20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 210127 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #330 på: 04. April 2006, 13:43 »
Det er kun FRP som kunne kommet med et slik forslag! SYKT! Vi tar 5 skritt tilbake hvis de hadde fått viljen sin...

Jeg kunne aldri stemt på et parti som vil gi skattelette til verdensrikeste befolkning, senke alkoholprisene i det landet som har minst problemer med alkoholmisbruk, osv osv osv.

Jeg blir rett og slett lei meg på vegne av de som er mest opptatt å spare 60kr på en flaske sprit enn andre grunnleggende verdier i samfunnet som har tatt tiår å bygge opp.

Hadde forresten en fyr fra FRP på min VGS som startet talen sin slik " Vil dere ha billigere sprit!?, vil dere har mer penger penger i pungen grunnet mindre skatt!? Stem FRP!". Er ikke rart mange uvitende 18åringer stemmer FRP, desverre...

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #331 på: 04. April 2006, 14:04 »
Synes det blir feil å bruke ord som "SYKT" og "PATETISK". Men jeg er svært uenig i dette forslaget. Jeg har ikke villet komme med ting fra FRPs partiprogram som jeg ikke er enig i, men dere har truffet blink. Dette er feil. Både de "friske" og de funksjonshemmede har svært godt av hverandres selskap i skolen. De lærer av å være sammen om undervisningen blir tilrettelagt. Det er derfor et mål å få til en slik integrering i den norske skolen. FRP har ingen spesielt god politikk på dette området.

Allikevel bør jeg nok forklare hva FRP tenker på dette området. Det er verken syke eller patetiske tanker. FRPs skolepolitiske talsmann mener og tror at dette er det beste for alle elevene. Han mener de funksjonshemmede må få gå på egne tilpassede skoler. Han tror det er det beste for alle elevene. Det er derfor verken penger eller makt som er grunnlaget for en slik mening. Men mangel på kunnskap om området. Og det bør jo sies at alle de andre partiene har store mangler innenfor denne sektoren.

Jeg burde vært utdanningsminister! Til og med Joakim har sagt at han ville stemt på meg til en sånn jobb da vi diskuterte skolepolitiske spørsmål en gang i tiden. Vi har aldri hatt en utdanningsminister med pedagogisk bakgrunn. Og tenk på gærningene vi har hatt tidligere. Hernes, Giske og nå Djupedal!

Men som sagt helt i starten av innlegget mitt. Jeg er ikke enig med FRP her.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #332 på: 04. April 2006, 15:53 »
Dette var jo et aldeles forferdelig forslag, og det gleder meg at du tar avstand fra det, Mack. Å kunne foreslå noe sånt er jo helt horribelt. Det er klart at funksjonshemmede personer må få tilrettelagt undervisning, men det betyr da vel ikke at de skal stues bort i et eget hus. Dette var veldig nedlatende av FrP.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #333 på: 04. April 2006, 18:11 »
Nei, det er ikke for å være nedlatende. Det blir framstilt sånn noen ganger. Det er fordi de tror det er det beste for de funksjonshemmede. De tror faktisk det beste er å dele elevene.

Det burde være enkelt å ikke misforstå det?
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #334 på: 04. April 2006, 18:52 »
Har litt blandete følelser her. Funksjonshemmede kan jo bli mobbeoffere...

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #335 på: 04. April 2006, 18:53 »
Ja da er det heller moberne som bør plasserest på instutisjoner og ikke de funksjonshemmede!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #336 på: 04. April 2006, 20:14 »
Der har du et veldig godt poeng, Åsmund.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #337 på: 04. April 2006, 20:30 »
Sitat fra: "geordie-olav"
Har litt blandete følelser her. Funksjonshemmede kan jo bli mobbeoffere...

Selv om det kan hjelpe FRP i dette tilfellet å støtte deg ønsker jeg heller å arrestere deg på dette punktet. Det er nettopp ved å integrere funksjonshemmede i skolen at man unngår mobbing. Det er bare ved å la elevene jobbe sammen, jobbe side ved side og hjelpe hverandre at man lærer hverandre å kjenne. Og når man lærer hverandre å kjenne reduserer man mobbing.

Jeg har selv jobbet på en skole hvor dette har fungert som en ren ønskedrøm. Her fungerte dette faktisk helt etter alles ønsker på 80-tallet. Så gikk man gradvis over i å sette en del funksjonshemmede i egne grupper. (Stort sett de elevene som ble importert fra andre kommuner.) Andre funksjonshemmede fikk gå i "vanlige" klasser. Således fikk jeg se tydelig hva som fungerte best. Og det er helt klart best når den funksjonshemmede fikk gå i "vanlige" klasser. Det er helt sikkert at de funksjonshemmede nøt svært godt av dette. Men ikke bare den funksjonhemmede. Også de "vanlige" elevene hadde stort utbytte av dette.

