20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209413 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #105 på: 13. Feb. 2006, 20:45 »
Det er privat drevet, offentlig finansiert.

Eg har tenkt å omformidle utgiftene til staten. Vi har f.eks. nokre enorme subsidiar til landbruket som me kan kutta på... Er sjølv bonde, så ikkje kom med den.. Det er og mange andre ting som kan kuttast.

Ein må ikkje tru at det å finansiere offentlege skular er billeg, medan det å finansiere dei siste 30% i tillegg på privatdrevne skular skal vere dyrt. Dårleg logikk.

Det er som forelesaren min i makroøkonomi sa; Det vert for dumt å seie at dei første 70 milliardane i ekstrabruk av oljemidlar er ansvarlege, medan dei siste 10 milliardane ikkje er ansvarlege... :)

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #106 på: 13. Feb. 2006, 20:47 »
Det beste Norge kan ha er en knallgod, offentlig drevet skole med knallbra læring, godt og trygt læringsmiljø og gode lærerer. Da trenger vi ikke et klassebestemt samfunn som privatskolene er med på å lage.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #107 på: 13. Feb. 2006, 22:16 »
Sitat fra: "journalisten"
Det beste Norge kan ha er en knallgod, offentlig drevet skole med knallbra læring, godt og trygt læringsmiljø og gode lærerer. Da trenger vi ikke et klassebestemt samfunn som privatskolene er med på å lage.

Det beste Norge kan ha er en knallgod, offentlig drevet skole med knallbra læring, godt og trygt læringsmiljø og gode lærerer. Og et privat alternativ som kan konkurrere med den offentlige skolen slik at vi sikrer god kvalitet på den offentlige skolen.
Toon, Toon,
Black and white army

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #108 på: 13. Feb. 2006, 22:38 »
Jeg er dessverre ganske trygg på at den offentlige skolen vil forfalle, jo flere private skoletilbud vi får.
Jeg tror ikke den offentlige skolen blir bedra av ENDA mer konkurranse. Jeg tror den offentlige skolen blir best om vi satser 100% på den, og ikke viker en tomme til fordel for private skoler.

Private skoler skal skille seg veldig ut for å godkjennes. Enten må de ha en helt annen læreplan, eller en religiøs tilknytning. Selv om jeg er litt skeptisk til dette. Vi må ikke forhindre at den offentlige skolen blir en inkluderende skole. Vi kan ikke ha én skole for nordmenn og en for utlendinger. Fremmedspråklige privatskoler kan også godkjennes.
Men vi har overhodet ikke bruk for en privatskole som er prikk lik den offentlige skolen, slik Høyre og FRP vil ha.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #109 på: 13. Feb. 2006, 22:48 »
Det som lager "klasseforskjellar" er når venstresida gjer slik at det kostar pengar å gå på privatskular. Det betyr at ikkje alle kan gå på desse skulane, og dei som ikkje har råd, får hemma valgfrihet. Og det skaper eit klasseskille.

Kva er det som gjer at ein offentleg skule er betre enn ein privat dreven skule? Ved ein offentleg skule får ein ikkje utlevert eit viskelær eingong! Ved private vgs så får ein tilbod om studieturar til utlandet, som er med i prisen. Hadde det vore fullfinansiert frå staten, så hadde det vore gratis.

Dei private driv meir effektivt enn det offentlege, og kan då bruke meir av pengane på elevane, og ikkje mest på administrasjon. Det er enorme kostnader til administrasjon innanfor skulevesenet i Noreg.

Eg har sjølv vore inni det systemet som elevrådsleiar på Hordaland sin nest største vgs.

Benson

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #110 på: 13. Feb. 2006, 23:33 »
Den offentlige skulen suuger.

det er ialfall mi meining.
Mike Ashley killed the soul of Newcastle United FC [04.09.2008]

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #111 på: 14. Feb. 2006, 00:05 »
Sitat
Jeg er dessverre ganske trygg på at den offentlige skolen vil forfalle, jo flere private skoletilbud vi får.
Forfell den, så har den tapt konkurransen, og vist at den ikkje er verdig å vere der. Det er ikkje til det beste for elevane å oppretthalde ein rein offentleg skule, viss denne offentlege skulen ikkje kan tole konkurranse.

