholde den offentlige skolen som en bærekraftig læringsarena.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

plebbster

• Gjest
« Svar #692 på: 25. Mai 2006, 23:54 »
Jeg ville, som de fleste andre, skrevet søppel om de lærerene jeg ikke likte personlig. Jeg tviler på at en slik undersøkelse ville komme til nytte. Ihvertfall blant elevene.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #693 på: 26. Mai 2006, 00:02 »
Da er det på en måte en slags liten evaluering av lærerne som foregår når vi gjennomfører elevinspektørene da. Da er det blant annet spørsmål om hvor fornøyd vi er med lærerne våre i forskjellige fag, og om vi får den nødvendige hjelpen. Men disse som her prates om er vel gjerne om hver enkelt lærer vil jeg vel tro. Da kan blant annet useriøse elever være et problem ja. Dessuten er jo ofte lærere generelt lett å mislike blant elever ofte uten at de egentlig er problemet.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #694 på: 26. Mai 2006, 00:09 »
Det er derfor jeg mener at prosessen bør foregå på en slik organisert og strukturert måte at det ikke blir useriøst. Men det er fornuftig og riktig at du trekker inn Elevinspektørene. Du kan kalle lærerevaluering for en veldig spesifikk type av Elevinspektørene. Jeg vil tro at vår alles kjære utenriksminister kan utdype dette, pluss sin mening og oppfatning av saken. Snart?
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #695 på: 26. Mai 2006, 09:38 »
"Alles kjære utenriksminister" tar nok snart slutt.

Ellers er det overraskende at vår sosialdemokratiske statsminister er mer FRP-vennlig enn undertegnede i denne saken, i hvert fall bittelitt. Selv om vi egentlig er ganske enige, må jeg få lov til å "pushe" han litt lenger mot FRP enn meg selv her. Det skjønner dere vel?

Lærerevaluering er egentlig allerede godt nok beskrevet av vår statsminister. Idéen med lærerevaluering er å la elevene få fortelle om sine lærere. Dette er i bunn og grunn en svært god tanke. Og jeg synes det i så måte er riktig å sette elevers ve og vel foran lærerenes. Allikevel er jeg ikke så sikker på at dette vil skje i praksis. Jeg tror man fort kan få en del lærere som da "smisker" med sine elever for selv å framstå som flinke lærere. Jeg tror altså at slike undersøkelser ikke vil gi det rette bildet av lærerne.

Jeg mener derfor, ærede forsamling, at slike evalueringer ikke er den rette veien å gå for å få en bedre skole. Vi må finne andre måter å evaluere lærerne.

Mulig jeg får mitt eget parti på nakken nå, men jeg lover å gjøre det godt igjen senere. FRP har en god helhetlig politikk, men jeg trenger ikke være enig i alle forslag.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #696 på: 26. Mai 2006, 13:15 »
Sitat fra: "Mack"
"Alles kjære utenriksminister" tar nok snart slutt.

Ellers er det overraskende at vår sosialdemokratiske statsminister er mer FRP-vennlig enn undertegnede i denne saken, i hvert fall bittelitt. Selv om vi egentlig er ganske enige, må jeg få lov til å "pushe" han litt lenger mot FRP enn meg selv her. Det skjønner dere vel?

Lærerevaluering er egentlig allerede godt nok beskrevet av vår statsminister. Idéen med lærerevaluering er å la elevene få fortelle om sine lærere. Dette er i bunn og grunn en svært god tanke. Og jeg synes det i så måte er riktig å sette elevers ve og vel foran lærerenes. Allikevel er jeg ikke så sikker på at dette vil skje i praksis. Jeg tror man fort kan få en del lærere som da "smisker" med sine elever for selv å framstå som flinke lærere. Jeg tror altså at slike undersøkelser ikke vil gi det rette bildet av lærerne.

Jeg mener derfor, ærede forsamling, at slike evalueringer ikke er den rette veien å gå for å få en bedre skole. Vi må finne andre måter å evaluere lærerne.

Mulig jeg får mitt eget parti på nakken nå, men jeg lover å gjøre det godt igjen senere. FRP har en god helhetlig politikk, men jeg trenger ikke være enig i alle forslag.

I dette spørsmålet er jeg nok både Ap-vennlig, Høyre-vennlig og (gulp!) kanskje FrP-vennlig!  :shock: Men det får så være. Det finnes vel verre parti å være enige med. Demokratene og Fedrelandspartiet for eksempel. Jeg må uansett få påpeke at jeg ikke har gjort meg opp et 100 % konkret standpunkt i saken.

