20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Hvilket politisk parti liker du best?  (Lest 209033 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
    • http://newutd.no/index.php?cat=8
Hvilket politisk parti liker du best?
« Svar #45 på: 08. Feb. 2006, 22:57 »
Sitat fra: "Lasse"
Sorry, men det sier mer om deg enn politikk.

Autist sa du? :lol:

:? Javel...

Jeg tror du forsto poenget mitt ganske godt. Jeg utfordrer deg Lasse til å ta denne

PARTITESTEN - http://na-prod.tv2.no/testorama/valgforside.jsp

og deretter ærlig fortelle oss hva du ble plassert i og hva du var nærmest. Tar du utfordringen?
Tore Eikeland,
Skribent, student og politiker

NewUtd.no - av supportere, for supportere!

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #46 på: 08. Feb. 2006, 22:59 »
Sitat fra: "Dag Riise"
Han sa ateist som jeg tror har noe med de å ikke vere kristen.
Det var ihvertfall boe sånt han hintet til.

Ateist vil si å ikke ha noen gudstro overhodet. Jeg er ateist. Er du?
Tore Eikeland,

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #47 på: 08. Feb. 2006, 22:59 »
Jeg tar.
iverpool FC

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #48 på: 08. Feb. 2006, 23:06 »
Det skal jeg, og jeg kan bare si at jeg har tatt en slik før. Vet ikke om det var denne, men fikk da FrP.

Har tatt den nå, og jeg fikk FrP også denne gangen!

Du bør stemme...
FRP

FRP
24,7 %

AP
20 %

SV
18,8 %

H
16,7 %

SP
13,2 %

KRF
12,3 %

V
11,5 %
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Joakim

• NewUtd-teamet
  • Kaptein
    • Vis profil
« Svar #49 på: 08. Feb. 2006, 23:07 »
Jeg baserer ikke uttalelsene mine på ingenting. Jeg har da satt meg inn i de enkelte partienes politikk, og har fulgt med norsk politikk såpass lenge nå, at jeg vet da hva Carl I. Hagen, Vidar Kleppe, Kjell Magne Bondevik og Dagfinn Høybråten står for.

For å si det sånn, jeg er på veldig mange felt sterkt uenig med Kristelig Folkeparti. Men de har et kristent verdisyn som alltid vil påvirke deres meninger i diverse politiske saker.

Fremskrittspartiet har intet slikt verdigrunnlag. Der Arbeiderpartiet er tuftet på det tre nøkkelordene "frihet, likhet og solidaritet", er Fremskrittspartiet et typisk opposisjonsparti, som er tuftet på å være grunnleggende uenig med de partiene som til enhver tid har makten. I Anders Langes tid (tipper det er omtrent bare Mack som vet hvem han var, av dere som stemmer frp) var partiet et høyreekstremt parti. Lå tett opp til det vi gjerne kaller "brunt", og hadde rasistiske og fascistiske tendenser. Da Carl I. Hagen overtok da Lange døde, utviklet han gradvis FRP til å bli et protestparti, og et opposisjonsparti. Og en slags "vaktbikkje". Hagen er en særdeles klok politiker, og jeg har stor respekt for ham. Men FRP har ikke et grunnlag de er tuftet på, som gjør at de er i stand til å styre Norge. Jeg er ikke helt enig med Hagen når han bruker slagordet "for folk flest". Jeg vil heller bruke DPPs slagord "for flest folk". Folk flest burde ha vett nok til å styre unna FRP, men de har utviklet en politisk plattform, som gjør at svært mange mennesker nikker og sier "ja, det er jeg enig i", når de hører Hagen rase over feilene til de andre partiene, og presenterer sine enkle løsninger.

Men i dag er det mye personfokus inne i bildet. Derfor ble den kunnskapsrike Thorbjørn Jagland, vraket til fordel for den karismatiske Jens Stoltenberg i Arbeiderpartiet. Dagfinn Høybråten er en dypt kristen, og samtidig kunnskapsrik fyr, som gjorde en grei jobb som statsråd. Men som partileder er han ikke karismatisk nok, og jeg mener det er mye av årsaken til at partiet gjorde et så dårlig valg. Carl I. Hagen er ikke bare kunnskapsrik og en dyktig politiker, han er en særs god debattant og en karismatisk type. Derfor greier han også å få massene til å tro på seg.

