20. juni: Vi ønsker å gjøre forumet mer attraktivt for våre brukere. Vennligst kom med innspill til hvordan vi kan forbedre det! Se i forumkategorien Tilbakemeldinger / info for å gi din mening.

Skrevet av Emne: Dette begynner å bli latterlig: N'Zogbia ute til jul  (Lest 8532 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Dette begynner å bli latterlig: N'Zogbia ute til jul
« Svar #15 på: 03. Des. 2005, 22:48 »
Sitat fra: "thepaul"
Det hadde vært fint om du kunne kommet med noen argumenter for synspunktet ditt Asbjørn for hvordan Souness har skyld i skadene skjønner jeg ikke helt? Du er veldig uklar i hva du egentlig mener. Virker mest som at du er uenig med meg for å være uenig..

Dersom du mener at man ikke er mer utsatt for strekkskader dersom man ikke tøyer ut etter kamp/trening eller varmer opp skikkelig før kamp/trening, har jeg en meget kyndig fysioterapaut du kan ta en prat med. Tror du kan lære en ting eller to om strekkskader og andre skader av han.

Og synes du virkelig det er så rart at jeg stiller spørsmål ved Newcastles treningsopplegg når du ser hvor skadeforfulgte vi er?

Argumenter for dette har jeg kommet med et x antall ganger i andre tråder. Jeg har tro på at det kan være underlaget på treningsfeltet, og underlaget på SJP som begge har samme underlag (for første gang iår). Var på omvisning på SJP før Sunderland kampen og når jeg gikk utpå gresset ved kanten av matta så hadde jeg vanskeligheter med å forstå at man kunne spille fotball på en så hard bane, og når man trener på samme underlag så forstår jeg godt at dette sliter både på det ene og det andre.

Jeg må jo få lov til å være uenig når Souness umulig kan ha skylden for skadene til diverse spillere du ramser opp.

Greit at du stiller spørsmål ved treningsopplegget, men om du tror at Souness legger det opp så tar du feil. Det har man ansatt egne eksperter til å gjøre. Ellers så tredobblet antall hamstringskader seg etter at det nye treningsanlegget sto ferdig. Med andre ord hadde vi tredobblet antall hamstringskader også i den siste sesongen Robson var manager.

Når det gjelder uttøying og oppvarming før kamp så har selvsagt det en påvirkning, men å tro at spillere ikke gjør det på dette nivået blir for dumt. Neste gang du drar på SJP (Om Souness er manager), så kan du se at guttene varmer og tøyer ut før kampen. Jeg så det mot Sunderland og jeg kommer til å se det mot Arsenal til helgen.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #16 på: 03. Des. 2005, 22:53 »
Sitat fra: "Benson"
No må folk skjerpa seg asså. Om folk seriøst meinar det er Souness feil me får skader då er det noko som ikkje stemmer oppi topplokket.

Greit om kritikken mot han bler holdt på eit nokonlunde anstendigt nivå. Det neste no er vel at det er Souness feil det er krig i verden. Eller at me ikkje har vunnet Pl dei siste 10 årå.

Ja man kan faktisk begynne å lure på enkelte. Greit at folk er frustrerte men dette blir rett og slett for dumt.
"Ler og godtar meg over dei er inne som er forbanna på Ashley og Co. No gidde eg ikkje innpå denne tråden meir og lese om alle som meinar Ashley er verdens mest gnitne person, kor KATASTROFE denne sommaren har vore, kor REVVA klubben verte styrt."

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #17 på: 03. Des. 2005, 23:04 »
Nå er forvirringen total hos meg altså.. Jeg har da aldri påstått at Souness har skyld i alle skadene! Det var jo du som sa asbjørn:

Sitat fra: "Asbjørn"

Når det gjelder Luque så hadde han aldri en eneste trening med klubben før han fikk skaden. Grunnen var at det var landskamper i midtuken etter Man Utd kampen. Han returnerte på fredag og spilte kampen mot Fulham på lørdag, men mulig det er noe galt med flaskene de drikker av eller kanskje det er noe galt med bananene Souness gir de før kampen. En ting er sikkert. Det er Souness som har skylden for alle skadene.

