20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Snus  (Lest 23235 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Håvard

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1998
    • Vis profil
Snus
« Svar #45 på: 10. Aug. 2006, 17:25 »
Er det ikke et tegn på at det er farlig at det er nikotin i snus? Og nikotin er vel skadelig?
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Snus
« Svar #46 på: 10. Aug. 2006, 17:38 »
Hmm, her var det masse tull og tøys.

For det første. For meg virker det som om dem som ikke snuser/røyker ser ned på dem som gjør det. Ikke alle er slik, men noen her inne er det. Det er helt feil. Ikke tro at dere har skjønt noe som ikke vi har skjønt. Ikke fortell oss at nikotin er skadelig. Det vet vi. Vi vet også at nikotin er farlig. Det tenker alle over første gangen de prøver snus/røyk. Dere tror vel ikke at dere er kommet på et annet nivå når det gjelder intellegens enn oss? Bare fordi dere ikke bruker snus/røyk? Jeg regner i grunnen ikke med at dere er så dumme.

Jeg kan jo bare snakke for meg selv. Jeg begynte med røyk fordi jeg likte det. Fordi det gav meg en fin knøttliten "rus", om man kan kalle det det. Jeg ble gjerne litt svimmel av det, ettersom jeg er en liten kar. Etterhvert forsvant denne "rusen", men på en måte opprettholdes den. Stresser mann, tar man seg en røyk. Man roer ned, og tenker litt over livet. Man tar en liten "pause" fra stresset. Dette høres kanskje litt drastisk ut, men for å få dem som aldri har prøvd det til å skjønne det, forklarer jeg det på den måten.

Forleden dag leste jeg en artikkel i avisen hvor en forsker påstå at man praktisk talt ble avhengig av røyk etter første røyken. Det tror jeg faen på. Av samme grunnen som jeg nevnte over, at man vil tilbake til det. Fordi man likte det.

Så til dette med at snus ikke er farlig. Det er jo piss. Snus ER farlig. Tror du at det er sundt at man etser huden sakte men sikkert vekk i munnnen? Man kan få munnhule kreft. Og det er farlig. MEN, man dør ikke av det. Snus er ikke på langt nær så farlig som røyk. Røyk kan føre til kols, lungekreft osv osv. Det er slikt man dauer av. Så å si at snus er ufarlig blir feil, men det som sagt ikke like farlig som smoke.

Da er vi kommet til det jeg gleder meg mest til å kommentere. Dette ulovlige stoffet som burde vært lovlig. Jeg snakker selvsagt om hasj. Hasj er på sett og vis farlig. På en indirekte måte. Man kan gjøre noen dumme ting. Likevel gjør man mye dummere ting i fylla. Man har mer kontroll under en hasjrus enn man har når man har drukket nok. Hasj kan også føre til lyst på sterkere stoffer (LYST, ikke TRENGSEL, der er det stor forskjell). Og det er selvsagt ikke bra. Likevel er røyk farligere enn hasj. Man får større fysisk skade av å ta seg en sigarett enn å ta seg en bom. Men hasj er likevel ikke ufarlig!

Diskusjonen om hvorvidt det burde lovliggjøres skal ikke jeg starte

 :wink:
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Snus
« Svar #47 på: 10. Aug. 2006, 18:57 »
Sitat fra: "Lasse"
Hmm, her var det masse tull og tøys.

For det første. For meg virker det som om dem som ikke snuser/røyker ser ned på dem som gjør det. Ikke alle er slik, men noen her inne er det. Det er helt feil. Ikke tro at dere har skjønt noe som ikke vi har skjønt. Ikke fortell oss at nikotin er skadelig. Det vet vi. Vi vet også at nikotin er farlig. Det tenker alle over første gangen de prøver snus/røyk. Dere tror vel ikke at dere er kommet på et annet nivå når det gjelder intellegens enn oss? Bare fordi dere ikke bruker snus/røyk? Jeg regner i grunnen ikke med at dere er så dumme.



Regner med at siden jeg er ikke røyker/snuser så faller jeg under kategorien som ser ned på de som gjør det!;) Jeg vil ikke si at jeg tror jeg er smartere enn dere andre, eller at jeg ser ned på dere. Men jeg har problemer med å FORSTÅ det. Jeg problemer med å forstå hvorfor noen vil ha gift inn i kroppen sin.. Det kan være så deilig som bare det, men jeg forstår det fortsatt ikke.

Og det er ikke bare røykere som trenger enn "pause" fra alt stresset som du sier, alle gjør det. Men det er forskjellige måter å roe ned på. Du tar deg en røyk, jeg gjør andre ting, som feks sitte litt på forumet å lese, jogge en tur eller rett og slett bare stirre i veggen i 5 minutter!:)

Glad du klarer å innrømme at snus er farlig, for det er nok det. Kanskje ikke like farlig som røyk, men dog. Vi vet ikke hva 10 - 15år til med forskning vil vise. For 30år siden var det bare herlig å røyke, i dag vet hvor farlig det. Det kan godt skje med snus også, eller det kan være helt motsatt.

Når det gjelder hasj, så er jeg 100% uenig. Kan nok ha litt med min lillebror som jeg nevnte tidligere... Pluss at jeg rett og slett syntes det er vanvittig slumt.

André S

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3214
    • Vis profil
Snus
« Svar #48 på: 10. Aug. 2006, 21:30 »
Sitat fra: "kesse"


Og det er ikke bare røykere som trenger enn "pause" fra alt stresset som du sier, alle gjør det. Men det er forskjellige måter å roe ned på. Du tar deg en røyk, jeg gjør andre ting, som feks sitte litt på forumet å lese, jogge en tur eller rett og slett bare stirre i veggen i 5 minutter!:)



Ta deg en ronk! Både godt og sunt!