Men jeg gjentar igjen. Fremskrittspartiet er et protestparti. Et typisk opposisjonsparti, og skulle de styre alene ville man få store problemer. Politikk i praksis er ikke nødvendigvis alltid de enkle løsningene. Poltiikk i praksis går ikke nødvendigvis ut på å debattere godt. Og da vil FRP fort kunne få problemer om de skal styre landet.
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #50 på: 08. Feb. 2006, 23:09 »
Du bør stemme...

SV
Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

Disse partiene bør du vurdere:

SV
 54,1 %

AP
 50,7 %

Disse partiene bør du styre unna:

V
 46,2 %

H
 43,1 %

SP
 42,1 %

FRP
 39,5 %

KRF
 32,9 %

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.
iverpool FC

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #51 på: 08. Feb. 2006, 23:10 »
Og jeg er vel ganske så mot KRF og da er det vel ganske opplagt mine menninger om Kristendom.
iverpool FC

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #52 på: 08. Feb. 2006, 23:17 »
Du bør stemme:

SV

Interessant. Men jeg holder meg fortsatt godt fast i medlemspartiet mitt Arbeiderpartiet (AUF). Rykker i denne testen opp på SV på grunn av at jeg er negativ til EU. Gleder meg at Frp er så langt vekke fra mine standpunkter!  :D

Så godt matcher du med de forskjellige partiene:

Disse partiene bør du vurdere:

SV
 71,8 %
AP
 70,7 %
SP
 60,5 %

Disse partiene bør du styre unna:

KRF
 34,2 %
V
 33,3 %
H
 19,4 %
FRP
 12,3 %

Resultatene reflekterer hvor godt svarene dine samsvarer med det enkelte partiprogram.
Tore Eikeland,

Dag Riise

• Scouser
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #53 på: 08. Feb. 2006, 23:21 »
Hadde sansen for KRF`s lave plassering hos meg:D.
Meget artig selv om jeg gjerne hadde hatt litt færre prosent.
iverpool FC

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #54 på: 08. Feb. 2006, 23:22 »
Jeg vet godt hvor du har propagandaen din om FRP, Joakim. AP ville krige mot FRP, og har derfor laget en rekke usanne, useriøse, usmakelige og grove påstander om FRP. Hovedpoenget var å vise at FRP ikke har noe verdisyn eller helhetlig politikk. For å vise dette ramset de opp, og lirte av seg, en hel haug med usannheter. Omtrent på lik linje med det Joakim med flere har forsøkt her nå.

FRP har på akkurat lik linje med KRF det kristne verdisynet som utgangspunkt. Og om du har lest FRPs partiprogram, ville du visst dette. Men FRP har videreutviklet dette og skriver i sitt partiprogram: "FRP bygger på Norges grunnlov, norsk og vestlig tradisjon og kulturarv med basis i det kristne livssyn." Svært gode og fornuftig verdier, mener jeg. De som mener dette er helt bak mål kan rekke opp hånda!

Så til de latterlige påstandene som framstiller FRP som et naziparti, og Hagen som Hitler. Dere aner virkelig ikke hva dere snakker om. Vil dere ta del i en seriøs debatt får dere skjerpe dere. "Fremskrittspartiet tar sterk avstand fra forskjellsbehandling av mennesker basert på rase, kjønn, religion eller etnisk opprinnelse."
Toon, Toon,
Black and white army

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #55 på: 08. Feb. 2006, 23:27 »
Sitat fra: "Joakim"
Jeg baserer ikke uttalelsene mine på ingenting. Jeg har da satt meg inn i de enkelte partienes politikk, og har fulgt med norsk politikk såpass lenge nå, at jeg vet da hva Carl I. Hagen, Vidar Kleppe, Kjell Magne Bondevik og Dagfinn Høybråten står for.