Denne DISKUSJONEN begynner å bli latterlig! Det eneste jeg har sagt er følgende:

Man begynner nesten å lure på hva som skjer på trening.. Tar de for lett på oppvarmingen eller utøyning? Har aldri hørt om lignende..

Souness sa at Owen pådro seg sin siste skade da han skulle tuppe en ball forsiktig i mål. Det skal jo ikke være fysisk mulig!

Skjønner ikke helt hva du synes var så galt i det Asbjørn? Legg merke til at jeg ikke har sagt at N'Zogbias skade skyltes dette ELLER at Souness har skyld i skadene. Du driver jo å kritiserer meg for ting jeg aldri har sagt.. Dette begynner rett og slett å bli for dumt.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
Re: Dette begynner å bli latterlig
« Svar #18 på: 03. Des. 2005, 23:08 »
Nå snakket jeg generelt da.. Ikke om N'Zogbias skade. Bramble, Parker, Bowyer, Moore, Emre, Owen, Baba, Carr og Solano har vært/er ute med skader som KAN skyldes et dårlig treningsprogram. Jeg sa ikke AT det skyltes et dårlig treningsprogram. Det vet jeg ingenting om. Men jeg begynner å lure når du ser på skadene hittil i sesongen.

Beskylder deg for noe du ikke har skrevet? Jeg byttet ut Luque med Parker her, siden du hadde skrevet feil navn. Det betyr vel at Luque kan ha blitt skadet pga dårlig uttøying eller oppvarming.

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #19 på: 03. Des. 2005, 23:16 »
Sitat fra: "Asbjørn"
Nå snakket jeg generelt da.. Ikke om N'Zogbias skade. Bramble, Parker, Bowyer, Moore, Emre, Owen, Baba, Carr og Solano har vært/er ute med skader som KAN skyldes et dårlig treningsprogram. Jeg sa ikke AT det skyltes et dårlig treningsprogram. Det vet jeg ingenting om. Men jeg begynner å lure når du ser på skadene hittil i sesongen.

Beskylder deg for noe du ikke har skrevet? Jeg byttet ut Luque med Parker her, siden du hadde skrevet feil navn. Det betyr vel at Luque kan ha blitt skadet pga et dårlig treningsprogram under Souness. Det kan jo ikke være mulig siden han ikke hadde en eneste trening med klubben.

Greit Asbjørn! Beklager virkelig denne erroren. Håper du kan tilgi meg en gang i fremtiden for det. Men hva er egentlig poenget ditt? Du finner en feil så skal det liksom bety at alt jeg sier er fullstendig feil? Har ikke Newcastle hatt skadeproblemer nå, siden jeg tok med Luque i denne listen?

Og en annen ting jeg vil ha et svar på. Hvofor beskylder du meg for å si at det er Souness sin feil at vi har så mange skader? Jeg sa at det IKKE var han sin feil. Du sa det var han sin feil.. Hvorfor står du ikke får de du sier? Dersom du ikke skjønner hva jeg snakker om, kan du lese det forrige innlegget mitt en gang til..

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
    • http://www.brann.no
« Svar #20 på: 04. Des. 2005, 00:13 »

at man har for stiv muskulatur, skyldes for dårlig uttøyning. Hver gang jeg var hos fysioterapaturen med lyskeskade, fikk jeg streng beskjed om at jeg skulle tøye ut hver dag, uansett om jeg hadde trent eller ikke.

At man har for stiv musklatur skyldes IKKE for dårlig uttøying! For dårlig kan være en faktor som spiller inn, men uttøying er ikke ene og alene grunnen! Det er mange faktorer som spiller inn!

Og kan du spørre han fysioterapauten din hvor han er utdannet? Jeg fatter ikke at han kan be deg om å tøye ut selv om du ikke har trent! Da er faren for å få strekk MYE større enn om du lar vær å tøye ut!