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Snus
« Svar #49 på: 10. Aug. 2006, 22:19 »
Sitat fra: "André Sylthe"
Sitat fra: "kesse"


Og det er ikke bare røykere som trenger enn "pause" fra alt stresset som du sier, alle gjør det. Men det er forskjellige måter å roe ned på. Du tar deg en røyk, jeg gjør andre ting, som feks sitte litt på forumet å lese, jogge en tur eller rett og slett bare stirre i veggen i 5 minutter!:)



Ta deg en ronk! Både godt og sunt!


Amen to that!! 8)

Tommy Sten

  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
Snus
« Svar #50 på: 11. Aug. 2006, 10:41 »
Fullstendig enig med Lasse
Asked to describe Wise, Keegan, who had a 2½-hour training-ground chat with the former Leeds manager on Thursday, replied, "Short."

Kristoffer

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 25712
    • Vis profil
Snus
« Svar #51 på: 11. Aug. 2006, 19:20 »
Sitat fra: "Håvard"
Er det ikke et tegn på at det er farlig at det er nikotin i snus? Og nikotin er vel skadelig?


Nikotin er vel det som gjør deg avhengig.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Snus
« Svar #52 på: 13. Aug. 2006, 13:39 »
Det er vel hovedsakelig tjæren som er skadelig i røyken. Noe som det ikke finnes så mye av i snus. Men i snus er det derimot syrer som kanskje er farlig...
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Zidd

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Snus
« Svar #53 på: 15. Aug. 2006, 02:44 »
Er som sagt ikke bevist at snus er skadelig. På de snusboksene jeg har rundt meg står det ingenting spesifikt om kreft etc. Står "kan væra skadelig og avhengighetsskapende". Leste en artikkel her fra en lisensert lege som hadde et heller objektivt syn. Han sa at når man snuser trekker tannkjøttet ditt seg tilbake, men også at snusere danner et skjellignende lag der man har snusen, noe som gjør at tannkjøttet blir herda.. Om man flytter snusen på 2-3-4 andre steder forsvinner laget.

Ang. røyk, røyk skader huden, håret, lungene, tennene og tannkjøttet ditt, mens snus skader... vel så og si bare tannkjøttet og misfarger tennene.
Legen jeg prata om sa at om du pusser tennene dine gjevnlig med en dugelig tannkrem burde ikke det være noe stort problem.

Enkelte leger påstår også at det faktisk er SUNT å snuse, fordi velvære er en del av helse og. Vet ikke helt hva jeg skal si til det, men...
At snus er kreftframkallende er rett og slett en vag påstand. Folk ser linken mellom snus og røyk sida begge er tobakkprodukter og trekker konklusjonen at snus er kreftfremkallende.
Skal ikke påstå det ene eller anna, men ingenting er bevist hvertfall.

At tobakk ikke er bra for fysisk helse er jo ikke benektelig, men psykisk og fysisk helse er jo uten tvil linka sammen. F.eks, mange av de med høyt blodtrykk må unngå å bli... vel, forbanna.
Og jeg tør å påstå at jeg har mange flere hygglige kvelder nå, enten om jeg sitter aleine forran PCen, er ute, eller glaner film med kompiser enn jeg hadde før jeg snusa.

Dag Riise

  • Scouser
  • Midtbaneanker
  • ****
  • Innlegg: 1056
    • Vis profil
Snus
« Svar #54 på: 15. Aug. 2006, 02:46 »
For å si det slik, det er sunnere uten enn med.
iverpool FC

Lasse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 3014
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
Snus
« Svar #55 på: 15. Aug. 2006, 10:04 »
Joa, men det er deiligere med enn uten.
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Andy

  • NewUtd.no
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 4437
    • Vis profil
Snus
« Svar #56 på: 15. Aug. 2006, 11:49 »
haha bra sagt

Zidd

  • Flaskebærer
  • *
  • Innlegg: 48
    • Vis profil
Snus
« Svar #57 på: 15. Aug. 2006, 13:50 »
Yeh, for å si det sånn, jeg gir blanke faen i om jeg får et litt miserabelt tannkjøtt. Innen skadene er så synlige at det er et problem er det ganske sikkert en ikke så altfor dyr fiks på det.
Skakke se bort fra at en eller anna kar i mor sin kjeller finner en eller anna måte å fikse kreft på i løpet av 30 år. Har kommet langt gjennom de åra kreft har vært kjent og framgangen bare akselreres.

Joakim

  • NewUtd-teamet
  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 17344
    • Vis profil
Snus
« Svar #58 på: 15. Aug. 2006, 15:49 »
En ikke altfor dyr fiks på det?
Å miste tanngarden du mener? Trekke ut fordervede tenner som ikke er brukbare, reparere tannkjøttet og erstatte tennene med gebiss, og det i god tid før du har fylt 70 år?

Jeg aner ikke hva du må betale for det sånn i kroner og øre, men en enkel time til tannlegen, bare for å bore et lite knøtthøl koster jo nesten en tusenlapp. Så å betale en 10-20 000 for en jævlig ubehagelig tur til tannlegen er altså en ikke så altfor dyr fiks på det hele?

Galskap!
Aw went to Blaydon Races, 'twas on the ninth of Joon,
Eiteen hundred an' sixty-two, on a summer's efternoon

Kesse

  • Kaptein
  • *****
  • Innlegg: 5587
    • Vis profil
Snus
« Svar #59 på: 15. Aug. 2006, 16:18 »
En på jobben måtte bytte ut 3 fortenner, men en "bro" eller hva de kalte det. Riktignok var ikke grunnen snus, men han brakk 3 tenner når han tygde på kottelett!;) hehe...

Uansett, det kostet 70 tusen kr. SVINEDYRT!!