Men...og det er et svært viktig men! Det kreves veldig mye av læreren. Det kreves at vi har lærere med de rette kunnskapene, egenskapene og holdningene. Og vi får ikke lærere til å ta disse jobbene på dugnad. Lærerne har en av samfunnets aller viktigste jobber. Allikevel har statusen på læreryrket sunket til lavmål. De dedikerte lærerne forsvinner til andre yrker, og de som kan bli det lar være å bli det.
Toon, Toon,
Black and white army

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #338 på: 04. April 2006, 21:09 »
Ikke alle klassemiljøer er jo så gode. Funksjonshemmede er en mobbet art, i hvert fall der jeg bor. Uansett, så hjelper det ikke så veldig mye på mobbingen å avsosialisere de funksjonshemmede helt. Nettopp derfor har jeg litt blandete følelser. Læreren er viktige i denne sammenhengen, som du sier, Mack. MEN, det er også opp til medelevene. Det er kanskje nettopp disse det avhenger mest av. Kan medelevene ta ansvar? Kan medelevene behandle den funksjonshemmede med respekt? En gjennomsnittlig elev i Oslo-Øst gjør dessverre ikke det...

Nettopp derfor er det så greit å ha privatskoler! :)  Men problemet med privatskoler, er at ikke absolutt alle har råd til det...

Så la oss ta utgangspunkt i en liksom-person som heter Bjarne. Bjarne er funksjonshemmet og går på skole i Søndre Nordstrand. Familien til Bjarne har ikke råd til å sende ham på privatskole. Hva er best for Bjarne i en slik situasjon?

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #339 på: 05. April 2006, 09:58 »
Det er bare tull, Olav. Det er ikke noe problem for medelever å tilpasse seg den funksjonshemmede. Når den funksjonshemmede daglig er med i klassemiljøet, i oppgaver, lek og alt mulig annet vil mobbingen forsvinne. Men medelevene er klar over den funksjonshemmedes funksjonshemming. Barn er ikke onde av natur. Til og med ikke barn på Nordstrand.

Og forresten! Hvorfor skal den funksjonshemmede mobbes? Hvilke grunner finnes det for at den funksjonshemmede skal mobbes? Er det fordi han er annerledes? Vi er alle forskjellige, og barn med fysiske funksjonshemminger er kanskje mer like noen barn i klassen enn andre.

Det finnes selvsagt noen typer funksjonshemminger som gjør arbeidet med å integrere eleven vanskeligere. Men jeg tror ingenting er umulig. Jeg har selv undervise i 2. klasse der jeg hadde to elever med funksjonshemminger. Den ene hadde bare en fysisk funksjonshemming. Han gled rett inn, naturlig. Den andre var en multifunksjonshemmet jente. Hun begynte i 1. klasse samtidig med de andre elevene, og det var naturlig for alle at hun var der. Hun hadde forresten et kjempeutbytte av å gå i denne klassen. Og jeg er sikker på at det var positivt også for de øvrige elevene.

Det å stue bort funksjonshemmede var noe vi gjorde for over 30 år siden. Jeg forstår hvordan du tenker, Olav. Du tror det beste for alle er om de får plasser som er "spesielt tilrettelagte". Akkurat som FRP vet du ikke bedre...tror jeg.
Toon, Toon,
Black and white army

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #340 på: 05. April 2006, 16:35 »
En ting jeg reagerer på med FRP er at de kommer med forslag de synes er best. De mener at det er "best" for de funksjonshemede at de går på egne skoler osv..

Har de funksjonshemede fått stå frem med sin mening?? Har FRP i det hele tatt giddet å spøre dem om deres mening??

Jeg mener at dette bør være ett "must". Det viktigste er at de trives. Da bør vel FRP sjekke hva de funksjonshemede synes om det. Om de ønsker å gå på egne skoler osv..
iverpool FC

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #341 på: 05. April 2006, 16:49 »
Frp driter vel i det, de bryr seg nok ikke om de funksjonshemmede, de er jo en liten gruppe og har lite stemmer. Akkuratt som med studentene!

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #342 på: 05. April 2006, 17:11 »
Jeg har aldeles ikke sagt at de funksjonshemmede skal "stues" inn i tilrettelagte klasser. Jeg mener at dette er en vanskelig situasjon å være i. På barneskolen burde jo selvfølgelig de funksjonshemmede være i vanlige klasser. På ungdommskoler derimot blir denne gruppen fort fryst ut.

På barneskolen jeg gikk på var det jo en funksjonshemmet som tok selvmord! Mobberne satt bakerst i en krok og smålo under seremonien på skolen. Nei, jeg mener ikke at de funksjonshemmede skal flyttes til spesialklasser. Men mobberne derimot...

Har ikke svart direkte på hva jeg syntes om saken, fordi jeg ganske enkelt ikke er sikker. Det kommer jo litt an på...

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #343 på: 05. April 2006, 17:14 »
For meg hadde det i hvert fall ikke vært et problem å få en funksjonshemmet i klassen. Spørsmålet er jo om det er et problem for den funksjonshemmede! Og der har jeg sagt alt jeg klarer å si om emnet.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #344 på: 05. April 2006, 19:36 »
Som jeg sa så må vi sjekke hva de funksjonshemede ønsker. Det er jo de saken handler om.
iverpool FC