For å si det sånn, jeg er på veldig mange felt sterkt uenig med Kristelig Folkeparti. Men de har et kristent verdisyn som alltid vil påvirke deres meninger i diverse politiske saker.

Fremskrittspartiet har intet slikt verdigrunnlag. Der Arbeiderpartiet er tuftet på det tre nøkkelordene "frihet, likhet og solidaritet", er Fremskrittspartiet et typisk opposisjonsparti, som er tuftet på å være grunnleggende uenig med de partiene som til enhver tid har makten. I Anders Langes tid (tipper det er omtrent bare Mack som vet hvem han var, av dere som stemmer frp) var partiet et høyreekstremt parti. Lå tett opp til det vi gjerne kaller "brunt", og hadde rasistiske og fascistiske tendenser. Da Carl I. Hagen overtok da Lange døde, utviklet han gradvis FRP til å bli et protestparti, og et opposisjonsparti. Og en slags "vaktbikkje". Hagen er en særdeles klok politiker, og jeg har stor respekt for ham. Men FRP har ikke et grunnlag de er tuftet på, som gjør at de er i stand til å styre Norge. Jeg er ikke helt enig med Hagen når han bruker slagordet "for folk flest". Jeg vil heller bruke DPPs slagord "for flest folk". Folk flest burde ha vett nok til å styre unna FRP, men de har utviklet en politisk plattform, som gjør at svært mange mennesker nikker og sier "ja, det er jeg enig i", når de hører Hagen rase over feilene til de andre partiene, og presenterer sine enkle løsninger.

Men i dag er det mye personfokus inne i bildet. Derfor ble den kunnskapsrike Thorbjørn Jagland, vraket til fordel for den karismatiske Jens Stoltenberg i Arbeiderpartiet. Dagfinn Høybråten er en dypt kristen, og samtidig kunnskapsrik fyr, som gjorde en grei jobb som statsråd. Men som partileder er han ikke karismatisk nok, og jeg mener det er mye av årsaken til at partiet gjorde et så dårlig valg. Carl I. Hagen er ikke bare kunnskapsrik og en dyktig politiker, han er en særs god debattant og en karismatisk type. Derfor greier han også å få massene til å tro på seg.

Men jeg gjentar igjen. Fremskrittspartiet er et protestparti. Et typisk opposisjonsparti, og skulle de styre alene ville man få store problemer. Politikk i praksis er ikke nødvendigvis alltid de enkle løsningene. Poltiikk i praksis går ikke nødvendigvis ut på å debattere godt. Og da vil FRP fort kunne få problemer om de skal styre landet.

Anders Lange TROR jeg jeg vet hvem var. Hvis ikke jeg er helt på villspor. Han var vel egentlig en Høyre-politiker, som mente at Høyre ikke turde å mene det de egentlig burde, og gikk da ut av Høyre for å danne et nytt parti? I protest, som du så ofte presiserer. Mulig jeg er helt på bærtur, men det er dette jeg assosierer han med. Han regnes vel som FrPs "far".

Når det gjelder det andre du skriver. Så skjønner jeg jo hvor det kommer fra. Men jeg er fortsatt uenig=P Jeg mener at FrP har MANGE MANGE gode meninger og ideer, med untak av EU saken. Men det kan jeg la ligge.

Grunnlaget til FrP er jo egentlig meg likegyldig. Jeg driter forsåvidt i om FRP har en "bakgrunn". Det jeg bryr meg om, er mine standpunkt i de aktuelle sakene. Og der matcher FRP meg på 99% av sakene. Og det er min bakgrunn.

Kanskje er FRP et protestparti? Kanskje protesterer de mot himmelhøye skatter i verdens rikeste land? Kanskje protesterer de mot verdens dyreste alkohol, som tvinger oss til Sverige for å kjøpe det billigere. Hvor ligger logikken i å måtte kjøre i 10 minutter over en grense i stedet for å kjøre 10 min til Spar'en for å få øl og sprit mye mye billigere? Hva er vitsen?