Det er elevane ein skal ha i fokus, ikkje om nokre byråkratar misser jobber. Skulen er til for elevane, ikkje omvendt.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #112 på: 14. Feb. 2006, 16:20 »
Poenget er jo at det er staten som skal sikre den offentlige skoles overlevelse!
Skal vi virkelig ikke ha en sterk, offentlig skole, som er for alle barn, uansett nasjonalitet, religion eller økonomi?
Skal vi virkelig ha et klassesamfunn, som skiller de rikeste fra de fattigste, og som gjør at barn med forskjellige religioner ikke omgås, og at barn fra fattige familier ikke kan omgås barn fra rike familier?
Er det et godt samfunn?
Skal vi ikke bare privatisere alle sykehus, og avskaffe alle offentlige velferdstjenester med det samme? Og skylde på at "kommunistene ødela landet da de skulle bygge det"?

Ja, la oss gjøre det.
La oss få et forskjellssamfunn, med NULL inkludering. La oss leve hver for oss, uavhengig av andre mennesker. Vi kan jo risikere å treffe på mennesker som har langt dårligere økonomi enn oss, en annen religiøs overbevisning enn oss, en annen hudfarge enn oss, eller med et annet språk enn oss.

Jo flere vi er sammen, jo svakere og fattigere og dårligere vi blir.
Det er vel ditt motto, MortenM?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #113 på: 14. Feb. 2006, 16:21 »
Sitat fra: "Benson"

Da må vi ta i et tak for at den offentlige skolen IKKE skal suge da, vet du.
Det er det som er poenget her.
En god offentlig skole kommer f*** ikke sjøl seg.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #114 på: 14. Feb. 2006, 16:43 »
Den skolen jeg går på er en av Norges beste offentlige videregående skoler. Den er nokså ny, dette er tredje året skolen er i drift.

På den har vi det kjempe kjekt. Det er MYE lettere å ha det bra på en skole hvor fargene er lysere, hvor det er mye lys, hvor veggene ikke holder på og falle sammen, og hvor det er ting og gjøre i friminuttene.

Dette har med det psykososiale og gjøre. Har man god helse, så presterer man mye bedre på skolen. Det som er så spesielt på skolen min, er at alle er kompiser med hverandre. Greit, det er jo alltid noe smårusk mellom oss på idrettslinjen og autistene på bygg, men det er ikke mye å snakke om. Ikke i forhold til mange andre skoler.

Dette tror jeg kommer av at skolen ikke er så stor. Den har ca. 500 elever, noe som er idealt, tror jeg. Det er viktig å ikke ha for store skoler. Man får et litt mer personlig forhold til de fleste lærerne, og ikke minst de andre elevene.

Denne skolen tror jeg mange skoler har godt og se opp til. Jeg vil si at får Norge alle skolene til å bli slik, ja da kan vi si oss fornøyde...

Tenkte bare noen ville vite dette, i og med at de sier at "den offentlige skolen suger".
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

plebbster

• Gjest
« Svar #115 på: 14. Feb. 2006, 17:29 »
Hva heter skolen du går på, Lasse?
Jeg tror jeg kanskje kjenner noen som går der.

Selv søker jeg meg inn på en av de beste videregående skolene i Bærum. Jeg tror jeg har en god sjanse til å komme inn.

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #116 på: 14. Feb. 2006, 17:30 »
Og dette skal kun vere tilgjengelig for de rikeste, hvite menneskene??
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #117 på: 14. Feb. 2006, 17:59 »
:?:   :?:   :?:

Den må du forklare nærmere, dag.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #118 på: 14. Feb. 2006, 18:07 »
Sitat fra: "Benson"

Jeg glemte å Quote :shock: .

Så det skal bare vere rike som har tilgang til utdanning??
iverpool FC

geordie-olav

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://Newutd.com
« Svar #119 på: 14. Feb. 2006, 18:24 »
Har enda ikke fått uttalt meg om dette emnet.

Den offentlige skolen er ikke spesielt bra, og det må vi jo gjøre noe med. Men jeg kan bare ikke fatte hvordan den blir bedre av å legge ned de private skolene, og knuse manges drømmer.

Private skoler er viktig for mange spesialelever, og også mange andre, som sikkert har en god grunn til å nettopp gå på en privat skole.
Å rive ned privatskoler er det ingen vits i, bare vi stopper å opprette så mange av dem.

Her sies det at det skal bli et skille mellom overklassen og arbeiderklassen. Det kan ikke jeg fatte, ettersom at det er omtrent like dyrt å eie canal digital, som å få inn barn og ungdom på privatskoler ett år.

Konklusjon: Den offentlige skolen styrkes ikke av å legge ned de private skolene som allerede er i drift. Og privatskoler er ikke bare for overklassen, langt i fra.