20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209303 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #90 på: 09. Feb. 2006, 23:33 »
Jeg tror mange snyter på skatten fordi det er allment legitiment. Det vil si det samme som at det er en allmenn oppfatning at skattenivået er for høyt. Vi har for mange utgifter som ikke er nødvendige. Samtidig har vi en god del utfordringer som krever penger. Dette skjønner de aller fleste. Men det er ikke noe direkte samsvar mellom den hjelpa Bestemor får og skatten du betaler. Så enkelt er det ikke. Bestemor fortjener bedre pleie, og samtidig bør jeg oppfordres til å jobbe så mye jeg har kapasitet til. Bestemor fortjener også å kunne velge den hjemmehjelp hun vil ha. Det er ikke sikkert at Bestemor er mest fornøyd med den hjelpen sosialdemokratene menner er best.
Toon, Toon,
Black and white army

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
« Svar #91 på: 10. Feb. 2006, 00:45 »
Sitat fra: "Lasse"
Sitat fra: "journalisten"
Ingen kan hjelpe for den verden og familiesituasjon de er født inn i. Alle bør ha like muligheter innenfor de fleste områder. Hvis vi ikke kan gi sønnen til en fattig alkoholisert uteligger samme muligheten som sønnen til en administrerende direktør kommer velferdssamfunnet vårt til å gå "ad undas". Gi folk en sjanse. Det har ALLE krav på!

Så hvis min far som har en høy stilling i Statoil ønsker og bruke ekstra mye penger på meg og min oppvekst og utdanning, så skal ikke han få lov til det? Hva hvis han har jobbet seg opp fra grunn av, fra en familie som ikke var noe spesielt rik og ikke hadde allverdens med penger? Skal ikke han få lov til å utnytte dette ved å la meg få det han ønsker at jeg skal få? Han har jo trossalt jobbet standhaftig for dette?

Skal han da ikke få lov til dette? Skal jeg måtte gå på samme skole, gå i like billige klær, bo i like lite hus, kjøre like billig bil, reise på like få ferier osv? Fordi alle skal ha like muligheter?

Bare så dere vet det, jeg går på vanlig videregående skole og min familie er ikke særlig rik. Dette var bare et eksempel.

Såvidt jeg vet har ikke bil, hus, ferier og klær så mye med like muligheter å gjøre. Faren din kan da la deg gå i Gucci-dress på skolen, reise til den franske riviera annenhver uke, bo i villa på beste vestkant og la deg kjøre Rolls Royce hele dagen lang! Det har ingenting med like muligheter å gjøre. Det virker som om du har oppfattet mitt synspunkt som om det var en form for kommunistisk uttalelse, noe det definitivt ikke var.

Mitt poeng er at alle bør ha like muligheter innenfor f. eks. utdanning. Mye bedre å kjøre masse penger inn i den offentlige skolen og få bedre lærerer, tilpasset opplæring og optimalt læringsmiljø der enn å bruke de pengene på å støtte private skoler. Det vil nemlig skape et klasseskille i samfunnet der noen har råd til å gå på privatskole, mens almuen forfaller på den offentlige skolen. Det mener jeg blir fullstendig feil.
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #92 på: 10. Feb. 2006, 08:10 »
Jeg tror nok ikke det er det rette bilde av privatskolene i dag. Vi får ikke allmue- og borgerskole om vi tillater noen private skoler. Men vi kan få et alternativ til den offentlige skolen. Noe mange foreldre ser på som et pluss. Jeg ville aldri satt barna mine i en av Norges private skoler, samme hvor mye penger jeg har. Jeg tror ikke Steinerskolen eller noen av de andre private alternativene er noe bedre enn den offentlige skolen. Jeg synes ikke vi skal være redd for hva disse private aktørene kan tilby. Hvis vi er redd de skal bli bedre enn den offentlige skolen, må vi jo bare ta opp kampen og sørge for at den offentlige skolen blir enda bedre. Akkurat det tror jeg ikke barna taper så mye på.
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #93 på: 10. Feb. 2006, 09:31 »

Såvidt jeg vet har ikke bil, hus, ferier og klær så mye med like muligheter å gjøre. Faren din kan da la deg gå i Gucci-dress på skolen, reise til den franske riviera annenhver uke, bo i villa på beste vestkant og la deg kjøre Rolls Royce hele dagen lang! Det har ingenting med like muligheter å gjøre. Det virker som om du har oppfattet mitt synspunkt som om det var en form for kommunistisk uttalelse, noe det definitivt ikke var.

