20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Snus  (Lest 26762 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #30 på: 09. Aug. 2006, 18:04 »
Sitat fra: "aDDis"
Sitat fra: "Joakim"
herregud man lever bare en gang.

Ja, og vil det ikke da være kjekt å leve lengst mulig? Og beholde helsa så lenge som mulig? Eller vil du stryke med som 50-åring grunnet kreft i munnen, lungekreft og hjertesvikt?

spiser du pizza, burgere og drikker brus?
trener du nok?
drikker du deg full?

er JÆVLI mange ting man kan få sykdommer av og dø av senere. jeg har enda til gode å høre at noen har blitt syke eller dødd av snus

Jeg tror alle vet at det er MYE farligere å snuse eller røyke enn å ta en pizza på Peppes eller ta en fest 1-2 ganger i måneden.

"man lever bare en gang" er det dummeste argumentet jeg vet om. Hvis man er så opptatt av å nyte livet så gjør noe nyttig da hvertfall. Ikke prøv å ta livet av deg så fort som mulig... Eneste fordelen ved snus i stedet for røyk er at man ikke skader andre.

Snus = æsj.
Røyk = enda æsjere.

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #31 på: 09. Aug. 2006, 18:48 »
du tok jo ikke poenget en gang. det finnes utallige ting man kan gjøre for å ødelegge kroppen sin. snus er muligens en ting, men det er faen ikke bevist et eneste sted at det er skadelig.

btw, pizza og fest 1-2 ganger i mnd? haha please, kanskje du gjør det men tviler STERKT på at det er gjennomsnittet.

tar man livet av seg fortere om man snuser ja? er dette noe du har forsket på selv eller tar du det bare ut av løse luften? latterlig argumentasjon uten noen form for grunnlag

og ja, jeg lever bare en gang kanskje i motsetning til deg. trener 4 ganger i uka som er ganske mye over gjennomsnittet. skal jeg si at du tar livet av deg om du ikke gjør det samme? tror nok jeg kommer til å leve like lenge (om ikke lenger) som en fyr som ikke snuser som sitter på ræva hele dagen

æsjere? lær deg norsk mann...

lucky_luque

• Supersub
    • Vis profil
Snus
« Svar #32 på: 09. Aug. 2006, 19:46 »
du tok jo ikke poenget en gang. det finnes utallige ting man kan gjøre for å ødelegge kroppen sin. snus er muligens en ting, men det er faen ikke bevist et eneste sted at det er skadelig.

btw, pizza og fest 1-2 ganger i mnd? haha please, kanskje du gjør det men tviler STERKT på at det er gjennomsnittet.

tar man livet av seg fortere om man snuser ja? er dette noe du har forsket på selv eller tar du det bare ut av løse luften? latterlig argumentasjon uten noen form for grunnlag

og ja, jeg lever bare en gang kanskje i motsetning til deg. trener 4 ganger i uka som er ganske mye over gjennomsnittet. skal jeg si at du tar livet av deg om du ikke gjør det samme? tror nok jeg kommer til å leve like lenge (om ikke lenger) som en fyr som ikke snuser som sitter på ræva hele dagen

jo...man kan få kreft i munnen

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #33 på: 09. Aug. 2006, 20:34 »
Har jo vært diskusjoner om å fjerne anmerkningen om at snus er helsefarlig fra pakkene fordi man ikke veit om det faktisk er det.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

http://www.last.fm/user/arhaida

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #34 på: 09. Aug. 2006, 21:17 »

Skjønner bare ikke hvorfor man gidder å bruke noe som etter ALL SANNSYNLIGHET ikke er bra for kroppen. Selvom det ikker håndfaste bevis på at snus skader kroppen trenger man ikke å være rakettforsker for å skjønne at det ikke er sundt.

"Det er foreløpig ikke nok vitenskapelige undersøkelser til å si sikkert hvilke eventuelle helsefarer snus kan føre til. Det er imidlertid overbevisende data som tilsier at snusbruk øker risikoen for kreft i munnhulen. Det er også som du påpeker mye nikotin i snus, og dette vil kunne påvirke blodstrøm i små blodårer på en negativ måte og risikoen for tette kar og blodpropp kan teoretisk foreligge ved bruk av snus på samme måte som ved vanlig røyking."
Hentet fra lommelegen.no .

