20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209915 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #135 på: 15. Feb. 2006, 23:27 »
Poenget er vel at FRP er det partiet som best klarer å ta avgjørelser nettopp fordi de ser helheten i ting. Noe de andre partiene har vanskeligheter for å gjøre. Jeg trenger vel ikke ramse opp ting SV sliter med? Jeg har også stor tro på at folket selv kan vurdere hva slags politikk som er mest fornuftig, og jeg overlater derfor mye av ansvaret til folket.

Så litt under halvparten av de som stemte ved valget nå i høst må ta ansvaret for at vi sitter med en håpløs regjering. Jeg har fortsatt tro på at de gjorde dette i henhold til hva de mente var mest riktig, og utfra egen, personlig overbevisning.

Så kan vi andre, som stemte fornuftig  :D , argumentere for at også andre skal stemme fornuftig ved neste valg. Det som er fint med dette er at regjeringen legger gode argumenter i fanget vårt hele tiden. Vi trenger ikke engang bruke alle anledninger vi får.
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #136 på: 15. Feb. 2006, 23:30 »
Skjønner ikke hvordan du vet at politikken ikke er så "lett" som du sier FrP sin politikk er, Åsmund. Har de fått så mange sjangser å vise seg?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #137 på: 16. Feb. 2006, 12:00 »
Nei de har ikke det, og la oss håpe de aldri får den muligheten. Det er jo bra at du Mack trekker frem SV som ditt eksempel, for det partiet stiller seg nokså likt med FRP på det punktet.
Bare at FRP kjører en mye hardere linje og fjerner spliden i partiet før den kommer ut. Har selv en kammerat som mer eller mindre hadde blitt tvunget ut av partilisten om han stemte mot partiet. Noe han da ikke gjorde.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #138 på: 16. Feb. 2006, 13:09 »
Sitat

Dersom det offentlige skoler blir avskaffet til fordel for private skoler så vil det ikke lenger fungere på den måten att ALLE har tilgang til utdanning, og ihvertfall få økonomiske problemer, tvingest til å jobbe på kveldstid for å få penger til å kunne skaffe seg en anstendig utdaning.
Det vert jo GRATIS privatskular viss staten fullfinansierer. Kvifor må ein då spare så mykje for å få gå der? Gratis er ikkje veeeeeeeeldig dyrt...

Det verkar som om denne diskusjonen er prega av ignoranse for argument som ein ikkje er einig i.. Ein ser veldig dum ut viss ein klarer å prestere å seie at gratis privatinstitusjonar vert dyre for brukarane.. Særleg sidan ordet "gratis" er med.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #139 på: 16. Feb. 2006, 15:20 »
Men den offentlige skolen i dag skal vel være gratis også? Noe den ikke er i det hele tatt.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #140 på: 16. Feb. 2006, 15:36 »
Syns vi egentlig ikke vi har så mye å klage over. Det meste er gratis. Jeg kjøper gledelig en blyant med tanke på at universitetsplassen er gratis. En universitetsplass i norge koster i staten 100 000 kroner i snitt!

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #141 på: 16. Feb. 2006, 16:12 »
Jeg tenker på folk som ikke får stipend, men heller ikke får penger av foreldre/foresatte.

Skal man komme seg på skolen, koster det 350 kr i mnd. Det blir ca 3500 i løpet av et skole år.

Skal man lese på prøver/følge med i timen, må man ha bøker. Er man heldig, for man disse brukt for ca 2500 pr skole år.

Vil man ha karakter, må man være med på klasseturer og utflukter o.l. For meg har det i år kostet ca 1500 kroner. Hittil.

I tillegg kommer bøker, penner/blyanter, viskelær osvosv. Uansett vil det komme på oppimot 10 000 for hvert skole år. Det er ikke akkurat gratis.

plebbster

• Gjest
« Svar #142 på: 16. Feb. 2006, 16:13 »
Den offentlige skolen er vel mer eller mindre gratis. Det som koster penger får vi lov til å skippe om vi vil.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #143 på: 16. Feb. 2006, 16:25 »
Ungdomskolen, ja. Ikke i videregående skole. Bare vent til du kommer deg selv, så skjønner du det.

Det står skrevet at ting som koster penger, kan ikke læreren pålegge elevene å være med på. Likevel er dette et faktum i dag.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #144 på: 16. Feb. 2006, 16:53 »
Ein skal ALDRI bli vurdert negativt karaktermessigt viss ein ikkje er med på ein klassetur elle utflukt som er obligatorisk. Og det er FORBUDT å tvinge elevar til å vere med på ei utflukt som kostar pengar for eleven.