Jo, for jeg har MULIGHETEN til å gå i Gucci.
Jeg har MULIGHETEN til å reise til Rivieraen hver helg.
Jeg har MULIGHETEN til å kjøre Audi RS6

Og det er mange som ikke har muligheten til dette. Skal ikke jeg da få lov å benytte meg av de?
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #94 på: 10. Feb. 2006, 14:15 »
Selvsagt skal du få lov til å benytte deg av det. Vi kan vanskelig gjøre noe med at din familie har heller mye penger, uten å ta fra dem pengene. Men det kan vi ikke.

Som journalisten sa, det er ikke dette likheten handler om. Vi vil ikke frata deg retten til å gå i Gucci-dress hvis du har muligheten til det. Men vi vil ikke at noen skal ekskluderes pga økonomisk eller sosial situasjon.
I forhold til skoleturer, blir det feil hvis noen må bli igjen, fordi foreldrene ikke har råd. Og barn av fattige familier, må få samme utdanningsmuligheter som deg. Dette må samfunnet sørge for. Greit, kanskje kan foreldrene sende deg på en eliteskole i utlandet. Men her i Norge vil vi ha en størst og best mulig offentlig skole, for å hindre at det blir forskjell på de med mye penger, og de med lite penger.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Ã…smund

• Kaptein
  • Lala lala Geordie!
    • Vis profil
« Svar #95 på: 10. Feb. 2006, 15:07 »
Syns det blir for dumt hvis et foreldrepar nekter klasssen å reise på klassetur, fordi de syns det er for dyrt. 1 skal nekte 20. Hvor er da demokratiet? Skolen skal jo være gratis. Ser det ut som Stoltenberg spanderer skoleavslutning på alle avgangselevene?

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #96 på: 10. Feb. 2006, 15:54 »
Har jeg sagt at Stoltenberg skal spandere skoleavslutning?

Jeg mener slike turer må legges til rette på en slik måte at ALLE har mulighet til å delta. Og hvis noen likevel ikke skulle ha råd må skolen finne en måte å løse dette på, slik at de elevene også får bli med. Det blir ikke noe bedre av at en eller to må sitte hjemme, mens resten er i London, blir det?

Da min klasse reiste til London i tiende, var det veldig mange som ikke så seg råd til å bli med. Mens andre hadde flere titalls tusen i lommepenger, var det andre som knapt hadde lommepenger å bruke.
Det er ikke måten å gjøre det på. Greit nok, vi kan ikke hindre foreldre i å sende med barna sine titusener i lommepenger, hvis de har råd til det. Men vi kan forhindre at ikke alle kan bli med. Det kan vi løse ved å faktisk drite i London, og legge skoleturen til en plass som gjør at det er økonomisk mulig for samtlige elever å bli med.
Sier ikke at man nødvendigvis skal reise med buss til ei gamme i Oppdal, men London er kanskje i drøyeste laget.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Thomas Beckheim

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #97 på: 10. Feb. 2006, 16:21 »
Ser litt av poenget ditt Joakim, men samtidig er jo en skoletur til London et tilbud til de elever som har lyst til det!! Hadde vært litt anerledes om det var obligatorisk. Da hadde det vært helt annerledes!! Men det var sikkert noen som hadde råd til turen som ikke reiste også!

Snart skal vel en fjerne f.eks høstferien fordi at rike Bjørn ikke skal få kunne reise til Spania fordi da blir fattige Ulf trist og lei seg!

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #98 på: 10. Feb. 2006, 16:21 »
Her er det faktisk total politisk enighet mellom Joakim og meg. Den offentlige skolen skal være gratis. Den skal gi et godt tilbud til massene. Tilbudet skal være best mulig til enhver tid. Men dette har ingenting med private skoler å gjøre. Det skal ikke være slik at noen elever i en klasse kan delta på en skoletur, mens andre ikke kan være med. Dette sikrer vi bare ved å gjøre all aktivitet i skolen gratis. Men man skal selvfølgelig ikke nekte de som vil reise til London i ferier å gjøre det.