Dette kan jeg faktisk en del om, har masse om dette på skolen!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #21 på: 04. Des. 2005, 00:15 »
Sitat fra: "Lasse Rødland Mikkelsen"

at man har for stiv muskulatur, skyldes for dårlig uttøyning. Hver gang jeg var hos fysioterapaturen med lyskeskade, fikk jeg streng beskjed om at jeg skulle tøye ut hver dag, uansett om jeg hadde trent eller ikke.

At man har for stiv musklatur skyldes IKKE for dårlig uttøying! For dårlig kan være en faktor som spiller inn, men uttøying er ikke ene og alene grunnen! Det er mange faktorer som spiller inn!

Og kan du spørre han fysioterapauten din hvor han er utdannet? Jeg fatter ikke at han kan be deg om å tøye ut selv om du ikke har trent! Da er faren for å få strekk MYE større enn om du lar vær å tøye ut!

Dette kan jeg faktisk en del om, har masse om dette på skolen!

Tøyer man ut når man ikke er varm er faren stor for at man kan pådra seg en strekk. Det er det liten tvil om.

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #22 på: 04. Des. 2005, 00:16 »
ja det er jo det jeg prøver å si!
Norsk fotball, Norge og all reaksjonær nisseluementalitet som er tilknyttet denne nasjonen må brenne på et bål for min del. Det eneste som teller er at Brann vinner serien og Champions League.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #23 på: 04. Des. 2005, 00:17 »
Jeg kan tilgi deg med en eneste gang. Har ingen problemer med det. Jeg tolket det slik som at du mente at det var Souness sin feil. Om jeg tolket det feil beklager jeg på det sterkeste.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #24 på: 04. Des. 2005, 00:18 »
ja det er jo det jeg prøver å si!

Jupp :-)

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #25 på: 04. Des. 2005, 00:25 »
Da vil jeg gjerne at du forteller meg flere grunner Lasse. For slik jeg har lært, tøyer man ut for å forbygge skader og holde muskulaturen myk. Skulle tro du hadde lært dette siden du har så peiling på det fra skolen. SELVFØLGELIG må man være varm før man tøyer ut. Sier ikke det seg selv? Jeg ble anbefalt å tøye ut om morgenen rett etter jeg hadde stått opp, for da er kroppen god og varm. Tror dere ikke jeg vet hva jeg snakker om eller? Så skadeplaget som jeg har vært vet jeg utmerket godt hva man bør og ikke bør gjøre for å forbygge skader.

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #26 på: 04. Des. 2005, 00:34 »
Å strekke ut før og etter trening motvirker hverken såre muskler eller skader, hevder forskere.

Viktigheten av å tøye og strekke ut musklene, både før og etter trening, er noe alle som har drevet noen form for organisert trening har fått inn omtrent med morsmelka. Slik tøying skulle etter sigende forebygge både såre muskler og redusere risikoen for skader.
Nå viser det seg imidlertid at det aller meste av slik uttøying etter alt å dømme er bortkasta, i hvert fall når det gjelder såre muskler og skaderisiko, ifølge en ny forskningsrapport publisert i det anerkjente medisinske tidsskriftet British Medical Journal (BMJ).

Forskere ved University of Sydney har sett nærmere på fem ulike studier som har evaluert effekten av uttøying før og etter trening.

Studiene viste at uttøying har så liten effekt i å redusere såre muskler at de fleste idrettsfolk neppe vil finne uttøyingen bryet verdt.

Hindrer ikke skader
Strekking og tøying har heller ingen signifikant betydning i å forebygge skader.

Data fra to studier av militærrekrutter som trente, en gruppe som har en høy skaderisiko, viste at tøying i gjennomsnitt bare hindret én skade hvert 23. år.

De fleste idrettsutøvere har lavere skaderiskiko enn rekrutter, slik at effekten av uttøying for disse er enda mindre, heter det i et utdrag fra forskningsrapporten.

Oppvarming kan hjelpe
Forskningsleder Dr Rob Herbert sier til BBC at ideen om at uttøying forebygger muskelskader og sårhet stammer fra 1960-tallet, men at den er grunnløs.