Kanskje protesterer FRP mot mange av dagens talentløse vedtak og situasjoner. Det er så mye som kan forbedres, og dette nytter folk flest. Så enkelt er det. Det eneste som gjenstår, er at FRP får bevist det for landet. Først da blir dette verdens beste land og bo i.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Journalisten

• Inaktive brukere
  • Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #56 på: 08. Feb. 2006, 23:29 »
Sitat fra: "Mack"
Jeg vet godt hvor du har propagandaen din om FRP, Joakim. AP ville krige mot FRP, og har derfor laget en rekke usanne, useriøse, usmakelige og grove påstander om FRP. Hovedpoenget var å vise at FRP ikke har noe verdisyn eller helhetlig politikk. For å vise dette ramset de opp, og lirte av seg, en hel haug med usannheter. Omtrent på lik linje med det Joakim med flere har forsøkt her nå.

FRP har på akkurat lik linje med KRF det kristne verdisynet som utgangspunkt. Og om du har lest FRPs partiprogram, ville du visst dette. Men FRP har videreutviklet dette og skriver i sitt partiprogram: "FRP bygger på Norges grunnlov, norsk og vestlig tradisjon og kulturarv med basis i det kristne livssyn." Svært gode og fornuftig verdier, mener jeg. De som mener dette er helt bak mål kan rekke opp hånda!

Så til de latterlige påstandene som framstiller FRP som et naziparti, og Hagen som Hitler. Dere aner virkelig ikke hva dere snakker om. Vil dere ta del i en seriøs debatt får dere skjerpe dere. "Fremskrittspartiet tar sterk avstand fra forskjellsbehandling av mennesker basert på rase, kjønn, religion eller etnisk opprinnelse."

Jeg rekker opp hånden når det gjelder det kristne livssynet. Du sier at "dere ikke vet hva dere snakker om" når det gjelder Hitler. Det er bare en person som i en humoristisk vri har omtalt Hagen som Hitler og altså ikke de du omtaler som "dere". "Frp tar sterk avstand fra osv osv...": Partiprogrammet tar sterk avstand fra det, Mack, men det er en grunn til at enkelte medlemmer i Frp blir kalt rasister. Riktig nok har Frp gjort en god jobb med å sparke ut de fleste "verstingene", men kom ikke her og si at det ikke fins en eneste èn i partiet som ikke har fascistlignende eller rasistlignende meninger. For det er bevist gjennom undersøkelser opp gjennom årene. Finner dessverre ikke en jeg kan bruke som grunnlag her og nå, men personer som har fulgt norsk politikk like godt som jeg vet at det stemmer.
Tore Eikeland,

Mack

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://magnar.com
« Svar #57 på: 08. Feb. 2006, 23:29 »
Kanskje FRP er å betrakte som et protestparti nettopp fordi de bare har vært i opposisjon. Men det stemmer egentlig ikke helt. FRP har flere ganger vært med på å få budsjettet i havn.

Og Lasse, FRP har et verdigrunnlag!
Toon, Toon,
Black and white army

MortenM

• Midtbaneanker
    • Vis profil
« Svar #58 på: 08. Feb. 2006, 23:30 »
Sitat fra: "plebbster"
Lasse?  | Faens muslimer  sier:
vi gav over EN MILLIARD til folk som ikke klarte å løpe vekk fra en bølge
Lasse?  | Faens muslimer  sier:
men det er jo FRP for å fjerne!

Jeg håper ikke Lasse er godt nok orientert på dette området.

Det var FrP som foreslo å gje ein milliard kroner til flomområda....

Når det gjelder u-hjelp, så må me skille mellom u-hjelp og nødhjelp. FrP er for statleg nødhjelp. Me ser ikkje behovet av å gje blandt anna milliardar til Robert Mugabe (har skjedd) med kameratar... Og kva nytte får landa av u-hjelpa?  Dei stagnerar.... Dei bli gjeldsslavar... Tanzania har mottatt mest u-hjelp frå noreg.. kva er ståa der????

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #59 på: 08. Feb. 2006, 23:31 »
Det er meget mulig Mack, men jeg måtte snakke utifra det Joakim sa til meg, som også kan stemme. Jeg er ikke så altfor kjent med FRP's historie som jeg kanskje skulle ønske.