Flaks at jeg trener minst like mye og mest sannsynlig mer enn deg da i tilfelle. Og det er godt mulig du lever lenger enn en som ikke er i noen form for fysisk aktivitet og bare spiser møkkamat. Men det var heller ikke poenget mitt..

Det jeg mener er at hvis man tar to gjennomsnittlige personer hvor en snuser og en ikke snuser. Så satser jeg høyrehånda på at den ikke snusende har både sunnere tannkjøtt og er mindre i risikosonen for kreft.

Æsjere - regner med at du skjønte at jeg tullet.

For all del, bare snus i vei alle sammen. Det her er MIN mening.

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Snus
« Svar #35 på: 09. Aug. 2006, 21:34 »
Helt enig med deg Kesse. Snusing er ikke noe. Det er forsåvidt ikke røyking heller, men jeg liker bedre at folk røyker enn snuser for da slipper de å plage andre med det. Men jeg skjønner ikke at noen gidder å gjøre noe så helsefarlig med kroppen sin engang... synes dere at der er godt eller ''kult'' eller noe sånn? Det eneste jeg ser med snusen annet enn at det er farlig for helsen, er at det er utrolig stygt.
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #36 på: 09. Aug. 2006, 21:58 »
Sitat fra: "Håvard"
Helt enig med deg Kesse. Snusing er ikke noe. Det er forsåvidt ikke røyking heller, men jeg liker bedre at folk røyker enn snuser for da slipper de å plage andre med det. Men jeg skjønner ikke at noen gidder å gjøre noe så helsefarlig med kroppen sin engang... synes dere at der er godt eller ''kult'' eller noe sånn? Det eneste jeg ser med snusen annet enn at det er farlig for helsen, er at det er utrolig stygt.

Håper du mente omvendt, at røykere plager andre og ikke snusere...
Jeg begrenser meg som sagt kun til det en og annen gang på fest, på grunn av at jeg slipper unødvendige utgifter og i fare for at det er helsefarlig er det ikke vits i.
Det er godt ja, og gir en slags rus for en mann som sjelden snuser. Etter som jeg har forstått går denne rusen over etterhvert for vanesnusere.
...i det selvutnevnte Nordens Paris, som er en like virkelighetsfjern sammenlikning som å kalle Skedsmokorset Nordens Milano.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #37 på: 09. Aug. 2006, 22:21 »
ja, jeg regner med at det er "nikotion sjokk" du opplever når du en sjelden gang tar en snus. Og det kan for mange virke som en rus i seg selv..:) Personlig blir jeg bare uvell og kaster opp! hehe...

Alt med måte, snus og røyk er ikke farlig hvis man røyker litt på en fest. Det er også et godt poeng det med utgifter Kristoffer. Det er vel kanskje den største (utrolig nok) grunnen til at folk slutter å røyke. Det er viktigere med litt ekstra penger i lommeboka enn sunne lunger!;)

HÃ¥vard

• Midtbaneanker
    • Vis profil
Snus
« Svar #38 på: 09. Aug. 2006, 22:44 »
Sitat
Håper du mente omvendt, at røykere plager andre og ikke snusere...

Selvsagt  :wink:
Kom gjerne med flere spørsmål, jeg deler gladelig av min visdom på dette punktet.

Kristoffer

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #39 på: 09. Aug. 2006, 22:50 »
Røyk derimot, det blir jeg kvalm av. Har prøvd det et par ganger med alt for høy promille. Det er så forbann stygt. En gang blei det så mye at jeg spydde no grasalt!

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #40 på: 10. Aug. 2006, 01:00 »
Sitat fra: "lucky_luque"

jo...man kan få kreft i munnen

man kan få kreft jævli mange steder... hva er poenget ditt?

kesse: skjønner hva du mener, og jeg tviler på at det er særlig positivt for kroppen at jeg snuser. men, som jeg håper, forsto du det jeg sa og. er ufattelig mange ting folk gjør som øker sjansene for kreft og andre sykdommer.

Bad Religion

• Kaptein
  • ptthunem.no
    • Vis profil
Snus
« Svar #41 på: 10. Aug. 2006, 15:48 »
aDDis har eit poeng. Syns vi kan få kreft av alt mulig i dag!
Har hørt alt fra potete til ris, stoppar eg å ete det? nei.  8)
Trade your prayer of Salvation
for a logical solution!