Teorien var at muskler lettere ville gi krampe og forårsake smerte, hvis de plutselig ble satt i hardt arbeid.

- Det hørtes ut som en god ide. Men som for mange andre gode ideer var krampeteorien feilaktig og har senere blitt avfeid. Men vanen med uttøying før trening har fortsatt, sier Herbert til BBC.

Ifølge forskeren er det mulig at oppvarming før trening kan motvirke såre muskler og skader, men heller ikke dette er sikkert.

- Det finnes ingen bevist virkningsfull måte å forebygge såre muskler som stammer fra uvant trening, bortsett fra å utføre den spesifikke treningen gjentatte ganger. Med uvant trening får folk såre muskler, men med gjentatt trening blir de mer motstandsdyktige mot muskelskaden som forårsaker sårheten.

- Det later til at den eneste måten å forebygge såre muskler på er å få såre muskler, sier Herbert.

- Ikke overrasket
Lege ved Norges Idrettshøgskole, Helge Dyre Meen, synes forskningsrapporten om tøying er svært interessant.

- Men jeg er ikke overrasket. Det er mange oppfatninger og antakelser rundt trening og idrett som er dårlig begrunnet i fakta og forskning.

Personlig har jeg hatt vanskelig for å skjønne at musklene skulle komme seg raskere til hektene igjen av å tøyes og strekkes rett etter trening, sier Dyre Meen til Dagbladet.no.

- Men for noen kan tøying likevel være viktig, for eksempel for turnere og i andre idretter hvor bevegelighet er viktig, tror Dyre Meen.

Helt virkningsløst er uttøying dermed kanskje likevel ikke. Men tøyer du ut bare for å forebygge såre muskler og skader er det neppe bryet verdt, ifølge forskerne.

Les mer:

Forskningsrapporten hos BMJ

BBC: Stretching 'fails to stop muscle injury'

http://www.dagbladet.no/dinside/2002/09/02/347641.html

Lasse

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #27 på: 04. Des. 2005, 00:38 »
Måten kroppen er varmet opp på da, kalles for passiv oppvarming. Dvs at ytre varmekilder varmer opp kroppen, men dette gir kun temperaturøkning. Dette fører bare til at kroppens temperatur øker til ca 39 grader, men dette innebærer ikke at "indre deler" av kroppen er varmet opp, som leddene. Dette kan bare gjøres gjennom det som kalles aktiv oppvarming, hvor kroppens egne muskler arbeider og produserer varme. Da øker også temperaturen også i muskler, sener, bindevev og ledd.

Oppsummering: ved passiv oppvarming (når du våkner fra den varme, gode sengen), oppnår du ikke ønskelig temperaturøkning i ledd og lignende!

Skjønner du noe av dette?

Paul Andreas

• Supersub
    • Vis profil
« Svar #28 på: 04. Des. 2005, 00:38 »
Mitt siste bidrag til denne debatten:

http://www.helsenytt.no/artikler/mosjonsskade.htm

Asbjørn

• Kaptein
    • Vis profil
« Svar #29 på: 04. Des. 2005, 00:39 »
Måten kroppen er varmet opp på da, kalles for passiv oppvarming. Dvs at ytre varmekilder varmer opp kroppen, men dette gir kun temperaturøkning. Dette fører bare til at kroppens temperatur øker til ca 39 grader, men dette innebærer ikke at "indre deler" av kroppen er varmet opp, som leddene. Dette kan bare gjøres gjennom det som kalles aktiv oppvarming, hvor kroppens egne muskler arbeider og produserer varme. Da øker også temperaturen også i muskler, sener, bindevev og ledd.

Oppsummering: ved passiv oppvarming (når du våkner fra den varme, gode sengen), oppnår du ikke ønskelig temperaturøkning i ledd og lignende!

Skjønner du noe av dette?

Jepp det stemmer det du skriver her. Det blir som å ta en varmt bad før man skal ut å spille fotballkamp. Noe John Barnes gjorde under sin fotballkarriere.