Jeg tror den offentlige skolen kan bli bedre av å få et snev av konkurranse. Selv om private skoler aldri vil kunne være et reelt alternativ til den offentlige skolen kan det jo hende at man kan få litt konkurranse i deler av landet. Ved det sier seg selv at private skoler ikke kan klare å etablere seg langt ute på landsbygda. Med mindre veldig mange i den bygda av en eller annen grunn er svært misfornøyd med den offentlige skolen.
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #99 på: 10. Feb. 2006, 16:26 »
Helt enig. Det står vel også i grunnloven at utdanning skal være gratis? Eller gjør det kanskje ikke det?

Uansett, så skal offentlige skoler være gratis. Og man skal ikke måtte ha penger for å kunne få en utdannelse. Selv om vi ikke er i nærheten av dette enda.

Bøker koster flesk, bussen koster 350kr mnd, og vi har ofte utflukter som vi MÅ være med på for å få med oss. I tillegg koster skap, ransel, penner, blyanter osv penger. Så vi har langt igjen!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #100 på: 12. Feb. 2006, 17:58 »
Til Joakim. Fullstendig enig med deg. Takk for at du svarte Lasse på akkurat samme måte som jeg selv ville gjort hadde jeg ikke vært bortreist i helgen. Jeg mente akkurat det samme som du svarte ham.

Til Mack. Jeg bor selv på landsbygda i en kommune på 324 kvadratkilometer med 7500 innbyggere og vi har to privatskoler og ni offentlige...

Til Lasse og Åsmund (og sikkert flere).
Jeg synes det er forferdelig at èn elev skal bli utelatt fra en London-tur eller hva det måtte være. Det beste en skole kan gjøre er å legge ut flere turalternativ for folk. I min tid som elevrådsformann presenterte jeg tre alternativ for tiendeklassingene.

1. Tur til Newcastle og England.
2. Tur til Kinsarvik på leirskole (en liten bygd i Hardanger).
3. Eget opplegg på skolen.

Tur 1 hadde en god del råd til. Tur 2 hadde de fleste råd til. "Tur" 3 var noe alle kunne der det ble organisert teltturer og enkle overnattingsturer for de gjenværende. Disse tre alternativene var alternativ for alle og demokratiet ble praktisert på den måten at alle fikk mulighet til å reise på utflukt i tiende klasse. Elevene (både de rike og de med mindre penger) var kjempefornøyde. Dette var en glimrende løsning for alle.

Til Thomas. Hvorfor skal høstferien fjernest? Høstferien betyr skolefri og er ikke i nærheten relatert til det med skoletur. Antallet skoldager er satt opp i læreplanen og en høstferie passer inn der. Bjørn kan reise til Spania hele året rundt med sin familie og sine venner uten at Ulf skal bli lei seg. Hvis opplegget er i skoleregi blir diskusjonen en helt annen, noe jeg gikk nærmere innpå ovenfor.

Håper jeg har klart opp en del ting nå... :wink:
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #101 på: 12. Feb. 2006, 18:58 »
Til Mack. Jeg bor selv på landsbygda i en kommune på 324 kvadratkilometer med 7500 innbyggere og vi har to privatskoler og ni offentlige...

Høres flott ut!
Toon, Toon,
Black and white army

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #102 på: 12. Feb. 2006, 20:43 »
Når det gjeld gratis utdanning; Ja, me har rett på det, og viss regjeringa hadde likestillt private og offentlege skular, med 100% finansiering så hadde også dei private skulane vore gratis å gå på.

No får offentlege skular 100% finansiering, medan private får ca 70%...

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #103 på: 12. Feb. 2006, 20:48 »
Sitat fra: "MortenM"
Når det gjeld gratis utdanning; Ja, me har rett på det, og viss regjeringa hadde likestillt private og offentlege skular, med 100% finansiering så hadde også dei private skulane vore gratis å gå på.

Hvis du virkelig mente dette, så er du helt på styr! Har du tenkt på hvor du skal ta pengene fra til dine høytflyvende planer!?!?
Tore Eikeland,

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #104 på: 12. Feb. 2006, 20:53 »
Sitat fra: "MortenM"

Men de er vel ikke mye privat hvis det offentlige betaler det?