Uansett så mener jeg det er viktig med kvalitetssikring, også i skolen. Jeg har sikkert nevnt det før; at jeg er en ihuga motstander av privatisering av skolesektoren. Men for å opprettholde et best mulig offentlig alternativ, er kanskje lærerevaluering veien å gå. Problemene som utenriksministeren skisserer, kan nok dessverre komme til å bli tilfelle en del plasser, og da er jo hele konseptet punktert.

Jeg er redd lærerevaluering kan komme til å skape utoner i tillitsforholdet og egentlig også det generelle forholdet mellom lærer og elev, derfor er jeg veldig, veldig usikker på om det er rette måten å vurdere skolesituasjonen på. Vår fortsatt alles kjære utenriksminister mener at vi må finne andre måter å evaluere lærerene på. Har han forslag til hvilke måter som kan være aktuelle?

Hva mener dere andre om saken? Hvordan kan skolen best mulig kvalitetssikres? Og hvis et temaskifte er på sin plass; Hva mener dere i vår ærede forsamling om privatskoler?
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #697 på: 26. Mai 2006, 17:44 »
Skolen kvalitetssikres gjennom valgfrihet for den enkelte. Om vi skulle få noen private alternativer må den offentlige skolen møte de kvalitetskrav samfunnet stiller. Men det er klart at dette også stiller krav til endringer i den offentlige skolen. Læreryrket må få en høyere status, og det oppnår man blant annet gjennom høyere lønn. Dette gjelder forsåvidt også sykepleiere. Vi kan ikke gå rundt og forvente at mennesker blir lærere og sykepleiere av ren barmhjertighets skyld. Økt lønn og status vil bidra til at flere ønsker seg dette yrket. Da kan man også stille strengere opptaktskrav til lærerstudenter, noe som strengt tatt er veldig påkrevd. Det er faktisk snakk om at elevene fortjener det aller beste. Med dette får vi et overskudd av lærere. Det må da bli enklere å bytte ut de lærerne som ikke fungerer på skikkelig måte. Ja, det er viktig med arbeidstakervern. Men det er faktisk viktigere at barna har skikkelige lærere. Og vi får heller pønske ut et alternativ til de som ikke fungerer som lærere.
Toon, Toon,
Black and white army

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #698 på: 27. Mai 2006, 15:53 »

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #699 på: 27. Mai 2006, 15:56 »
"Formann i FpU sentralt, Trond Birkedal, tar sterk avstand fra uttalelsene. Han sier at de to viser et forkastelig menneskesyn, som FpU tar sterk avstand fra. Saken vil bli fulgt opp internt. "

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #700 på: 27. Mai 2006, 17:13 »
Sitat fra: "geordie-olav"
"Formann i FpU sentralt, Trond Birkedal, tar sterk avstand fra uttalelsene. Han sier at de to viser et forkastelig menneskesyn, som FpU tar sterk avstand fra. Saken vil bli fulgt opp internt. "

Det skulle da bare mangle. Men det er ingen overraskelse at det er flere som har et negativt syn på homofile i Fremskrittspartiet. Enkelte av dem vil jo ha en ny arisk rase, og vil fjerne alle som ikke tilhører den kategorien.
Sannsynligvis etterkommere av Anders Lange.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #701 på: 27. Mai 2006, 17:16 »
Ja frp fikk jo massiv pengestøtte i starten av sympatisører av apartheid!

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #702 på: 27. Mai 2006, 21:07 »
Sjokkerte ikke meg en dritt da jeg leste det derre...

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #703 på: 27. Mai 2006, 21:38 »
Det er vel ingen som blir sjokket over frp lenger? Forstår ikke hvordan folk kan ta et slikt parti seriøst!

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #704 på: 27. Mai 2006, 21:41 »
Det er flott og fint og bra at godeste Birkedal tar avstand fra uttalelsen(e). Det er bra at det blir tatt opp internt. Det som forundrer meg er at slike radikale synspunkter i det hele tatt blir godkjent av denne partigruppen og sendt til en avis!

FpU som er blitt et så stort ungdomsparti som de faktisk har, burde ha god nok kontroll på sine lokallag, slik de andre partiene klarer på en glimrende måte. Men det klarer FpU tydeligvis ikke. Og hva er det som gjør det? Kan noen svare meg på det?

Jeg er en varm forsvarer av ytringsfriheten, for all del, men slike uttalelser hører ikke hjemme noen plasser. Jeg vil ikke prøve å hindre noen i å mene noe sånt, men det vil ikke si at jeg hater diskriminering noe mindre av den grunn. Slike uttalelser som publiseres offentlig er grunn nok til politianmeldelse. Tenkte FpU på det? Tydeligvis ikke. Tenker FpU på andre mennesker enn de med deres syn? Trond Birkedal fremstår i hvert fall som han gjør det, det gjør definitivt ikke Lenvik FpU.

Respektløst og forkastelig, spør du meg.
Tore Eikeland,