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #42 på: 10. Aug. 2006, 16:15 »
Alt er farlig!:)

Det stemmer at mange har hevdet at feks gullerøtter og poteter er kreftfremkallende. Men det blir litt feil allikvel. Det er kun et overdrevet inntak av feks gullerøtter man kan se at gullerøtter kan være kreftfremkallende. Ingenting er sunt hvis man overdriver, verken vann, fisk, melk eller poteter!:)

For å sette det litt på kanten. Så er mitt syn dette:

Det er ingen klare fakta på at snus ikke er bra for deg.

Det er heller ingen klare fakta for at hasj ikke er bra for deg.

Men folk flest er MYE mer bekymret for å bruke hasj enn snus? Da lurer jeg på hvorfor??

Andy

• NewUtd.no
  • Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #43 på: 10. Aug. 2006, 16:54 »
Nå beveger du deg ut på dypt vann her kesse. Har ganske mange kamerater som har røyket hasj i flere år. Man merker det ikke på dem i begynnelsen men etterhvert blir de utrolig treige og jævli sløve. Jeg vil tro at det som er farlig med cannabis er at når du først har prøvd "dop" en gang er det mye lettere å prøve sterkere ting.

Fra mot.no

De individuelle skadevirkningene av cannabis er dokumentert svært godt. Akutte effekter:
* Engstelse og panikk, spesielt hos uerfarne brukere
* Svekket oppmerksomhet, minne og psykomotorisk koordinasjonsevne under påvirkning av cannabis
* Muligens en økt risiko for ulykker dersom en person fører motorkjøretøy under påvirkning av cannabis, og spesielt dersom cannabis blir brukt sammen med alkohol
* Økt risiko for psykotiske symptomer hos personer som er sårbare på grunn av personlig eller familiemessig historie med psykoser Kroniske effekter (usikre, men mest sannsynlige):
* Kronisk bronkitt og sykelige vevsforandringer som kan være forstadiet til utvikling av ondartet sykdom
* Et cannabis avhengighetssyndrom karakterisert av manglende evne til å avstå fra eller kontrollere cannabisbruken
* Snikende, mindre svekkelse av oppmerksomhetsevne og hukommelse, som består så lenge personen er kronisk påvirket, og som kanskje kan være reversibel etter lang tids avhold fra stoffet Mulige skadeeffekter (som det fortsatt gjenstår endelig å bekrefte):
* Økt risiko for kreft i munnhulen, svelget og spiserøret, leukemi hos barn som er blitt utsatt for cannabispåvirkning under graviditeten
* Svekket yteevne i skolesammenheng for ungdom og dårligere prestasjoner i arbeidslivet innenfor yrker som krever kognitive ferdigheter på høyt nivå.

Kesse

• Kaptein
    • Vis profil
Snus
« Svar #44 på: 10. Aug. 2006, 17:09 »
Mange av de punktene du lister opp her er jo hvordan man er under selve rusen. Og det med skole og arbeidsliv er jo som oftest ikke en direkte følge av det hasjen gjør med deg, men like ofte "hvordan du er" ( hvis du skjønner hva jeg mener, vanskelig forklart."

Jeg har faktisk en narkoman lillebror, riktignok nykter nå og har vært det i ca 2måneder. Og har derfor fått ganske mye informasjon om både narkotika og andre relaterte ting. Og en av tingene jeg har lært der er at hasj er IKKE det første steget man tar mot å bli narkoman. Men det er faktisk røyk.. Hvor mange er det som prøver hasj før de prøver å røyke, det er svært få. Uansett, så var ikke det diskusjonen.

Det jeg mente var at det er ingen bevis på at hasj er skadelig. Men som du sier aDDis så er det mest sannsynlig det.

Det er heller ingen bevis på at snus er skadelig, men igjen er det også veldig sannsynlig. Det er grunnen til at jeg har litt vanskelig for å forstå argumentet ditt om at " det er ingen bevis for at snus det er skadelig ". For da kan du like gjerne prøve hasj... Men selv jeg skjønner at det er fler som snuser enn hasjer, jeg skulle som sagt bare sette det på kanten.