Det er eit enkelt og greit regelverk for dette. Er det nokon som har blitt "lurt" til å tru noko anna av lærarar eller liknande, så bør ein fortast mogeleg ta kontakt med rektor.

Dette har skjedd før på skulen som eg var elevrådsleiar for, og det endte med tilbakebetaling av utgiftene til elevane.

Tilbake til politikken..

Ja, den offentlege skulen skal og vere gratis, men blir den det? SV lovte jo både høgt og freidig at det skulle bli gratis skulebøker. Skjedde det? Skjer det?
Nei, ho snakker AKKURAT likt som Foss gjorde, berre etter eit par måneder i departementet. Dei som stemte SV (eller SV eller AP) pga skulepolitikk, så har dei per i dag ikkje fått noko igjen. Då tel eg ikkje med det grunnlovsstridige vedtaket som Djupedal gjorde angåande friskulane.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #145 på: 16. Feb. 2006, 17:07 »
Sitat fra: "MortenM"
Ein skal ALDRI bli vurdert negativt karaktermessigt viss ein ikkje er med på ein klassetur elle utflukt som er obligatorisk. Og det er FORBUDT å tvinge elevar til å vere med på ei utflukt som kostar pengar for eleven.

Det er eit enkelt og greit regelverk for dette. Er det nokon som har blitt "lurt" til å tru noko anna av lærarar eller liknande, så bør ein fortast mogeleg ta kontakt med rektor.

Dette har skjedd før på skulen som eg var elevrådsleiar for, og det endte med tilbakebetaling av utgiftene til elevane.

Jeg vet at dette er ulovlig. Er representant i Elevorganisasjonen, så kan litt om dette. MEN, heldigvis har ikke dette vært et problem, ihvertfall ikke i min klasse. Jeg har sagt at dette ikke er lov, men da klikker lærerene.

"Dette står i læreplanen" sier de da, og sier vi ikke har noe valg. Heldigvis har alle i klassen min det bra økonomisk, og har heller ikke hørt noe om dette fra andre elever på skolen.

Man blir ikke i og for seg vurdert negativt karaktermessig, men på det "emne" får man "ikke vurdert", for man har jo ikke vært med på det aktuelle temaet.

Og skolen i dag er enkelt og greit ikke gratis.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #146 på: 16. Feb. 2006, 19:12 »
Ein ting... Lærarar er udugelege kva reglar angår. Generelt, så meiner dei at reglane vert sett av dei sjøve, utan innblanding eller utvikling.

Kjeftar læraren, så gå til rektor... ikkje verre enn det...

By the way... Brukte eit halvt år på å melde meg ut fra EO. Det gjekk ikkje.. mislike den organisasjonen :P

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #147 på: 17. Feb. 2006, 09:43 »
Forventer du virkelig at regjeringen skal oppfylle HELE Soria-Moria-erklæringen på noen få måneder i jobben?
Det er først fra høsten av, vi vil måtte kunne begynne å forvente at man begynner å oppfylle lovnadene fra Soria Moria. Og det tror jeg kommer til å skje. Soria Moria er basert på de fire årene de skal sitte, og de har kanskje også lagt til litt som de vil gjøre dersom de blir gjenvalgt.
Og jeg har aldri forventet at skolebøker skulle være gratis fra dag 1 i regjeringskontorene for den nye regjeringen. Men at politiske motstandere forventer det, ja, det er jo klart. Alt skal skje på rekordfart.

Jeg vil bli forundret om ikke regjeringen sørger for at skolebøker blir gratis fra senest høsten 2009.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #148 på: 17. Feb. 2006, 14:21 »
Men når Kristin Halvorsen sitter og sier på TV før valget at hun vil gå fra sin stilling som regjeringsmedlem om det ikke er full barnehagedekning før 1. januar 2007, kan vi vel forvente det?
Toon, Toon,
Black and white army

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #149 på: 17. Feb. 2006, 15:28 »
Ein kunne hatt full barnehagedekning i norge hadde kommunane sagt ja til litt fleire søknader frå private barnehagar. MEn det nektar dei.

Sitat frå mitt eige kommunestyre:

"Eg ser ikkje poenget med at private aktørar skal tjene pengar på noko kommunen kan tjene pengar på."

like etter kom argumentet at dei private berre er ute etter profitt. Eg lurer på kva denne kommunepolitikaren var ute etter...

I min kommune sa dei nei til barnehagar til ein verdi av 12 mill kr... Det er mange plassar!!! Dei skal bygge dei sjølve, men har ikkje pengar... Kva er då vitsen med å seie NEI?